Deel artikel
Zo gebruik je HubSpot Workflows bij marketing automation
door Ellen Prins op 14-10-21 14:15
Marketing automation is een slimme manier om je sales een boost te geven. Hoe? Met behulp van workflows verzamelt jouw CRM-systeem allerlei belangrijke gegevens. Zoals hoe iemand op jouw website is terecht gekomen (advertentie, zoekresultaat in de zoekmachine, sociale media,...). En welke informatie hij of zij interessant vindt.
Laat iemand zijn gegevens achter? Bijvoorbeeld om iets te downloaden. Of om een video te bekijken. Dan heb je een lead! Deze lead voorzie je precies op het juiste moment van de juiste informatie. Bijvoorbeeld op de website, in e-mails en op je sociale media kanalen. Daar gebruik je de verzamelde gegevens in jouw CRM-systeem voor. En ook buyer journeys en buyer persona's, die je hebt opgesteld.
Dit proces gebeurt ook nog eens helemaal automatisch. Je hoeft alleen maar wat automatische workflows in te stellen. Zo geeft HubSpot namelijk vorm aan jouw marketing automation. In de video hierboven vertelt Ellen je wat HubSpot workflows zijn en hoe je ze maakt.
Wat zijn HubSpot Workflows nou precies?
Workflows gebruik je dus om je marketing werkzaamheden binnen HubSpot te automatiseren. Dit is handig, want marketing automation helpt jou om relevante leads te genereren. En om ze daarna makkelijker om te zetten in klanten. Een workflow is niets anders dan een proces met allerlei geautomatiseerde acties.
Voorbeelden van automatische marketing acties zijn:
- Een opvolg e-mail als een websitebezoeker iets heeft gedownload. Dit is een belangrijke actie, omdat dit het eerste contact is met jouw (toekomstige) klant!
- Een taak aanmaken voor een accountmanager als de lead klaar is voor persoonlijk contact.
- Het automatisch opvolgen van leads of klanten, die al een tijdje niet meer actief zijn geweest.
- Het versturen van waardevolle informatie aan je leads met lead nurturing.
Met behulp van workflows kun je dus ‘lead nurturing’ toepassen. Je gebruikt lead nurturing om koude leads warm te maken.
Hoe werkt dat dan? Op het juiste moment voorzie je jouw leads van waardevolle informatie. Om dit te kunnen doen moet je eerst een band met ze opbouwen. HubSpot registreert daarom alle interacties met jouw leads. Zo kom je steeds meer over de interesses en behoeften van je leads te weten. Je begeleidt (individuele) leads vervolgens (automatisch) bij hun koopreis (buyer journey).
Het doel van lead nurturing is het opbouwen van vertrouwen. Leads zijn daardoor eerder bereid om iets bij jou te kopen. Dit proces regel je dus met jouw workflows. In de video laat Ellen zien hoe je een eenvoudige lead nurturing workflow in HubSpot maakt.
Waarom gebruik je Hubspot Workflows?
HubSpot richt zich op inbound marketing, dé marketing strategie van nu. Marketing automation sluit daar mooi bij aan. Inbound marketing is een tactiek om je doelgroep zo efficiënt mogelijk te bereiken. Je helpt je lead op een passend moment aan waardevolle informatie. En daardoor groeit de interesse in jouw producten en/ of diensten.
Een workflow stel je zelf in. Je bepaalt dus zelf hoe en wanneer je jouw (toekomstige) klanten benadert. Stel dat je lead een whitepaper heeft gedownload. Welke informatie wil je jouw (toekomstige) klant daarna geven? Een video met meer informatie over het onderwerp? Een checklist, die aansluit bij de whitepaper? Een voorstel, dat een servicemedewerker contact opneemt?
Voor de beste resultaten stel je (meetbare) doelen en KPI's op. De acties uit jouw workflow stem je daar natuurlijk af. Op handige dashboards laat je jouw CRM-data samenkomen. Zo lees je makkelijk af hoe het met jouw doelen en KPI's gaat.
Er zijn verschillende soorten workflows. Kies bijvoorbeeld voor een doorlopende workflow voor websitebezoekers, die iets doen op jouw website. Zoals een video bekijken of een E-book downloaden.
Je kunt de acties in je workflow ook afstemmen op een specifieke situatie. Bijvoorbeeld Sinterklaas, kerstmis, de zomervakantie en een webinar. Of je richt je workflow juist op klantbehoud. Bijvoorbeeld om persoonlijke voordeeltjes te geven en terugkomende klanten te belonen met kortingsacties.
Het automatiseren van marketing processen kan je veel voordeel opleveren. Hoe je de workflows het beste inricht hangt van jouw organisatie af. Iedere organisatie heeft namelijk andere doelen en uitdagingen.
Wil je meer weten over Hubspot Workflows?
Heb je de video van Ellen bekeken? Dan kun je zelf aan de slag met je eigen HubSpot workflows.
Wil je eens sparren over de mogelijkheden van workflow automatisering? En hoe je met behulp van HubSpot jouw organisatie laat groeien? Maarten, Martijn en Floris maken graag kennis om je erover te vertellen!
Tip: Ontdek hier de verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)