Deel artikel
Voorkom dat je e-mail in de spambox belandt
door Ellen Prins op 20-8-15 12:15
Joepie, het is weer mei! Sanne ontvangt haar vakantiegeld. Op vakantie gaat ze dit jaar niet. Het is tijd om leuke nieuwe zomerkleding te shoppen!
Jaarlijks zijn er talloze momenten voor een speciale actie of mailing. Het moment waarop veel mensen hun vakantiegeld ontvangen grijpen veel organisaties aan. Maar wat denk je bijvoorbeeld van Sinterklaas, kerstmis, Valentijnsdag en de uitverkoop? Een nieuwe wetgeving die ingevoerd wordt? Of een nieuw seizoen dat aanbreekt?
Hoe bereiken jouw e-mails de inbox van jouw ontvangers? Al jouw e-mails ondergaan eerst een aantal tests om te bepalen of het spam is. Komt jouw e-mail deze tests niet door? Dan levert dat strafpunten op. Bij een bepaald aantal strafpunten (meestal 5) wordt het bericht als spam gezien.
Dusss... die spamscore wil je zo laag mogelijk houden! Hieronder geef ik je tips, waarmee je voorkomt dat jouw e-mail in de spambox belandt.
Gebruik de juiste woorden
Is een inkomende e-mail spam of niet? Om dat te bepalen keken ontvangende providers vroeger altijd naar het taalgebruik. Bepaalde woorden in de onderwerpsregel kon je daardoor beter vermijden. Zoals ‘gratis‘ en ‘speciale aanbieding‘.
Tegenwoordig zijn spamfilters verder ontwikkeld. Het taalgebruik is minder belangrijk geworden. Maar het is nog steeds slim om je woorden zorgvuldig te kiezen. Verkeerde woorden leveren je namelijk nog steeds strafpunten op.
HubSpot heeft een lijst met spamgevaarlijke woorden opgesteld. Met deze woorden moet je dus voorzichtig zijn. Vooral in de onderwerpsregel!
Goede balans tussen afbeeldingen en tekst
E-mailclients (Hotmail, Gmail, XS4ALL, Ziggo,...) kunnen niet lezen wat er op een afbeelding staat. De e-mails van spammers bestaan vaak vooral uit afbeeldingen. Zo verhullen zij de inhoud van hun e-mails namelijk. Het gevolg: veel e-mailclients wantrouwen e-mails met teveel afbeeldingen.
Zorg daarom altijd voor een goede verhouding tussen tekst en afbeeldingen. Hoe verder die ratio uitslaat naar tekst hoe beter. Help e-mailclients te begrijpen wat er op jouw afbeeldingen staat. Dit doe je door in je HTML gebruik te maken van alt- en title-teksten. Ook dit voorkomt strafpunten.
Gebruik geen scripts
De meeste e-mailclients vinden het lastig om scripts te interpreteren. Zoals Javascripts en Flash. Dit soort scripts in je e-mails zijn daarom nutteloos. Bovendien kunnen ze tot afleverproblemen van jouw e-mails leiden. Maak daarom alleen gebruik van HTML. Overigens kun je CSS wel gewoon gebruiken. Doe dit dan wel inline en niet in een apart CSS-bestand.
Schrijf webadressen in hyperlinks niet voluit
Hoe vaak wordt er op een bepaalde link geklikt en door wie? Om dit te kunnen zien herschrijven veel e-mailmarketingprogramma’s het achterliggende webadres.
Stel dat je een link opneemt naar Google.com. Op de achtergrond wordt dit een link naar een alternatieve URL. Deze URL verwijst vervolgens weer naar Google.com.
Schrijf je het webadres van jouw hyperlink voluit in je tekst? Dan kan dit voor afleverproblemen zorgen. Wat gebeurt er ondertussen bij de e-mailclient waar je jouw e-mail naartoe stuurt? Die denkt dat je probeert te verhullen waar je jouw lezer naartoe stuurt. Dit gebeurt namelijk vaak bij phishing.
Zie het verschil:
Goed: Bezoek onze website.
Niet goed: Bezoek onze website op https://www.systony.nl/.
Denk aan de grootte van de e-mails
E-mailclients doen er van alles aan om te voorkomen dat de inboxen van gebruikers vollopen. Veel e-mailclients blokkeren daarom e-mails die te zwaar zijn. Verstuur je bulkmails? Stuur dan géén (grote) bijlagen mee. Plaats de bestanden op je eigen server. Link daar vervolgens naartoe vanuit jouw e-mail.
Ook als je geen bijlagen meestuurt is een e-maildocument al snel te zwaar. Gmail bijvoorbeeld kort e-mails regelmatig af. Dat gebeurt al als het achterliggende HTML-document zwaarder is dan 102 KB. Houd jouw e-mails dus kort en bondig!
Neem een duidelijk vindbare uitschrijflink op
Natuurlijk wil je dat zo min mogelijk mensen zich afmelden voor jouw e-mails. Het verstoppen van de uitschrijfknop is geen handige manier om dat te bereiken. Weet je waarom? Als mensen ernaar moeten zoeken drukken ze algauw op de spamknop.
Zelfs als ze niet voor deze drastische maatregel kiezen. En ze jouw e-mails ongeopend weg gaan gooien. Dan is dat niet goed voor de bezorging van jouw e-mails. Want wat denkt de ontvangende e-mailpartij? Dat jouw e-mails niet relevant genoeg zijn voor de ontvanger.
Geef jouw uitschrijflink daarom een prominente plek in jouw e-mails! De meest logische plek is onderaan in de footer van je e-mail.
Gebruik een werkend afzenderadres
Wil je zeker zijn van een plek in de inbox? Dan is het handig als ontvangers jouw e-mailadres toevoegen aan hun adresboek. Dit is zelfs één van de beste manieren.
Het gebruik van een no-reply adres is sinds 2012 verboden. Stel daarom altijd een werkend afzenderadres in. Bovendien melden veel ontvangers zich voor e-mails af met de reply-knop. Werkt het antwoordadres niet? Dan is de kans groot, dat zij alsnog op de spamknop klikken.
Zoek je goede tools voor jouw marketing e-mails? Verdiep je dan eens in de marketing mogelijkheden van HubSpot. In de video hieronder laten wij je de CRM-software zien.
Vond je dit artikel interessant? Misschien heb je ook interesse in:
➢ Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox.
➢ Hoe meet je het effect van jouw e-mailcampagnes?
➢ Succesvol online leads genereren met marketingautomatisering.
➢ Hoe win je het vertrouwen van jouw klanten?
➢ 12 Handige kleurentips voor een hogere website conversie.
➢ E-mailmarketing: HubSpot of Mailchimp?
➢ Het belang van storytelling op contentmarketing.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)