Deel artikel
Hoe krijg je meer website bezoekers met jouw blogs? 6 waardevolle tips
door Martijn Rijnders op 13-9-22 15:22
Bloggen is een fantastisch middel om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Om ze te enthousiasmeren en ze uiteindelijk te converteren naar klanten. Daarom draait alles bij inbound marketing om goede content. Van aantrekkelijke e-books tot perfecte e-mails, mooie video’s en goed geschreven blogs. Helemaal afgestemd op jouw doelgroep.
Daarnaast is een goede positionering in de zoekmachines natuurlijk belangrijk. Anders vindt niemand jouw blogs. Hoe zorg je ervoor, dat jouw blogs bij jouw doelgroep terecht komen? In dit artikel geef ik je een aantal waardevolle tips hiervoor.
Wat is een blog?
Waarom schrijf je blogs?
Meer website bezoekers met jouw blogs: 6 waardevolle tips
Meer weten?
Wat is een blog?
Een blog is een enthousiast en informatief artikel op Internet. Zoals deze tekst hoe je met jouw blogs meer website bezoekers krijgt.
Droge en zakelijke teksten lezen meestal niet zo lekker. Ze zijn in ieder geval vaak weinig inspirerend. Daarom zijn prikkelende blogs persoonlijk en in spreektaal geschreven. Vaak is het mogelijk om erop te reageren, maar dat hoeft niet. Bloggers nodigen hun lezers dan bijvoorbeeld uit om onder het blog vragen te stellen.
Er zijn ontiegelijk veel verschillende soorten blogs:
📝 Saskia reist door Australië. In haar reisblog vertelt ze haar lezers over de spannendste belevenissen. Zoals over die haai tijdens het snorkelen in het Great Barrier Reef. En de ontmoeting met die enge spin tijdens haar bezoek aan Ayers Rock.
📝 Nu gaat ze het echt doen. Marloes wil voor de zomer van haar overtollige kilo’s af. In haar persoonlijke dieetblog vertelt ze hoe het haar afgaat.
📝 Lalalou Advies wil graag het aantal maandelijkse websitebezoekers verhogen. Met HubSpot CRM moet dat zeker lukken! Deze software bevat namelijk geweldige tools om de sales te boosten. Vanwege de inbound marketing strategie schrijft Richard wekelijks een nieuw zakelijk blog. Daarvoor kiest hij onderwerpen, die aansluiten bij de persona’s van Lalalou Advies.
En zo zijn er nog veel meer soorten blogs. Blogs kun je dus persoonlijk en zakelijk inzetten. Ze helpen je om bezoekers naar jouw website te trekken als je die hebt. Mits je het goed aanpakt natuurlijk.
Waarom schrijf je blogs?
Persoonlijke blogs schrijf je omdat je het leuk vindt. Je informeert jouw lezers over iets. Misschien deel je jouw ervaringen om anderen iets te leren. Of zodat vrienden en familieleden jouw belevenissen kunnen volgen. Zoals Saskia, die over haar reisbelevenissen vertelt en Marloes over haar afslankpogingen.
Goede persoonlijke blogs kunnen erg inspirerend zijn. Ze zijn leuk om te lezen. Misschien roepen ze herkenning op. Geven ze je nieuwe inzichten. Of dagen ze je uit om stappen te ondernemen.
📝 In haar mamablog schrijft Mila over de perikelen met haar 2 zoons. Ze kon ze vandaag wel achter het behang plakken. Toen ze even niet keek hadden de jongens een tekening voor haar gemaakt. Een hele grote op de muur! Speciaal voor haar verjaardag. Het was wel lief bedoeld...
Zakelijke blogs gaan over iets waar jouw doelgroep wat aan heeft. Bijvoorbeeld over hoe je betere blogs schrijft voor jouw inbound marketing strategie. Ook zakelijke blogs zijn persoonlijk en inspirerend. Hierin geef je bijvoorbeeld handige tips en advies.
📝 Waarom is het verstandig om voor een gebruiksvriendelijk CRM-systeem te kiezen? In zijn blog geeft Maarten 6 belangrijke redenen. In een ander blog vertelt hij hoe je opvalt met salesvideo’s. En hoe je daarmee jouw verkoopresultaten verbetert.
Hoe waardevoller het onderwerp is hoe makkelijker je lezers met jouw blog aantrekt. De onderwerpen van jouw blogs moeten dus nauw aansluiten bij de interesses van jouw doelgroep. Het doel van jouw blogs is namelijk dat je jouw doelgroep ermee bereikt. En dat je er bijvoorbeeld (toekomstige) klanten mee aantrekt!
TIP: Met een zakelijk blog laat je zien dat je kennis over iets hebt. Zo ontdekken jouw blog-lezers dat je een ware expert in jouw vakgebied bent. Mensen werken graag samen met experts. Met jouw zakelijke blogs trek je vast meer mensen over de streep!
Meer website bezoekers met jouw blogs: 6 waardevolle tips
OK, het doel en het nut van (zakelijke) blogs is je vast duidelijk. En ook dat de onderwerpen moeten aansluiten bij jouw doelgroep. Maar jouw blogs moeten natuurlijk wel bij jouw doelgroep terecht komen. Anders hebben jouw blogs nog weinig zin. Hoe regel je dat? Hieronder geef ik je 6 waardevolle tips.
TIP 1: Zorg voor het juiste gereedschap
Iedere blog moet aan een aantal zoekmachine vereisten voldoen. Zo is de titel van je blog belangrijk. Dat je je in jouw tekst op een paar zoekwoorden focust. En dat je een metabeschrijving toevoegt. Daarin vertel je aan Google in het kort waar jouw blog over gaat.
Beschik je over het juiste gereedschap? Dan maak je het jezelf een stuk makkelijker! Wij werken bijvoorbeeld met HubSpot CRM. Bij de publicatie van jouw blogs vertelt het systeem je of jouw blog aan belangrijke vereisten voldoet. Zoals ‘alt tags’ bij jouw afbeeldingen en het aantal woorden. Ook andere tools kunnen waardevol zijn. SEO bij Yoast is bijvoorbeeld een handige plugin bij Wordpress-websites.
Het handige van HubSpot is dat het systeem over een totaalpakket van marketingtools beschikt. Zoals een geïntegreerde website, die je helpt om meer bezoekers te genereren. Een geïntegreerde SEO-tool voor een betere positionering in Google. Marketingautomatiseringstools om jouw leads te nurturen en te kwalificeren voor verkoop. En geweldige dashboards om jouw sales en marketingresultaten goed te monitoren.
EXTRA TIP: Welke blog-blunders kun je beter vermijden in 2022? Ontdek de top 20 blunders volgens HubSpot-bloggers.
TIP 2: Kies een passend onderwerp
Eigenlijk is deze tip al eerder aan bod gekomen in dit blog. Het is heel belangrijk, dat je een passend onderwerp kiest. Dit onderwerp moet aansluiten bij jouw doelgroep. Het is verstandig om daar buyer persona’s voor te gebruiken. Dat zijn een soort profielen van jouw ideale klanten. Gebaseerd op feiten!
Wat interesseert jouw buyer persona’s? Met welke problemen kampen ze? Welke doelen en uitdagingen hebben ze? Stem jouw content vervolgens af op de buyer journeys van deze persona’s. Een allround CRM-systeem zoals HubSpot helpt je hierbij!
EXTRA TIP: Lees meer over buyer persona’s en buyer journeys in onze blogs:
✯ Hoe start je met inbound marketing?
✯ 9 interviewvragen bij het creëren van buyer persona's.
✯ Waarom je voor sales sequenties buyer persona’s moet maken.
✯ Gerichte marketing met doelgroepanalyse.
✯ Het belang van de buyer journey voor marketing.
TIP 3: Doe een zoekwoordenonderzoek
Gebruik je de juiste zoekwoorden? Dan vergroot je de kans dat jouw doelgroep je blog vindt. Een zoekwoordenonderzoek is daarom heel erg belangrijk.
Op Internet vind je er veel betaalde en gratis tools voor. Zoals Ahrefs, Google Trends, Ubersuggest en SemRush.
EXTRA TIP: Meer tips vind je in ons blog: 8 bronnen voor goede zoekwoorden.
TIP 4: Schrijf aantrekkelijk
Wanneer haak je af met lezen? Als het onderwerp je onvoldoende interesseert. Als de tekst niet aansluit bij het onderwerp. En als de tekst niet lekker leest. Dit zijn wat belangrijke redenen.
Besteed daarom voldoende aandacht aan jouw blogs! Pas je schrijfstijl aan op je lezers. Beperk je tot één hoofdonderwerp. Zorg voor een duidelijke en pakkende titel. Een prikkelende inleiding en relevante content. Vertel in het begin waar je tekst over gaat. Dan kunnen lezers op dat moment al bepalen of ze door willen lezen.
Houd je tekst zo luchtig mogelijk. Schrijf actief (zoals je zelf praat). Zorg voor een duidelijke structuur. Gebruik tussenkopjes en bullet points. Houd je zinnen en alinea’s kort. Het uitgangspunt hierbij is zinnen van maximaal 10-12 woorden. En alinea’s van maximaal 5 regels. Dit helpt jouw online lezers namelijk om de tekst snel te scannen.
Een blog is jouw persoonlijke verhaal. Jouw persoonlijke ervaring of kijk op de zaak. Er is dus geen goed of fout. Het belangrijkste is dat jouw tekst interesse opwekt en lekker leest!
EXTRA TIP: Voeg je ook afbeeldingen en/of video’s aan je blogs toe? Dan maak je jouw blogs nog aantrekkelijker. Pakkende beelden kunnen een hoop los maken bij mensen! Blogs met afbeeldingen en video’s werken doorgaans beter. Ook in Google.
Het is trouwens slim om jouw blog te eindigen met een call-to-action. Hiermee nodig je jouw lezer uit om te reageren. Bijvoorbeeld door een e-book te downloaden met meer info over het onderwerp. Of door een gerelateerde video te bekijken. Motiveer jouw bloglezers om actie te ondernemen!
EXTRA TIP: Humor in content werkt als een magneet. Ontdek waarom in ons blog: De kracht van humor in contentmarketing.
TIP 5: Publiceer regelmatig nieuwe blogs!
Stel dat je de Australische belevenissen van Saskia volgt. Dan verwacht je dat er updates komen, toch? Hetzelfde geldt voor de afslankstrategie van Marloes. Misschien ben je benieuwd wat haar succesfactor is en wil je die ook uitproberen. Je laat je in ieder geval graag door haar inspireren.
Bij een blog verwacht je dus automatisch dat er meer blogs volgen! Of het nou om een persoonlijk of zakelijk blog gaat. Start je eenmaal met bloggen? Dan is het belangrijk om regelmatig nieuwe blogs te posten. Zo blijf je jouw doelgroep inspireren.
Bovendien bouw je zo een band op met je lezers. Misschien heeft iemand nog niet de behoefte om meteen klant te worden. Maar heeft die persoon op een later moment wel interesse. Dankzij jouw blogs blijf je top-of-mind! Omdat deze persoon jou al kent, kiest hij of zij uiteindelijk eerder voor jou.
EXTRA TIP: Bied je jouw lezers de mogelijkheid om onder het blog te reageren? Dan heeft dit een positief effect op andere bloglezers. Zij zien namelijk dat het onderwerp ook relevant is voor anderen.
TIP 6: Deel je blogs!
Jouw blogs plaats je natuurlijk op (een aparte plek op) je eigen website. Bijvoorbeeld op de gratis professionele website, die je met HubSpot CMS Hub gebouwd hebt! Zo zijn ze makkelijk te vinden voor jouw website bezoekers.
Deel je jouw blogs ook op andere kanalen? Zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. Dan is je bereik natuurlijk groter. Welke kanalen je kiest hangt uiteraard van jouw doelgroep af. Een mamablog deel je misschien eerder op Facebook. Terwijl dat jouw zakelijke blog over HubSpot meer op LinkedIn past.
EXTRA TIP: Met HubSpot kun je jouw sociale media posts vooraf plannen. Superhandig!
Verder is het fijn als je netwerk jouw posts deelt. Vraag je collega’s bijvoorbeeld om berichten te liken. Ook kun je blogs delen op relevante forums uit jouw vakgebied. En jouw blog delen als reactie onder een blog van iemand anders. Uiteraard moet jouw reactie dan wel passend zijn!
EXTRA TIP: Deel je jouw blogs op je sociale media kanalen? Dan is er nog een belangrijk voordeel. Dit helpt je namelijk bij een betere ranking in zoekmachines. Lees er meer over in ons blog: Hoe vergroot je de impact van jouw sociale media.
Daarnaast breng je jouw blogs eenvoudig onder de aandacht via je nieuwsbrieven en e-mailings. Bijvoorbeeld met behulp van de marketingautomatiseringstools van HubSpot.
Bij het voetballen heeft Pascal vorige week zijn knie geblesseerd. Hij baalt als een stekker. Natuurlijk wil hij zo snel mogelijk herstellen. Op Internet kwam hij toevallig een interessant e-book met hersteltips tegen. Dat heeft hij gelijk gedownload. Vandaag ontving hij een nieuwsbrief met een nieuwe soort kneebrace. Hij bekeek het product op Internet en zag veel positieve reviews…
Hoe gaaf is dat?! Op deze manier leidt jouw blog tot nieuwe klanten. Wat heb je daarvoor gedaan? Waardevolle tips gegeven in een enthousiast blog. Een mooie call-to-action toegevoegd om een e-book te downloaden. En workflows ingesteld om jouw leads met waardevolle informatie te verrassen.
Jouw allround CRM-systeem ziet nu zelfs, dat Pascal het product bekeken heeft. Verras hem met een mooie welkomstkorting en hij gaat vast met je in zee. Zo effectief kunnen blogs dus zijn!
EXTRA TIP: Gebruik je een allround CRM-systeem, zoals HubSpot? Dan beschik je over de meest geavanceerde marketing automatiseringtstools die er zijn. Maak één keer een workflow aan. Daarna verstuurt het systeem automatisch relevante content naar mogelijke nieuwe klanten!
Meer weten?
Zoekt iemand nu in Google iets over jouw producten of diensten? Dan komt jouw blog hopelijk als eerste naar voren!
Ben je benieuwd hoe HubSpot jou hierbij kan helpen? Dan popelen wij om je daarover te vertellen. Laten we gauw kennismaken!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)