HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

HubSpot CMS vs Wordpress: welke websitetool kies je?

HubSpot CMS vs Wordpress: welke websitetool kies je?
9:02
HubSpot CMS vs Wordpress welke websitetool kies je


Stel: je wilt een nieuwe bedrijfswebsite bouwen, waarbij je de beste gebruikerservaring levert. Welk Content Management Systeem (CMS) kies je dan? 

Grote kans dat je oog op WordPress valt. Het populairste open source CMS dat er is. En ‘gratis’ natuurlijk. Maar ben je al een HubSpot-gebruiker? En wil je een data-gedreven verlenging van je CRM-platform? Dan is het onderhoudsvriendelijke CMS van HubSpot misschien een betere optie.

Hieronder leg ik je de verschillen en overeenkomsten van de beide websitetools uit. Zodat je makkelijker het beste CMS voor jouw bedrijfswebsite selecteert.

Wat is een CMS?

Een CMS is een systeem, waarmee je een website bouwt en beheert. Bijvoorbeeld met een handige drag&drop editor (slepen en neerzetten). HubSpot CMS, Wordpress, Drupal en Joomla zijn voorbeelden van populaire CMS. De afkorting CMS staat hierbij voor Content Management Systeem.

2 Populaire CMS: WordPress vs HubSpot


HubSpot is een all-in-one cloudgebaseerd klantenplatform met hubs voor marketing, content, verkoop en service. Gebouwd om bedrijven te laten groeien.

Het CMS van HubSpot is een onderdeel van de Content Hub. Hierin combineert HubSpot websitecreatie met de kracht van het CRM-platform. Zodat je eenvoudig op de gehele customer journey van je (toekomstige) websitebezoekers inspeelt. Marketing- en verkoopinspanningen op elkaar afstemt. En van de gehele ‘customer experience’ gedetailleerde rapportages voor je strategische besluitvorming hebt.

Wordpress is een populaire open source websitetool. Het is géén onderdeel van een klantenplatform, zoals het CMS van HubSpot. De broncode is op PHP en MySQL gebaseerd.

Gepersonaliseerde website content tijdens de customer journey

Bouw en manage je bedrijfswebsite met HubSpot CMS

HubSpot-websites zijn zowel krachtig voor ontwikkelaars als fijn voor marketeers. Met honderden sjablonen en thema’s zet je eenvoudig een professionele data-gedreven website in elkaar. Of je nou iets van websitecodes zoals HTML afweet of niet. Maar website developers kunnen er wel zelfgeschreven codes aan toevoegen als dat nodig is.

Daarnaast brengt HubSpot je content en marketing met CRM-personalisatie samen. Zonder dat je daarvoor extra plug-ins of abonnementen nodig hebt.

WordPress is begonnen als blogtool. Tegenwoordig gebruik je de software om complete websites te bouwen. Inclusief aantrekkelijke landingspagina’s, blogs en meer. Het heeft een overzichtelijke drag-and-drop editor. Met duizenden gratis en betaalde thema’s waar je uit kunt kiezen.

Maar je content in Wordpress personaliseren is lastiger dan met HubSpot CMS. Wordpress heeft namelijk geen ingebouwde personalisatietools. De software is ook niet automatisch aan klant- en/ of gebruikersgegevens gekoppeld. Wil je jouw website voor effectieve leadgeneratie inzetten? Dan heb je dat wel nodig.

Je kunt je Wordpress-website met een plug-in aan HubSpot koppelen. Zodat je van de dynamische content embedding tool van de Content Hub profiteert. Maar het CMS van HubSpot is ook een onderdeel van diezelfde hub. De vraag is of je jouw Wordpress-website dan niet beter naar HubSpot CMS kunt overzetten.

👉 TIP: Binnen 6 maanden tijd hebben klanten met de Content Hub gemiddeld 99% meer inkomende leads, volgens HubSpot.

Je website beheren: Wordpress vs HubSpot CMS 

Wordpress is een superflexibel CMS. Het is voor allerlei soorten websites geschikt. Van groot tot klein. Er zijn ontzettend veel tools om je websitecontent mee te beheren. Met speciale plug-ins breid je jouw mogelijkheden uit. 

Een aantal geavanceerde contentmanagementtools ontbreken in Wordpress, die HubSpot CMS wel heeft. Bijvoorbeeld content staging, lidmaatschappen en URL-toewijzingen. Heb je deze functies toch nodig? Dan moet je daar dus speciale plug-ins voor installeren (wat je systeem onzekerder kan maken). 

Om je Wordpress-website te gebruiken heb je bovendien een webhostingprovider nodig. Sitehosting, beveiliging en onderhoud van je website zijn niet automatisch inbegrepen. Daarvoor ben je waarschijnlijk afhankelijk van je website developer.

Ook het CMS van HubSpot is voor zowel grote als kleine websites geschikt. Maar je bent veel minder afhankelijk van een website developer. Bovendien bevat de software extra tools, zoals cloudhosting, AVG-functionaliteiten en toegangsbeperkingen. 

In de App Marketplace vind je meer dan 1.500 beschikbare koppelingen voor je HubSpot-platform. Bijvoorbeeld om webshop-software aan je website te koppelen. Bovendien werkt HubSpot continu aan je websitebeveiliging en websitebetrouwbaarheid. Je krijgt eigenlijk alles wat er voor bedrijfsgroei nodig is.

Websiteoptimalisatie bij Wordpress & HubSpot 

Website analytics HubSpot CMS

De content van je Wordpress-website pas je eenvoudig aan. Wil je daarnaast weten wat je websitecontent je oplevert? En welke informatie je websitebezoekers het interessantst vinden? Dan heb je aanvullende plug-ins en abonnementen voor rapportages en andere tools nodig. 

HubSpot bevat daarentegen al veel tools en rapportages voor contentoptimalisatie. Bijvoorbeeld:

  • Een handige (AI-aangedreven) SEO-tool voor zoekmachine optimalisatie van je content. Waarmee je ook makkelijk topic clusters opzet en monitort.
  • A/B-testen om websitecontent met elkaar te vergelijken. Bijvoorbeeld verschillende kleuren, CTA’s, afbeeldingen en teksten op je landingspagina’s.
  • Gedetailleerde rapportages om je websiteverkeer te analyseren en je marketing-ROI te monitoren.

Artificial Intelligence bij Wordpress & HubSpot

HubSpot AI toolkit voor marketeers - content remix

Ook hierbij is er een duidelijk verschil. Wordpress heeft namelijk geen native Artificial Intelligence (AI) mogelijkheden en HubSpot CMS wel. Voor AI moeten Wordpress-gebruikers dan ook plug-ins toevoegen en/ of aanschaffen.

De verschillende AI-tools van HubSpot's Content Hub helpen je bijvoorbeeld met:

  • Blogonderwerpen te vinden. 
  • Stukken tekst te (her)schrijven.
  • Pakkende meta-beschrijvingen te creëren. 
  • Afbeeldingen te genereren. 
  • Websitecontent geautomatiseerd te vertalen. 

De AI-tools helpen je zelfs met het fabriceren van complete blogs, podcasts, bedrijfsvideo’s en landingspagina’s. Waarbij je zelf alleen nog even de puntjes op de i hoeft te zetten.

👉 TIP: In dit blog ontdek je alle AI-mogelijkheden van de Content Hub: Vergroot je merkbeleving met de nieuwe Content Hub van HubSpot.

Open source of proprietary source?

Maak je gebruik van een open source CMS, zoals Wordpress? Dan kun je de gedownloade broncode van de website gebruiken, bekijken en aanpassen. Om iets te veranderen of toe te voegen past je website developer de broncode dus aan. 

Website developers van andere Wordpress-websites gebruiken deze aanpassingen voor hun eigen verbeteringen. En zo verbeteren alle Wordpress-website developers de gemeenschappelijke open source software gezamenlijk. Waardoor er natuurlijk steeds meer functies en toepassingen bijkomen. Meestal is er een community waarop de website-experts de toepassingen van het open source CMS met elkaar bespreken.

Proprietary source zoals HubSpot CMS is software die niet vrij toegankelijk voor website ontwikkelaars is. Daarbij kan meestal alleen de leverancier de broncode aanpassen en verbeteren. Maar wil je echt fundamentele dingen aanpassen? Dan is de proprietary software minder flexibel dan open source software. Bij HubSpot-websites is het voor webdesigners wel mogelijk om er code aan toe te voegen.

Waar let je op als je een CMS selecteert?

Welk CMS je het beste kunt selecteren hangt van verschillende factoren af. Zoals:

  • Waar je jouw bedrijfswebsite voor wilt gebruiken (website, blogs, leadgeneratie,..).
  • De thema’s, modules en plug-ins die je wilt gebruiken.
  • Hoe flexibel, gebruiksvriendelijk en onderhoudsvriendelijk het CMS is.
  • Open source of proprietary source.
  • Je ervaring met CMS.
  • Je budget.

Een goede voorbereiding is het halve werk!

Welk websitesysteem past bij jouw organisatie?

Het open source-platform van Wordpress klinkt misschien aantrekkelijk, omdat het in de basis gratis is. Maar door extra toevoegingen en abonnementen zijn er wel allerlei noodzakelijke en verborgen websitekosten aan verbonden. En die kunnen best oplopen als je jouw Wordpress-website gaat gebruiken. Daarbij moet je goed in de gaten houden of je CMS wel stabiel blijft.

Het kost - afhankelijk van je wensen - flink wat uren om een Wordpress-website te laten configureren. Bovendien zijn er regelmatig updates nodig, waarbij je afhankelijk van je website developer bent. Bij HubSpot CMS kies je voor 1 onderhoudsvriendelijk data-gedreven CRM-platform. Dat op maar 1 codebasis is gebouwd en waarbij je zelf je website eenvoudig up-to-date houdt.

Ook bij HubSpot kun je uit veel modules, functies en thema’s kiezen. De vraag is daarom of je de flexibiliteit van Wordpess wel echt nodig hebt. Onze website is bijvoorbeeld ook met HubSpot CMS gebouwd.

Nieuwe call-to-action

Ontvang updates per email