Deel artikel
De verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties
door Maarten de Wit op 20-5-22 12:12
In een CRM-systeem is werkelijk alle interactie met klanten geregistreerd. Van online gedrag tot echte contactmomenten met een medewerker. Er is dus een 360º beeld van alle klanten. Daarnaast biedt het nog meer voordelen:
- Een snel verkoopproces;
- Een verkoopteam, dat optimaal presteert;
- Teams die supergoed samenwerken;
- Efficiënte werkprocessen,
- Blije en tevreden klanten,
- Meer inkomsten en lagere kosten.
Klinkt dit als muziek in je oren? Het is best makkelijk om deze doelen te realiseren. Tenminste als je een goed en allround CRM-systeem gebruikt en dat optimaal afstemt op jouw organisatie.
Een allround CRM-systeem met automatiseringstools
Voor veel bedrijven is een modern allround CRM-systeem tegenwoordig de basis van hun bedrijfsvoering. Het maakt namelijk gebruik van allerlei handige automatiseringstools. Denk maar aan een grote webshop, zoals Zalando, Bol.com of Wehkamp. En hoe zij het allemaal geregeld hebben. Zo'n CRM-systeem is nodig om jouw aankoop goed te begeleiden.
Het CRM-systeem slaat allerlei informatie van leads en klanten op. Het weet daardoor wat mensen online bij een webshop doen. En het gebruikt deze gegevens om deze personen (automatisch) zo goed mogelijk te bedienen. Zo persoonlijk mogelijk natuurlijk!
Speel je slim op al deze informatie in? Dan staan jouw leads en klanten helemaal centraal bij jouw dienstverlening. Natuurlijk trek je ze dan sneller over de streep. Jij helpt ze namelijk prettig en daar zijn klanten gevoelig voor. En tegelijkertijd neemt jouw CRM-systeem jou een boel werk uit handen! Een prachtige combinatie toch?!
Denk maar eens aan...
- Een verrassingse-mail met een cadeautje.
- Een herinneringse-mail met de spullen, die nog in jouw winkelmandje zitten.
- Een bestelproces, dat supersoepel verloopt.
- Een verkoper, die jou benadert nadat je een e-book gedownload hebt.
- Een e-mail met een video vol tips, die jij net nodig hebt.
Voor alle soorten afdelingen zijn er eigenlijk wel automatiseringstools. Wat denk je bijvoorbeeld van automatische en persoonlijke marketing content? Chatbots voor service afdelingen? En het tracken van jouw verkoope-mails? Dit zijn maar een paar voorbeelden. De mogelijkheden zijn echt oneindig als je de trucs maar goed toepast.
Marketing workflows en sales sequenties zijn de automatiseringstools waar we in dit blog verder op inzoomen.
Het automatiseren van tijdrovende taken
De automatiseringstools van jouw CRM-systeem nemen je dus veel dagelijkse taken uit handen. Jouw commerciële teams focussen zich daardoor meer op de echte verkoopkansen. We geven je een voorbeeld van hoe dit werkt:
Hoe je slim met een nieuwe lead omgaat
Het is even speuren naar de beste leverancier. Joost wil erg graag zonnepanelen op zijn dak. Hij heeft ook wat advies nodig. Wat is het beste systeem voor zijn woning? Hoeveel zonnepanelen kan hij plaatsen en wat is het rendement daarvan?
Online onderzoekt hij alle mogelijkheden. Sunny Installateurs lijkt op dit moment de beste leverancier. Joost heeft de website al een paar keer bekeken. Ook heeft hij handige tips gedownload.
Het CRM-systeem van Sunny Installateurs heeft het online gedrag van Joost geregistreerd. Bij het downloaden van de tips heeft Joost zijn e-mailadres achtergelaten. De zonnepanelen workflow is daardoor gestart. Sunny Installateurs stuurt Joost op passende momenten informatie toe, die hem helpt bij zijn oriëntatieproces. Dit gebeurt allemaal automatisch!
Joost ontvangt eerst een e-mail met handige tips bij de keuze van een zonnepanelen installateur. Een week later krijgt hij een video met meer uitleg over de speciale zonnepanelen app toegestuurd. Daarmee kan Joost gemakkelijk de opbrengst van de zonnepanelen volgen. Hij wordt steeds blijer van alle mogelijkheden bij Sunny Installateurs.
Jouw kansrijke lead klaarstomen voor een afspraak
Dat Joost erg geïnteresseerd is blijkt uit de gegevens van het CRM-systeem. Het CRM-systeem heeft Joost daarom automatisch gekwalificeerd als een kansrijke verkoopkans. Bij verkoopmedewerker Timur verschijnt daardoor een taak in zijn Outlook.
Timur besluit om Joost aan zijn sales sequentie toe te voegen. Hij wil deze lead namelijk eerst nog wat warmer maken. Hij stuurt hem een persoonlijke videoboodschap. Hij vraagt daarin of Joost advies over zonnepanelen van hem wil.
Nou, dat wil Joost wel. Met de bijgevoegde link plant hij zelf online een afspraak in Timurs agenda. Op een moment, dat het hem uitkomt natuurlijk.
Één van de bekendste moderne CRM-systemen met automatiseringstools is HubSpot. In HubSpot CRM automatiseer je jouw marketing- en salestaken onder andere met marketing workflows en sales sequenties. Marketeers maken vooral gebruik van de marketing workflows binnen de HubSpot Marketing Hub. Verkoopmedewerkers zetten juist meestal de sales sequenties van de HubSpot Sales Hub in.
Met beide tools automatiseer je dus handelingen en maak je jouw werkprocessen efficiënter. Maar wat is nou het verschil?
De belangrijkste verschillen tussen marketing worflows & sales sequenties
Natuurlijk benadert Timur Joost zo persoonlijk mogelijk. Hij weet dat hij hem dan eerder over de streep kan trekken. Vandaar dat hij zijn sales sequentie met een persoonlijke video start. Voor het sales traject is Joost al helemaal klaargestoomd door het CRM-systeem van Sunny Installateurs. Met de marketing workflows van de marketingafdeling dus.
Voor de beste marketing workflows en sales sequenties gebruik je buyer persona's. Dat zijn een soort klantprofielen van jouw ideale klanten. Met behulp van jouw buyer persona's en individuele klantinformatie stem je alle informatie zo goed mogelijk af. Maar marketing workflows zijn wel anders dan sales sequenties. De belangrijkste verschillen hebben we voor je op een rij gezet.
Marketing workflows | Sales sequenties | |
Wie gebruikt het? |
Marketeers |
Verkoopmedewerkers |
Wat is het doel? | Kansrijke (gekwalificeerde) leads genereren door leads in hun eigen tempo bij het aankooptraject te begeleiden. Van koude leads warme leads maken. Denk aan Joost, die steeds passende informatie ontvangt! |
Van koude leads warme leads maken (nieuwe verkoopkansen). Warme gekwalificeerde leads efficiënt opvolgen (met deze leads is dus al interactie geweest). Zoals in het voorbeeld met Joost. Contacten met prospects en klanten warm houden. |
Waarvoor gebruik je het? | Gepersonaliseerde bulkcampagnes in de vorm van lead nurturing workflows en het verhogen van conversieratio’s. Zijn leads geïnteresseerd in zonnepanelen? Laten zij hun e-mailadres achter? Dan start automatisch de speciale workflow hiervoor. |
Kleine gesegmenteerde doelgroepen en het verhogen van conversieratio’s. Versnel en controleer het besluitvormingsproces met gerichte communicatie. |
Wanneer gebruik je het? | Geschikt voor elke fase van het kooptraject (dus ook de oriëntatiefase). | Een echte salestool. Gericht op verkoopteams om van koude leads warme leads te maken. En ook voor het opvolgen van warme (gekwalificeerde) leads en het onderhouden van contacten. |
Wat is er geautomatiseerd? |
Geautomatiseerde handelingen, (externe) e-mails, acties, taken en meldingen. Bijvoorbeeld in het marketingtraject, voordat de afdeling sales de leads overneemt. Is er actie nodig na een (online) contact met een lead? Wijs dan automatisch een specifiek team of teamlid toe om te reageren. |
Geautomatiseerde handelingen, acties, taken en meldingen gericht op specifieke inspanningen van het verkoopteam. E-mails worden rechtstreeks vanuit het e-mail account van een verkoper verzonden. |
Wanneer eindigt het proces? |
Een marketing workflow blijft in principe doorlopen. Je kunt wel instellen dat de workflow op een bepaald moment eindigt. Bijvoorbeeld als de lead in de tussentijd een klant wordt. |
Een sales sequentie stopt automatisch als een lead reageert op een van jouw sequentie e-mails. Ook stopt het zodra de lead een afspraak inplant in jouw agenda. |
Hoe vindt er opvolging plaats? | Opvolging na conversie. Jouw CRM-systeem stuurt bijvoorbeeld automatisch een bedankmail na het downloaden van een E-book. De workflow gaat hierna verder. Na 3 dagen stuurt het CRM-systeem een follow-up e-mail met een checklist en om na te gaan of er vragen zijn. Downloadt de lead de checklist? Dan gaat de gekwalificeerde warme lead automatisch naar de afdeling sales. Je bepaalt zelf hoe jouw workflow eruit ziet. Daarin geef je aan welke leadscore jouw lead moet behalen om gekwalificeerd te zijn. |
Opvolging door verkoopmedewerker naar aanleiding van een reactie van de lead, prospect of klant. Na een reactie van een lead wordt dit een prospect (en de sequentie stopt automatisch). |
Dashboard | Uitgebreide rapportages (klikken op links, downloads, acties van leads, etc.) | Uitgebreide rapportages (klikken op links, downloads, acties van leads, prospects en klanten, etc.) |
Bij welke hub hoort de functie? | HubSpot Marketing Hub | HubSpot Sales Hub |
Marketing workflows en sales sequenties zijn ontworpen om bedrijven te helpen groeien. Met deze tools maak je werkprocessen veel efficiënter. Je vergroot namelijk de output van zowel marketingteams als verkoopteams. Bovendien kun je marketing workflows en sales sequenties op elkaar afstemmen. Zo gaan marketingteams en verkoopteams dus ook nog eens beter samenwerken!
De geautomatiseerde tools zijn ideaal voor het opbouwen en onderhouden van je klantrelaties. Door de gebruiksvriendelijke interface zijn alle functies in HubSpot gemakkelijk te begrijpen. In een handomdraai ontwikkelen gebruikers nieuwe processen of passen bestaande processen aan.
Wat bereik je met slimme marketing workflows en sales sequenties in HubSpot?
Met de slimme marketing workflows en sales sequenties van HubSpot:
- Zorg je voor foutloze gestroomlijnde processen en hogere verkoopconversies.
- Stem je al je marketing- en verkoopinspanningen goed op elkaar af.
- Volg je jouw contacten automatisch met behulp van je CRM-systeem.
- Houd je alle interactie en communicatie met jouw leads, prospects en klanten gecentraliseerd bij.
- Segmenteer je jouw leads, prospects en klanten optimaal.
- Focus je op alle kansrijke verkoopkansen (en verlies je geen of weinig tijd aan leads met weinig potentie).
- Verkort je de verkoopcyclus van jouw leads, prospects en klanten.
- Monitor je jouw gehele verkooppijplijn met gedetailleerde statistieken en dashboards.
- Weet je welke handelingen wel werken en welke niet.
- Haal je het maximale uit jouw verkoopapparaat.
Ben je enthousiast over de automatiseringstools
van HubSpot?
Sinds 2002 implementeren wij CRM-systemen. Aan meer dan 500 organisaties hebben wij inmiddels CRM-, verkoop- en marketingadvies gegeven. Kortom, na al die jaren mogen wij onszelf wel ‘onboarding’ experts noemen.
Maak je al gebruik van HubSpot, maar wil je er meer uithalen? Vraag dan een gratis portal review bij ons aan. We helpen je om je processen te optimaliseren en gegevens op te schonen. Ook koppelen we jouw platform aan andere tools als dat wenselijk is. Bijvoorbeeld Outlook, Office365, Gmail en jouw boekhoudprogramma of ERP.
Als HubSpot Diamond Partner kennen wij alle ins en outs van HubSpot, inbound marketing, leadgeneratie en inbound sales. We dragen graag onze kennis aan jou over, zodat je jouw platform optimaal kunt benutten.
Ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie kunnen helpen? Boek dan een vrijblijvende kennismakingsafspraak en/of bekijk onze demo video.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)