Deel artikel
CRM Marketing: Zet je CRM-systeem in voor marketing
door Ellen Prins op 6-1-21 12:36
Maak je al gebruik van een CRM-systeem? Een goed CRM-systeem is onmisbaar voor elke organisatie.
Je werkt namelijk veel efficiënter, voert beter relatiebeheer uit, behoud het overzicht en zo kan ik nog veel meer voordelen opnoemen die horen bij het gebruik van CRM.
Maar hoe zet je een CRM-systeem effectief in als marketeer? Er zijn namelijk heel wat CRM-functies die je waardevolle inzichten bieden die je kan verwerken in je marketingcampagnes.
Als marketeer bij een CRM-leverancier kan ik je hier natuurlijk alles over vertellen. 😉
Ik laat je in dit artikel zien welke functies ik inzet bij mijn dagelijkse marketingwerkzaamheden zodat ook jij als marketeer het maximale uit je CRM haalt.
Met de juiste CRM-oplossing voor jouw organisatie optimaliseer je je marketingboodschappen. Op deze manier voldoe je aan de behoeften van je klanten en geef je ze de aandacht die ze nodig hebben.
Ben je nog opzoek naar jouw CRM-match? En vind je het belangrijk dat marketing het ook effectief kan inzetten? Zorg er dan in ieder geval voor dat je onderstaande functies meeneemt in je lijst van wensen en eisen in een CRM-checklist.
Om het overzichtelijk te houden pak ik de zes belangrijkste CRM-functies die je als marketeer nodig hebt:
- Gespreksgeschiedenis van (potentiële) klanten
- Klantprofielen
- Formulieren voor leadgeneratie
- Lead tracking
- Filterfunctie voor klanten
- E-mailautomatisering voor lead nurturing
Gespreksgeschiedenis van (potentiële) klanten
Heb je in je CRM een gedetailleerd verslag van elke interactie die je (potentiële) klant heeft gehad met jouw bedrijf? Dan beschik je over waardevolle informatie om te bepalen wat je klant nodig heeft en wanneer.
Voor een marketeer is het tenslotte belangrijk om de juiste boodschap te sturen op het juiste moment.
Dit is vooral een belangrijke functie als je je bezighoudt met Account Based Marketing.
Hiermee richten de marketing- en verkoopafdeling zich op enkele grote en belangrijke accounts door hoogstpersoonlijke content en informatie te bieden. Deze marketingcampagnes bouw je met de informatie die je al hebt staan in het CRM-systeem.
Door je (potentiële) klanten op zo’n persoonlijke manier te benaderen creëer je ook vertrouwen, wat een goede basis vormt voor je toekomstige relatie met deze klant.
In dit blog lees je meer over Account Based Marketing of ontdek waarom Account Based Marketing belangrijker is dan ooit.
Klantprofielen
Bijna elk CRM-systeem biedt een gedetailleerd klantprofiel. Door alle informatie dat het CRM opslaat genereer je eenvoudig hoe het koopproces verloopt en welke punten in de customer journey belangrijk zijn.
Door deze gegevens te verzamelen krijg je een goed beeld welke marketinguitingen op welk moment je in kan zetten om toekomstige klanten en leads aan te trekken.
Formulieren voor lead generatie
Als (online) marketeer lever je veel inspanning om je bezoekers naar je website te trekken. Je investeert in een SEO-cursus en optimaliseert je website waar nodig. En dan?
Geïnteresseerden komen op je website en lezen aandachtig de inhoud van je website.
Uiteraard wil je dat deze bezoekers converteren en plaats je hier en daar een formulier zodat zij zich aan kunnen melden op je nieuwsbrief of een waardevol eBook kunnen downloaden.
Dit is natuurlijk een goed voorbeeld voor Inbound Marketing! Maar je hebt toch al snel te veel losse formulieren op je website en het overdragen van al die gegevens naar je CRM loopt lastig.
Je wilt eigenlijk dat wanneer een lead een formulier invult, alle gegevens direct in je CRM-systeem staan.
Neem dit dan ook mee met de eisen voor een (eventueel) nieuw CRM-systeem. Het bespaart een hoop tijd om de gegevens te beveiligen en overal beschikbaar te hebben. Ik vind het ideaal.
Daarnaast kan je gelijkgerichte mailingen uitsturen en deze leads opnemen in een lead nurturing programma.
Lead tracking
Het volgen van je leads is als marketeer belangrijk en is in sommige CRM-systemen beschikbaar. Zo ontdek je bijvoorbeeld via welke kanalen zij op je website komen.
Daarnaast is het met lead tracking mogelijk om te zien welke webpagina’s ze bezoeken, op welke links zij klikken en welke video’s zij bekijken.
Met deze informatie maak je ook weer gerichte en gepersonaliseerde marketingcampagnes en weet je precies waar je op moet richten in je marketinguitingen.
Ook helpt het je met het sturen van relevante content, zoals je ook veel ziet bij Account Based Marketing.
Filterfunctie voor klanten
Tegenwoordig kan je in elk CRM-systeem je contacten filteren, een superhandige functie voor iedereen die in het systeem werkt. Dus ook voor jou als marketeer!
Wanneer je je potentiële klanten en actuele klanten kan segmenteren op locatie, waarde, branchetype en contactmomenten, kun je zeer specifieke en gepersonaliseerde content en advertenties opzetten.
Zelf gebruiken wij HubSpot CRM, waarin ik snel en eenvoudig lijsten kan creëren op basis van.. alles!
Je kiest zelf je filters uit om je eigen gerichte doelgroep te segmenteren.
E-mailautomatisering voor lead nurturing
Ga voor een CRM-oplossing dat het werk van de marketingafdeling vermindert. Het sleutelwoord: marketingautomatisering.
Zo kan je kijken naar een functie die automatisch e-maillijsten samenstelt en wat helemaal mooi is de mogelijkheid om automatisch e-mails te verzenden.
Dit noemen we lead nurturing en laat je leads sneller converteren naar klanten. Lead nurturing is het sturen van een geautomatiseerde reeks e-mails met waardevolle informatie waardoor ze zich verbonden gaan voelen met jouw product en bedrijf.
E-mailautomatisering wordt steeds belangrijker in de dagelijkse werkzaamheden van een marketeer, wat ook opgemerkt wordt door CRM-leveranciers. Hoewel het nog geen standaard is, wordt er wel steeds meer e-mailautomatisering toegepast in CRM-systemen.
Wil je weten hoe je lead nurturing precies opzet? Bekijk dit blog eens, ik vertel je er alles over.
HubSpot voor Marketeers
Nu weet je welke CRM-functies ik veel gebruik als marketeer bij Systony. Uiteraard verschilt per CRM-systeem de mogelijkheden, maar vaak komen de functionaliteiten op hetzelfde neer.
Daarnaast gebruiken wij alle Hubs van HubSpot, zoals de HubSpot Marketing Hub, wat sommige CRM-functionaliteiten een stuk uitgebreider maakt.
De belangrijkste boodschap van dit artikel is dat je je CRM-systeem áltijd moet gebruiken als marketeer. Hierbij maakt het niet uit welk CRM je ter beschikking hebt, het zal je altijd waardevolle informatie geven!
Alle bovengenoemde functies vind je in ieder geval terug in HubSpot CRM. Bekijk onze gratis demovideo en kijk of het iets voor jou is!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)