Deel artikel
5 HubSpot Workflows voor sales en marketing
door Martijn Rijnders op 20-9-21 13:28
Beschik je over HubSpot CRM? Dan regel je het grootste gedeelte van je marketingautomatisering met HubSpot workflows. Met deze workflow mogelijkheden van HubSpot heb je werkelijk goud in handen!
Wat kan je precies met de HubSpot workflows? Om je een idee te geven laat ik je 5 voorbeelden zien. Deze workflows zijn vooral waardevol voor je sales afdeling. Maar ook voor je marketing afdeling zijn ze superhandig.
Hieronder vind je 5 voorbeelden van workflows, die je processen automatiseren. Zij zorgen ervoor dat je marketingcontacten effectiever én sneller door je salesfunnel gaan.
Workflow 1 - Stuur gerichte content naar bezoekers van specifieke pagina's
Workflow 2 - formulierinzendingen of downloads?
Workflow 3 - Stuur content naar contactpersonen, die je formulieren (niet) meer invullen
Workflow 4 - Houd inactieve contacten in de gaten
Workflow 5 - E-mail naar verkopers als lead in marketingmails klikt
Workflow 1 – Stuur gerichte content naar bezoekers van specifieke pagina’s
Ga voor jezelf na welke pagina’s op je website belangrijk zijn. Wat vertellen ze je over jouw bezoekers?
Inventariseer de belangrijkste onderwerpen op je website. Stuur bezoekers van deze onderwerpen unieke en gerichte e-mails. Deze e-mails gaan perfect in op de specifieke interessegebieden van deze bezoekers.
Dit kunnen onderwerpen zijn als:
- Industrie (bezoekers bekijken pagina’s gericht op de productie, distributie, etc. van jouw product)
- Product inhoud (zoals de verschillende software pakketten die je aanbiedt)
- Prospect (bekijkt een bezoeker bijvoorbeeld casestudies en klantervaringen? Dan laat je bezoeker gerichte interesse zien)
De bezoekers van deze onderwerpen stuur je gerichte e-mails. Dat doe je met behulp van HubSpot workflows en buyer persona's. Waarom dit belangrijk is? Dit soort gerichte e-mails hebben gemiddeld een 14.32% hogere open rate. Ook hebben ze een 100.95% hogere click rate dan random e-mailcampagnes. (bron: WordStream)
Laten we er een voorbeeld bij pakken!
In dit voorbeeld krijgt iedere contactpersoon in onze database (als deze persoon een marketingcontact is) 2 e-mails. Hierin staat informatie over HubSpot. Met een call-to-action vraag je of deze contactpersoon een persoonlijke demo wil zien. Alleen maar omdat hij of zij onze websitepagina met het woord ‘HubSpot’ heeft bezocht.
Nu is dit natuurlijk redelijk algemeen. Maar je kunt je workflows heel specifiek inrichten. Met verschillende functies zet je jouw workflows namelijk optimaal in.
Workflow 2 – Formulierinzendingen of downloads?
Stel dat iemand iets downloadt op jouw website. Zoals een eBook of checklist. Of dat iemand zich inschrijft voor een webinar. Direct na de inzending kun je dan een geautomatiseerde welkomste-mail versturen.
Maar er is meer wat je kunt doen. Maak bijvoorbeeld een aparte lead nurturing campagne in de vorm van een workflow. Zo stimuleer je jouw leads om:
- Een demo bij jou aan te vragen of bekijken.
- Naar jouw evenement te komen.
- Jouw product of dienst af te nemen.
Ik laat je een voorbeeld zien. Deze workflow zetten wij in als iemand het Microsoft Dynamics 365 Productoverzicht downloadt. We versturen hier gerichte e-mails met informatie over Microsoft Dynamics 365. Met onze call-to-action vragen we onze marketingcontacten een afspraak met ons te maken:
TIP: Marketing workflows maken onderdeel uit van de HubSpot Marketing Hub. Wil je meer mogelijkheden van deze Hub zien? Bekijk onze demo video over de HubSpot Marketing Hub!
Workflow 3 – Stuur content naar contactpersonen, die je formulieren (niet) meer invullen
Vullen jouw prospects de formulieren op je landingspagina's (niet) meer in voor informatie? Stuur ze dan automatisch relevante content toe. Je beschikt namelijk toch al over hun contactgegevens. Hoe je dat doet? Uiteraard met een workflow.😉
Ik laat het je zien. In dit voorbeeld ga ik uit van bestaande contacten, die onze landingspagina bezocht hebben. Zij waren waarschijnlijk geïnteresseerd in onze HubSpot CRM demo video. Het formulier hebben ze alleen niet ingevuld. De demo video konden ze daardoor niet bekijken.
Maar we beschikken natuurlijk al over wat belangrijke gegevens. Zoals een naam en e-mailadres. Daarom stuur ik ze de video alsnog met een e-mail toe.
Belangrijke uitgangspunten bij deze workflow zijn:
- De contactpersoon heeft de landingspagina bezocht.
- De contactpersoon heeft het formulier voor de demo video niet ingevuld.
- De contactpersoon heeft de video nog niet gezien op onze website.
- Ik wil dat de e-mail persoonlijk overkomt. HubSpot verstuurt de e-mail daarom een half uur na het bezoek aan de landingspagina.
Workflow 4 – Houd inactieve contacten in de gaten
Is er al een tijdje geen contact met een lead geweest? Herinner je verkopers eraan om contact op te nemen.
In het voorbeeld hieronder maakt HubSpot automatisch een taak voor een verkoper aan. Is er meer dan 8 weken geen contact geweest? Dan ontvangt de verkoper daar een seintje van. Deze workflow helpt verkopers om efficiënter met potentiële klanten om te gaan.
Daarbij maak ik gebruik van leadscores. In dit voorbeeld heb ik de leadscore ingesteld op 75. Het verkoopteam concentreert zich daardoor op de leads met een hoge prioriteit. In dit voorbeeld betekent dit dat de lead al warm is. Het is dus een perfect moment om actie te ondernemen!
Workflow 5 – E-mail naar verkopers als lead klikt in marketingmails klikt
Heb je een lead, die actief op jouw marketing e-mails klikt? Zoals e-mails van jouw speciale lead nurturing workflow. Dan is het slim om te bekijken of deze lead al interessant genoeg is.
Wij gebruiken daar zelf een speciale workflow voor. Klikt een lead op onze marketing e-mail? Bijvoorbeeld een nurture e-mail, nieuwsbrief of andere marketing e-mail. Dan ontvangt Maarten, Martijn of Floris automatisch een bericht vanuit HubSpot.
Het is niet zo handig om leads te benaderen, die nog helemaal ‘koud’ zijn. Daarom stellen we bij deze workflow een HubSpot-leadscore in om leads eerst te kwalificeren.
Zo ziet onze workflow eruit:
Ontdek HubSpot
Dit zijn 5 sales en marketing workflows, die wij zelf gebruiken. Onthoud: de mogelijkheden van HubSpot workflows zijn eindeloos. Er is echt nog zoveel meer mogelijk!
Ik zou zeggen... experimenteer erop los en profiteer van de resultaten. En heb je wat hulp nodig? Onze consultants Martijn, Maarten en Floris adviseren je graag!
Wil je meer weten over HubSpot? Download dan ons HubSpot Productoverzicht. Hierin vind je een goed overzicht van alle functies en mogelijkheden van alle HubSpot-tools.
Tip! Bekijk onze HubSpot Marketing Hub demo video en/of onze HubSpot Sales Hub demo video. Zo ontdek je snel meer over de slimme marketing- en salestools van HubSpot.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)