Deel artikel
Welk CRM-systeem kies je: HubSpot of Salesforce?
door Martijn Rijnders op 26-9-22 12:51
Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen: HubSpot en Salesforce. Dé 2 meest gebruikte CRM-systemen in de markt. Welk CRM-systeem kies je? In deze video leren Maarten en Martijn je wat de belangrijkste verschillen zijn. Zo kun je zelf een keuze maken tussen HubSpot en Salesforce.
De CRM-systemen van HubSpot en Salesforce
In de basis lijken HubSpot en Salesforce op elkaar. Het zijn 2 ijzersterke CRM-platformen met oneindig veel mogelijkheden. Salesforce bestaat al sinds 1999. Dit CRM-systeem is dan ook echt een oude rot in het vak. HubSpot is jonger. Het is namelijk in 2006 op de markt gekomen. Ook dit CRM-systeem bestaat dus al even.
In al die jaren heeft Salesforce een gerenommeerde naam opgebouwd. HubSpot is in een andere tijd in de CRM-markt gestapt. Met een blik gericht op de toekomst. Bij dit CRM-platform staan gebruiksgemak en klanten centraal. Bovendien is het speciaal ontworpen voor inbound marketing. HubSpot is zelfs de pionier van inbound marketing. Daarin verschilt HubSpot dus van Salesforce.
Op de reviewsite Capterra zie je dat de 2 CRM-platformen gelijkwaardig aan elkaar zijn. Maar natuurlijk hebben beide CRM-systemen hun eigen kenmerken en specialismen. In onze video laten we je dat zien.
De belangrijkste verschillen: HubSpot vs Salesforce
Hieronder vertel ik je wat de belangrijkste verschillen tussen HubSpot en Salesforce zijn:
1. Gebruiksvriendelijkheid
HubSpot is een all-in-one CRM-platform. CRM is de basis. Maar je vult het eenvoudig aan met allerlei marketing-, sales- en servicetools. Meer over deze functies ontdek je op onze pagina’s van de verschillende hubs:
Overal in HubSpot vind je dezelfde user interface. Alles ziet er hetzelfde uit en de gebruikswijze is overal gelijk. Een team van eigen HubSpot-developers ontwerpt alles zelf. Daardoor zijn alle functies perfect op elkaar afgestemd. Verschillende tools maken bijvoorbeeld gebruik van een drag-and-drop editor (slepen en neerzetten). Zoals:
- De salestool om een sales pijplijn mee te maken.
- De marketingtool voor het opstellen van jouw marketing e-mails.
- De CMS-tool, waarmee je jouw websitepagina’s bouwt.
Mede hierdoor is HubSpot een erg laagdrempelig en gebruiksvriendelijk CRM-platform.
TIP: Wat levert gebruiksvriendelijke CRM-software jou op? Ontdek het in dit blog: 6 Redenen om voor een gebruiksvriendelijk CRM-systeem te kiezen.
Salesforce is een gewaardeerd en hoog aangeschreven CRM-systeem met veel mogelijkheden. Je kunt het perfect op maat (laten) maken. Salesforce-gebruikers zijn wat enthousiaster over de customization-mogelijkheden dan HubSpot-gebruikers. Dat zie je in deze tabel van G2 terug.
Gaan jouw behoeften verder dan relatiebeheer, verkoop, klantenservice en marketing? Dan biedt Salesforce jou meer mogelijkheden op maat. Salesforce is hierdoor wel complexer. Voor het gebruik heb je dan ook meer tijd en budget nodig! Bovendien is de implementatie en het onderhoud veel lastiger. Heb je onvoldoende kennis in eigen huis? Dan moet je die kennis ook nog eens inhuren. Kortom, de kosten kunnen flink oplopen!
Aan de slag gaan met Salesforce is voor veel gebruikers een uitdaging. Waarom? Doordat het zo complex is! Eigenlijk kun je Salesforce té flexibel inrichten. Om iets in het CRM-systeem te doen zijn vaak veel kleine handelingen nodig. Dit komt juist door al het maatwerk wat er dan in zit. Hierdoor duurt het vaak lang, voordat Salesforce-gebruikers het systeem goed snappen. Met het gebruiksvriendelijke HubSpot leren gebruikers over het algemeen veel sneller werken.
Salesforce en HubSpot bieden dus allebei een basis CRM-systeem, dat je kunt uitbreiden. Het verschil met HubSpot zit ‘m in het ontwerp. Bij HubSpot is alles onderdeel van 1 platform en bij Salesforce niet. Salesforce is onder andere gegroeid door het overnemen van andere softwarebedrijven. De verschillende tools zijn dus door verschillende development teams ontworpen. De user interface verschilt daarom binnen het systeem!
Op deze afbeelding van G2 zie je het gebruiksgemak van HubSpot ten opzichte van Salesforce. CRM-gebruikers vinden HubSpot gebruikersvriendelijker dan Salesforce. Bovendien wordt de ‘ease of setup’ van HubSpot beter beoordeeld. HubSpot is dus makkelijker te implementeren!
2. Applicatiebeheer
Werk je eenmaal met een CRM-systeem? Dan moet je het zien te onderhouden. Dit noem je het applicatiebeheer. Tussen het applicatiebeheer van HubSpot en Salesforce zit een groot verschil.
OK, laten we eerst een stap teruggaan. Salesforce is gericht op de hoeveelheid mogelijkheden. Bij HubSpot staat juist het gebruiksgemak voorop. Daarnaast zijn er ook superveel mogelijkheden. Alleen zijn het er wat minder. Bovendien is de inrichting van HubSpot meer gekaderd. Ik heb je al uitgelegd dat de extreme flexibiliteit van Salesforce het systeem ook complexer maakt.
Door de kracht van Salesforce is er enorm veel mogelijk. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Maar hierdoor is het applicatiebeheer wel een stuk lastiger (en duurder). Stel je eens voor… Een aanpassing bij HubSpot doe je in 2 á 3 klikken. Voor diezelfde aanpassing in Salesforce heb je 10 à 15 klikken nodig. Dat is zo’n beetje het verschil.
Hoe werken deze aanpassingen vervolgens door in de rest van je CRM-systeem? Hoe meer je moet aanpassen hoe groter de kans dat er iets misgaat! Kortom, bij aanpassingen in Salesforce heb je algauw de kennis van een specialist nodig. HubSpot is juist lekker overzichtelijk. Applicatiebeheerders navigeren zo door de verschillende instellingen heen. Na een goed admin-trainingstraject vaak zelfs in eigen huis. Hoe fijn is dat?!
3. Marketing Automation
HubSpot is ontstaan als marketing automation platform. Sindsdien is het uitgegroeid tot marktleider op dit gebied. Dit blijkt ook uit de reviews op de bekende reviewsites, zoals Capterra en G2.
In deze tabel van Capterra zie je bijvoorbeeld de waardering van het gebruiksgemak, de klantenservice en de marketingtools. De Marketing Hub van HubSpot is gebouwd op het CRM-platform. Alle tools zijn volledig geïntegreerd in het CRM-systeem. De user interface is overal hetzelfde. Dat werkt superprettig. Gebruikers accepteren het CRM-systeem daardoor meestal snel.
De Salesforce mogelijkheden voor marketing automation zijn vergelijkbaar met die van HubSpot. Salesforce noemt dit de Marketing Cloud. Hierin kun je verschillende add-ons kiezen. Maar het gebruik van deze add-ons kan anders zijn dan wat je gewend bent in Salesforce. De user interface is namelijk niet overal hetzelfde.
Hieronder zie je de beoordelingen van de reviewsite G2.
4. De kracht van een dynamische website
Er zijn dus best wat verschillen tussen Salesforce en HubSpot. Maar er is ook een belangrijke overeenkomst. Beide CRM-platformen hebben namelijk een eigen CMS-tool. Daarmee bouw je jouw eigen professionele website met dynamische content!
Waarom is dat een grote pre? Je kunt toch ook een website met een ander bekend Content Managament Systeem (CMS) bouwen? Zoals Wordpress en Joomla. Een geïntegreerde dynamische website is CRM-gedreven. Je leest het goed! Je baseert jouw content op de relatiegegevens van je CRM-systeem. Hoe persoonlijk wil je het maken?
TIP: Een geïntegreerde website is best uniek in het CRM-landschap. In dit artikel lees je meer over de voordelen van een geïntegreerde website: Waarom je meer bereikt als jouw website onderdeel van je CRM is.
5. Kosten
Tenslotte is er natuurlijk een verschil in de kosten. Flexibiliteit, complexiteit en uitgebreidere mogelijkheden maken jouw CRM-systeem kostbaarder. Zowel voor de implementatie als het onderhoud. Waarom dat is heb ik je hierboven al uitgelegd. Daarnaast verschilt de prijsopbouw van de 2 CRM-pakketten.
HubSpot biedt de CRM-licentie gratis aan. Daarmee is HubSpot uniek in de markt. Heb je meer functionaliteiten nodig dan die van het basispakket? Breid deze dan eenvoudig uit met tools van de betaalde hubs. Gratis en betaalde licenties kun je trouwens combineren. Zo gebruik je alleen wat je echt nodig hebt en betaal je nooit teveel.
Ook Salesforce biedt verschillende modules aan ter ondersteuning van sales, marketing en service. Maar Salesforce heeft géén gratis licentie voor het basis CRM-systeem. Je betaalt voor alle gebruikers. Onze ervaring is dat HubSpot gemiddeld zo’n 1/3 goedkoper uitvalt dan Salesforce.
TIP: Weet je dat HubSpot naast de losse hubs ook een CRM Suite heeft? Dit is een zeer aantrekkelijke kortingsbundel. Neem je alle hubs af? Dan kan jouw korting oplopen tot wel bijna 50%! Het overgrote deel van onze klanten kiest voor de CRM Suite aanbieding. Vaak is dit in verhouding namelijk goedkoper dan wanneer je 2 of 3 losse hubs aanschaft. EN, de korting is jaarlijks terugkerend. Dat is weer interessant voor de lange termijn.
Waarom wij met HubSpot werken
Wij werken zelf met HubSpot. De belangrijkste reden: het is een supergebruiksvriendelijk all-in-one CRM-softwarepakket. Bepaal voor jouw bedrijf hoe gebruiksvriendelijk je het CRM-systeem wilt hebben. En wat je budget is. Kijk daarnaast ook naar de mogelijkheden. Welke tools heeft jouw organisatie precies nodig? Maak op basis daarvan jouw keuze. Wij hebben gekozen voor HubSpot. Welk CRM-systeem kies jij?
Lees verder…
👉 CRM Kenniscentrum – Allerlei gratis downloads en advies.
👉 Zo pak je jouw CRM Selectie aan –Dit complete handboek leidt jou stap voor stap door het CRM-selectieproces heen.
👉 Ontdek je CRM behoeften –Vul de checklist in en je hebt een compleet overzicht!
👉 Bereid je CRM-implementatie goed voor – Lees waarom een CRM-strategie noodzakelijk is.
👉 Verkoop met marketingautomatisering – Welke software kies je?
👉 De plus- en minpunten van HubSpot – We hebben ze voor je op een rij gezet.
👉 Ontdek het beste CRM-systeem – Is HubSpot CRM iets voor jouw organisatie? Bekijk onze HubSpot CRM demo video voor een snelle impressie.
👉 Overstappen van Salesforce naar HubSpot – Hoe werkt dat?
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)