Deel artikel
8 bronnen voor goede zoekwoorden
door Ellen Prins op 20-7-22 9:39
Voordat je een blog schrijft begin je meestal met een zoekwoordenonderzoek. Tenminste, als je wilt dat jouw blog gevonden wordt! Dat gaat namelijk niet altijd vanzelf.
De eerste stap bij een zoekwoordenonderzoek is het verzamelen van goede zoekwoorden. Deze relevante zoekwoorden moeten natuurlijk aansluiten bij het onderwerp van jouw tekst.
Maar... Internet bevat steeds meer informatie. Jouw blog concurreert met veel andere teksten. Daardoor wordt het vinden van sterke zoekwoorden steeds lastiger. Met dit artikel help ik je om tóch de juiste zoekwoorden te vinden.
Zoekwoorden: hoe ga je met het algoritme van Google om?
Heb je wel eens van Hummingbird gehoord? Het is de codenaam van een wijziging van het zoekalgoritme van Google in 2013. Wat heeft Google toen gedaan? Het algoritme is rekening gaan houden met de context van jouw zoekwoorden.
Eindelijk is de website af! Sinds een paar maanden traint Marieke kinderen om weerbaarder te worden. Ze vindt het geweldig om als zelfstandige te werken. Nu heeft ze tenminste het idee dat ze kinderen echt helpt. De volgende stap is om haar diensten te promoten.
Stel dat Marieke een blog schrijft over het snoepen van kinderen. Hoe relevant is dat onderwerp? Passen haar zoekwoorden 'kinderen' en 'snoepen' genoeg bij de rest van haar website?
Sinds de algoritmewijziging beoordeelt Google:
- Hoe relevant jouw zoekwoorden zijn (sluiten ze aan bij de rest van je website).
- De gezamenlijke betekenis van je zoekwoorden.
- Het aantal zoekwoorden dat je gebruikt (niet teveel en niet te weinig).
- De kwaliteit van je teksten (hoe goed en 'natuurlijk' zijn ze geschreven & heb je synoniemen gebruikt).
- Heb je de technische websitefuncties goed benut? (zoals paginalinks, pagina laadtijd, tags en afbeeldingen)
- Hoe belangrijk jouw webpagina's in Google zijn (de pagina autoriteit).
Kortom, Google kijkt naar het totaalplaatje. De kwaliteit van jouw afzonderlijke zoekwoorden is hier ondergeschikt aan. Deze strategie helpt Google om haar zoekmachinegebruikers naar de relevantste pagina's te leiden. Daarom is contentmarketing tegenwoordig superbelangrijk voor een goede ranking in de zoekmachines.
Is de content van jouw pagina of tekst relevant en uniek? Bevat het de belangrijkste technische websitefuncties? En is het perfect afgestemd op jouw doelgroep? Dan beloont Google je daarvoor met een betere ranking. Het grote voordeel? Jouw doelgroep vindt jouw content makkelijker. Om het algoritme van Google kun je niet heen. Zo simpel is het! Het is dus wel zo verstandig om daar rekening mee te houden.
👉 TIP: Meer blog-tips vind je hier: Hoe krijg je meer website bezoekers met jouw blogs? 6 waardevolle tips.
Google maakt zoekwoordenonderzoek lastiger
De kwaliteit van je content is tegenwoordig dus belangrijker dan je zoekwoorden. Maar een zoekwoordenonderzoek is nog steeds erg belangrijk. Je gebruikt het om jouw content te optimaliseren voor de zoekmachines. Bovendien versterken relevante en waardevolle content & zoekmachineoptimalisatie (SEO) elkaar enorm!
Ondertussen maakt Google het jou lastiger om een zoekwoordenonderzoek te doen. Zo stimuleert het jou om echt unieke content te maken. Google Analytics toont bijvoorbeeld niet meer de zoekwoorden waarmee jouw bezoekers je website vinden. Vóór de wijziging kon je dit nog wel zien.
👉 TIP: Weet je dat een all-in CRM-systeem je helpt met je Google optimalisatie? HubSpot heeft daar bijvoorbeeld een speciale SEO-tool voor ontwikkeld! Bovendien is het mogelijk om CRM-gestuurd te adverteren!
Bronnen voor goede zoekwoorden
Voor een inbound marketing strategie is SEO onwijs belangrijk. Jouw doelgroep vindt jou namelijk op basis van de kennis die je deelt. Het is hierbij dus super super super belangrijk, dat jouw content Google-technisch klopt. Besteed daarom echt voldoende aandacht aan SEO optimalisatie! Goede zoekwoorden vinden is hier een onderdeel van.
Welke zoekwoorden selecteer je bij je zoekwoordenonderzoek? De bronnen hieronder gaan jou daar zeker bij helpen:
1. Blogs onder de loep
Welke blogs hebben de meeste websitebezoekers opgeleverd? Welke sterke zoekwoorden waren in die blogs verwerkt? Kun je nagaan of jouw blogs beter vindbaar waren door die relevante zoekwoorden?
👉 TIP: Bewaar je belangrijkste zoekwoorden!
2. De zoekfunctie van je website
Misschien kun je de door websitebezoekers verrichte zoekopdrachten exporteren vanuit jouw CMS. Een CMS (Content Management Systeem) is de software waarmee je jouw website gebouwd hebt. Zoals Wordpress en Joomla. Dit is natuurlijk interessante data. Het geeft de interesses en behoeften van de bezoekers op je website weer.
Er zijn ook CRM-systemen waarbij jouw website onderdeel van jouw website is, zoals HubSpot. Hiermee krijg je een nog veel gedetailleerder beeld van de klantbehoeften. HubSpot CMS helpt jou zelfs om gepersonaliseerde content te tonen. Supergaaf! Dit CRM-systeem bevat bovendien uitgebreide dashboards. Zo krijg je een fantastisch inzicht in hoe jouw websitepagina's en blogs scoren.
Tenslotte zijn er ook diverse analytische programma's, die jou helpen. Zoals Google Analytics en Google Search Console. Ook dit soort programma's geven je een boel waardevolle inzichten. Je koppelt ze vaak eenvoudig aan je website (en CRM-systeem).
3. Diep je Buyer Personas uit
Buyer Personas zijn profielen van jouw ideale klanten. Heb je jouw buyer persona's goed uitgewerkt? Dan weet je wat hun uitdagingen en pijnpunten zijn. In iedere stap van de koopreis spelen er weer nieuwe dingen. Wedden dat je met al deze kennis fantastische zoekwoorden vindt! Helemaal afgestemd op het aankoopproces van jouw (toekomstige) klanten.
4. Eigen website en marketingmiddelen
Kijk eens naar je eigen website en marketingmiddelen. Zoals brochures, flyers, video's en presentaties. Waarschijnlijk kom je een hoop belangrijke termen tegen. Filter hier de meest relevante zoekwoorden uit (waarvan je denkt dat ze dat zijn). Probeer ook zoveel mogelijk synoniemen te bedenken.
5. Vakmedia en concurrenten
Bekijk de websites (en marketingmiddelen) van je grootste concurrenten. En lees wat er speelt in relevante media. Misschien inspireert het jou voor nieuwe zoekwoorden!
6. Bekijk sociale media kanalen
Sociale media kanalen zijn waardevolle bronnen van informatie. Volg bijvoorbeeld trends via Twitter, LinkedIn en Facebook. En ontdek wat jouw doelgroep bezighoudt. Zo voeg je vast snel nieuwe onderwerpen aan jouw lijstje toe!
7. Related content en suggesties in Google
Voer je in Google een belangrijk zoekwoord in? Dan vind je onderaan de resultatenpagina gerelateerde zoekresultaten. Dit levert soms nuttige synoniemen en long-tail zoekwoordvarianten op.
8. Gebruik tools
Er zijn talloze tools, die jou kunnen helpen bij het vinden van sterke zoekwoorden. Bijvoorbeeld Ubersuggest, Wordstream en de Google Keywordplanner (Google Adwords). Verwerk hier de zoekwoorden die je bewaard hebt voor nader onderzoek.
Dit soort tools geven je lijsten met relevante zoekwoorden (per onderwerp). Zo bepaal je snel of een zoekwoord interessant genoeg is. Het liefst focus je je hierbij op long-tail zoekwoorden (combinaties van zoekwoorden). Dan maak je jouw zoektermen namelijk specifieker. Hierdoor heb je minder concurrentie dan bij losse termen.
Sterke zoekwoorden met HubSpot
Bovenstaande bronnen zijn natuurlijk perfect om relevante zoekwoorden te vinden. Maar schrijf jij je blogs in HubSpot? Of heb je jouw landingspagina's in HubSpot gemaakt? Bekijk dan de SEO-tool van de HubSpot Marketing Hub eens.
Dankzij de Google Search Console update heb je waardevolle data vanuit Google beschikbaar binnen HubSpot. De verbeterde functie laat je waardevolle statistieken op je dashboard zien. Zoals het aantal weergaven en het aantal clicks voor specifieke zoektermen. Ook zie je direct de gemiddelde positie van jouw websitepagina's in Google!
Voor jou als marketeer natuurlijk ideaal. En weet je dat de Marketing Hub nog veel meer toffe functies biedt? Zo kan je:
👉 Eenvoudig social media berichten inplannen.
👉 Marketing taken automatiseren.
👉 Lead scores opbouwen met lead nurturing.
👉 Gepersonaliseerde content schrijven op basis van CRM-data.
Bekijk alle mogelijkheden van HubSpot en de HubSpot Marketing Hub in het HubSpot Productoverzicht:
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)