HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Verkoop met marketingautomatisering: welke software kies je?

Verkoop met marketingautomatisering welke software kies je

Organisaties die marketingautomatisering gebruiken werken gestructureerd en efficiënt. Zij vergeten hun leads niet op te volgen, wat resulteert in meer tevreden klanten. In dit blog vertel ik je over de voordelen van verkoop met marketingautomatisering. En waar je bij jouw software selectie op moet letten.

De volgende onderwerpen komen aan bod:
Wat is marketingautomatisering?
De 5 belangrijkste voordelen van marketingautomatisering.
De juiste software kiezen voor verkoop met marketingautomatisering.

Wat is marketingautomatisering?

Allereerst: wat is marketingautomatisering eigenlijk precies? Ik leg het je uit aan de hand van een voorbeeld.

Google bij blog verkoop met marketingautomatsering software

Aron zoekt op ‘woning verduurzamen’ in Google. Hij komt op de website van verduurzamingsspecialist Happy terecht. Omdat Aron meer informatie wil laat hij zijn gegevens achter. Even later ontvangt hij een persoonlijke e-mail. Daarin bedankt Happy hem voor het downloaden van het e-book. Happy hoopt dat het e-book Aron geholpen heeft.

In deze e-mail vertelt Happy Aron wat over de organisatie. Daarnaast attendeert Happy Aron op een ander e-book, dat misschien ook interessant voor hem is. Als Aron vragen heeft staat Happy klaar om die te beantwoorden.

Hoe komt dit op jou over? Deze organisatie laat een positief beeld achter, toch? Het bedrijf neemt haar (toekomstige) klanten serieus. Deze inbound marketing strategie wekt vertrouwen op. De kans dat Aron met Happy in zee gaat is dan ook groot. 

Met behulp van marketingautomatisering automatiseer je allerlei taken en processen. Daardoor bedien je jouw (toekomstige) klanten optimaal. Zo verstuurt Happy automatisch een bedank e-mail na het downloaden van een e-book. Tegelijkertijd biedt Happy haar leads nog meer interessante informatie aan. Geheel vrijblijvend.

En zo zijn er nog veel meer marketingautomatiseringsmogelijkheden. Lees gauw verder dan vertel ik je erover.

De 5 belangrijkste voordelen van marketingautomatisering

Of het nou om een groot of klein bedrijf gaat. Binnen of buiten het MKB. Marketingautomatisering helpt jouw organisatie om verkoop- en marketingdoelen te behalen. Zoals:

  • Meer leads genereren.
  • Meer leads omzetten naar klanten.
  • Een hogere omzet bereiken.
  • Een productievere organisatie creëren.
  • Jouw onderneming laten groeien.

Hieronder ontdek je de belangrijkste marketingautomatisering voordelen:

1. Productievere verkoop- en marketingafdeling

Met behulp van marketingautomatisering automatiseer je bepaalde processen. Zo neemt jouw software allerlei tijdrovende taken uit handen. Marketingautomatisering helpt je door relevante gegevens van jouw relaties automatisch op te slaan. En om hun gedrag te monitoren. Benader jouw relaties daarna data gedreven met de juiste content. Op het perfecte moment. Start en stop je marketing campagnes bijvoorbeeld automatisch met behulp van workflows.

Je marketingcampagnes beginnen automatisch als een websitebezoekers iets op jouw website doet. Bijvoorbeeld een e-book downloaden of een video bekijken. Komt deze websitebezoeker terug? Dan ben jij in staat om gepersonaliseerde content te tonen. Perfect afgestemd op iemands persoonlijke situatie. Nou ja… bijna perfect, je doet dit namelijk op basis van persona’s (klantprofielen van jouw ideale klanten).

Het grote voordeel? Marketeers en verkopers houden meer tijd over voor andere belangrijke taken! Zoals de strategische marketingplanning en het instellen van sales sequenties (reeksen automatische sales activiteiten). Om de beste verkoopkansen te kunnen selecteren en makkelijker te verkopen natuurlijk!


2. Het is makkelijker om leads te genereren en om te zetten naar klanten

De basis van marketingautomatisering is een database, zoals HubSpot CRM. Hierin sla je alle relevante data van jouw (toekomstige) klanten op. Jouw marketingautomatisering software monitort automatisch het gedrag van je websitebezoekers:

  • Hoe komen ze op jouw website terecht?
  • Wat doen ze daar precies?
  • Welke informatie vinden ze interessant?
  • Welke wensen en behoeften hebben ze?
  • Wanneer komen ze terug?

Laten websitebezoekers hun gegevens achter? Dan kun je ze gaan e-mailen. Vanaf nu houdt jouw marketingautomatisering software ook bij hoe zij met jouw e-mails omgaan. Welke content lezen ze? Op welke calls-to-action klikken ze? Wat werkt wel en wat werkt niet?

Je hebt hierbij allerlei handige tools beschikbaar. Zoals:

  • SEO-tools voor een betere positionering van jouw website in Google.

  • A/B-testen om uit te testen welke content het beste werkt.

  • Geïntegreerde website in jouw CRM-systeem. Toon super-gepersonaliseerde content aan jouw websitebezoekers. Bijvoorbeeld op basis van de buyer journey.

  • Workflows om automatische e-mails mee te versturen. Gebaseerd op de data in jouw CRM-systeem.

  • Tools om jouw (toekomstige) klanten te voeden met informatie, die aansluit bij het aankoopproces. Dit proces noem je lead nurturing.

  • Leadscoring tools: punten toekennen om jouw leads te kwalificeren. Zijn ze warm genoeg om op te volgen? Dan draagt de marketingautomatisering software ze automatisch over aan verkoop!

  • Advertentietools om data gedreven te adverteren.

Het mooiste is het als verkoopautomatisering ook onderdeel uit maakt van de software. Waarom? Dan kun je de processen van verkoop en marketing perfect op elkaar afstemmen. Ideaal als je het maximale uit jouw (toekomstige) klanten wilt halen!

TIP: Ben je benieuwd wat er met verkoopautomatisering mogelijk is? Ontdek het in dit artikel: Verhoog je omzet met de slimme verkooptools van HubSpot.

3. Inzicht in jouw (toekomstige) klanten

In één oogopslag zie je wat de status van jouw (toekomstige) klanten is. Waar bevinden zij zich in het aankoopproces? Wanneer is het tijd om ze op te volgen? Wat is het effect van jouw marketingcampagnes?

Automatiseer taken en notificaties. Richt overzichtelijke dashboards in. Zo zie je nooit meer (toekomstige) klanten over het hoofd. Zelfs niet als zij pas over een jaar toe zijn aan jouw product of dienst! Bovendien weet je altijd wat het effect is van jouw marketing- en verkoopinspanningen. Je optimaliseert deze als dat nodig is.

4. Marketingautomatisering verhoogt je omzet

Eigenlijk is het overbodig om het hier nog te noemen. Je haalt makkelijker en meer leads binnen. En je converteert ze makkelijker en sneller naar klanten. Natuurlijk behaal je dan meer omzet!

Een CRM-systeem met marketingautomatisering is een fantastische basis om jouw organisatie te laten groeien! Voor veel organisaties is dit daarom de belangrijkste reden om voor marketingautomatisering te kiezen. Zoals HubSpot, dat door G2 is uitgeroepen tot no 1 inbound marketing- en verkoopsoftware.


5. De achterdeur blijft dicht dankzij marketingautomatisering

Veel organisaties stoppen ongelofelijk veel energie in het binnenhalen van nieuwe klanten. Maar de achterdeur staat wagenwijd open. Dat is natuurlijk helemaal niet efficiënt. Marketingautomatisering helpt jouw organisatie juist om klanten te behouden.

Hoe? Allereerst geef je jouw (toekomstige) klanten een fantastische gebruikerservaring. Zij voelen zich daardoor gewaardeerd en serieus genomen. Je signaleert het als zich nieuwe behoeften of problemen voordoen. Jouw CRM-systeem houdt dit namelijk automatisch bij. Daar speel je dus eenvoudig op in. Daarnaast keren tevreden klanten veel sneller terug. Wat doe jij als je een positieve ervaring hebt?

Tenslotte bevat goede marketingautomatisering software ook allerlei (automatische) servicetools. Daarmee lever je de beste afterservice. Zo creëer je pas echt supertrouwe klanten!

De juiste software kiezen voor verkoop met marketingautomatisering

Ben je overtuigd van de kracht van marketingautomatisering? Dan is het tijd om de juiste software te kiezen. Kies je voor een CRM-systeem met geïntegreerde marketingautomatisering software, zoals HubSpot? Of koppel je externe tools aan jouw CRM-pakket?

Maar wacht even… hier gaat eigenlijk nog een andere stap aan vooraf! Wat wil je precies met de marketingautomatisering software bereiken? Je moet het zelf weten natuurlijk. Maar wij adviseren je om dat eerst in kaart te brengen. Zo selecteer je namelijk marketingautomatisering software, die echt goed bij jouw organisatie past.

Heb je een goed beeld van wat je wilt? Dan is het tijd om de juiste software te gaan selecteren.

Om je hierbij te helpen hebben wij wat tools voor je ontwikkeld:
👉 Handboek CRM Selectie – Hulpmiddel om jouw CRM-software selectieproces stap voor stap te doorlopen. Boordevol handige tips & tricks.
👉 CRM Checklist – Breng snel en makkelijk jouw CRM-behoeften in kaart. Uiteraard komen marketingautomatisering, verkoopautomatisering en (automatische) servicetools hierbij aan bod.
👉 Hoe selecteer je een nieuwe CRM leverancier? – Dat leren we je in dit artikel.
👉 Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie – We leggen je uit waarom een CRM-strategie zo belangrijk is.
👉 Hoe laat je jouw sales exploderen? - Na het bekijken van deze video ben je een stuk wijzer.

TIP: Houd bij de selectie van jouw software rekening met je doelen. Bepaal welke statistieken en rapportages je belangrijk vindt. Welke andere software je wilt koppelen (SAP, Microsoft Navision, Exact, Afas, Outlook, Gmail, Wordpress,…). Hoeveel support je nodig hebt. En kies vooral een systeem, dat uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. 

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Onze adviseurs Maarten, Floris en Martijn popelen om jou daarmee te helpen! Plan gerust online een afspraak in om vrijblijvend kennis te maken.

PS: Ben je benieuwd naar de marketing automation tools waar wij mee werken? Bekijk dan onze HubSpot CRM demo video.

New call-to-action

Ontvang updates per email