HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

8 bronnen voor goede zoekwoorden

8 bronnen bij het vinden van goede zoekwoorden bij jouw zoekwoordenonderzoek

Voordat je een blog schrijft begin je meestal met een zoekwoordenonderzoek. Tenminste, als je wilt dat jouw blog gevonden wordt! Dat gaat namelijk niet altijd vanzelf.

De eerste stap bij een zoekwoordenonderzoek is het verzamelen van goede zoekwoorden. Deze relevante zoekwoorden moeten natuurlijk aansluiten bij het onderwerp van jouw tekst.

Maar... Internet bevat steeds meer informatie. Jouw blog concurreert met veel andere teksten. Daardoor wordt het vinden van sterke zoekwoorden steeds lastiger. Met dit artikel help ik je om tóch de juiste zoekwoorden te vinden.

Zoekwoorden: hoe ga je met het algoritme van Google om?

Heb je wel eens van Hummingbird gehoord? Het is de codenaam van een wijziging van het zoekalgoritme van Google in 2013. Wat heeft Google toen gedaan? Het algoritme is rekening gaan houden met de context van jouw zoekwoorden.

Eindelijk is de website af! Sinds een paar maanden traint Marieke kinderen om weerbaarder te worden. Ze vindt het geweldig om als zelfstandige te werken. Nu heeft ze tenminste het idee dat ze kinderen echt helpt. De volgende stap is om haar diensten te promoten. 

Stel dat Marieke een blog schrijft over het snoepen van kinderen. Hoe relevant is dat onderwerp? Passen haar zoekwoorden 'kinderen' en 'snoepen' genoeg bij de rest van haar website?

Sinds de algoritmewijziging beoordeelt Google:

  • Hoe relevant jouw zoekwoorden zijn (sluiten ze aan bij de rest van je website).
  • De gezamenlijke betekenis van je zoekwoorden.
  • Het aantal zoekwoorden dat je gebruikt (niet teveel en niet te weinig).
  • De kwaliteit van je teksten (hoe goed en 'natuurlijk' zijn ze geschreven & heb je synoniemen gebruikt).
  • Heb je de technische websitefuncties goed benut? (zoals paginalinks, pagina laadtijd, tags en afbeeldingen)
  • Hoe belangrijk jouw webpagina's in Google zijn (de pagina autoriteit).

Kortom, Google kijkt naar het totaalplaatje. De kwaliteit van jouw afzonderlijke zoekwoorden is hier ondergeschikt aan. Deze strategie helpt Google om haar zoekmachinegebruikers naar de relevantste pagina's te leiden. Daarom is contentmarketing tegenwoordig superbelangrijk voor een goede ranking in de zoekmachines.

Is de content van jouw pagina of tekst relevant en uniek? Bevat het de belangrijkste technische websitefuncties? En is het perfect afgestemd op jouw doelgroep? Dan beloont Google je daarvoor met een betere ranking. Het grote voordeel? Jouw doelgroep vindt jouw content makkelijker. Om het algoritme van Google kun je niet heen. Zo simpel is het! Het is dus wel zo verstandig om daar rekening mee te houden. 

👉 TIP: Meer blog-tips vind je hier: Hoe krijg je meer website bezoekers met jouw blogs? 6 waardevolle tips.

Google maakt zoekwoordenonderzoek lastiger

De kwaliteit van je content is tegenwoordig dus belangrijker dan je zoekwoorden. Maar een zoekwoordenonderzoek is nog steeds erg belangrijk. Je gebruikt het om jouw content te optimaliseren voor de zoekmachines. Bovendien versterken relevante en waardevolle content & zoekmachineoptimalisatie (SEO) elkaar enorm!

 
Ondertussen maakt Google het jou lastiger om een zoekwoordenonderzoek te doen. Zo stimuleert het jou om echt unieke content te maken. Google Analytics toont bijvoorbeeld niet meer de zoekwoorden waarmee jouw bezoekers je website vinden. Vóór de wijziging kon je dit nog wel zien.

👉 TIP: Weet je dat een all-in CRM-systeem je helpt met je Google optimalisatie? HubSpot heeft daar bijvoorbeeld een speciale SEO-tool voor ontwikkeld! Bovendien is het mogelijk om CRM-gestuurd te adverteren!

Bronnen voor goede zoekwoorden

Voor een inbound marketing strategie is SEO onwijs belangrijk. Jouw doelgroep vindt jou namelijk op basis van de kennis die je deelt. Het is hierbij dus super super super belangrijk, dat jouw content Google-technisch klopt. Besteed daarom echt voldoende aandacht aan SEO optimalisatie! Goede zoekwoorden vinden is hier een onderdeel van.

Welke zoekwoorden selecteer je bij je zoekwoordenonderzoek? De bronnen hieronder gaan jou daar zeker bij helpen:

1. Blogs onder de loep

Welke blogs hebben de meeste websitebezoekers opgeleverd? Welke sterke zoekwoorden waren in die blogs verwerkt? Kun je nagaan of jouw blogs beter vindbaar waren door die relevante zoekwoorden?

👉 TIP: Bewaar je belangrijkste zoekwoorden!

2. De zoekfunctie van je website

Misschien kun je de door websitebezoekers verrichte zoekopdrachten exporteren vanuit jouw CMS. Een CMS (Content Management Systeem) is de software waarmee je jouw website gebouwd hebt. Zoals Wordpress en Joomla. Dit is natuurlijk interessante data. Het geeft de interesses en behoeften van de bezoekers op je website weer.

Er zijn ook CRM-systemen waarbij jouw website onderdeel van jouw website is, zoals HubSpot. Hiermee krijg je een nog veel gedetailleerder beeld van de klantbehoeften. HubSpot CMS helpt jou zelfs om gepersonaliseerde content te tonen. Supergaaf! Dit CRM-systeem bevat bovendien uitgebreide dashboards. Zo krijg je een fantastisch inzicht in hoe jouw websitepagina's en blogs scoren.

Tenslotte zijn er ook diverse analytische programma's, die jou helpen. Zoals Google Analytics en Google Search Console. Ook dit soort programma's geven je een boel waardevolle inzichten. Je koppelt ze vaak eenvoudig aan je website (en CRM-systeem).  

3. Diep je Buyer Personas uit

Buyer Personas zijn profielen van jouw ideale klanten. Heb je jouw buyer persona's goed uitgewerkt? Dan weet je wat hun uitdagingen en pijnpunten zijn. In iedere stap van de koopreis spelen er weer nieuwe dingen. Wedden dat je met al deze kennis fantastische zoekwoorden vindt! Helemaal afgestemd op het aankoopproces van jouw (toekomstige) klanten. 

4. Eigen website en marketingmiddelen

Kijk eens naar je eigen website en marketingmiddelen. Zoals brochures, flyers, video's en presentaties. Waarschijnlijk kom je een hoop belangrijke termen tegen. Filter hier de meest relevante zoekwoorden uit (waarvan je denkt dat ze dat zijn). Probeer ook zoveel mogelijk synoniemen te bedenken.

5. Vakmedia en concurrenten

Bekijk de websites (en marketingmiddelen) van je grootste concurrenten. En lees wat er speelt in relevante media. Misschien inspireert het jou voor nieuwe zoekwoorden!

6. Bekijk sociale media kanalen

Sociale media kanalen zijn waardevolle bronnen van informatie. Volg bijvoorbeeld trends via Twitter, LinkedIn en Facebook. En ontdek wat jouw doelgroep bezighoudt. Zo voeg je vast snel nieuwe onderwerpen aan jouw lijstje toe!

7. Related content en suggesties in Google

Voer je in Google een belangrijk zoekwoord in? Dan vind je onderaan de resultatenpagina gerelateerde zoekresultaten. Dit levert soms nuttige synoniemen en long-tail zoekwoordvarianten op.

8. Gebruik tools

Er zijn talloze tools, die jou kunnen helpen bij het vinden van sterke zoekwoorden. Bijvoorbeeld Ubersuggest, Wordstream en de Google Keywordplanner (Google Adwords). Verwerk hier de zoekwoorden die je bewaard hebt voor nader onderzoek. 

Dit soort tools geven je lijsten met relevante zoekwoorden (per onderwerp). Zo bepaal je snel of een zoekwoord interessant genoeg is. Het liefst focus je je hierbij op long-tail zoekwoorden (combinaties van zoekwoorden). Dan maak je jouw zoektermen namelijk specifieker. Hierdoor heb je minder concurrentie dan bij losse termen. 

Sterke zoekwoorden met HubSpot

Bovenstaande bronnen zijn natuurlijk perfect om relevante zoekwoorden te vinden. Maar schrijf jij je blogs in HubSpot? Of heb je jouw landingspagina's in HubSpot gemaakt? Bekijk dan de SEO-tool van de HubSpot Marketing Hub eens.

Dankzij de Google Search Console update heb je waardevolle data vanuit Google beschikbaar binnen HubSpot. De verbeterde functie laat je waardevolle statistieken op je dashboard zien. Zoals het aantal weergaven en het aantal clicks voor specifieke zoektermen. Ook zie je direct de gemiddelde positie van jouw websitepagina's in Google! 

Voor jou als marketeer natuurlijk ideaal. En weet je dat de Marketing Hub nog veel meer toffe functies biedt? Zo kan je:

👉 Eenvoudig social media berichten inplannen.
👉 Marketing taken automatiseren.
👉 Lead scores opbouwen met lead nurturing
👉 Gepersonaliseerde content schrijven op basis van CRM-data.

Bekijk alle mogelijkheden van HubSpot en de HubSpot Marketing Hub in het HubSpot Productoverzicht: 

New call-to-action

Ontvang updates per email