HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waar moet een effectieve e-mailcampagne aan voldoen?

effectieve e-mailcampagneE-mailmarketing is nog steeds erg populair. E-mails zijn namelijk persoonlijk, gericht en doeltreffend. Tenminste... als je jouw e-mailcampagne slim aanpakt!

Een e-mailcampagne werkt meestal effectiever dan sociale media. Met sociale media berichten bereik je een grotere groep mensen. Maar die mensen hoeven niet  geïnteresseerd te zijn. Bij een goed opgezette e-mailcampagne bereik je wel de juiste doelgroep.

Een succesvolle e-mailcampagne voldoet aan een aantal punten. Effectieve e-mails maken is niet moeilijk. Lees gauw verder... Dan vertel ik je hoe je het maximale uit jouw e-mailcampagnes haalt.

Het doel van de e-mailcampagne

Wat is het doel van jouw e-mailcampagne? Wat wil je ermee bereiken? Dit bepaal je voordat je begint met het opzetten van je e-mailcampagne. De inhoud en de vormgeving pas je hier natuurlijk op aan.

TIP: Je kunt niet alles
in één keer bereiken! Stel dat je 3 e-books hebt om te promoten. Verdeel die dan over 3 aparte e-mails. Optimaliseer je een e-mail op één onderwerp? Dan is jouw e-mail veel effectiever!

Bepaal de doelgroep van je e-mailcampagne

Voor wie is jouw boodschap geschikt? Bepaal vooraf naar wie je jouw e-mails verstuurt. 

Het helpt als je jouw relaties segmenteert. Bijvoorbeeld op basis van interesse in jouw producten en/of diensten. Of de plek in de sales funnel waar jouw (toekomstige) klanten zich bevinden. Je kunt ook segmenteren op basis van demografische kenmerken en locatie.

Een gerichte e-mail is veel effectiever dan een e-mail die je naar iedereen stuurt. Uiteraard moet jouw e-mail wel relevant zijn voor de doelgroep.

Branding 

Zijn jouw e-mails herkenbaar voor de ontvangers? Staat je logo erop? Is je huisstijl er goed in verwerkt? Zoals de standaard kleuren, die jouw organisatie gebruikt. Gebruik je de tone-of-voice, die jouw doelgroep verwacht? Herkenbare e-mails zijn effectiever, omdat het vertrouwen groter is.

Zorg voor een pakkende onderwerpsregel

Is een e-mail relevant en de moeite waard om te openen? Een ontvanger bepaalt dit aan de hand van de onderwerpsregel en de afzender. De onderwerpsregel is daarom een belangrijk onderdeel bij een e-mailcampagne. 

Een ontvanger wil in één oogopslag kunnen zien wat hij of zij kan verwachten. Zorg er daarom voor dat jouw onderwerpsregel duidelijk is en de aandacht trekt.

TIP: Personaliseer je de onderwerpsregel? Dan wordt jouw e-mailcampagne effectiever! Ontdek meer tips in ons artikel over het schrijven van de perfecte onderwerpsregel.

Houd de inhoud kort en bondig

Hoeveel tijd trek jij uit voor het lezen van jouw e-mails? Bij de gemiddelde ontvanger is dat ongeveer 20 seconden!

Ontvangers scannen eerst de inhoud. Is de e-mail interessant genoeg? Dan lezen ze de volledige inhoud. Houd de inhoud daarom kort en to-the-point.

Schrijf korte alinea’s en maak gebruik van opsommingen. Zo weten ontvangers snel waar jouw e-mail over gaat.

Maak jouw e-mail visueel

Relevante afbeeldingen maken jouw e-mails aantrekkelijker. Ontvangers zien daardoor sneller waar de inhoud over gaat. Ook wordt jouw e-mail verleidelijker om te lezen. Je trekt er namelijk de aandacht mee.

Ontvangers vinden het meestal prettiger om e-mails met afbeeldingen te lezen. Ondersteun de inhoud daarom met één of meerdere afbeeldingen. 

TIP: Let erop dat er niet teveel afbeeldingen in jouw e-mails staan. E-mails met teveel afbeeldingen worden namelijk eerder als spam aangemerkt.

Zorg dat jouw e-mail een call-to-action bevat

Elke e-mail van jouw e-mailcampagne moet een call-to-action bevatten. Dit is een knop of een link. Daarmee leid je de ontvangers ergens naartoe. Bijvoorbeeld het downloaden van jouw e-book of het maken van een afspraak. Zorg dat jouw call-to-action lekker opvalt. En dat het voor jouw ontvangers aantrekkelijk is om erop te klikken.

TIP: Het kan slim zijn om een A/B-test uit te voeren. In ons artikel 'een A/B-test: waarom is dat nuttig?' leggen we je uit waarom.

Meetbare resultaten analyseren

Je wilt natuurlijk het maximale uit jouw e-mailcampagnes halen. Daarom moet je jouw e-mails optimaliseren. Nu èn in de toekomst.

Voor jouw toekomstige e-mails is het belangrijk om de statistieken van voorgaande campagnes te meten. Handige statistieken zijn de bounce rate, click-through-rate en de open rate. Zo ontdek je wat wel en niet werkt. In dit artikel lees je er alles over. 

TIP: Hoe val je op in de mailbox? Wij vertellen je het in ons artikel: Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox.

Verhoog het succes van jouw e-mailcampagnes

Weet je dat er superhandige tools zijn om jou met je e-mailcampagnes te helpen? Bijvoorbeeld het allround CRM-systeem HubSpot. Dit CRM-systeem bevat werkelijk alle sales, marketing en service tools, die je nodig hebt.

Met het marketinggereedschap maak je jouw e-mailcampagnes bijvoorbeeld datagedreven. Zo wordt jouw boodschap pas echt effectief! Ook A/B-testen en marketingautomatisering behoren tot je mogelijkheden. Op uitgebreide dashboards lees je vervolgens af wat je hebt bereikt.

Meer weten? Onze adviseurs Maarten, Martijn en Floris popelen om jou erover te vertellen!

New call-to-action

Ontvang updates per email