Deel artikel
Marketingautomatisering - Dit levert het je op 📈
door Ellen Prins op 13-5-20 13:26
Marketingautomatisering is het gebruik van technologie en software om geautomatiseerd marketingactiviteiten door te voeren. Voorheen werden deze activiteiten handmatig uitgevoerd, zoals e-mailmarketing en het posten op social media. Wat kan marketingautomatisering doen? Door de inzet van marketingautomatisering werken bedrijven efficiënter en hebben zij tijd over voor belangrijke marketingtaken die meer gerichte aandacht nodig hebben.
Marketingautomatisering wordt steeds populairder onder B2B(business to business)-organisaties. Volgens het B2B Marketing Trendrapport van Spotler gebruikte in 2019 32% van de B2B-organisaties een vorm van marketingautomatisering. Naar verwachting neemt dit verder toe in 2020.
Maar wat is marketingautomatisering precies? In dit artikel lees je wat marketingautomatisering oplevert, hoe je marketingautomatisering inzet binnen jouw organisatie en waarom het zo belangrijk is voor bedrijven.
Wat levert marketing-automatisering op?
Marketingautomatisering biedt veel voordelen voor een organisatie. Het belangrijkste wat de automatiseringssoftware oplevert is meer en beter gekwalificeerde leads en een beter inzicht in hoe marketing bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.
Daarnaast geven gebruikers van marketingautomatisering aan dat de productiviteit van het marketingteam toeneemt doordat de marketingmedewerkers efficiënter hun tijd indelen.
Bron: B2B Marketing Trendrapport van Spotler
Wat kan marketingautomatisering doen?
Er zijn verschillende marketingactiviteiten die efficiënter ingezet kunnen worden met behulp van marketingautomatisering, namelijk:
- E-mailmarketing
Met e-mailmarketing stuur je geautomatiseerde e-mails om leads op te volgen wanneer zij iets downloaden of een contactaanvraag doen. Daarnaast kan e-mailmarketing ingezet worden om huidige klanten te informeren en up-to-date te houden over de ontwikkelingen binnen jouw organisatie met behulp van workflows.
- Leadgeneratie
Met leadgeneratie trek je bezoekers aan met unieke en relevante content zoals blogartikelen en eBooks. Vaak zijn deze bezoekers bereid om hun contactgegevens af te staan in ruil voor meer waardevolle informatie. Bij leadgeneratie zet je marketingautomatisering in om formulieren op je website te plaatsen die gekoppeld zijn aan jouw automatiseringssoftware. Na elke conversie via één van deze formulieren komt de nieuwe lead in de voor hem of haar geschikte lead nurturing campagne.
- Lead nurturing
Met marketingautomatisering maak je geautomatiseerde lead nurturing campagnes om leads te voorzien van relevante informatie en waardevolle content. Hiermee wek je vertrouwen en laat je zien dat jouw organisatie kennisleider is in de markt. Dit vormt een sterke basis om leads uiteindelijk om te zetten naar klanten.
- Social media marketing
Het gebruik van social media door bedrijven is belangrijk, omdat hier veel interactie plaatsvindt met de doelgroep. Met sommige software voor marketingautomatisering is het mogelijk om het posten van berichten op social media te automatiseren. Met een geschikte softwaretool plan je eenmalig voor de komende weken of maanden verschillende berichten in op relevante social media kanalen. Hierdoor is er meer tijd over voor andere belangrijke marketingzaken die niet geautomatiseerd kunnen worden.
- Lead scoring
De meeste leads zijn nog oriënterend en hebben geen directe behoefte aan een verkoopgesprek. Om te voorkomen dat leads te snel opgevolgd worden, zet men lead scoring in. Lead scoring is het automatisch toekennen van punten aan een lead met behulp van automatiseringssoftware en helpt je te bepalen of een lead kan worden opgevolgd door de juiste afdeling.
De leads krijgen aan de hand van de activiteiten die zij uitvoeren punten. Een voorbeeld van lead scoring per uitgevoerde actie:
Hierna kun je zelf bepalen wanneer een lead geschikt is voor opvolging door de marketing- of verkoopafdeling. Een lead kan bijvoorbeeld marketing qualified zijn met 50 punten en sales qualified zijn met 100 punten.
Door lead scoring toe te passen verhoog je de kans om de lead om te zetten naar een klant. Dit komt omdat de verkoopafdeling pas contact opneemt als de leadscore voldoende is en de lead ver genoeg in de salesfunnel zit.
- Bloggen en blogpublicatie
Zakelijk bloggen draagt bij aan de betere online vindbaarheid van jouw website. Het zakelijk bloggen laat zien dat jij kennisleider bent in de markt en helpt met het genereren van leads. Het kan dus gezegd worden dat bloggen belangrijk is als je jouw organisatie goed op de online kaart wilt zetten.
Binnen automatiseringssoftware is het mogelijk om snel en gemakkelijk blogs te plaatsen, zowel handmatig als geautomatiseerd. Door blogs automatisch te posten kun je een reeks blogberichten van te voren inplannen. Zo behoud je regelmaat en consistentie met het verschaffen van informatie zonder daar veel tijd voor kwijt te zijn.
Daarnaast is het mogelijk om gepubliceerde blogs automatisch te plaatsen op social media. Nadat een blogartikel online is gekomen, wordt er na een bepaalde tijd automatisch een bijhorend social media bericht geplaatst met een verwijzing naar het blogartikel. Doordat je niet voor elk blogartikel een social media bericht hoeft te schrijven en te plaatsen, houdt je wederom meer tijd over voor andere marketingzaken.
Waarom is marketingautomatisering belangrijk?
Marketingautomatisering is de toekomst en zorgt ervoor dat organisaties veel efficiënter werken. Hierdoor is er meer tijd over om aandacht te besteden aan (potentiële) klanten en belangrijke marketingactiviteiten die niet geautomatiseerd kunnen worden.
Daarnaast heb je met al jouw belangrijke marketingactiviteiten binnen één softwarepakket een goed overzicht en analyseer je snel en eenvoudig de cijfers op één plek. Deze waardevolle gegevens kun je gelijk weer inzetten in jouw geautomatiseerde marketingtaken en workflows om deze te optimaliseren.
In de volgende video leggen we je uit wat marketingautomatisering nog meer kan doen en wat het kan betekenen voor jou als ondernemer:
HubSpot Marketing Hub
Een goede optie om te beginnen met marketingautomatisering is HubSpot. HubSpot Marketing Hub is de alles-in-1 marketingsoftware waarmee je resultaat boekt aan de hand van data gestuurde contentmarketing. Dit resulteert in meer websitebezoeken, meer en betere leads en een hogere omzet.
Daarnaast heb je beschikking over de waardevolle data van HubSpot CRM, die je kan gebruiken om je marketing te optimaliseren.
Lees alles over de HubSpot Marketing Hub in ons gratis eBook:
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)