HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Zo maak je goede SEO content voor Google in 2023 – 10 waardevolle tips

Zo maak je goede SEO content voor Google 10 waardevolle tips

Weet jij hoe je jouw websitepagina’s bovenaan in de zoekresultaten van Google krijgt? Zonder betaalde advertenties in te zetten? SEO content: de ene marketeer ligt er nachten van wakker. De andere marketeer heeft het zo voor elkaar. Hoe komt dat toch? En belangrijker: hoe krijg je jouw SEO content wél bovenaan?


In mijn vorige blogs heb ik je verteld wat SEO precies is en hoe het werkt. En ook hoe je jouw content optimaliseert met de SEO tool van HubSpot. In dit blog geef ik je tips om betere SEO content te maken.

In dit blog lees je over:

Zoekresultaten worden steeds relevanter dankzij de algoritmen van zoekmachines 
10 Waardevolle tips voor betere SEO content in Google.
Is jouw SEO content daadwerkelijk goed geoptimaliseerd voor Google?

Zoekresultaten worden steeds relevanter dankzij de algoritmen van zoekmachines 

Zoekmachines begrijpen het gedrag van hun ‘zoekers’ steeds beter. Dat komt onder andere door nieuwe technieken, zoals Artificial Intelligence (AI). Deze technieken zijn opgenomen in de algoritmen.

Een algoritme is een stappenplan. Welke stapjes neem je om een taart te bakken? Wat doe je allemaal om weg te rijden met je auto? Hoe zet je een legobouwwerk in elkaar? Je voert hierbij verschillende handelingen uit om iets te bereiken. Dat noem je dus een algoritme.

Google en andere zoekmachines maken ook gebruik van algoritmen. Deze algoritmen zijn gebaseerd op ontiegelijk veel data. Zoek je iets in Google op? Dan gebruikt Google jouw input om haar algoritmen te verbeteren. Bedenk je maar eens hoeveel zoekopdrachten mensen op één dag uitvoeren.

Dankzij al deze data en Artificial Intelligence worden de algoritmen steeds beter. Zoekmachines snappen tegenwoordig heel goed waar gebruikers naar op zoek zijn. En zo komt het dat er steeds meer relevante zoekresultaten verschijnen als je iets opzoekt. 

10 Waardevolle tips voor betere SEO content in Google

De algoritmen van zoekmachines zoals Google begrijpen teksten het beste. Maar deze teksten scoren wel beter in combinatie met andere soorten content. Zoals downloads, calls-to-action, afbeeldingen en video’s. Een compleet pakket aan content dus. 

Daarnaast moet de content aan wat technische vereisten voldoen. Ook moet het natuurlijk geschikt zijn voor mobiele apparaten. Eigenlijk moet je het Google zo makkelijk mogelijk maken om jouw webpagina’s te indexeren. Met behulp van onderstaande tips behaal je gegarandeerd betere SEO resultaten met jouw content!

1. Stem je content af op je doelgroep 

Maak relevante content, die bij jouw doelgroep past. Hier stel je persona’s voor op, waarbij je de ‘pijnpunten’ blootlegt. Persona’s zijn profielen van je ideale klanten. Met jouw content bied je een oplossing voor de behoeften van jouw persona’s. 

Uiteraard voeg je verschillende soorten content toe (tekst, afbeeldingen, video’s, etc.). Maar je legt hierbij wel de nadruk op wat voor jouw doelgroep belangrijk is. Verkoop je kleding? Dan zijn veel plaatjes relevant. Implementeer je nieuwe CRM-systemen? Dan werken video’s waarin je de mogelijkheden van een CRM-systeem uitlegt waarschijnlijk beter. Sluit je nieuwe energiecontracten af? Dan kies je misschien voor een vergelijkstool op je website

Je zet jouw (toekomstige) klanten dus helemaal centraal. Het draait tenslotte om jouw websitebezoekers. Zij zoeken een oplossing voor hun probleem of behoefte. Gebruik daarom echt alleen content die waardevol en relevant voor jouw doelgroep is. Een goede vraag hierbij is: Wat wil je met jouw content precies bereiken?

2. Voer een zoekwoordenonderzoek uit

Onderzoek de zoekwoorden waar je de meeste kans mee maakt. Bijvoorbeeld één belangrijk zoekwoord en een paar ondersteunende zoekwoorden. Dit noem je long-tail zoekwoorden. Op Internet vind je hier verschillende tools voor. Zelfs gratis. HubSpot heeft ook een tool voor zoekwoord suggesties. Met deze zoekwoorden maak je vervolgens nieuwe content voor op je website. Je belangrijkste zoekwoord neem je uiteraard op in de titel van je websitepagina.

TIP: Benoem je belangrijkste zoekwoorden zo snel mogelijk in de tekst. Je lezers weten daardoor sneller of ze jouw content interessant vinden. Bovendien scant Google jouw content van boven naar beneden. Je helpt de zoekmachine zo met de indexatie van jouw webtekst. Voeg ook verwante woorden en synoniemen toe van je belangrijkste zoekwoorden. Dit draagt namelijk ook bij aan zoekmachineoptimalisatie.

3. Bepaal je tone-of-voice (die aansluit bij je huisstijl)

Met een persoonlijke stijl spreek je jouw doelgroep meestal sneller aan. Het is tegenwoordig trend om amicaal te communiceren. Zoals je met je vrienden appt, mailt en praat dus. Het gebruik van ‘u’ is uit: ‘je’ en ‘jij’ zijn in. Uiteraard moet je schrijfstijl wel aansluiten bij je huisstijl. En misschien is voor sommige branches of doelgroepen ‘u’ toch beter.

4. Maak overzichtelijke content

Maak je content duidelijk, gestructureerd, scanbaar en leesbaar. Het is bijvoorbeeld belangrijk om duidelijke tussenkopjes te gebruiken. Zo scan je een tekst makkelijker. Door korte alinea’s (uitgangpunt is maximaal 5 regels) leest een online tekst ook beter.

Het gros van de mensen begrijpt taal op B1-niveau. Ook voor hoger opgeleiden is dit taalniveau prettig om te lezen. Gebruik daarom makkelijke woorden en houd je zinnen kort (het uitgangspunt is maximaal 10-12 woorden). Schrijf actief en vermijd zoveel mogelijk woorden als ‘kunnen, worden, moeten en zouden’. 

5. Help Google

Help Google door je website te navigeren. Met een meta-description vertel je bijvoorbeeld aan Google waar jouw content over gaat. Deze komt in Google te staan. Je meta-description moet dus ook uitnodigend voor je lezers zijn. 

Met Alt-tags geef je op de achtergrond een tekstuele uitleg bij je afbeeldingen. Lezers zien deze tekst als jouw afbeelding niet laadt. Bovendien dragen Alt-tags bij aan een betere SEO. Met jouw URL (een duidelijke link) benadruk je het onderwerp ook. Staan er gekke tekens in de link dan heeft dit juist een averechts effect.

6. Houd rekening met de technische vereisten

Daarnaast zijn er nog wat technische vereisten. Zo is een snelle website met geen of weinig fouten belangrijk. Met een heldere structuur begrijpt Google jouwe website beter. En webpagina’s met autoriteit komen sneller bovenaan te staan. Ik vertel je hier meer over in dit blog: SEO tool met tips voor een betere website ranking in zoekmachines.

7. Voeg relevante interne linkjes toe 

Voeg relevante interne linkjes toe. Hiermee leid je jouw websitebezoekers naar andere pagina’s van jouw website. Link je vaak naar bepaalde websitepagina’s? Dan maak je die websitepagina’s belangrijker voor Google. Die pagina’s krijgen daardoor meer autoriteit.

Kijk maar eens naar de linkjes die je in dit blog vindt. Ze linken allemaal naar relevante content toe. De linkjes naar je landingspagina’s zijn het meest waardevol. Dit zijn namelijk de pagina’s waarop je jouw websitebezoekers converteert naar leads.

8. Voeg ook externe bronnen toe (als dat kan)

Internet is succesvol dankzij linkjes. Verwijs je naar externe bronnen in jouw content? Dan wek je vertrouwen bij je lezers. Bovendien vergroot je hierdoor ook de autoriteit van jouw pagina. En dat is goed voor je zoekresultaten! 

Zo linken wij bijvoorbeeld regelmatig naar pagina’s van HubSpot. Het is ook slim om naar onderzoeken te verwijzen, waarmee je jouw content onderbouwt. Of naar content van Wikipedia en de overheid. 

TIP: Natuurlijk opent de link wel in een nieuw scherm. Anders ben je jouw websitebezoeker kwijt!

9. Motiveer om door te lezen

Het is de kunst om aandacht te trekken en die aandacht vast te houden. Iedere zin van jouw SEO tekst moet motiveren om door te lezen! Check of jouw content aantrekkelijk genoeg is. En tegelijkertijd aan de voorgaande punten voldoet. Leest jouw tekst lekker weg? Sluit de content aan bij wat je websitebezoekers zoeken? Schrap alle overbodige content en zet de puntjes nog even op de i.

TIP: Sommige woorden helpen je om makkelijker bezoekers aan te trekken. Zijn ze relevant voor jouw content? Voeg ze dan zeker toe. Bijvoorbeeld de woorden ‘tips’ ‘gratis’ en ‘top 10’.

10. Maak een pillarpagina

Maak een pillarpagina aan. Een pillarpagina is namelijk ongelofelijk belangrijk voor je SEO. Zo draagt het bij aan de vindbaarheid en je website autoriteit. De pillarpagina behandelt eigenlijk alle belangrijke dingen van één onderwerp in het kort. Op andere pagina’s en in je blogberichten ga je dieper op deze onderwerpen in. Al je relevante blogberichten en webpagina’s link je terug naar je pillarpagina. Hier vind je bijvoorbeeld onze pillarpagina: Wat is HubSpot?

TIP: Google eens op de zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden. Welke informatie vind je? Welke content hebben jouw Google-concurrenten over dit onderwerp gemaakt? Is deze informatie ook waardevol voor je eigen doelgroep? Misschien doe je de nodige inspiratie op!

Is jouw SEO content daadwerkelijk goed geoptimaliseerd voor Google?

Tsja, en dan heb je eindelijk een mooie tekst geschreven. Je hebt afbeeldingen toegevoegd en een mooie call-to-action. Er is een meta-description en alt-tag. Maar je weet niet zeker of je content daadwerkelijk goed geoptimaliseerd is.

Dit controleer je gelukkig makkelijk met de SEO tool van het all-in-one CRM-systeem HubSpot. Deze tool geeft je namelijk talloze tips en aanbevelingen. Ook zie je precies welke optimalisaties het belangrijkste zijn.

Alvast een voorproefje? Test hoe je website ervoor staat met onze website checker. Je krijgt direct gratis verbeterpunten voor je website!

Nieuwe call-to-action

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden of wil je de resultaten van je website check bespreken? Onze adviseurs Floris, Martijn en Maarten helpen je graag verder. Plan hier een afspraak in hun agenda.

Ontvang updates per email