Waarom gebruik je KPI's op de dashboards van je CRM-systeem?
van Maxime Buis op 10-11-22 12:43
Een dashboard is een soort samenvatting van belangrijke informatie: KPI's (Kritieke Prestatie Indicatoren). Deze KPI's helpen jou om belangrijke beslissingen te nemen.
Bovendien is de informatie op het dashboard van jouw CRM-systeem altijd actueel. Misschien is de situatie van gisteren anders dan die van vandaag. Er kunnen belangrijke wijzigingen plaatsvinden. De gevolgen hiervan wil je weten. Hoe bepaal je anders goed wat er moet gebeuren? Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld:
Hoe presteert de klantenservice? Via welke kanalen komen de meeste servicetickets binnen? Hoe snel reageren medewerkers op chats? Hoeveel servicetickets staan er nog open? En hoe gaat het eigenlijk met de algehele klanttevredenheid? Dit en meer monitort Katja op het klantenservice dashboard.
Waarom gebruik je KPI's voor de dashboards van je CRM-systeem?
Organisaties hebben belangrijke informatie nodig voor hun strategische beslissingen. Het is bijvoorbeeld niet slim om nieuwe mensen aan te nemen als de (verwachte) omzet tegenvalt. Of om nieuwe klanten aan te trekken als je ze niet goed kunt helpen. En verwacht je een boost in je sales? Dan wil je snel voor extra handjes zorgen!
Door alle digitale ontwikkelingen is er steeds meer data beschikbaar. Waardevolle informatie, die organisaties helpt om verstandige beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld over de richting die de organisatie opgaat. Of om de sales te voorspellen.
Deze waardevolle informatie maak je beschikbaar op een dashboard. Hapklaar. Bijvoorbeeld in de vorm van duidelijke grafieken en tabellen. Zo zie je in één oogopslag hoe de organisatie ervoor staat. Deze data wordt meestal bewaard in een CRM-systeem. Het is daarom handig als je over een CRM-systeem met goede dashboard functies beschikt!
Op je dashboards wil je alleen de belangrijkste informatie terugzien. Daarom bepaal je eerst wat de belangrijkste organisatiedoelen en KPI's zijn. Een organisatie heeft bijvoorbeeld als doel om binnen 5 jaar met 10% te groeien. Om dit doel te bereiken stelt het KPI's op. Hierdoor maakt de organisatie het doel meetbaar.
Met een KPI meet je de prestaties van iets. Zoals je product, merk of bedrijf. En de individuele prestaties van een verkoopmedewerker. Of de opbrengst van een marketingcampagne. Maak je jouw KPI's inzichtelijk op je dashboards? Dan heb je altijd een actueel beeld van de status van jouw doelstellingen. Natuurlijk stuur je zo makkelijker bij als dat nodig is!
KPI voorbeelden voor de dashboards van je CRM-systeem
Welke doelen en KPI's je formuleert is natuurlijk afhankelijk van de situatie. Voor je sales afdeling wil je bijvoorbeeld andere dingen weten dan voor je klantenservice. Het management is juist vooral in overkoepelende informatie geïnteresseerd. De dashboard behoeften binnen een organisatie verschillen dus.
Hieronder zijn wat voorbeelden van populaire KPI's:
- Aantal websitebezoekers
- Aantal nieuwe leads
- Aantal nieuwe klanten
- Omzetgroei
- Aantal en soorten deals in de sales pijplijn
- Conversieratio's
- Gemiddelde reactiesnelheid op e-mails
- Aantal klachten
- De snelheid van de afhandeling van servicetickets
- Hoeveel leads er nodig zijn om een bepaalde omzet te genereren
- De gemiddelde verkooptijd
- Aantal volgers op LinkedIn en Facebook.
Deze KPI's kun je koppelen aan iets. Hoeveel leads en nieuwe klanten heeft jouw marketingcampagne bijvoorbeeld opgeleverd? En tot welke omzetgroei heeft dat geleid? De KPI's die je formuleert zorgen dus voor belangrijke inzichten. Op basis van deze informatie ben je in staat om weloverwogen beslissingen te nemen. Gebaseerd op feiten!
Experimenteer zelf met KPI's en dashboards van HubSpot
Ben je toe aan overzichtelijke en gebruiksvriendelijke dashboards met je belangrijkste doelen en KPI's? Mijn collega's Maarten, Martijn en Floris helpen je er graag mee. Ook kun je eerst zelf wat experimenteren met het gratis CRM-systeem van HubSpot. Zo krijg je er alvast wat feeling mee!
- januari 2025 (8)
- december 2024 (16)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)