HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Verbeter je website conversie met gepersonaliseerde dynamische content

Verbeter je website conversie met gepersonaliseerde dynamische content

Bij de meeste organisaties is de website de basis van de commerciële activiteiten. Je trekt er websitebezoekers mee aan. Je converteert ze naar leads en maakt er vervolgens klanten van. Daarnaast bied je er de nodige service mee. 

Wat je ook met jouw website wilt bereiken. Een online aankoop in een webshop, de download van een e-book of een afspraak met een verkoper. Het oplossen van klantvragen en -problemen. Of laten zien dat je een expert in je vakgebied bent. Een goede online ervaring is súperbelangrijk.

Met gepersonaliseerde dynamische content verbeter je de website ervaring van je websitebezoekers. En dat heeft nogal wat voordelen. Zoals een grotere betrokkenheid en een hogere conversie. Precies datgene waar jouw website voor bedoeld is! 

Hieronder leg ik je uit hoe je gepersonaliseerde dynamische content op je website toepast:

Hoe je succesvolle gepersonaliseerde dynamische content aan je website toevoegt.
1. Onderzoek wie je buyer persona’s zijn.
2. Segmenteer je websitebezoekers.
3. Maak gepersonaliseerde dynamische content. 
4. Maak doelen, meet de resultaten en stel bij.
Ook aan de slag met gepersonaliseerde dynamische content?

Hoe je succesvolle gepersonaliseerde dynamische content aan je website toevoegt

OK, laten we bij het begin beginnen. Hoe zorg je voor betrokken websitebezoekers? En hoe vergroot je de kans dat zij converteren? Het antwoord is simpel: met relevante content.

Met gepersonaliseerde dynamische content stem je jouw website informatie af op je websitebezoekers. Je toont echt superrelevante content. Precies wat je nodig hebt dus. Nu vertel ik je hoe je het aanpakt.

1. Onderzoek wie je buyer persona’s zijn

Met gepersonaliseerde dynamische content wil je jouw websitebezoekers een unieke ervaring geven. Je moet daarom weten weten wie je websitebezoekers zijn. Wat hun wensen, behoeften en uitdagingen zijn. Waarom ze op jouw website komen. En hoe hun aankoopproces verloopt.

Ook is het handig als je wat kenmerken van je websitebezoekers weet. Uit welke regio komen ze bijvoorbeeld? Zijn het mannen of vrouwen? Hoe oud zijn ze? Hoe ziet hun gezinssamenstelling eruit? Welke apparaten gebruiken ze (smartphone, tablet, laptop)? En hoe navigeren ze door je website heen?

Richt jouw organisatie zich op bedrijven? Dan wil je ook weten in welke branche zij werken. Wat er in de markt gebeurt. Welke trends er zijn. Welke concurrenten ze hebben. Wie de beslissers zijn. En nog heel veel meer.

Voordat je met gepersonaliseerde dynamische content start maak je daarom buyer persona’s. Dat zijn profielen van je ideale klanten. Gebaseerd op feiten. Zo heb je namelijk de grootste kans dat je gepersonaliseerde dynamische content echt goed aansluit.

Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld:

  • Marktinformatie van onderzoeksbureaus
  • Google Analytics
  • De data in je all-in-one CRM-systeem
  • De informatie van sales

👉 TIP: Maak je gebruik van HubSpot? Dan zie je welke websitepagina’s je bezoekers bekijken voordat ze converteren. Superwaardevolle informatie! Je hebt hier een attributierapport voor nodig. 

2. Segmenteer je websitebezoekers 

Weet je precies wie jouw websitebezoekers zijn? Dan kun je ze gaan segmenteren met je (gekoppelde) CRM-systeem. Ieder segment heeft namelijk andere kenmerken en behoeften. Daarom is het slim om je website informatie hierop af te stemmen.

Stel dat jouw organisatie CRM-systemen implementeert. Net zoals wij. Dan zijn er websitebezoekers die nog niets weten van een CRM-systeem. Misschien zoeken zij een CRM-systeem om efficiënter te werken. En om de data niet meer in Excellijstjes bij te hoeven houden.

Er zijn ook websitebezoekers die een nieuw CRM-systeem zoeken. Het CRM-systeem waar ze mee werken is misschien verouderd. Misschien lopen ze tegen knelpunten van de CRM-software aan. Of het voldoet gewoon niet meer aan hun wensen en behoeften. 

Dit zijn 2 voorbeelden van segmenten. Maar meestal heb je er natuurlijk meer. Wij ook. Bovendien kun je deze 2 segmenten nog veel verder verfijnen.

Met HubSpot segmenteer je jouw doelgroep op basis van:

1. Device
Met welk apparaat vinden je websitebezoekers jouw organisatie? Via een smartphone, tablet of computer? En welke browser gebruiken ze daarbij? Bijvoorbeeld Google Edge, Google Chrome of Firefox.

2. Verkeer naar je website 
Hoe komen je websitebezoekers op je website? Bijvoorbeeld via een online advertentie op Google, LinkedIn of Facebook. Via organische zoekresultaten in Google. Rechtstreeks. Of via een mooie post op 1 van je sociale media kanalen. 

👉 TIP: Maak je een website met het Content Management Systeem (CMS) van HubSpot? Dan regelt HubSpot de hosting van je website.



3. Gedrag op je website
Welke websitepagina’s hebben je websitebezoekers bekeken? Hebben ze iets gedownload? Een call-to-action (CTA) aangeklikt? Of een formulier ingevuld? En zijn je websitebezoekers al eerder op je website geweest? Dit is ook handige informatie voor de follow-up met je marketing e-mails.

4. Demografische gegevens
Denk hierbij aan gepersonaliseerde content op basis van leeftijd, geslacht en locatie.

5. Bedrijfskenmerken van B2B-websitebezoekers
Om welke bedrijven gaat het? In welke branches zijn deze organisaties actief? Hoe groot zijn deze bedrijven? Hoe loyaal zijn ze? En waar zijn ze gevestigd?

👉 TIP: In HubSpot kun je jouw bedrijfsdata automatisch verrijken met HubSpot Insights.

3. Maak gepersonaliseerde dynamische content 

Je website bestaat uit verschillende soorten websitepagina’s. Zoals je homepage, informerende websitepagina’s, landingspagina’s, productpagina’s, contactpagina’s en blogs

Je belangrijkste pagina’s zijn je homepage en landingspagina’s. Dit zijn namelijk de websitepagina’s waar je de meeste websitebezoekers op converteert. Hierop pas je jouw gepersonaliseerde dynamische content daarom als eerste toe.
 
Succesvolle website met gepersonaliseerde dynamische content maken - CTA

Op deze pagina’s plaats je relevante calls-to-action (CTA’s), die je afstemt op je buyer persona’s. Met de CTA-tool van HubSpot maak je zelf de prachtigste knoppen, banners en pop-ups. Een specialist heb je echt niet nodig.

Met je gesegmenteerde lijsten toon je jouw dynamische CTA’s aan je publiek (op basis van je buyer persona’s dus). Ook kun je hierbij rekening houden met hun buyer journeys (lifecycle stages). Zo optimaliseer je de klantervaringen tijdens het hele aankoopproces.

Bart is voor het eerst op de website en heeft zojuist een e-book gedownload. HubSpot kwalificeert hem als lead. Christa heeft de website al meerdere keren bezocht. De CRM-software kwalificeert haar als een Sales Qualified Lead. Een warme lead, die klaar is voor de opvolging door sales. Bart en Christa zien andere CTA’s op de website.

Heb je meerdere buyer persona’s? Dan maak je meerdere CTA’s. Zo voorzie je ze van echt relevante content. Wil je de beste website ervaring? Voeg dan gepersonaliseerde dynamische content aan al je belangrijke websitepagina’s toe. 

Uiteraard kijk je hier ook naar welke websitepagina’s het interessantst zijn voor je doelgroepen. Niet alle info is misschien interessant voor al je buyer persona’s. En dat geldt ook voor de levenscyclusfasen waar je websitebezoekers in zitten.
 
👉 TIP: Bedenk vooraf goed welke content op welk moment relevant is. En hoe je deze content wilt delen. Een warme lead heeft bijvoorbeeld andere informatie nodig dan een nieuwe websitebezoeker.

Naast je CTA’s, pop-ups en banners maak je nog meer elementen dynamisch. Bijvoorbeeld:

  • Headers
  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Logo’s
  • Reviews
  • Blogcontent en -aanbevelingen
  • Zoekresultaten
  • Informatie over prijzen en de volgorde van producten (voor upselling mogelijkheden). 

👉 TIP: Waarschuw je klanten als de voorraad opraakt van veel door hen bestelde producten. Of biedt via je website gepersonaliseerde prijzen aan. Waarschijnlijk is hier wel een koppeling met je ERP-systeem voor nodig.

Dit zijn wat voorbeelden van gepersonaliseerde dynamische content: 

  • Voor een groot bouwbedrijf zoekt Casper een nieuw IT-systeem. Zijn oog valt gelijk op de logo’s van concurrenten uit de branche. Mirhan doet hetzelfde voor een chemieconcern. Hij ziet juist logo’s van chemiebedrijven.

  • De werkgever van Jurriaan maakt gebruik van HubSpot. Het bedrijf is groeiende en de mogelijkheden van de Starters Hub worden te beperkt. Jurriaan bekijkt de website van de HubSpot implementatie partner. Er verschijnt gelijk een CTA voor een webinar over de Professional licentie.

  • Als Myrthe de website van Lila Lola bezoekt verschijnt haar eigen naam. Ze heeft al een keer iets gedownload. Daarom ziet ze nu een pop-up met een demo CTA.
Is je websitebezoeker (of het bedrijf waar hij of zij voor werkt) nog niet bekend in HubSpot? Dan is de standaard versie van je website zichtbaar. Zonder gepersonaliseerde dynamische content dus.

👉 TIP: Weet je dat je de live chatfunctie in HubSpot voor een gedeelte van je websitebezoekers zichtbaar kunt maken? Bijvoorbeeld alleen voor je bestaande klanten. Het is ook mogelijk om je chatbot te personaliseren. Bijvoorbeeld met een welkomstboodschap en de vragen die de chatbot stelt. En je leidt jouw klanten en nieuwe websitebezoekers hiermee eenvoudig naar andere informatie toe.

4. Maak doelen, meet de resultaten en stel bij

Uiteraard wil je weten wat de gepersonaliseerde dynamische content je oplevert. Je stopt er niet voor niets veel tijd en energie in!

Je stelt daarom haalbare SMART doelen op. Zoals het aantal (extra) conversies in een maand. Of het aantal kliks op een gepersonaliseerde CTA in dezelfde periode. Deze doelen meet je met de statistieken op je dashboard.

Start je met gepersonaliseerde dynamische content op je website. Dan is het eerst even puzzelen wat wel en niet goed werkt. A/B-tests helpen je om je content goed af te stemmen. 

👉 TIP: Koppel je jouw website aan HubSpot? Bijvoorbeeld een website in Wordpress, Drupal of Joomla. Dan heb je alle belangrijke statistieken op 1 centrale plek. Van websitebezoeken tot je commerciële activiteiten. Zo neem je altijd de juiste beslissingen op basis van realtime feiten.

De resultaten blijf je meten en als het nodig is stuur je bij. Gepersonaliseerde dynamische website content is dus een ‘ongoing project’. Wat vandaag werkt hoeft morgen niet meer te werken. Je blijft ermee bezig!

👉 TIP: Kleine personalisaties op je website kunnen veel effect hebben. Meer gepersonaliseerde dynamische content hoeft niet beter te zijn. Begin daarom klein en breid je dynamische content langzaam uit als je dat wil.

Gepersonaliseerde dynamische content heeft meestal pas zin als je veel websitebezoekers hebt. Bijvoorbeeld meer dan 15.000 mensen per maand. Of als je een hele duidelijke doelgroep hebt. Zoals bijvoorbeeld bij Account Based Marketing (ABM)

Bij ABM focus je namelijk op een selectie B2B bedrijven. Of zelfs maar op 1 bedrijf of 1 contactpersoon. Bijvoorbeeld de eigenaar of de directeur. Of 1 team zoals alle medewerkers van de verkoopafdeling. Maak het dan extra persoonlijk met een subdomein. Daarmee vergroot je de kans op een reactie aanzienlijk. Je kunt het ook breder inzetten. Bijvoorbeeld alle organisaties uit een bepaalde branche.

Ook aan de slag met gepersonaliseerde dynamische content op je website?

Ben je enthousiast geworden over gepersonaliseerde dynamische content op je website? En wil je ontdekken hoe je jouw website conversie ermee vergroot? Wij vertellen je er graag alles over! Boek hiervoor gerust een online kennismakingsgesprek in onze agenda.

In het onderstaande product overzicht vind je alle belangrijke HubSpot-functies op een rij. Zo krijg je alvast een beeld van wat je nog meer met de all-in-one CRM-software kunt.

New call-to-action

Ontvang updates per email