HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Niemand leest mijn online content – wat kan ik doen?

Door content te optimaliseren vergroot je het bereik ervanSteeds meer organisaties zien in dat het creëren van content een belangrijk onderdeel van online marketing is. Een hoog percentage van het marketingbudget wordt besteed aan het (laten) maken van relevante content.

Als je al contentmarketing binnen jouw organisatie inzet, dan zal je deze content voornamelijk online promoten via blogs, social media en e-mailcampagnes. Maar heeft dit invloed op de websitestatistieken? Is dit niet het geval, dan betekent het niet dat contentmarketing niet werkt voor jouw organisatie. In plaats daarvan is het belangrijk om de content en de promotie ervan onder de loep te nemen.

Content en de promotie ervan kan eenvoudig geoptimaliseerd worden door de volgende vragen te stellen:

1. Is de content interessant en relevant voor de doelgroep?

Content moet altijd gericht zijn op de doelgroep. Daarvoor is kennis van (potentiële) klanten nodig. Ga na of de bestaande content antwoord geeft op vragen waarmee zij zitten of dat de content helpt bij het aankoopproces. Daarnaast is het belangrijk dat content actueel is. Controleer regelmatig of content niet verouderd is en update waar nodig.

2. Is de content goed geschreven?

Het schrijven van goede content is niet makkelijk en kost tijd. Wordt de juiste tone of voice gebruikt voor de doelgroep, is de tekst begrijpelijk en leest deze gemakkelijk weg? Laat geschreven teksten altijd controleren door collega’s en redigeer waar nodig. Lukt het niet om een kwalitatieve tekst te creëren, dan kun je overwegen om een copywriter in te huren om de tekst te redigeren.

3. Is de content geoptimaliseerd voor zoekmachines?

Volgens HubSpot, start 93% van alle online verkoop met online oriëntatie. Content die niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines wordt minder snel gevonden, wat zorgt voor minder leads en uiteindelijk minder klanten. Maak gebruik van relevante zoekwoorden en laat deze terugkomen in de content, landingspagina’s en promotionele berichten. Content wordt zo beter gevonden via zoekmachines, wat een groter bereik oplevert.

4. Hoe wordt de content gepromoot?

Ga na via welke kanalen de content nu gepromoot wordt en hoe dat gebeurt. Wordt er nog geen blog ingezet, overweeg dit dan. Schrijf artikelen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van de content en biedt de content aan het einde van het artikel aan. Deel de content ook op social media en maak gebruik van de juiste zoekwoorden. Schrijf ook op social media wervend voor de doelgroep.

5. Wordt er met regelmaat content gepubliceerd?

Als de doelgroep regelmatig nieuwe content verwacht, dan moet je aan deze verwachting blijven voldoen. Onregelmatigheid zorgt ervoor dat klanten niet meer terugkeren, terwijl een regelmatige stroom van nieuwe content zorgt voor een vaste groep lezers. Deze personen zijn waarschijnlijk eerder geneigd zaken te doen als ze aan het eind van hun oriëntatiefase zitten.

6. Is de look en feel van de website en de aangeboden content optimaal?

Ook het uiterlijk van de website en de aangeboden content zijn belangrijk. Als de look en feel of de usability van de website niet goed zijn, dan zal de geïnteresseerde bezoeker afhaken voordat hij de content heeft gedownload. Hetzelfde geldt voor de look en feel van de aangeboden content. Is deze storend, dan zal de content ook niet gelezen worden. Goede content leest makkelijk en is aangepast aan de doelgroep. Denk hierbij aan het type font, lettergrootte, gebruik van illustraties, graphics, et cetera.

7. Geef content de tijd om ontdekt te worden

Het kan 6 weken duren voordat zoekmachines nieuwe content indexeren. Wees geduldig en houd ondertussen de statistieken in de gaten. Een goede richtlijn is om nieuwe content 3 maanden lang te promoten, waarbij de content beschikbaar is door een formulier op een landingspagina in te vullen.

Met een paar kleine aanpassingen kan content al vaak een stuk aantrekkelijker zijn. Daarnaast wordt door een meer optimale promotie de content ook beter vindbaar. Goede content zorgt meer dan alleen maar leads, het geeft ook meer naamsbekendheid, het maakt je kennisleider in je vakgebied en daarnaast helpt het je in een verkoopgesprek!

Wil je een blog starten die wel gelezen wordt door jouw doelgroep? Download dan het eBook Zakelijk bloggen.

nieuwsbrief

 

Ontvang updates per email