Deel artikel
Verkoop met marketingautomatisering: welke software kies je?
door Floris van Muijen op 1-9-22 15:19
Organisaties die marketingautomatisering gebruiken werken gestructureerd en efficiënt. Zij vergeten hun leads niet op te volgen, wat resulteert in meer tevreden klanten. In dit blog vertel ik je over de voordelen van verkoop met marketingautomatisering. En waar je bij jouw software selectie op moet letten.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Wat is marketingautomatisering?
De 5 belangrijkste voordelen van marketingautomatisering.
De juiste software kiezen voor verkoop met marketingautomatisering.
Wat is marketingautomatisering?
Allereerst: wat is marketingautomatisering eigenlijk precies? Ik leg het je uit aan de hand van een voorbeeld.
Aron zoekt op ‘woning verduurzamen’ in Google. Hij komt op de website van verduurzamingsspecialist Happy terecht. Omdat Aron meer informatie wil laat hij zijn gegevens achter. Even later ontvangt hij een persoonlijke e-mail. Daarin bedankt Happy hem voor het downloaden van het e-book. Happy hoopt dat het e-book Aron geholpen heeft.
In deze e-mail vertelt Happy Aron wat over de organisatie. Daarnaast attendeert Happy Aron op een ander e-book, dat misschien ook interessant voor hem is. Als Aron vragen heeft staat Happy klaar om die te beantwoorden.
Hoe komt dit op jou over? Deze organisatie laat een positief beeld achter, toch? Het bedrijf neemt haar (toekomstige) klanten serieus. Deze inbound marketing strategie wekt vertrouwen op. De kans dat Aron met Happy in zee gaat is dan ook groot.
Met behulp van marketingautomatisering automatiseer je allerlei taken en processen. Daardoor bedien je jouw (toekomstige) klanten optimaal. Zo verstuurt Happy automatisch een bedank e-mail na het downloaden van een e-book. Tegelijkertijd biedt Happy haar leads nog meer interessante informatie aan. Geheel vrijblijvend.
En zo zijn er nog veel meer marketingautomatiseringsmogelijkheden. Lees gauw verder dan vertel ik je erover.
De 5 belangrijkste voordelen van marketingautomatisering
Of het nou om een groot of klein bedrijf gaat. Binnen of buiten het MKB. Marketingautomatisering helpt jouw organisatie om verkoop- en marketingdoelen te behalen. Zoals:
- Meer leads genereren.
- Meer leads omzetten naar klanten.
- Een hogere omzet bereiken.
- Een productievere organisatie creëren.
- Jouw onderneming laten groeien.
Hieronder ontdek je de belangrijkste marketingautomatisering voordelen:
1. Productievere verkoop- en marketingafdeling
Met behulp van marketingautomatisering automatiseer je bepaalde processen. Zo neemt jouw software allerlei tijdrovende taken uit handen. Marketingautomatisering helpt je door relevante gegevens van jouw relaties automatisch op te slaan. En om hun gedrag te monitoren. Benader jouw relaties daarna data gedreven met de juiste content. Op het perfecte moment. Start en stop je marketing campagnes bijvoorbeeld automatisch met behulp van workflows.
Je marketingcampagnes beginnen automatisch als een websitebezoekers iets op jouw website doet. Bijvoorbeeld een e-book downloaden of een video bekijken. Komt deze websitebezoeker terug? Dan ben jij in staat om gepersonaliseerde content te tonen. Perfect afgestemd op iemands persoonlijke situatie. Nou ja… bijna perfect, je doet dit namelijk op basis van persona’s (klantprofielen van jouw ideale klanten).
Het grote voordeel? Marketeers en verkopers houden meer tijd over voor andere belangrijke taken! Zoals de strategische marketingplanning en het instellen van sales sequenties (reeksen automatische sales activiteiten). Om de beste verkoopkansen te kunnen selecteren en makkelijker te verkopen natuurlijk!
2. Het is makkelijker om leads te genereren en om te zetten naar klanten
De basis van marketingautomatisering is een database, zoals HubSpot CRM. Hierin sla je alle relevante data van jouw (toekomstige) klanten op. Jouw marketingautomatisering software monitort automatisch het gedrag van je websitebezoekers:
- Hoe komen ze op jouw website terecht?
- Wat doen ze daar precies?
- Welke informatie vinden ze interessant?
- Welke wensen en behoeften hebben ze?
- Wanneer komen ze terug?
Laten websitebezoekers hun gegevens achter? Dan kun je ze gaan e-mailen. Vanaf nu houdt jouw marketingautomatisering software ook bij hoe zij met jouw e-mails omgaan. Welke content lezen ze? Op welke calls-to-action klikken ze? Wat werkt wel en wat werkt niet?
Je hebt hierbij allerlei handige tools beschikbaar. Zoals:
- SEO-tools voor een betere positionering van jouw website in Google.
- A/B-testen om uit te testen welke content het beste werkt.
- Geïntegreerde website in jouw CRM-systeem. Toon super-gepersonaliseerde content aan jouw websitebezoekers. Bijvoorbeeld op basis van de buyer journey.
- Workflows om automatische e-mails mee te versturen. Gebaseerd op de data in jouw CRM-systeem.
- Tools om jouw (toekomstige) klanten te voeden met informatie, die aansluit bij het aankoopproces. Dit proces noem je lead nurturing.
- Leadscoring tools: punten toekennen om jouw leads te kwalificeren. Zijn ze warm genoeg om op te volgen? Dan draagt de marketingautomatisering software ze automatisch over aan verkoop!
- Advertentietools om data gedreven te adverteren.
Het mooiste is het als verkoopautomatisering ook onderdeel uit maakt van de software. Waarom? Dan kun je de processen van verkoop en marketing perfect op elkaar afstemmen. Ideaal als je het maximale uit jouw (toekomstige) klanten wilt halen!
TIP: Ben je benieuwd wat er met verkoopautomatisering mogelijk is? Ontdek het in dit artikel: Verhoog je omzet met de slimme verkooptools van HubSpot.
3. Inzicht in jouw (toekomstige) klanten
In één oogopslag zie je wat de status van jouw (toekomstige) klanten is. Waar bevinden zij zich in het aankoopproces? Wanneer is het tijd om ze op te volgen? Wat is het effect van jouw marketingcampagnes?
Automatiseer taken en notificaties. Richt overzichtelijke dashboards in. Zo zie je nooit meer (toekomstige) klanten over het hoofd. Zelfs niet als zij pas over een jaar toe zijn aan jouw product of dienst! Bovendien weet je altijd wat het effect is van jouw marketing- en verkoopinspanningen. Je optimaliseert deze als dat nodig is.
4. Marketingautomatisering verhoogt je omzet
Eigenlijk is het overbodig om het hier nog te noemen. Je haalt makkelijker en meer leads binnen. En je converteert ze makkelijker en sneller naar klanten. Natuurlijk behaal je dan meer omzet!
Een CRM-systeem met marketingautomatisering is een fantastische basis om jouw organisatie te laten groeien! Voor veel organisaties is dit daarom de belangrijkste reden om voor marketingautomatisering te kiezen. Zoals HubSpot, dat door G2 is uitgeroepen tot no 1 inbound marketing- en verkoopsoftware.
5. De achterdeur blijft dicht dankzij marketingautomatisering
Veel organisaties stoppen ongelofelijk veel energie in het binnenhalen van nieuwe klanten. Maar de achterdeur staat wagenwijd open. Dat is natuurlijk helemaal niet efficiënt. Marketingautomatisering helpt jouw organisatie juist om klanten te behouden.
Hoe? Allereerst geef je jouw (toekomstige) klanten een fantastische gebruikerservaring. Zij voelen zich daardoor gewaardeerd en serieus genomen. Je signaleert het als zich nieuwe behoeften of problemen voordoen. Jouw CRM-systeem houdt dit namelijk automatisch bij. Daar speel je dus eenvoudig op in. Daarnaast keren tevreden klanten veel sneller terug. Wat doe jij als je een positieve ervaring hebt?
Tenslotte bevat goede marketingautomatisering software ook allerlei (automatische) servicetools. Daarmee lever je de beste afterservice. Zo creëer je pas echt supertrouwe klanten!
De juiste software kiezen voor verkoop met marketingautomatisering
Ben je overtuigd van de kracht van marketingautomatisering? Dan is het tijd om de juiste software te kiezen. Kies je voor een CRM-systeem met geïntegreerde marketingautomatisering software, zoals HubSpot? Of koppel je externe tools aan jouw CRM-pakket?
Maar wacht even… hier gaat eigenlijk nog een andere stap aan vooraf! Wat wil je precies met de marketingautomatisering software bereiken? Je moet het zelf weten natuurlijk. Maar wij adviseren je om dat eerst in kaart te brengen. Zo selecteer je namelijk marketingautomatisering software, die echt goed bij jouw organisatie past.
Heb je een goed beeld van wat je wilt? Dan is het tijd om de juiste software te gaan selecteren.
Om je hierbij te helpen hebben wij wat tools voor je ontwikkeld:
👉 Handboek CRM Selectie – Hulpmiddel om jouw CRM-software selectieproces stap voor stap te doorlopen. Boordevol handige tips & tricks.
👉 CRM Checklist – Breng snel en makkelijk jouw CRM-behoeften in kaart. Uiteraard komen marketingautomatisering, verkoopautomatisering en (automatische) servicetools hierbij aan bod.
👉 Hoe selecteer je een nieuwe CRM leverancier? – Dat leren we je in dit artikel.
👉 Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie – We leggen je uit waarom een CRM-strategie zo belangrijk is.
👉 Hoe laat je jouw sales exploderen? - Na het bekijken van deze video ben je een stuk wijzer.
TIP: Houd bij de selectie van jouw software rekening met je doelen. Bepaal welke statistieken en rapportages je belangrijk vindt. Welke andere software je wilt koppelen (SAP, Microsoft Navision, Exact, Afas, Outlook, Gmail, Wordpress,…). Hoeveel support je nodig hebt. En kies vooral een systeem, dat uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Onze adviseurs Maarten, Floris en Martijn popelen om jou daarmee te helpen! Plan gerust online een afspraak in om vrijblijvend kennis te maken.
PS: Ben je benieuwd naar de marketing automation tools waar wij mee werken? Bekijk dan onze HubSpot CRM demo video.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)