Deel artikel
Optimaliseer je website voor mobiele apparaten
door Ellen Prins op 9-12-14 14:41
Steeds meer websiteverkeer is afkomstig van mobiele apparaten en als er gekeken wordt naar de populariteit van smartphones en tablets, dan blijft deze stijging doorzetten. In Nederland is ongeveer driekwart van de bevolking in het bezit van een smartphone. Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens heeft een tablet. Door deze groei daalde de verkoop van laptop en pc’s. De stijging van het mobiele website verkeer is dus niet meer dan logisch.
Het nadeel hiervan is dat websites niet automatisch goed functioneren op mobiele apparaten. Het scherm van tablets en smartphones is kleiner en in plaats van een muis maak je gebruik van een touchscreen. Slechte weergave en problemen met de navigatie komen veel voor.
In dit artikel bespreek ik de voordelen van een mobiel geoptimaliseerde website en behandel ik de keuze voor een aparte mobiele website, dynamische site of responsive design.
Optimale ervaring voor de gebruiker
Met de opkomst van smartphones en het mobiele internet is de manier waarop mensen informatie vergaren veranderd. Een mobiele telefoon heb je vrijwel altijd bij je en daarom is informatie nog nooit zo toegankelijk geweest. Relevante content moet dus op elk moment van de dag beschikbaar zijn. Dit betekent niet alleen dat deze informatie op jouw website moet staan, maar ook goed leesbaar is op mobiele apparaten.
Gebruikers bepalen binnen een seconde of de pagina waar zij op landen relevant is voor de behoefte aan informatie die zij op dat moment hebben. Er is dan nog geen tekst gelezen. Bij de besluitvorming speelt naast relevante trefwoorden ook het gebruiksgemak een rol. Een niet geoptimaliseerde website kan betekenen dat je bezoekers kwijt raakt omdat zij denken dat ze niet snel genoeg de informatie kunnen vinden die zij nodig hebben. Google zegt in het geval van webshops dat 67 procent van de bezoekers meer geneigd is om een aankoop te doen als de website mobiel geoptimaliseerd is. Daarnaast verlaat 61 procent de website vroegtijdig als ze een product niet snel kunnen vinden.
Betere vindbaarheid
31 procent van het organische verkeer op websites komt momenteel van mobiele apparaten en dit blijft maar stijgen. Een goede vindbaarheid is daarom belangrijk. De doelstelling van Google is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Of dit nou op een pc is of via mobiele apparaten. Voor mobiele websites heeft Google een aparte crawler ontwikkeld. Mobiel geoptimaliseerde websites worden dus beter gewaardeerd door Google en krijgen vaker de voorkeur boven niet geoptimaliseerde websites.
Daarnaast heeft Google besloten om een waarschuwing te plaatsen bij websites die niet voor mobiel geoptimaliseerd zijn als deze tijdens een zoekopdracht op een mobiel apparaat getoond wordt. Is een website niet geoptimaliseerd voor mobiel, maar komt hij wel naar boven in een zoekopdracht op een mobiel apparaat, dan leidt deze waarschuwing tot een daling van het mobiele verkeer.
Optimalisatie voor mobiel is een must
Met de sterke stijging van het mobiele internet de afgelopen jaren is een mobiel geoptimaliseerde website belangrijker dan ooit. Het zorgt ervoor dat de doelgroep optimaal gefaciliteerd wordt op het moment dat zij behoefte hebben aan bepaalde informatie. Om een website mobiel toegankelijk te maken is er de keuze uit verschillende oplossingen. Elke oplossing heeft zijn voor- en nadelen. Deze beschrijf ik hieronder kort.
Mobiele website
Een mobiele website is een aparte website geoptimaliseerd voor smartphones op een apart (sub)domein (bijvoorbeeld: domein.com is de normale website en m.domein.com voor smartphones). Door middel van verwijzingen komen mobiele gebruikers op de goede website terecht en andersom. Het voordeel van een mobiele website is dat de implementatie eenvoudig is, omdat de mobiele website los staat van de normale website. Het grootste nadeel is dat tablets nog steeds de niet geoptimaliseerde website te zien krijgen, die niet altijd hiervoor geoptimaliseerd is. Daarnaast zijn de onderhoudskosten voor een mobiele website vaak hoog en kan er duplicated content (exact dezelfde content op verschillende pagina’s of domeinen) voorkomen. Dit kan zorgen voor een lagere waardering van zoekmachines.
Dynamische website
Een dynamische website maakt geen gebruik van een apart (sub)domein. Als een mobiele gebruiker de website bezoekt krijgt hij een mobiele website te zien, zonder dat de pagina verandert. Het voordeel is dat mobiele gebruikers pagina’s te zien krijgen die ontworpen zijn voor mobiele apparaten en dat er geen duplicated content is. Het nadeel is dat de kosten voor het onderhoud hoog zijn en dat de technische implementatie complex is.
Een responsive design past zich automatisch aan het schermformaat van het apparaat waar de bezoeker de website mee bezoekt. Ongeacht of het een desktop of mobiel apparaat is. Google raadt deze vorm van mobiele optimalisatie aan. Er komt geen duplicated content voor omdat elke pagina uniek is (en geen aparte mobiele pagina). Bij updates van pagina’s hoeft dit ook maar één keer doorgevoerd te worden. Het nadeel is dat er vaak een totale redesign nodig is om de website responsive te maken. Een voorbeeld van responsive design is onze website.
Welke oplossing het beste is verschilt per website en de doelgroep ervan, maar vaak is toch een responsive website het meest relevant voor een onderneming. Een responsive website is in één keer geoptimaliseerd voor alle beeldschermformaten en het updaten van de website is eenvoudig.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)