HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

5 HubSpot Workflows voor sales en marketing

met deze 5 hubspot workflows kan je goed op weg met de hubspot marketing hub

Beschik je over HubSpot CRM? Dan regel je het grootste gedeelte van je marketingautomatisering met HubSpot workflows. Met deze workflow mogelijkheden van HubSpot heb je werkelijk goud in handen!

Wat kan je precies met de HubSpot workflows? Om je een idee te geven laat ik je 5 voorbeelden zien. Deze workflows zijn vooral waardevol voor je sales afdeling. Maar ook voor je marketing afdeling zijn ze superhandig.

Hieronder vind je 5 voorbeelden van workflows, die je processen automatiseren. Zij zorgen ervoor dat je marketingcontacten effectiever én sneller door je salesfunnel gaan.

Workflow 1 - Stuur gerichte content naar bezoekers van specifieke pagina's
Workflow 2 - formulierinzendingen of downloads?
Workflow 3 - Stuur content naar contactpersonen, die je formulieren (niet) meer invullen
Workflow 4 - Houd inactieve contacten in de gaten
Workflow 5 - E-mail naar verkopers als lead in marketingmails klikt 

Workflow 1 – Stuur gerichte content naar bezoekers van specifieke pagina’s

Ga voor jezelf na welke pagina’s op je website belangrijk zijn. Wat vertellen ze je over jouw bezoekers?

Inventariseer de belangrijkste onderwerpen op je website. Stuur bezoekers van deze onderwerpen unieke en gerichte e-mails. Deze e-mails gaan perfect in op de specifieke interessegebieden van deze bezoekers.

Dit kunnen onderwerpen zijn als:

  • Industrie (bezoekers bekijken pagina’s gericht op de productie, distributie, etc. van jouw product)

  • Product inhoud (zoals de verschillende software pakketten die je aanbiedt)

  • Prospect (bekijkt een bezoeker bijvoorbeeld casestudies en klantervaringen? Dan laat je bezoeker gerichte interesse zien)

De bezoekers van deze onderwerpen stuur je gerichte e-mails. Dat doe je met behulp van HubSpot workflows en buyer persona's. Waarom dit belangrijk is? Dit soort gerichte e-mails hebben gemiddeld een 14.32% hogere open rate. Ook hebben ze een 100.95% hogere click rate dan random e-mailcampagnes. (bron: WordStream)

Laten we er een voorbeeld bij pakken!

HubSpot Workflows voor marketing en sales - stuur geautomatiseerde emails na een paginabezoek

In dit voorbeeld krijgt iedere contactpersoon in onze database (als deze persoon een marketingcontact is) 2 e-mails. Hierin staat informatie over HubSpot. Met een call-to-action vraag je of deze contactpersoon een persoonlijke demo wil zien. Alleen maar omdat hij of zij onze websitepagina met het woord ‘HubSpotheeft bezocht.

Nu is dit natuurlijk redelijk algemeen. Maar je kunt je workflows heel specifiek inrichten. Met verschillende functies zet je jouw workflows namelijk optimaal in. 

Vraag een vrijblijvende productdemonstratie aan

Workflow 2 – Formulierinzendingen of downloads?

Stel dat iemand iets downloadt op jouw website. Zoals een eBook of checklist. Of dat iemand zich inschrijft voor een webinar. Direct na de inzending kun je dan een geautomatiseerde welkomste-mail versturen. 

Maar er is meer wat je kunt doen. Maak bijvoorbeeld een aparte lead nurturing campagne in de vorm van een workflow. Zo stimuleer je jouw leads om:

  • Een demo bij jou aan te vragen of bekijken.
  • Naar jouw evenement te komen.
  • Jouw product of dienst af te nemen.

Ik laat je een voorbeeld zien. Deze workflow zetten wij in als iemand het Microsoft Dynamics 365 Productoverzicht downloadt. We versturen hier gerichte e-mails met  informatie over Microsoft Dynamics 365. Met onze call-to-action vragen we onze marketingcontacten een afspraak met ons te maken: 

Voorbeeld HubSpot Workflow - nurturemail na het downloaden van een contentstuk

TIP: Marketing workflows maken onderdeel uit van de HubSpot Marketing Hub. Wil je meer mogelijkheden van deze Hub zien? Bekijk onze demo video over de HubSpot Marketing Hub!
Bekijk onze HubSpot video's

 

Workflow 3 – Stuur content naar contactpersonen, die je formulieren (niet) meer invullen

Vullen jouw prospects de formulieren op je landingspagina's (niet) meer in voor informatie? Stuur ze dan automatisch relevante content toe. Je beschikt namelijk toch al over hun contactgegevens. Hoe je dat doet? Uiteraard met een workflow.😉

Ik laat het je zien. In dit voorbeeld ga ik uit van bestaande contacten, die onze landingspagina bezocht hebben. Zij waren waarschijnlijk geïnteresseerd in onze HubSpot CRM demo video. Het formulier hebben ze alleen niet ingevuld. De demo video konden ze daardoor niet bekijken.

Maar we beschikken natuurlijk al over wat belangrijke gegevens. Zoals een naam en e-mailadres. Daarom stuur ik ze de video alsnog met een e-mail toe. 

Belangrijke uitgangspunten bij deze workflow zijn:

  • De contactpersoon heeft de landingspagina bezocht.
  • De contactpersoon heeft het formulier voor de demo video niet ingevuld.
  • De contactpersoon heeft de video nog niet gezien op onze website.
  • Ik wil dat de e-mail persoonlijk overkomt. HubSpot verstuurt de e-mail daarom een half uur na het bezoek aan de landingspagina.

Voorbeeld HubSpot Workflow Nederlands - opvolgmail voor contacten die een landingspagina verlaten

Workflow 4 – Houd inactieve contacten in de gaten

Is er al een tijdje geen contact met een lead geweest? Herinner je verkopers eraan om contact op te nemen.

In het voorbeeld hieronder maakt HubSpot automatisch een taak voor een verkoper aan. Is er meer dan 8 weken geen contact geweest? Dan ontvangt de verkoper daar een seintje van. Deze workflow helpt verkopers om efficiënter met potentiële klanten om te gaan.

Daarbij maak ik gebruik van leadscores. In dit voorbeeld heb ik de leadscore ingesteld op 75. Het verkoopteam concentreert zich daardoor op de leads met een hoge prioriteit. In dit voorbeeld betekent dit dat de lead al warm is. Het is dus een perfect moment om actie te ondernemen! 

Voorbeeld HubSpot Workflow - inactieve contacten in de gaten houden door het versturen van interne emails

TIP: HubSpot heeft nog veel meer interessante verkooptools. Ontdek bijvoorbeeld het verschil tussen marketing workflows en sales sequenties.

Workflow 5 – E-mail naar verkopers als lead klikt in marketingmails klikt

Heb je een lead, die actief op jouw marketing e-mails klikt? Zoals e-mails van jouw speciale lead nurturing workflow. Dan is het slim om te bekijken of deze lead al interessant genoeg is.

Wij gebruiken daar zelf een speciale workflow voor. Klikt een lead op onze marketing e-mail? Bijvoorbeeld een nurture e-mail, nieuwsbrief of andere marketing e-mail. Dan ontvangt Maarten, Martijn of Floris automatisch een bericht vanuit HubSpot. 

Het is niet zo handig om leads te benaderen, die nog helemaal ‘koud’ zijn. Daarom stellen we bij deze workflow een HubSpot-leadscore in om leads eerst te kwalificeren.

Zo ziet onze workflow eruit:

Voorbeeld HubSpot workflow - email naar contactpersoon bij klikken in marketingemail.

Ontdek HubSpot

Dit zijn 5 sales en marketing workflows, die wij zelf gebruiken. Onthoud: de mogelijkheden van HubSpot workflows zijn eindeloos. Er is echt nog zoveel meer mogelijk!

Ik zou zeggen... experimenteer erop los en profiteer van de resultaten. En heb je wat hulp nodig? Onze consultants Martijn, Maarten en Floris adviseren je graag!

Wil je meer weten over HubSpot? Download dan ons HubSpot Productoverzicht. Hierin vind je een goed overzicht van alle functies en mogelijkheden van alle HubSpot-tools.

New call-to-action

Tip! Bekijk onze HubSpot Marketing Hub demo video en/of onze HubSpot Sales Hub demo video. Zo ontdek je snel meer over de slimme marketing- en salestools van HubSpot.

Ontvang updates per email