Deel artikel
Waar moet een effectieve e-mailcampagne aan voldoen?
door Ellen Prins op 3-9-15 13:32
E-mailmarketing is nog steeds erg populair. E-mails zijn namelijk persoonlijk, gericht en doeltreffend. Tenminste... als je jouw e-mailcampagne slim aanpakt!
Een e-mailcampagne werkt meestal effectiever dan sociale media. Met sociale media berichten bereik je een grotere groep mensen. Maar die mensen hoeven niet geïnteresseerd te zijn. Bij een goed opgezette e-mailcampagne bereik je wel de juiste doelgroep.
Een succesvolle e-mailcampagne voldoet aan een aantal punten. Effectieve e-mails maken is niet moeilijk. Lees gauw verder... Dan vertel ik je hoe je het maximale uit jouw e-mailcampagnes haalt.
Het doel van de e-mailcampagne
Wat is het doel van jouw e-mailcampagne? Wat wil je ermee bereiken? Dit bepaal je voordat je begint met het opzetten van je e-mailcampagne. De inhoud en de vormgeving pas je hier natuurlijk op aan.
TIP: Je kunt niet alles in één keer bereiken! Stel dat je 3 e-books hebt om te promoten. Verdeel die dan over 3 aparte e-mails. Optimaliseer je een e-mail op één onderwerp? Dan is jouw e-mail veel effectiever!
Bepaal de doelgroep van je e-mailcampagne
Voor wie is jouw boodschap geschikt? Bepaal vooraf naar wie je jouw e-mails verstuurt.
Het helpt als je jouw relaties segmenteert. Bijvoorbeeld op basis van interesse in jouw producten en/of diensten. Of de plek in de sales funnel waar jouw (toekomstige) klanten zich bevinden. Je kunt ook segmenteren op basis van demografische kenmerken en locatie.
Een gerichte e-mail is veel effectiever dan een e-mail die je naar iedereen stuurt. Uiteraard moet jouw e-mail wel relevant zijn voor de doelgroep.
Branding
Zijn jouw e-mails herkenbaar voor de ontvangers? Staat je logo erop? Is je huisstijl er goed in verwerkt? Zoals de standaard kleuren, die jouw organisatie gebruikt. Gebruik je de tone-of-voice, die jouw doelgroep verwacht? Herkenbare e-mails zijn effectiever, omdat het vertrouwen groter is.
Zorg voor een pakkende onderwerpsregel
Is een e-mail relevant en de moeite waard om te openen? Een ontvanger bepaalt dit aan de hand van de onderwerpsregel en de afzender. De onderwerpsregel is daarom een belangrijk onderdeel bij een e-mailcampagne.
Een ontvanger wil in één oogopslag kunnen zien wat hij of zij kan verwachten. Zorg er daarom voor dat jouw onderwerpsregel duidelijk is en de aandacht trekt.
TIP: Personaliseer je de onderwerpsregel? Dan wordt jouw e-mailcampagne effectiever! Ontdek meer tips in ons artikel over het schrijven van de perfecte onderwerpsregel.
Houd de inhoud kort en bondig
Hoeveel tijd trek jij uit voor het lezen van jouw e-mails? Bij de gemiddelde ontvanger is dat ongeveer 20 seconden!
Ontvangers scannen eerst de inhoud. Is de e-mail interessant genoeg? Dan lezen ze de volledige inhoud. Houd de inhoud daarom kort en to-the-point.
Schrijf korte alinea’s en maak gebruik van opsommingen. Zo weten ontvangers snel waar jouw e-mail over gaat.
Maak jouw e-mail visueel
Relevante afbeeldingen maken jouw e-mails aantrekkelijker. Ontvangers zien daardoor sneller waar de inhoud over gaat. Ook wordt jouw e-mail verleidelijker om te lezen. Je trekt er namelijk de aandacht mee.
Ontvangers vinden het meestal prettiger om e-mails met afbeeldingen te lezen. Ondersteun de inhoud daarom met één of meerdere afbeeldingen.
TIP: Let erop dat er niet teveel afbeeldingen in jouw e-mails staan. E-mails met teveel afbeeldingen worden namelijk eerder als spam aangemerkt.
Zorg dat jouw e-mail een call-to-action bevat
Elke e-mail van jouw e-mailcampagne moet een call-to-action bevatten. Dit is een knop of een link. Daarmee leid je de ontvangers ergens naartoe. Bijvoorbeeld het downloaden van jouw e-book of het maken van een afspraak. Zorg dat jouw call-to-action lekker opvalt. En dat het voor jouw ontvangers aantrekkelijk is om erop te klikken.
TIP: Het kan slim zijn om een A/B-test uit te voeren. In ons artikel 'een A/B-test: waarom is dat nuttig?' leggen we je uit waarom.
Meetbare resultaten analyseren
Je wilt natuurlijk het maximale uit jouw e-mailcampagnes halen. Daarom moet je jouw e-mails optimaliseren. Nu èn in de toekomst.
Voor jouw toekomstige e-mails is het belangrijk om de statistieken van voorgaande campagnes te meten. Handige statistieken zijn de bounce rate, click-through-rate en de open rate. Zo ontdek je wat wel en niet werkt. In dit artikel lees je er alles over.
TIP: Hoe val je op in de mailbox? Wij vertellen je het in ons artikel: Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox.
Verhoog het succes van jouw e-mailcampagnes
Weet je dat er superhandige tools zijn om jou met je e-mailcampagnes te helpen? Bijvoorbeeld het allround CRM-systeem HubSpot. Dit CRM-systeem bevat werkelijk alle sales, marketing en service tools, die je nodig hebt.
Met het marketinggereedschap maak je jouw e-mailcampagnes bijvoorbeeld datagedreven. Zo wordt jouw boodschap pas echt effectief! Ook A/B-testen en marketingautomatisering behoren tot je mogelijkheden. Op uitgebreide dashboards lees je vervolgens af wat je hebt bereikt.
Meer weten? Onze adviseurs Maarten, Martijn en Floris popelen om jou erover te vertellen!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)