Deel artikel
Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox
door Andrea van Witteloostuijn op 9-2-22 11:23
“Annie is stapelverliefd op Noah. De hele dag zwijmelt ze bij de muziek van Dirk ‘Verliefd tot over mijn oren’. Maar het tegen Noah zeggen? Dat vindt Annie veel te eng! Ze bedenkt een plannetje. Ze wil Noah stiekem een boodschap sturen. Misschien komt hij er dan zelf achter hoe gek ze op hem is…
Valentijnsdag is de magische dag van de liefde. Geliefden verwennen elkaar dan. En stille aanbidders – zoals Annie - geven een teken van liefde als ze dat durven. Veel organisaties buiten 14 februari commercieel uit. Voor hen is het namelijk een prachtige kans om liefdevolle cadeautjes en kaarten te verkopen.
Hoe val je tussen al die aanbieders nog op met jouw actie? In dit artikel geef ik je 15 tips om op te vallen in de mailbox.
15 Tips om op te vallen in de mailbox
Rondom de feestdagen en speciale momenten worden mensen overstelpt met aanbiedingen en acties. Denk bijvoorbeeld aan alle Sinterklaasaanbiedingen, Black Friday deals en Moederdagkortingen. Hoe verleid je jouw klanten tot een koop als bijna iedereen dat wil?
De volgende 15 e-mail tips gaan je daar zeker bij helpen!
1. Motiveer ontvangers om te reageren
Mailboxprovidersproviders houden het gedrag van de ontvangers van jouw e-mails bij. Klikt iemand ergens op? Dan weten ze dat. Voor mailboxproviders krijgen jouw e-mails meer waarde als ontvangers erop reageren. Hoe meer betrokken ontvangers je hebt hoe beter dat is!Motiveer jouw ontvangers dus om te reageren. Voeg bijvoorbeeld een mooie call-to-action toe. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
➛ Ontdek nu de 20 origineelste Valentijnskado's voor jouw lief.
➛ Met jouw unieke kortingscode ontvang je € 5,- korting op een bos bloemen.
➛ Verliefd? Maak kans op een weekendje naar Rome met jouw geliefde.
2. Benader alleen betrokken contacten
Focus je alleen op contacten, die kort geleden op jouw e-mails gereageerd hebben. Dan is de kans groter dat jouw e-mails op de juiste plek in de mailbox terecht komen. Doe je het niet? Dan belanden al jouw e-mails sneller in de map voor ongewenste e-mails! Dus ook bij ontvangers, die wel betrokken zijn.3. Gebruik je sociale media
Zet naast je marketing e-mails ook je sociale media in. Zo heb je een grotere kans dat je jouw doelgroep bereikt. Bovendien bereik je zo ook (toekomstige) klanten, die jouw e-mails niet ontvangen. Jouw boodschap op sociale media versterkt ook nog eens de boodschap van jouw marketing e-mails.4. Voeg een speciale ‘teaser’ toe
Stuur je vlak voor Valentijnsdag een speciale ‘teaser’? Dan helpt dit misschien om extra interesse te wekken. Wat denk je bijvoorbeeld van een hoge korting, die alleen in de week van Valentijnsdag geldig is? Of een gratis cadeautje bij een Valentijnsaankoop?5. Exclusief & Persoonlijk
Maak jouw aanbiedingen exclusief en persoonlijk. Dat geeft jouw (toekomstige) klanten een gevoel van ‘geluk’. Je spoort ze zo aan om actie te ondernemen!
6. Bedenk een slim onderwerp
Verzin een slim onderwerp voor jouw boodschap. Zo laat je jouw (toekomstige) klanten weten waarom ze jouw e-mail moeten openen. Een paar voorbeelden zijn:
➛ Profiteer nu van extra korting voor Valentijnsdag!
➛ Gratis winkansen voor Valentijnsdag.
➛ Koop nu en maak kans op 2 kaartjes voor het Valentijnsconcert van Dirk.
7. Voer een A/B-test uit
Test met de HubSpot’s A/B-testfunctie eerst uit welke onderwerpregel het beste werkt. Naar jouw overige contacten stuur je vervolgens de best scorende e-mail.
8. Verspreid de verzending
Verstuur jouw marketing e-mails gefaseerd. Zo heb je een grotere kans, dat mailboxproviders jouw berichten goed en op tijd bezorgen. Bij grote hoeveelheden e-mails in één keer filteren mailboxproviders jouw e-mails er namelijk eerder uit. Daardoor komen jouw e-mails sneller bij de spam terecht.
9. Stem jouw boodschap af
Stem jouw marketing e-mails af op de interesses en betrokkenheid van jouw (toekomstige) klanten. Segmenteer jouw doelgroep daarom eerst met behulp van HubSpot CRM. Heb je klanten met verschillende interesses? Dan maak je daar dus verschillende e-mails voor. Zo vergroot je natuurlijk de kans, dat jouw ontvangers reageren.
10. Varieer met de inhoud
Het is belangrijk om verschillende e-mails te verzenden. Maak dus onderscheid in de onderwerpregels en de inhoud van de e-mails van jouw campagne. Mailboxproviders zien dat namelijk en je raadt het al… Jouw e-mails belanden eerder tussen de spam als ze allemaal hetzelfde zijn!
11. Geschikt voor alle apparaten
Zorg dat jouw e-mails en website geschikt zijn voor mobiele telefoons. Steeds meer mensen reageren via hun mobiele telefoon in plaats van hun computer. Op alle devices moet jouw boodschap daarom goed leesbaar zijn. Van laptop tot mobiele telefoon. Van Apple tot Android. Bovendien moeten de ontvangers op veel plekken kunnen doorklikken. Daarvoor heb je gelukkig al een paar mooie call-to-actions bedacht!
12. Goed is beter dan veel
Natuurlijk is het verleidelijk om zoveel mogelijk contacten te benaderen. Richt je toch echt alleen op jouw betrokken contacten. Voor mailboxproviders kom je dan veel betrouwbaarder over. Verstuur je toch zoveel mogelijk e-mails? Dan kan dit zelfs nog een lange tijd een negatieve uitwerking hebben!
TIP: Heb je contacten, die al een jaar geen e-mails meer hebben ontvangen van jou? Sluit ze uit met jouw CRM-systeem!
13. Werk met schone data
Zorg dat je de data in jouw CRM-systeem schoon houdt. Is de data wat vervuild? Zijn er bijvoorbeeld inactieve e-mailadressen? Maak de data in jouw CRM-systeem dan eerst schoon. Het benaderen van inactieve e-mailadressen vinden mailboxproviders namelijk niet zo leuk. Met de HubSpot Operations Hub kun je dit proces trouwens gedeeltelijk automatiseren.
14. Denk na over het resultaat
Denk vooraf goed na over wat je met jouw boodschap wilt bereiken? Wil je jouw relaties alleen maar fijne feestdagen wensen of een liefdevolle Valentijnsdag? Natuurlijk is dat attent. Maar zorg dan ook voor een goede call-to-action. Maak jouw e-mails altijd aantrekkelijk om te reageren.
TIP: Wil je jouw contacten toch alleen een fijne boodschap geven? Dan is het veel verstandiger om jouw sociale media kanalen daarvoor te gebruiken!
15. Hoe vaak en wanneer?
Met te veel e-mails frustreer je jouw ontvangers. Jouw contacten melden zich af of er ontstaan problemen met de bezorging. Denk dus goed na over hoe vaak en wanneer je jouw e-mails verstuurt. Uiteraard kun je de hoeveelheid doseren met de handige automatische workflows van HubSpot.
Ben je benieuwd hoe HubSpot jouw campagnes kan ondersteunen? Boek een demo bij Martijn, Floris of Maarten. Onze consultants laten het je graag zien!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)