Deel artikel
Hoe trek je de aandacht van jouw klanten? 7 Slimme tools!
door Floris van Muijen op 25-10-22 13:18
Aandacht is een magisch woord. Hoe trek je de aandacht van jouw doelgroep? En hoe zorg je ervoor dat die aandacht een positief gevoel achterlaat? Hieronder geef ik je 7 manieren om dit te doen!
Trek de aandacht van jouw klanten: 7 slimme tools
Zonder aandacht geen klanten. Marketing is daarom bedoeld om aandacht van (toekomstige) klanten te trekken. Denk bijvoorbeeld aan een opvallend billboard langs de weg. Een grappig reclamespotje op de televisie. Een folder vol aanbiedingen bij jou in de brievenbus. Of een online advertentie op Facebook.
Marketeers kunnen echt niet zonder aandacht. Maar hoe creëren zij de aandacht waar ze echt wat aan hebben? In een marketinglandschap waar nog veel meer marketeers dezelfde doelgroepen proberen te bereiken. En hoe zit het dan bij verkopers? Met teveel aandacht jagen ze (toekomstige) klanten weg. Te weinig aandacht is ook niet goed. Dan gaan je relaties misschien alsnog naar de concurrent.
Hoe trek je de aandacht van jouw klanten? Doseer je jouw aandacht? En geef je het op precies het juiste moment? Hieronder vind je 7 slimme tools, die jou hierbij kunnen helpen:
Aandacht tool 1: blogs
Interessante goed geschreven blogs met pakkende titels. Natuurlijk zijn blogs perfect om de aandacht mee te trekken! Maar met alleen blogs schrijven ben je er nog niet. Het is belangrijk dat je jouw blogs afstemt op je doelgroep. Bij een inbound marketing strategie stel je daar eerst persona’s voor op (profielen van jouw ideale klanten).
Wat beweegt jouw persona’s? Met welke uitdagingen hebben zij te maken? Hoe bied jij hier een oplossing voor? Zorg dat jouw doelgroep zich herkent in jouw verhaal! Dan zijn mensen eerder bereid om jouw blog te lezen. En laat zien dat jij een kennisleider bent. Zo wek je namelijk vertrouwen.
Ben je tevreden over de inhoud van jouw blog? Dan is het natuurlijk belangrijk dat jouw doelgroep het vindt. Besteed daarom aandacht aan de positionering in zoekmachines. En deel jouw verhaal met anderen. Bijvoorbeeld via je sociale media kanalen.
👉 TIP: Ontdek meer tips in dit artikel: Hoe krijg je meer website bezoekers met jouw blogs? 6 waardevolle tips.
Aandacht tool 2: sociale media
Je sociale media kanalen zijn ideaal om iets onder de aandacht te brengen. Met een interessante post of een gelikte advertentie. Maar hoe trek je de aandacht van mensen die in jouw producten en/of diensten geïnteresseerd zijn? En misschien iets bij jou willen afnemen.
Je posts worden niet zomaar geliked en gedeeld. En dat heb je wel nodig voor een groot bereik. Voor succes met je sociale media is betrokkenheid erg belangrijk. Is het bericht relevant voor je doelgroep? Herkennen mensen zich erin? Raakt het ze? En is het interessant genoeg om te delen? Bijvoorbeeld met vrienden, familie en/of zakelijke relaties?
Misschien kun je humor in jouw posts verwerken? Of een belangrijke tip? Vraag je volgers om met iets mee te denken. Deel een persoonlijk verhaal of een leuke ervaring. Inspelen op feestdagen is ook een goed idee. Wees vooral relevant en origineel. Zo val je meer op en is de kans op (meer) aandacht groter! En een goede afbeelding helpt natuurlijk ook mee.
Denk vervolgens na over het moment waarop je het plaatst. LinkedIn is vooral een zakelijk medium. Met posts op werkdagen bereik je waarschijnlijk meer. Posts op Facebook en Instragram kun je misschien beter ’s avonds plaatsen. Of in het weekend. Daarnaast bereik je in vakanties meestal minder mensen.
👉 TIP: Met HubSpot plan je jouw sociale media posts vooraf in. Kies een passend moment en HubSpot regelt de rest voor je. Daarnaast publiceer je jouw sociale media advertenties CRM-gedreven. De ideale manier om jouw doelgroep te bereiken!
Aandacht tool 3: e-mails
E-mails zijn nog steeds geweldig goed om de aandacht mee te trekken. Maar ook dat gaat niet vanzelf. Besteed daarom voldoende aandacht aan de content ervan. Het begint al bij het triggeren met een goed onderwerp. Met de juiste tools haal je meer uit jouw e-mails. Het is namelijk mogelijk om jouw e-mails te tracken. Wanneer zijn ze geopend en door wie? Welke acties zijn eruit voortgekomen. Welke e-mails zijn het meest effectief?
Tonen contacten interesse? Dan ga je deze personen gericht en automatisch benaderen met behulp van lead nurturing. Daarbij is lead scoring een fantastische tool om jouw leads te kwalificeren. Zo maak je jouw contacten langzaam warm voor de afdeling verkoop. Je gebruikt hier slimme marketing workflows voor.
👉 TIP: Misschien vind je een van deze artikelen ook interessant?
➢ 7 Tips voor succesvolle contentmarketing.
➢ Het belang van storytelling op contentmarketing.
➢ Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox.
➢ Voorkom dat je e-mail in de spambox belandt.
➢ Hoe meet je het effect van je e-mailcampagnes?
➢ Niemand leest mijn online content – wat kan ik doen?
➢ Een A/B-test: waarom is dat nuttig?
Aandacht tool 4: video’s
Ook video’s horen natuurlijk in dit rijtje thuis. Visuele beelden zeggen vaak veel meer dan geschreven teksten. Geef ze een mooie plaats op je website. Voeg ze aan je blogs toe. En deel ze op je sociale media kanalen. En wat denk je van een persoonlijke salesvideo bij je offerte? Wedden dat je daarmee de aandacht trekt!
Aandacht tool 5: sales sequenties
Sales sequenties zijn reeksen van (automatische) verkoopactiviteiten. Eigenlijk zijn ze een mengelmoes van verschillende aandacht tools. Daarbij besteed je zoveel mogelijk sales taken aan je CRM-systeem uit. Sales sequenties zijn erg krachtig om de aandacht mee te trekken.
Hier lees je er meer over:
➢ Verkoopautomatisering met slimme sales sequenties.
➢ De verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties.
➢ Waarom je voor sales sequenties buyer persona’s moet maken.
➢ Verhoog je omzet met de slimme verkooptools van HubSpot.
Aandacht tool 6: persoonlijke content
Voor de 3e keer komt Aysel op de website van Sleep Well terecht. Haar matras is echt aan vervanging toe. Maar een nieuw matras kopen doe je niet zomaar. Het CRM-systeem van Sleep Well herkent gelijk Aysels IP-adres. Automatisch verschijnt er een persoonlijke aanbieding voor Aysel. Zo hoopt Sleep Well Aysel haar over de streep te trekken.
Is jouw website geïntegreerd in je CRM-systeem? Dan is het mogelijk om CRM-gedreven content te publiceren. Bijvoorbeeld op je landingspagina’s. Perfect afgestemd op de behoeften van jouw individuele leads dus! En op het moment dat ze net met jouw producten of diensten bezig zijn. Een betere timing kan niet! Met zo’n persoonlijke benadering moet je de aandacht wel trekken, toch?!
Aandacht tool 7: excellente service
Veel aandacht is fijn. Tenminste als deze aandacht positief is. Denk maar eens aan een organisatie met veel negatieve reviews. Of organisaties waarbij een schandaal in de publiciteit komt. Dat is allemaal niet best voor de omzet!
Gelukkig biedt een goed CRM-systeem ook tools om een excellente service te verlenen. Manage jouw service issues met een handig serviceticket systeem. En prioriteer wat je als eerste op moet pakken. Bijvoorbeeld op basis van binnenkomst. Of aan de hand van een SLA.
Geef klanten inzage in de ticketstatus met een klantenportaal. Leidt ze met een chatbot gericht naar informatie van je kennisbank. Of ga een live chatgesprek aan als dat nodig is. En meet vervolgens de klanttevredenheid met feedback enquêtes. Al deze informatie laat je samenkomen op een dashboard. Zo heb je altijd inzicht in hoe het gaat. Handig, want zo kun je snel bijsturen als dat nodig is!
Er zijn veel tools, die jou helpen om een uitstekende service te leveren. Zelfs over verschillende afdelingen heen. Medewerkers hebben dan inzage in alles wat er speelt. Je geeft gelijk een boost aan je interne communicatie. Hoe kun je jouw relaties nog beter bedienen? Dit levert je vast en zeker mooie reviews op, waarmee je de aandacht trekt!
HubSpot: het all-in CRM-systeem met al deze aandacht tools
Nu weet je hoe je de aandacht van jouw leads, prospects en klanten trekt. Een all-in-one CRM-systeem dat al deze aandacht tools bevat is HubSpot. Maar ja, eerst zien dan geloven he!
In onze CRM demo video laten we je alle belangrijke basisfuncties van HubSpot zien. Meer specifieke informatie vind je in onze video’s over de Marketing Hub, Sales Hub en Service Hub. Beoordeel het zelf maar.
Heb je nu al vragen of juist na het kijken van deze video’s? Maarten, Martijn en Floris staan klaar om die te beantwoorden.
Deel artikel
- december 2024 (1)
- november 2024 (12)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)