Deel artikel
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019
door Ellen Prins op 2-5-19 17:02
Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit onderzoek onder marketeers van ruim 100 Nederlandse bedrijven.
Ieder jaar wordt de E-mail Benchmark uitgevoerd. Hierbij worden niet alleen de resultaten van e-mailmarketing onderzocht, maar ook de trends en uitdagingen op gebied van marketing. In dit blog zetten we de cijfers op een rij.
E-mailmarketing belangrijker dan SEO
Uit de E-mail Benchmark 2019 is naar voren gekomen dat Nederlandse marketeers e-mailmarketing als belangrijkste online kanaal zien. SEO en SEA volgen op de tweede en de derde plaats. Met e-mailmarketing wordt traffic gegeneerd naar de website of bijvoorbeeld winkel.
Toch is het resultaat opvallend te noemen, aangezien SEO draait om online vindbaarheid. E-mailcampagnes worden daarentegen uitsluitend verstuurd naar jouw, wellicht (deels) aangekochte, bestaande contacten. Het succes van e-mailcampagnes wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,04. Het is daarom wel begrijpelijk waarom hier de grote voorkeur aan wordt gegeven.
Personaliseren van e-mails is belangrijk
Het segmenteren en personaliseren van e-mailcampagnes wordt door de marketeers als zeer belangrijk gezien. Maar liefst 90 procent van de onderzochte bedrijven segmenteert en 84 procent past personalisatie toe.
Van de bedrijven voert 82 procent zelf de e-mailmarketingactiviteiten uit. Het hebben van een e-mailstrategie is erg belangrijk, omdat je alleen zo echt succes kan boeken met je campagne. Van de bedrijven die zelf e-mailmarketingactiviteiten uitvoeren, heeft dan ook 84 procent een strategie voor e-mailmarketing.
Belangrijkste uitdaging en trend
Marketing automation is al jarenlang een marketingtrend, maar ook jarenlang de belangrijkste e-mailmarketinguitdaging. De uitdaging staat met 65 procent bovenaan, gevolgd door databasemanagement met 42 procent. Artificial Intelligence wordt gezien als een belangrijke marketingtrend, als uitdaging voor e-mailmarketing is dit anders. Slechts 4 procent van de Nederlandse marketeers ziet dit als uitdaging.
Ook als e-mailmarketingtrend staat marketing automation bovenaan, met maar liefst 52 procent. Het 360-graden-klantprofiel volgt met 40 procent en behavioral targeting met 37 procent.
Inzetten van marketing automation
Met marketing automation kan je niet alleen e-mailcampagnes verzenden, maar veel meer. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos te noemen, in ieder geval is er genoeg mogelijk om het maximale uit jouw e-mailcampagnes te halen. Zo kan je met marketing automation je campagnes segmenteren, alle resultaten meten, internetgedrag meten, maar ook bijvoorbeeld inbound marketing toepassen.
De nummer 1 tool op het gebied van marketing automation is en blijft HubSpot. Al jarenlang de marktleider en beste software (bron: G2). Benieuwd naar de mogelijkheden van HubSpot Marketing Hub én hoe het jouw bedrijf kan ondersteunen? Vraag een demo aan!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)