Deel artikel
Waarom je voor sales sequenties buyer persona’s moet maken
door Maarten de Wit op 3-5-22 16:19
Stel dat jij een webshop hebt, die regelmatig wordt bezocht. Dan wil je natuurlijk graag een band met je bezoekers opbouwen. Hoe doe je dat? Welke salesstrategie gebruik je daarvoor? In dit blog vertellen we je hoe je sales sequenties daarbij slim inzet. Én waarom je daarvoor buyer persona's moet opstellen.
Waarom buyer persona's zo belangrijk voor jouw sales sequenties zijn
Bij een effectieve salesstrategie staan jouw leads en klanten helemaal centraal. Alles draait om hen. Je wilt daarom een zo goed mogelijke klantrelatie met ze opbouwen.
Hoe persoonlijker jouw content is hoe makkelijker dat gaat. Leads en prospects vertrouwen jou namelijk eerder met gerichte content. Zij voelen zich gewaardeerd, omdat de informatie aansluit bij hun behoeften. Met gepersonaliseerde informatie zet je leads en prospects dus sneller om in klanten.
Maar ja... daarvoor moet je wel behoorlijk wat van ze weten. Bijvoorbeeld het geslacht, de woonplaats en de leeftijd. Maar ook hoe het online gedrag is. Hoe komen klanten bij jouw organisatie terecht? En waarom is dat? Waar zijn ze naar op zoek? Welke informatie vinden ze interessant? Hoe meer je weet hoe persoonlijker je jouw informatie kunt maken.
Buyer persona's zijn daarbij een superhandig hulpmiddel. Je stelt namelijk een soort klantprofielen van jouw ideale klanten op. Voldoet jouw lead of klant aan zo'n klantprofiel? Dan weet jij hoe je jouw klant moet gaan benaderen. En daarbij besteed je natuurlijk zoveel mogelijk taken uit aan jouw allround CRM-systeem. Automatische workflows zijn erg handig daarbij.
Met alle informatie die je vergaart maak je jouw informatie steeds persoonlijker. Jouw CRM-systeem slaat namelijk van alles automatisch voor je op. Óók over het online gedrag van jouw individuele leads en klanten. Dit helpt jou om je dienstverlening perfect af te stemmen.
Je kunt je vast voorstellen, dat je jouw klanten en leads zo makkelijker over de streep trekt!
Wat is een sales sequentie precies?
Een sales sequentie is een reeks (automatische) sales activiteiten. Jouw sales sequentie bestaat bijvoorbeeld uit 3 activiteiten:- Op de eerste dag van de sales sequentie stuur je een e-mail. Je voegt een salesvideo toe, waarin je informatie geeft over jouw product of dienst.
- Drie dagen later stuur je per e-mail een videoboodschap. Je stelt jezelf voor en vertelt, dat je beschikbaar bent voor vragen. Met de bijgevoegde link kan de lead of klant online een afspraak met jou maken.
- Heeft de klant nog niet gereageerd? Dan verschijnt er na een week automatisch een taakje in jouw agenda. Het is nu tijd om het telefonisch te proberen.
Buyer persona's voor jouw sales sequenties opstellen
Buyer persona’s zijn dus profielen van jouw ideale klanten. Deze profielen helpen jou om de informatie beter af te stemmen.
Je maakt eigenlijk ‘echte’ klanten voor jouw producten of diensten. Zo baken je jouw doelgroep(en) af. Deze profielen neem je in jouw sales communicatie als uitgangspunt.
Om een buyer persona te beschrijven heb je kennis van jouw doelgroep nodig. Daarvoor gebruik je o.a. de informatie binnen jouw bedrijf en de gegevens uit jouw CRM-systeem.
TIP: Onderzoek of er nog meer kanalen zijn waar je informatie vandaan kunt halen:
- Controleer de statistieken van jouw website in Google Analytics;
- Online vind je misschien reviews over jouw producten of diensten;
- Misschien zijn er Youtube-video’s met reacties?
- Zijn er relevante groepen op LinkedIn?
Slimme vragen voor het opstellen van jouw buyer persona’s
Wees bij het opstellen van jouw buyer persona's zo specifiek en gedetailleerd mogelijk. Baseer jouw buyer persona’s alleen op echte gegevens (géén aannames). Combineer de gegevens van meerdere klanten in één buyer persona. En maak zoveel verschillende buyer persona’s als nodig is.
Neem in ieder geval de antwoorden op de volgende vragen in jouw buyer persona's op:
- Hoe heten jouw buyer persona’s? Als je jouw buyer persona’s een naam geeft, dan gaan ze ‘leven’.
- Waar wonen en werken jouw buyer persona’s? Benoem allerlei demografische kenmerken.
- Hoe ziet het leven van jouw buyer persona’s eruit? Wat voor werk doen ze? In welke fase van hun carrière zijn ze? Welke studies hebben jouw buyer persona’s gevolgd? Welke hobby’s hebben ze? Welke interesses zijn er? Wat vinden jouw buyer persona’s leuk en wat juist niet? Hoe oud zijn ze? Zijn ze getrouwd en hebben ze kinderen?
- Welke doelen, wensen en behoeften hebben jouw buyer persona’s? Welke problemen hebben ze? Welke oplossingen zoeken ze? Wat is daarvoor nodig?
- Maken jouw buyer persona’s zich zorgen over iets of hebben zij twijfels? Denk aan de kosten. Of hoe ze bijvoorbeeld pakketten terug kunnen sturen bij een webshop.
- Welke technische apparatuur gebruiken jouw buyer persona’s? Denk aan een mobiele telefoon, tablet, laptop of desktop.
- Waar vandaan bezoeken de buyer persona's jouw website? Is dat vanuit huis of juist vanaf het werk?
Buyer persona's & Sales sequenties
"Eergisteren heeft Kees van de afdeling marketing 2 warme leads ontvangen. Fantastisch! Hij heeft Nizha en Khaled gelijk aan zijn sales sequentie toegevoegd. Zijn salesvideo hebben ze dus inmiddels ontvangen. Morgen ontvangen ze de videoboodschap van Kees.Vandaag ontving Kees zelfs 5 prachtige leads. Mira, Lieve, Jonathan, Karel en Henk voegt hij vandaag aan zijn sales sequentie toe. Zij ontvangen vandaag de salesvideo en over 3 dagen de videoboodschap."
Personen die je toevoegt volgen dus hun eigen tijdspad binnen jouw sales sequentie.
En ja... nou komt het! Bij sales sequenties maak je gebruik van e-mailsjablonen. Voor het opstellen van deze e-mailsjablonen gebruik je jouw buyer persona’s. Je personaliseert jouw e-mailsjablonen daarna met de informatie die jouw CRM-systeem heeft opgeslagen. Met individuele informatie van de lead of klant dus. En natuurlijk automatiseer je dit proces ook met slimme workflows.
Je weet inmiddels namelijk behoorlijk wat van jouw individuele contacten. Bijvoorbeeld hun namen, werkgevers en de branche waarin zij werkzaam zijn. Hoe meer gegevens je hebt hoe beter je jouw informatie kunt personaliseren. De beste sales sequenties starten dus met met buyer persona's. Jouw gerichte content vul je daarna aan met individuele informatie uit jouw CRM-systeem.
TIP: "Sluiten jouw sales sequenties nog aan bij de behoeften en interesses van jouw buyer persona's? Controleer dat regelmatig!"
Wil je meer weten over sales sequenties? Of ben je benieuwd naar een CRM-systeem, waarmee je sales sequenties effectief inzet? Dan vertellen wij je graag over HubSpot!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)