Deel artikel
12 Handige kleurentips voor een hogere website conversie
door Andrea van Witteloostuijn op 20-4-22 16:58
Onbewust spelen kleuren een belangrijke rol in je leven. Zonder dat je het door hebt dus! Rood roept bijvoorbeeld een andere associatie op dan wit en geel.
Weet je dat een kleur iets over jouw gemoedstoestand zegt? En over je gevoelens? Het heeft zelfs invloed op je lichaam. De kleur rood (gevaar) kan bijvoorbeeld je bloeddruk verhogen! En ze zeggen dat baby’s in een gele kamer eerder huilen.
Kleuren hebben ook een (onbewuste) invloed op jouw website. Welke kleuren kun je daarop het beste gebruiken voor een hogere website conversie? Hieronder geef ik je een aantal handige kleurentips.
De betekenis van verschillende kleuren
Rood
Rood is de kleur van liefde, vuur, warmte, opwinding, leiderschap en bloed. Het is een opvallende kleur, die passie en kracht uitstraalt. Maar rood betekent ook gevaar en urgentie. Rood trekt algauw de aandacht van mensen.
Geel
De kleur van de zon, warmte en energie is geel. Deze kleur maakt mensen vrolijk en blij. Geel staat ook voor ontwikkeling, optimisme, creativiteit, verbinding en vriendelijkheid.
Maar gebruik je teveel geel? Dan kunnen mensen zich juist ongerust en bezorgd gaan voelen. Bij geel denk je waarschijnlijk ook aan kuikens en Pasen.
Oranje
Ook oranje is een warme kleur, die plezier, humor, comfort, vreugde en geluk uitstraalt. En vriendelijkheid, enthousiasme, creativiteit en succes.
Bruin
Bruin staat – net zoals rood, geel en oranje – voor warmte. Verder straalt bruin betrouwbaarheid, eenvoud, rust, behulpzaamheid en eerlijkheid uit. Het is de kleur van de aarde.
Groen
Bij groen denk je natuurlijk gelijk aan de natuur en gezondheid. Verse groenten en kruiden. Gras dat je kunt blijven maaien. Duurzame producten. Maar groen is ook de kleur van welvaart, stabiliteit, harmonie, herstel, balans, rust en veiligheid. Bovendien staat groen voor behulpzaamheid, advies en bemiddeling.
Blauw
Blauw straalt betrouwbaarheid, loyaliteit, eerlijkheid, kalmte, effectiviteit, ontspanning en stabiliteit uit. Natuurlijk is het ook de kleur van lucht en water. Het is een beetje een koele kleur.
Paars
Paars is een combinatie van blauw en rood. Deze kleur staat voor trots, vooruitgang, kwaliteit, wijsheid, waarheid, luxe, rijkdom en macht. Ook zelfvertrouwen en onafhankelijkheid associëren mensen met paars. Maar mensen denken langer na bij een overdaad aan paars.
Kleuren leveren bij jou misschien een andere associatie op dan bij iemand anders. Wat betekent de kleur wit bijvoorbeeld voor jou? Puurheid, maagdelijkheid, schepping, het huwelijk en snel vies? In Oost-Europa is wit een rouwkleur! In het westen denken wij juist vaak bij zwart aan de dood, verdriet en angst. Ook veel grijs kan deprimerend overkomen, hoewel dat een neutrale kleur is.
Zwart associëren mensen trouwens ook met wijsheid, serieusheid, bescherming, veiligheid en efficiëntie. En wit staat bij ons voor zuiver, fris, helder en schoon. Maar gebruik je weer teveel wit? Dan ziet je website er misschien heel klinisch uit. Je moet dus zoeken naar een goede kleurbalans!
De kleuren op je website
Natuurlijk kun je gewoon de kleuren kiezen die je mooi vindt. Op gevoel dus. Onbewust gebruik je dan de associaties die je zelf met deze kleuren hebt. Maar welk effect hebben deze kleuren op jouw websitebezoekers? Het is verstandig om bij je kleurkeuze daarover na te denken!
Stel dat je een webshop hebt en je focust je op:
- Snelle levertijden
- Een fantastische service
- Gratis verzenden en retourneren
- 100 Dagen retourgarantie
Welke kleuren passen dan bij jouw KPI’s? Je wilt betrouwbaar overkomen. Blauw is dus een prima basiskleur. En wat denk je van oranje? Je maakt je klanten immers blij met je geweldige dienstverlening. Daarbij is wit een mooie frisse ondersteunende basiskleur. Wit geeft websites altijd een frisse en opgeruimde touch.
Kies je rood als basiskleur? Onbewust associëren mensen dat misschien met gevaar. Grote kans dat zij je website eerder verlaten! Rood is wel een mooie kleur voor de details. Bijvoorbeeld om een actie eruit te laten springen. Acties zijn meestal tijdelijk. Door het rode element weten mensen, dat ze snel moeten reageren.
Kleuren dragen bij aan het algehele gevoel, dat bezoekers bij je website hebben. Wat wil je met je website uitstralen? Het is slim om je basiskleuren daarop af te stemmen.
Kleuren die je merk ondersteunen
Het is dus wel duidelijk, dat de juiste kleuren je merk kunnen ondersteunen. En dat het verstandig is om over je kleurgebruik na te denken. De kleuren moeten bij je dienstverlening en producten passen.
Hamid is een bekende hypotheekadviseur in Rotterdam. Met zijn website wil hij betrouwbaarheid en veiligheid uitstralen.
Misschien kan Hamid wel het beste kiezen voor de basiskleuren wit, blauw en groen. Blauw staat namelijk voor betrouwbaarheid en eerlijkheid. En groen staat voor behulpzaamheid, advies en bemiddeling. Dus dit zijn 2 krachtige kleuren, die bij een hypotheekadviseur passen.
Bij bouwbedrijf Kees is duurzaamheid en circulariteit heel erg belangrijk. De basiskleuren van de website zijn daarom groen en wit.
Veel websitebezoekers verlaten gewoonlijk een website alweer snel. Wek je met kleuren de juiste gevoelens en associaties op? Dan is de kans groter, dat ze langer blijven hangen. Gebruik je de verkeerde kleuren? Dan is de kans nog groter, dat ze je website snel weer verlaten. De kleurstelling draagt dus onbewust bij aan de website ervaring!
De juiste kleuren verhogen het effect van andere elementen op je website. Denk bijvoorbeeld aan de (uitgelichte) tekst, formulieren en calls-to-action (CTA's). Je boodschap komt gewoon beter over als de kleuren passend zijn. Websitebezoekers moeten zich eigenlijk gelijk thuis voelen bij jou.
12 Kleurentips voor een hogere website conversie
Populaire dameskleuren zijn blauw, paars en zachte tinten. Heb je een webshop met typische vrouwenproducten? Bijvoorbeeld design jurkjes, lipstick en handtassen? Kies dan bijvoorbeeld voor pastelkleuren zoals lichtgroen, lichtgeel en lichtblauw.
Verkoop je vooral mannenproducten, zoals zagen, schuurmachines en schroevendraaiers? Kies dan eerder voor blauw en felle kleuren. Die kleuren spreken mannen over het algemeen meer aan. Blauw is bij zowel mannen als vrouwen trouwens de populairste kleur.
Zorg dat het kleurgebruik aansluit bij je merk, logo, positionering en doelgroep. Het gaat om het complete plaatje, waarbij allerlei elementen een belangrijke rol spelen. Met de juiste kleuren ondersteun je jouw boodschap.
12 Kleurentips voor een hogere website conversie:
- Welke basiskleuren passen het beste bij je bedrijf? Denk daarbij aan de KPI’s, die je voor je CRM-strategie hebt opgesteld.
- Hoe moet je de kleuren over je dienstverlening verdelen? Misschien is het verstandig om op je homepage blauw als belangrijkste basiskleur te gebruiken. Terwijl je op jouw servicepagina meer nadruk op de basiskleur groen of geel legt.
- Zorg voor een goede balans en consistentie in het kleurgebruik op je website. Daarbij kun je natuurlijk prima wat nuances aanbrengen. Zoals een beetje meer blauw op je homepage en een beetje meer geel op je servicepagina.
- Stel gedetailleerde buyer persona’s op. Weet je precies hoe je doelgroep eruit ziet? Stem de kleuren van je website daar dan op af.
Coco Kleding ontvangt meer mannen dan vrouwen in de webshop. De kleding is lekker trendy en sportief, maar niet te jong. Vooral mannen van 45-60 jaar kopen het.
Bij oudere mannen zwakt de voorkeur voor felle kleuren vaak af. Een wat minder felle kleur spreekt dan meer aan. - Hoe ziet de buyer journey van je klanten eruit? Denk eens na over de verschillende stapjes? Kunnen de kleuren bepaalde stapjes ondersteunen?
Voor de 3e keer bezoekt Mieke de website van Rijschool Perspectief. Het allround CRM-systeem van de rijschool ziet dat.
Het is nu tijd om Mieke over de streep te helpen. Er verschijnt een pop-up met een rode persoonlijke kortingscode. De eerste les mag Mieke voor 50% van de prijs uitproberen. - Experimenteer met kleuren. Bijvoorbeeld bij de calls-to-action op je website. Met welke kleuren bereik je de beste resultaten? Met slimme A/B-tests ontdek je dat snel! Ook kan een heatmap je meer inzicht geven. Daarmee zie je namelijk welke informatie het beste bekeken wordt.
- Kies je voor een call-to-action in een compleet andere kleur dan de basiskleuren op je website? Dan valt dat natuurlijk gelijk op. Vooral als je voor een goed contrast zorgt. De ogen van je websitebezoekers worden er gelijk naartoe getrokken. Dit is een handige truc om de conversie te verhogen.
Maar pas op! Hoe meer contrast er is hoe vermoeiender het is om je website te lezen. Content met veel contrast is voor mensen namelijk moeilijker om te verwerken. Beperk je dus tot die dingen, die je er echt uit wilt laten springen!
👉TIP: Adobe Color Wheel is een handig hulpmiddel om contrastrijke kleuren bij elkaar te zoeken. - Maak bij je call-to-actions onderscheid tussen gewone acties en speciale acties. Voor de belangrijkste CTA's gebruik je de belangrijkste contrastrijke kleur. Deze CTA’s moeten gelijk in het oog springen. Alle aandacht moet ernaar toe gaan. Bij een webshop zijn dat bijvoorbeeld de bestelbuttons en betaalbuttons. Of een campagnebutton voor een speciale aanbieding of actie.
Voor minder belangrijke CTA's gebruik je iets minder opvallende contrastrijke kleuren. Bijvoorbeeld voor het maken van een verlanglijstje of een zoekfunctie. Op deze manier help je jouw websitebezoekers gelijk met het navigeren. - Publiceer je jouw content met linkjes naar een verwijzende websitepagina of website? Bijvoorbeeld in een blog. Dan maak je met een kleur aan je websitebezoekers duidelijk, dat ze erop kunnen klikken. De linkjes vallen nog meer op als je ze ook vet maakt. Kijk maar eens naar de tekst van dit blog!
- Een goed en all-in-one CRM-systeem helpt jou om de juiste beslissingen te nemen. Met A/B-testen meet je bijvoorbeeld de resultaten van je content. Naast tekst kun je natuurlijk ook met afbeeldingen en kleuren experimenteren. En de beste plaats voor bepaalde content op je website bepalen.
Een call-to-action aan de linkerkant van je website werkt bijvoorbeeld beter dan aan de rechterkant. Dat komt doordat een website meestal in een soort F-vorm gelezen wordt. Met de juiste tekst en passende kleuren trek je de meeste leads aan. Test het uit en focus je op wat het beste werkt! - Print de pagina’s van je website uit en hang ze aan je muur. Kijk er regelmatig even naar. Hoe komen de kleuren op jou over?
Ziet de kleurverdeling er mooi uit? Passen de kleuren bij elkaar? Wat springt er het meeste uit? Is dat ook de bedoeling? Is de website overzichtelijk, duidelijk en goed leesbaar? Heb je niet teveel verschillende kleuren gebruikt? Zien bezoekers gemakkelijk hoe ze moeten navigeren? - Blijf je website evalueren en optimaliseren en ga mee met de trends. De kleuren van websites zijn namelijk ook nog eens modegevoelig.
Bedenk je maar eens hoe de keukens van 50 jaar geleden eruit zagen. Okergeel, oranje, groen en bruin waren toen de kleuren. Zo’n keuken is nu erg oubollig en gedateerd. Bij websites is dat net zo! Houd je kleuren dus up-to-date.
Kies de kleuren van je website dus bewust uit. Houd het simpel en focus je op een paar basiskleuren. Een website met teveel kleuren oogt chaotisch en onveilig. Let goed op het contrast. Blijf de conversieresultaten testen en optimaliseren. En bekijk je kleurgebruik vooral in het totaalplaatje.
In de all-in-one CRM-software van HubSpot vind je alle tools die je hiervoor nodig hebt. Zoals een handige websitebouwer, waarmee je eenvoudig zelf een professionele bedrijfswebsite bouwt. En allerlei tools om je website te optimaliseren. Bijvoorbeeld landingspagina's, een CTA-tool, een SEO-tool, A/B-tests en nog heel erg veel meer.
Wil je meer weten over het optimaliseren van je website met HubSpot? Download dan het productoverzicht met een beschrijving van de belangrijkste tools. Of neem eens een kijkje in ons Kenniscentrum.
Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
➜ Hoe maak je een populaire website met de marketingtools van HubSpot?
➜ Zoekmachineoptimalisatie met persona's en de SEO Tool van HubSpot.
➜ Hoe je supersnel blogs maakt met HubSpots nieuwe AI Content Assistant.
➜ Zo maak je goede SEO content voor Google in 2023 – 10 waardevolle tips.
➜ Hoe krijg je meer website bezoekers met jouw blogs? 6 waardevolle tips.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)