Deel artikel
Maak een slimme call-to-action (CTA) voor je marketingcampagne met AI
door Andrea van Witteloostuijn op 20-11-23 9:30
Weet je dat een kleine verandering aan je call-to-action (CTA) een forse conversiestijging kan opleveren? Laat dit even op je inwerken.
Stel dat je flink in een nieuwe marketingcampagne investeert.💶 Terwijl dat je met een kleine CTA-wijziging dezelfde resultaten bereikt. Of zelfs nog meer. Klinkt zuur, he?🤔
Maar dit gebeurt jou voortaan niet meer hoor! Hieronder ontdek je namelijk waar een goede CTA aan voldoet. En hoe je met de makkelijke gratis AI-aangedreven CTA-tool van HubSpot een overtuigende call-to-action maakt.😁
Binnen een handomdraai creëer, personaliseer en test je voortaan jouw calls-to-action. En leid je jouw websitebezoekers efficiënt naar je landingspagina’s toe.
Supermakkelijk! Een illustrator heb je er echt niet meer voor nodig.👌
Waar voldoet een goede call-to-action aan?
Het doel van een call-to-action is de aandacht van je websitebezoekers of e-mail lezers trekken. Met de vorm, het formaat, de kleuren en andere belangrijke elementen. Het allerbelangrijkste is dat je jouw websitebezoekers of e-mail lezers ermee tot actie aanzet.👉
Een goede CTA houdt daarom rekening met:
- Het probleem van je websitebezoekers of e-mail lezers.
- De oplossing voor je websitebezoekers of e-mail lezers.
- De actie die ze hiervoor moeten ondernemen.
Pas je dit goed toe? Dan val je zeker op!
Met Artificial Intelligence (AI) haal je meer uit je CTA’s. Bijvoorbeeld met de all-in-1 CRM-software van HubSpot. Hoe? Dat komt verderop aan bod.
Hieronder vind je eerst 9 belangrijke elementen voor een goede call-to-action. Erna vertel ik je over de voordelen van de gratis CTA-tool van HubSpot. En welke handige marketingtools HubSpot nog meer bevat.
1. Maak je CTA waardevol
Waarom moeten je websitebezoekers op jouw call-to-action klikken? En hun gegevens achterlaten? Dat doen ze alleen als ze er voordeel bij hebben. En als dit voordeel erg duidelijk is.
Vertel daarom wat je websitebezoekers krijgen als ze op je CTA klikken. En wat ze ermee kunnen doen. Besparen ze tijd? Krijgen ze tips om een probleem op te lossen? Of juist om beter in hun werk te worden?
In dit CTA-voorbeeld van HubSpot komt het voordeel 3x terug:
- De titel
- De beschrijvende tekst
- De afbeelding
2. Zet aan tot actie
Een goede call-to-action bevat een actiegericht woord in de 2e persoon. Bijvoorbeeld ‘Ontdek nu’, ‘Vind hier’, ‘Begin vandaag nog’, ‘Schrijf je nu in’ en ‘Download nu’. Dit werkt beter dan bijvoorbeeld ‘Wees slim’. Dit zet namelijk onvoldoende aan tot actie.
Beknopte calls-to-actions werken het beste. Geef de waarde van je CTA daarom kort en bondig weer. Maak je call-to-action zo klikwaardig mogelijk. Bijvoorbeeld zoals in het voorbeeld van HubSpot.
Veel Internetgebruikers zijn trouwens gek op informatie. CTA’s voor meer informatie werken daarom vaak supergoed. Vooral als het om een product gaat waar veel informatie voor nodig is. Of als het om een soort trechter gaat. Waarbij je jouw websitebezoekers stapsgewijs informeert. Zoals bij een lead nurturing campagne. Het woord ‘gratis’ heeft ook een grote aantrekkingskracht.
3. Stem je call-to-action af
Plaats je jouw call-to-action op een landingspagina? Zorg er dan voor dat je CTA in lijn met deze landingspagina is. Als mensen het verwarrend vinden wat je aanbiedt, klikken ze namelijk snel weg.
Stel dat je iets promoot. Zoals een gratis e-book, whitepaper of webinar. Gebruik dan overal dezelfde termen. In je afbeeldingen, in je teksten en op je CTA.
Kunnen websitebezoekers bijvoorbeeld een e-book downloaden? Noem het dan overal een e-book. Niet eerst een handleiding en daarna een gids of e-book. Óók in de titel van je aanbieding gebruik je dezelfde termen.
Kijk nog maar eens terug naar de bovenstaande call-to-action van HubSpot. Bovenaan staat: ‘Free E-book & Template. In de zwarte button komen deze termen terug.
4. Maak het klikken op je CTA urgent
Online zijn mensen manusjes van alles. Ze doen allerlei dingen tegelijkertijd. Zoals e-mails beantwoorden, surfen en telefoneren. Er zijn dus veel afleidingen. Maar jij wil dat je websitebezoekers zich op jouw CTA focussen.
Voeg daarom iets urgents aan je CTA toe. Zoals ‘nu’, ‘op=op’, ‘vandaag’ of een datum. Daarmee vertel je jouw websitebezoekers, dat ze het meteen moeten doen. Hiermee vergroot je de kans dat ze gelijk actie nemen.🤫
5. Maak je call-to-action groot en opvallend
Met je CTA moet je de aandacht trekken. Je landingspagina moet daarom draaien om je call-to-action. Je CTA zelf moet uiteraard superopvallend daarop zijn. Welk formaat het beste werkt. En wat de beste plek voor je call-to-action is. Dat test je met een A/B-test makkelijk uit.
Natuurlijk kun je jouw CTA’s in de stijl van je website opmaken. Maar het ontwerp ervan moet hoe dan ook opvallen. Bijvoorbeeld met contrasterende elementen. Uiteraard moet je knop er ook klikbaar uitzien. Bijvoorbeeld met schaduwen en randen. Of zoals hieronder:
6. Kies een goede plek op je website
Je wil dat mensen je call-to-action zien en erop reageren. Waar je jouw CTA op je website plaatst is daarom erg belangrijk.
Bovenaan een websitepagina levert het waarschijnlijk meer conversies op. Wat lager genereer je waarschijnlijk een hogere kwaliteit leads. Voor allebei de posities valt natuurlijk iets te zeggen.
Het kan ook slim zijn om meerdere CTA’s op 1 pagina te plaatsen. Maar kijk dan wel uit, dat het niet als ‘spammen’ overkomt.😉
7. Voeg een alternatieve tekst aan je CTA toe
Niet iedereen ziet afbeeldingen in browsers. Of het nou om een websitepagina of e-mail gaat. Bijvoorbeeld door fouten of doordat iemand ze blokkeert. Voeg daarom altijd een alternatieve tekst toe.
Deze tekst verschijnt automatisch als een afbeelding niet geladen wordt. Zo zien mensen in ieder geval waar de afbeelding over gaat. Bovendien is het goed voor je SEO. Zoekmachines lezen je alternatieve teksten namelijk ook.
8. Voer een A/B-test op je call-to-action uit
Ben je tevreden met je CTA? Dan is dat een mooi uitgangspunt. Maar misschien werkt je CTA nog niet optimaal. Blijf dus aanpassingen doorvoeren, totdat je CTA het echt heel goed doet. Bijvoorbeeld aan de tekst, het ontwerp, het formaat en de plek op je landingspagina. Met een A/B-test test je makkelijk verschillende versies van je call-to-action uit.
Bijvoorbeeld zoals in dit voorbeeld van HubSpot:
Versie A:
Versie B:
9. Gebruik dynamische & gepersonaliseerde CTA’s
Maak je gebruik van de all-in-one CRM-software van HubSpot? Dan kun je jouw calls-to-action ook dynamisch en gepersonaliseerd maken. En dat is natuurlijk geweldig voor je conversie.
Je doelgroep bestaat namelijk uit verschillende segmenten. Bijvoorbeeld:
- Websitebezoekers
- Leads
- Klanten
Maar je kunt nog veel nauwkeuriger segmenteren met HubSpot. Bijvoorbeeld op basis van online gedrag, interesses en voorkeuren. Op basis van de levenscyclusfase waar je contacten in zitten. En op basis van Account Based Marketing (ABM).
Jouw verschillende segmenten laat je vervolgens andere CTA’s zien. Zo toon je jouw websitebezoekers bijvoorbeeld een demovideo van je product. Je leads een gratis webinar, waarna ze korting op je product krijgen. En je klanten een CTA voor upselling. Gaaf he?
Maak in 1 handomdraai een overtuigende call-to-action met de gratis AI-aangedreven CTA-tool van HubSpot
Je weet nu waar een goede call-to-action aan moet voldoen. Maar hoe maak je er een waar je geweldig mee scoort bij je marketingcampagne? En hoe doe je dat snel?
Met de AI-aangedreven CTA-tool van HubSpot maak je in een handomdraai een gelikte call-to-action. Eentje die uitnodigt om erop te klikken. Bijvoorbeeld voor je:
- Landingspagina’s
- Websitepagina’s
- Blogs
- E-mails
Gebruik hiervoor een kant-en-klaar sjabloon. Upload je eigen ontwerp. Of bouw ‘m in HubSpot met de makkelijke drag&drop editor (slepen en neerzetten).
Als knop of banner op een vaste plek op je website of als pop-up. Met of zonder speciale slash effecten en highlights. Zo laat je jouw banner bijvoorbeeld vanuit een hoek van je website naar binnen schuiven (slide-in). En kun je video elementen aan je CTA toevoegen. Uiteraard is je call-to-action responsive. De lay-out past dus automatisch aan je apparaat type aan.
De AI Content Assistant van HubSpot helpt je met de tekst. Geef bijvoorbeeld deze opdracht: '/ Schrijf een aanlokkelijke CTA voor een nieuw e-book over HubSpot'. Binnen enkele seconden komt de AI-tool met een voorstel. Erg handig!
Om het aantal conversies te verhogen personaliseer je jouw CTA. Zo toon je op het juiste moment de juiste boodschap aan de juiste persoon. Hiervoor gebruik je allerlei belangrijke informatie uit je contacten database. Bij B2B is dat bijvoorbeeld de branche en de levenscyclusfase. En bij B2C de locatie en de taal.
Dit doe je met ‘aangepaste targeting’. Je bepaalt zelf wanneer je call-to-action op je websitepagina verschijnt. Bijvoorbeeld als iemand over een gedeelte van je websitepagina gescrold heeft. Als je websitebezoeker een tijdje niets meer op je website gedaan heeft. Of nadat een bepaalde tijd is verstreken.
Hoe vaak de CTA verschijnt stel je ook zelf in. Bijvoorbeeld dagelijks of 1x in de 2 weken. Of alleen maar in een bepaalde periode. Je call-to-action stem je zelfs af op je nieuwe anonieme websitebezoekers. Bijvoorbeeld op basis van:
- Locatie
- Apparaat type
- Verwijzingsbron (zoals een online advertentie, die je met de advertentietool gemaakt hebt. Of een bericht op 1 van je sociale media kanalen.)
- Voorkeurstaal
Je plaatst jouw CTA op je geïntegreerde HubSpot-website of op een externe website. Bijvoorbeeld in Joomla of Wordpress. Bij een externe website regel je dat met een speciale trackingcode of plug-in.
Daarna leid je jouw bloglezers bijvoorbeeld naar specifieke landingspagina’s toe. Die je misschien wél in HubSpot gemaakt hebt. Met downloads, afspraaklinkjes en andere conversiepunten. En als je dat wil koppel je jouw call-to-action aan een marketingcampagne.
Uiteraard analyseer je de resultaten van je calls-to-action op een dashboard. Zo vergelijk je de prestaties van je CTA’s makkelijk met elkaar. In 1 oogopslag zie je:
- Het aantal weergaven.
- Het aantal klikken.
- Het aantal conversies
Op basis hiervan neem je de beste data-gestuurde beslissingen.
👉 TIP: Manage je afspraken met de handige meetingtool van HubSpot. De tool houdt automatisch rekening met de beschikbaarheid van je agenda! En verdeelt de afspraken eerlijk over alle beschikbare collega’s.
Kortom, met HubSpot maak je binnen enkele seconden een nieuwe CTA. Waarmee je meer websitebezoekers en leads converteert. En waarvan de resultaten goed meetbaar zijn. De CTA-tool is 1 van de vele HubSpot-tools waarmee je jouw marketing stroomlijnt. En waarmee je jouw marketingteam, tools en gegevens op 1 plek samenbrengt.
Andere handige marketingtools in HubSpot
Met HubSpot heb je toegang tot gedetailleerde informatie van al je contacten. Volg je alle interacties met jouw organisatie. En gebruik je deze informatie om supergerichte marketingcampagnes op te zetten. Met als hoofddoel natuurlijk om meer deals te sluiten.
Je krijgt een geweldig inzicht in wat er wel en niet werkt. Bovendien zie je nauwkeurig hoe je marketinginspanningen de omzet beïnvloeden. Je marketingtools scheid je per team en/of gebruiker. Zodat iedere gebruiker toegang heeft tot wat hij of zij nodig heeft. Niets meer en niets minder.
Hieronder vind je een greep uit de andere handige (betaalde) marketingtools van de HubSpot Marketing Hub.
Marketingtools van HubSpot | |
Advertenties | Manage je data-gedreven advertenties in HubSpot. Houd de ROI van je advertenties op Google, Facebook, LinkedIn en Instagram centraal bij. |
Blogs | Maak mooi opgemaakte SEO-proof blogs. Profiteer hierbij van de hulp van de geïntegreerde AI Content Assistant. |
E-mails | Genereer zelf eenvoudig een mooi e-mailsjabloon voor hergebruik. Personaliseer je onderwerpregels en inhoud voor je individuele ontvangers. Verbeter je open en click rates met A/B-tests. |
Landingspagina’s | Creëer landingspagina’s die op alle apparaten smoelen. Voeg eenvoudig dynamische formulieren en overtuigende CTA’s toe. Stem de inhoud met dynamische content op je individuele websitebezoekers af. |
Marketingautomatisering | Laat je leads hun eigen aankooppad volgen. En sluit zo meer deals. Het online gedrag van je leads gebruik je voor je lead nurturing e-mails, dynamische website, aanbiedingen en meer. |
SEO | Krijg talloze aanbevelingen voor SEO-proof content. Vergroot je autoriteit in de zoekmachines. Meet de ROI met geïntegreerde rapportages. |
Sociale media | Houd relevante gesprekken en vermeldingen over je merk in de gaten. Monitor de betrokkenheid van je volgers. Plan je sociale berichten vooruit. |
Ook met AI een slimme call-to-action voor je marketingcampagne maken? Bekijk onze ultieme HubSpot CRM demovideo hieronder om de software te ontdekken. Hierin laten we je de basisfuncties van de CRM-software zien. Je krijgt gelijk een goede indruk van de interface.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)