Deel artikel
Waarom topic clusters & pillar pages zo belangrijk voor je SEO zijn
door Andrea van Witteloostuijn op 18-4-24 8:30
Online vindbaar zijn begint met websitecontent te maken, die aansluit bij hoe mensen zoeken. En bij de manier waarop zoekmachines werken. Hoe je dat doet? Door je websitecontent met onderwerpen en subonderwerpen te clusteren.
Zoekmachines begrijpen dan namelijk waar je website over gaat. Hierdoor verbetert je positie in de zoekresultaten (SEO) en vindt je doelgroep jouw websitecontent sneller. Daarnaast verbeter je de gebruikerservaring van je website voor je websitebezoekers. En dat is hartstikke positief voor het beeld over jouw organisatie en de conversie.
Een topic cluster is alle online informatie die je over een onderwerp clustert. Een pillar page is het hart van je topic cluster. Hieronder ga ik dieper op topic clusters en pillar pages in. Ook leer je waarom ze zo belangrijk voor je SEO zijn.
Wat zijn topic clusters en waarom zijn ze belangrijk voor je SEO?
Zijn bepaalde onderwerpen belangrijk voor je (toekomstige) klanten? En wil je hier goed mee scoren in de zoekmachines? Dan is het slim om daar topic clusters voor te maken.
Een topic cluster bestaat uit:
- Een pillar page met 1 hoofdonderwerp en een samenvatting van meerdere subonderwerpen.
- Ondersteunende content, die je aan je pillar page koppelt. Hierin ga je dieper op de subonderwerpen van je hoofdonderwerp in.
- Hyperlinkjes tussen de pillar page en de ondersteunende content (met dezelfde hyperlink zoekwoorden).
Een georganiseerde websitestructuur met topic clusters ziet er zoals in deze afbeelding uit. Je pillar pages zijn hierbij het middelpunt van alle informatie rondom overkoepelende onderwerpen.
Je organiseert je content op een mooie en overzichtelijke manier. Waardoor zoekmachines je geclusterde onderwerpen makkelijker indexeren. Goed presterende pillar pages verhogen dan ook de zoekresultaten van alle websitepagina’s die eraan gekoppeld zijn.
Ter vergelijking: een traditionele ongeorganiseerde websitestructuur ziet er ongeveer zoals in deze afbeelding uit.
De content van je pillar pages optimaliseer je voor de zoekmachines. Met je gekoppelde clustercontent zorg je vervolgens automatisch voor meer webverkeer.
👉 TIP: Welke vragen ontvangen je verkoop- en serviceteams over een specifiek onderwerp? Neem de antwoorden in je content op. Vermeld je kernonderwerp een aantal keer, maar gebruik ook synoniemen. Zo vergroot je de kans dat je doelgroep jouw content vindt.
Welke informatie zet je op je pillar pages?
Een pillar page is een bronnenpagina waar je een onderwerp uitgebreid op behandelt. Maar je gaat niet de diepte in. Deze websitepagina linkt naar inhoud, waarmee je op de subonderwerpen inzoomt. Hiermee beantwoord je de vragen, die de lezers van je pillar page kunnen hebben.
Stel bijvoorbeeld dat je een pillar page over de leadgeneratie schrijft. Subonderwerpen zijn dan bijvoorbeeld:
- SEO
- Landingspagina's
- Lead nurturing
- Lead kwalificatie
- Lead management
Op je pillar page vertel je oppervlakkig over deze onderwerpen. In je ondersteunende content ga je dieper op de subonderwerpen in. Zo schrijf je bijvoorbeeld een blog over de best practices van SEO. En een ander blog over hoe je een succesvolle landingspagina maakt. Hier link je vanaf je pillar page naartoe. Vanuit je ondersteunende blogs neem je juist hyperlinkjes naar je pillar page op.
Zo link je vanaf je pillar page naar alle relevante content toe. En vanaf je ondersteunende content naar je pillar page toe. Met dezelfde hyperlink zoekwoorden!
Voor een pillar page is het superbelangrijk dat je veel aandacht aan de SEO (Search Engine Optimazion) besteedt. Het ‘hoofdonderwerp’ neem je daarom in de paginatitel, URL en H1-tag op. Je optimaliseert je pillar page vervolgens met alle belangrijke SEO-practices. Ook geef je jouw pillar page een belangrijke plek op je website. Zodat je er (hopelijk) veel organisch websiteverkeer mee aantrekt.
In deze video geeft HubSpot een beknopte uitleg van hoe topic clusters werken.
👉 TIP: Zoekmachines moeten alle content van je pillar pages kunnen crawlen en indexeren. Verstop dus geen informatie achter een formulier of wachtwoord. Je kunt wel een formulier op je pillar page hebben. Maar je mag er geen inhoud achter verbergen.
Waarom geven de algoritmes van Google de voorkeur aan geclusterde content?
Als mensen een vraag aan een zoekmachine stellen dan verwachten ze gelijk een goed antwoord. Daarom doen zoekmachines hun uiterste best om de juiste antwoorden te geven.
Vroeger kreeg je allerlei soorten antwoorden bij je zoekopdrachten. Maar tegenwoordig begrijpen algoritmen je zoekintentie. Dit koppelen ze aan vergelijkbare zoekopdrachten, die ze al eens zijn tegengekomen. Vervolgens zoeken ze met AI de webpagina’s die de beste antwoorden geven. Om jou als zoeker zo goed mogelijk te helpen.
Een topic cluster geeft autoriteit aan je onderwerpen, omdat je er veel aandacht aan besteedt. Google herkent dit omdat je informatie geclusterd is. Met veel autoriteit ziet Google jouw content als betrouwbare bron. De kans is namelijk groot dat jouw websitecontent de juiste antwoorden biedt. En daardoor staat geclusterde websitecontent vaak bovenaan in de zoekresultaten.
Met een georganiseerde websitestructuur vertel je aan zoekmachines welke content prioriteit moet krijgen. Maak je daarentegen geen gebruik van topic clusters? En heb je content over vergelijkbare onderwerpen? Dan concurreert die content met elkaar. Je content is daardoor juist moeilijker vindbaar voor je doelgroep.
Het is zelfs nog erger. Voeg je alleen maar meer ongestructureerde content aan je website toe? Dan maak je het voor zoekmachines steeds moeilijker om de juiste inhoud te vinden. Dat heeft dus zelfs een averechts effect!
Voor een hoge ranking zijn topic clusters en pillar pages daarom onwijs belangrijk. Ze zorgen ervoor dat je bij zoveel mogelijk zoekopdrachten over 1 bepaald onderwerp zichtbaar bent. Dat er meer content van je website (hoog) gerangschikt wordt. En dat je doelgroep jouw content eerder onder ogen krijgt. Maar ze hebben geen invloed op de SEO van je volledige website.
HubSpot bevat handige tools om topic clusters en pillar pages in te richten en te monitoren Wil je ermee aan de slag? Dan helpen wij je graag op weg!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)