Deel artikel
Schrijf de perfecte onderwerpsregel voor e-mails
door Ellen Prins op 5-8-15 11:35
⌦ We ♥ Nike! Shop de beste Nike-items uit onze SALE
⌦☀️ Nu tot wel 70% korting op alle zomerkleding!*
⌦ 🚨 WEEKDEAL: mobiele aircooler voor maar €74,95
⌦ Van zomerse lunch tot zwoel diner ☀🍴
Hoe verleid je jouw marketingcontacten om jouw e-mails te lezen? Dat begint natuurlijk bij een pakkende onderwerpsregel. Samen met de afzender is dat één van de belangrijkste onderdelen van een e-mail. Kijk maar eens naar de bovenstaande onderwerpsregels, die ik in mijn mailbox vond.
Stel je voor dat je zelf de ontvanger bent. Welke e-mails in jouw inbox open je wel en welke niet? Waarschijnlijk scan je eerst de onderwerpsregels met bijbehorende afzenders. Daarna bepaal je welke e-mails je relevant vindt en gaat lezen.
Veel mensen ontvangen dagelijks een groot aantal e-mails. Om op te vallen heb je dus een sterke onderwerpsregel nodig! In dit artikel geef ik je richtlijnen voor de perfecte onderwerpsregels voor e-mails.
Gebruik de taal van je doelgroep in de onderwerpsregel van je e-mail
Niet iedereen praat op dezelfde manier en gebruikt dezelfde woorden. Heb je een goed beeld van jouw doelgroep? Dan weet je hoe je deze relaties het beste aanspreekt.
Let ook op welke vragen er bij jouw doelgroep spelen. Hoe kan jij daarmee helpen? Het is slim om deze informatie in de onderwerpsregel te gebruiken. Dan val je daar in ieder geval lekker mee op!
TIP: Het is verstandig om buyer persona's op te stellen voor jouw doelgroepen. In dit artikel vertellen we je hoe je dat doet: 9 interviewvragen bij het creëren van Buyer Persona's.
Personaliseer de onderwerpsregel van je e-mail
⌦ Hi Evelien, please add me to your professional network
⌦ Speciaal voor jou, Lorin! Nu scherpe deals op camera's & accessoires 📷
⌦ ★ Onur, scoor vandaag nog -20% EXTRA op heel veel items! ★
⌦ ♥ Voor jou Esmee: gratis tips voor de beste onderwerpsregel voor e-mails ♥
E-mailmarketing software maakt gebruik van een database met jouw contacten. Hierin vind je bijvoorbeeld:
- De naam van een contactpersoon
- Het e-mailadres van een contactpersoon
- De toestemming en e-mailvoorkeuren van de contactpersoon
Afhankelijk van de soort database staat er nog veel meer informatie in. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een allround CRM-systeem, zoals HubSpot? Dan legt het systeem werkelijke alle interacties met jouw marketingcontacten vast. Vanaf het allereerste websitebezoek. Dit gebeurt aan de hand van het IP-adres van een contactpersoon.
De meeste software voor e-mailmarketing is in staat om e-mails te personaliseren. Daar gebruikt het dan de data uit de contactdatabase voor. Hiermee kun je de inhoud van jouw e-mails personaliseren. Begin jouw e-mail bijvoorbeeld met een persoonlijke aanhef:
Beste Casper,
Wat tof dat, dat je een televisie bij ons hebt aangeschaft. Om je te belonen geven we je hierbij een persoonlijke kortingsvoucher...
De data kun je natuurlijk ook gebruiken voor het personaliseren van de onderwerpsregel. Je onderwerpsregel valt zo gelijk meer op. Bovendien heeft de ontvanger het idee, dat je hem of haar rechtstreeks aanspreekt. Dat komt supergoed over!
Er zijn verschillende manieren om te personaliseren. Bijvoorbeeld met:
- Een naam
- Een bedrijfsnaam
- Een woonplaats
Let erop dat de gepersonaliseerde onderwerpsregel natuurlijk overkomt. Personaliseren zonder dat het iets toevoegt zorgt namelijk niet voor betere resultaten. Daarnaast moet je voorkomen dat de ontvanger het idee krijgt 'gestalkt' te worden. Bijvoorbeeld doordat de informatie té persoonlijk is. Gebruik personalisatie daarom alleen als het ècht iets toevoegt aan de onderwerpsregel!
Maak de onderwerpsregel actiegericht
Actiegerichte onderwerpsregels halen de ontvanger over om jouw e-mail te openen. Dit soort onderwerpsregels geven namelijk waarde aan jouw e-mail.
Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:
⌦ Download nu gratis het e-Book Handboek CRM Selectie
⌦ Gratis e-Book: Handboek CRM Selectie
Welke onderwerpsregel nodigt het meeste uit om te openen? Wanneer ben je eerder bereid om de e-mail te lezen? Het eerste onderwerp is aantrekkelijker en duidelijker dan het tweede, toch?
Zorg dat je duidelijkheid schept
Wat kan een ontvanger verwachten bij het openen van de e-mail. Laat dit altijd in de onderwerpsregel weten.
⌦ Wat zijn jouw CRM-behoeften, Onno? Download nu gratis CRM Checklist
⌦🌞 Prijspakkers: bekijk de nieuwste aanbiedingen van deze week!
⌦ Laatste kans op kortingen voor fotoalbums tot wel 35%
Deze onderwerpsregels geven direct aan wat er aangeboden wordt. En kunnen ontvangers korting krijgen? Laat dit dan gelijk weten. Zo weten ze precies wat de aanbieding is.
Houd het kort
Je hebt voor jouw onderwerpsregels maar een beperkte ruimte. E-mailclients (Hotmail, Gmail, Ziggo, XS4ALL, ...) breken onderwerpsregels na een bepaald aantal karakters af. Bij mobiele apparaten gebeurt dit zelfs nog sneller dan bij desktoppen en laptops.
E-mails met afgekapte onderwerpsregels hebben een lagere openratio. Houd je onderwerpsregels daarom kort en bondig. Ik raad je aan om je onderwerpsregel onder 50 karakters te houden. Vrijwel iedere ontvanger kan dan de hele onderwerpsregel lezen. Bovendien is de kans op het openen ervan dus groter!
TIP: Check ook ons artikel: Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox.
Gebruik géén spamgevoelige woorden
E-mail spammers maken veel gebruik van woorden zoals:
- Gratis
- Win
- Bestel direct
Zij hopen dat hun e-mails dan meer geopend en gelezen worden. Om dit tegen te gaan gebruiken e-mailclients spamfilters. Die bepalen of een e-mail als spam wordt bestempeld. HubSpot heeft een handige lijst met riskante woorden opgesteld. Vermijd dit soort woorden zoveel mogelijk in de onderwerpsregel.
Spamfilters doen ook andere testen. Een e-mail met 'gratis' in de onderwerpsregel komt niet automatisch in de spambox terecht. Test je e-mails voor verzending. Dan zie je zelf of ze als ongewenste e-mail behandeld worden!
Vond je dit artikel nuttig? Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
💡Waar moet een effectieve e-mailcampagne aan voldoen?
💡Je e-mail aan je CRM-systeem koppelen. Wat zijn de voordelen?
💡Een A/B-test: waarom is dat nuttig?
💡Hoe win je het vertrouwen van jouw klanten?
💡Wat is lead nurturing? Zet je leads om naar klanten
💡Hoe je van jouw webshop een winstbom maakt
💡Verhoog je omzet met de slimme verkooptools van HubSpot
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)