Deel artikel
Speciaal voor jou: gratis chat-software van HubSpot
door Peter de Keijzer op 21-3-22 14:30
Gratis? Ja! Met HubSpot heb je gratis live chat-software in handen. Sta je websitebezoekers snel te woord met een live chat of maak gebruik van snippets en templates met een chatbot om ze automatisch te woord te staan buiten je openingstijden. Gaaf hè?
In dit blog vertel ik je er alles over.
Waarom gebruiken succesvolle organisaties chat-software?
Als jij een product koopt, hoe selecteer je dat dan? Kijk je alleen naar de product specificaties? Of vind je de reviews van anderen belangrijker? En hoeveel waarde hecht jij aan een goede service? Er zijn tegenwoordig zoveel aanbieders. Waarom kies je voor precies die ene webwinkel of leverancier?
Vroeger vergeleken klanten producten op basis van specificaties. Tegenwoordig zijn andere aspecten veel belangrijker. Hoe gemakkelijk je een product kunt bestellen bijvoorbeeld. En of je het gratis mag terugsturen. Hoe goed de service van een bedrijf is. En hoe snel je antwoord krijgt op je vraag.
Chat-software helpt jou om een goede service te verlenen. Even een online bericht sturen is namelijk gemakkelijk, snel en persoonlijk. Bovendien helpt het klanten om zelf problemen op te lossen. Dat scheelt jouw klantenservice medewerkers veel tijd en moeite. Zo houd je de wachtrijen van jouw telefooncentrale ook nog eens korter.
Hoe werkt chat-software?
Chat-software gebruik je om ‘live’ een gesprek te voeren met jouw klanten. Bijvoorbeeld via de website (chatbot), Whatsapp, sms, sociale media (Facebook Messenger) en een mobiele app van jouw organisatie.
“Julia bezoekt de website van de Fotoprof Company. Links onderaan de website verschijnt een pop-up. Een chatbot vraagt haar of ze hulp nodig heeft. Nou, dat heeft ze zeker! Eerst moet Julia vertellen waar haar vraag over gaat. Automatisch verschijnen er een paar vragen, die ze beantwoordt. Zo leidt de chatbot haar naar het juiste antwoord toe.”
Chatbots zijn een goede oplossing voor veel voorkomende vragen en problemen. Zij helpen klanten hun issues zoveel mogelijk zelf op te lossen. Zo komen alleen de lastige problemen bij klantenservice medewerkers terecht.
Welke chat-software het beste voor jou is hangt natuurlijk van jouw organisatie af. Met een combinatie van verschillende service tools help je jouw klanten optimaal. Jouw (live) chat-software kun je dan ook aan allerlei systemen koppelen, zoals:
- Jouw CRM-systeem.
- Een kennisbank.
- Het ticketsysteem van jouw klantenservice.
- De chatbot op jouw website (koppeling met realtime live chat-software, zodat jouw klant direct met een echte medewerker kan chatten).
- De eigen app van jouw organisatie.
Voor het koppelen van deze systemen gebruik je meestal een API. Een API is een stukje software, waarmee 2 programma’s met elkaar praten. Maak je gebruik van een allround CRM-systeem? Dan kunnen deze chat-tools ook al in jouw CRM-systeem zijn opgenomen. En dat biedt veel voordelen!
Chat-software als onderdeel van jouw CRM-systeem
Chat-software helpt jou dus om een snelle service te leveren. Maakt jouw chat-software onderdeel uit van jouw CRM-systeem? Dan maak je jouw service nog persoonlijker. Er is dan namelijk een continue interactie met jouw CRM-systeem.
Is een bezoeker al een klant van jouw organisatie? Dan herkent jouw CRM-systeem haar gegevens, zoals haar IP-adres, e-mailadres en naam. Jouw chat-software gebruikt al haar klantgegevens om haar zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Dit proces gebeurt natuurlijk helemaal automatisch. Je gebruikt er slimme workflows voor.
Tegelijkertijd slaat jouw CRM-systeem gegevens van de chat-software op. In jouw CRM-systeem zie je bijvoorbeeld, dat Julia de chatbot geraadpleegd heeft. En welk probleem er was. Dat is natuurlijk nuttige informatie. Misschien zijn er wel meer klanten met hetzelfde probleem? En is er sprake van een technische storing of een bug door een software update?
Je helpt jouw klanten dus zo persoonlijk mogelijk en vergaart belangrijke data. Je bouwt zo een goede band op met jouw klanten. Ze leren jouw organisatie te vertrouwen. En je bent in staat om jouw dienstverlening nog beter te maken. Een mooie win-win-situatie dus!
De gratis chat-software van HubSpot
Maak jij gebruik van HubSpot CRM? Dan is de gratis chat-software van HubSpot een goede basis voor jou. Deze software is namelijk helemaal afgestemd op de mogelijkheden van jouw CRM-systeem.
De (gratis) chat-software van HubSpot behoort bij de Sales Hub. Combineer het gerust met tools van andere Hubs. Wat denk je bijvoorbeeld van een chatflow? Dan maakt jouw ticketsysteem van de Service Hub (automatisch) tickets aan.
HubSpot bewaart alle klantvragen en -problemen dan op één centrale plaats. Daar gebruik je het ticketsysteem van de Service Hub dus ook voor. Zo heeft jouw klantenservice altijd inzicht in wat er nog moet gebeuren (en wat er al opgelost is).
Of start op jouw website een echte live chat met jouw websitebezoekers. Hoe gaaf is dat? Je hoeft alleen maar een speciale widget op jouw website te plaatsen. Klikt een websitebezoeker daarop? Dan start het real-time gesprek. Zo stuur je iemand op je prijspagina direct door naar een salesmedewerker. En lezers van jouw kennisbank komen gelijk in contact met jouw klantenservice.
Je bepaalt zelf waar en wanneer de widget op jouw website verschijnt. Er zijn trouwens nog veel meer voorkeursinstellingen. Misschien wil je de taal wel aanpassen aan jouw websitebezoekers? Bovendien helpt HubSpot jou om aan de AVG-wetgeving te voldoen met jouw chat-software.
HubSpot CRM houdt alle interactie met jouw klanten slim voor je bij. Maar welke mogelijkheden jij hebt hangt wel af van jouw HubSpot-abonnement. De gratis basis chat-software breid je eenvoudig uit met allerlei met betaalde functies. Bijvoorbeeld om bepaalde processen (gedeeltelijk) te automatiseren. We vertellen je er graag meer over!
HubSpot CRM en externe chat-software
Het is ook mogelijk om externe chat-software aan jouw HubSpot CRM-systeem te koppelen. Bijvoorbeeld Zendesk Messaging, Ada for Chat, Facebook Messenger, Instagram Direct, Telegram en WhatsApp. Of misschien is een combinatie van de HubSpot tools en externe software wel het beste voor jou?
Kies je voor een professioneel implementatietraject bij de installatie van jouw HubSpot CRM? Waarbij je allerlei interne bedrijfsprocessen optimaal op elkaar afstemt? Dan haal je natuurlijk het maximale uit jouw chat-software.
Tijdens het implementatietraject bepaal je namelijk wat je met jouw CRM-systeem wilt bereiken. Alle chat-software mogelijkheden stem je daar zo goed mogelijk op af.
Met slimme rapportagemogelijkheden monitor je vervolgens jouw chat-resultaten. Hoe lang duurt het voordat jouw klantenservice reageert? Wie reageert op de meeste gesprekken? En maak je gebruik van verschillende chatbots? Hoe presteren die dan ten opzichte van elkaar?
Bij zo’n implementatietraject ga je uit van het totaalplaatje. Want er zijn nog zoveel meer fantastische tools en functies mogelijk. Kies de juiste implementatiepartner en creëer een superklantgerichte organisatie. Zo versla je de concurrentie met gemak!
Kan je niet wachten? Maak alvast je gratis HubSpot-account aan en probeer de gratis live chat-software van HubSpot zelf!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)