Deel artikel
Het belang van storytelling op contentmarketing
door Ellen Prins op 10-3-20 13:45
Storytelling is een manier van communiceren, waarbij je gebruik maakt van verhalen. Het doel is om je boodschap sterker over te brengen op je doelgroep. Bijvoorbeeld bij teksten, video's en ander beeldmateriaal.
'Geloof jij nog in sprookjes?', vroeg Nina aan haar vriendin Laura. 'Ik zal je eens wat vertellen. Jelle, die bink uit de kroeg, was vandaag op mijn werk. Hij is mijn nieuwe marketingcollega. En weet je wat hij vertelde? Dat hij CRM-software weet om van mij een superverkoper te maken. Namelijk HubSpot.. Mijn leidinggevende werd gelijk enthousiast toen Jelle erover vertelde.'
De afgelopen jaren is storytelling steeds populairder geworden bij marketeers. En terecht! Want je kunt het bij veel verschillende vormen van contentmarketing toepassen. Zoals blogs, e-books, video’s en infographics.
Hoe zet je storytelling effectief in bij contentmarketing?
Goede storytelling versterkt het effect van jouw contentmarketing. Je positioneert jezelf daarmee namelijk als een authentiek en uniek bedrijf. En zo onderscheid je je van de concurrentie. Oké, maar wat is goede storytelling dan? Hoe maak je jouw boodschap echt krachtiger? Bij storytelling geldt 1 belangrijke regel!
Houd je doel in het oog bij het proces van jouw contentontwikkeling. Je wilt jouw doelgroep namelijk een duidelijk bericht meegeven. Een boodschap, die simpel en helder voor de ontvanger is. Hoe mooi je verhaal ook is... alleen met een duidelijk doel bereik je het gewenste effect.
Hoe bekrachtig je met storytelling je contentmarketing?
1. Authentiek
Kom je op jouw ontvanger over als een authentieke leider? Dan heb je een streepje voor op jouw concurrenten. Authentiek leiderschap is namelijk één van de meest effectieve vormen van leiderschap.
Een authentiek verhaal is eerlijk en transparant naar jouw ontvanger toe. Het zorgt voor geloofwaardigheid en vertrouwen in jouw merk en bedrijf. Met een authentiek en persoonlijk verhaal probeer je een klik te vinden met jouw ontvanger.
In 2015 bracht Always een campagne uit, genaamd “Always #LikeAGirl”. In deze campagne maakte Always gebruik van echte mensen met echte verhalen. Dit was een superauthentieke (en dus geloofwaardige) campagne.
2. Persoonlijk
Kan iemand zich in jouw verhaal verdiepen en iets van zichzelf erin herkennen? Als je dat bereikt werkt jouw storytelling beter. Dit krijg je alleen voor elkaar als je goed inzicht in je buyer persona's hebt. Je moet weten wat hun pijnpunten, interesses, behoeften, uitdagingen en frustraties zijn.
Nina is als junior verkoper gestart bij een nieuwe antivirus softwareleverancier. Ze vindt het verkopen van de software erg leuk. Alleen... het wil nog niet zo lukken. En ineens was Jelle daar. Die ongelofelijke bink, die ze in de kroeg ontmoet had. Hij kwam zomaar met de oplossing. Met behulp van HubSpot zou ze een superverkoper gaan worden... Het klinkt als een sprookje!
Weet je wat er bij jouw buyer persona's speelt? Dan is storytelling een fantastisch middel om te gebruiken. Zoek de juiste tone of voice en de perfecte boodschap. Dan werk je vast en zeker in op het gevoel en de emoties van jouw ontvangers. En dat is wat je wilt bereiken. Zo verbind je je namelijk met je doelgroep.
Weet je dat het zelfs wetenschappelijk is bewezen dat dit zo werkt? Met een goed en persoonlijk verhaal kun je gedrag veranderen. Storytelling maakt het makkelijker voor jouw doelgroep om een beslissing te nemen!
Jouw uiteindelijke storytelling-doel is natuurlijk conversie. Zoals het downloaden van een e-book of het aankopen van jouw product. Met jouw verhaal leid je jouw ontvangers daarom naar een passende call-to-action (CTA) toe. Zo'n CTA kun je zelfs personaliseren als je over de juiste software beschikt.
Dove is een merk dat een goed inzicht heeft in haar buyer persona's (pijnpunten, interesses, behoeften,...). In deze video zie je hoe Dove hierop inspeelt. Geweldig toch, hoe Dove hiermee emoties oproept bij haar doelgroep?!
3. Simpel
Een eenvoudig verhaal is gebaseerd op:
- Een probleem
- Een oplossing
- Succes
Ieder verhaal heeft een begin (probleem), middenstuk (oplossing) en een einde (succes). Wijk je hiervan af en verzin je een heel complex verhaal? Dan verlies je de kracht ervan. Dat is helemaal het geval als je storytelling toepast.
Natuurlijk kun je jouw fantasie de vrije loop laten gaan. Maar ja... komt het doel van jouw verhaal dan nog wel duidelijk naar voren? Baseer je verhaal daarom altijd op deze drie dingen. Zo focus je je makkelijker op datgene waar het om draait.
Conclusie
Verhalen zijn krachtig. Vooral als je ze op de juiste manier toepast. Een authentiek, persoonlijk en simpel verhaal leidt tot:
- Meer leads.
- Een goede indruk bij je doelgroep.
- Vertrouwen voor je bedrijf en je merk.
TIP: Wil je meer tips voor betere contentmarketing? Misschien vind je de volgende artikelen interessant?
👉 Niemand leest mijn online content – wat kan ik doen?
👉 De kracht van humor in contentmarketing.
👉 5 tips voor meer succes met contentmarketing.
👉 Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing.
👉 Hoe krijg je meer website bezoekers met jouw blogs? 6 waardevolle tips.
👉 Hoe trek je de aandacht van jouw klanten? 7 Slimme tools!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)