Deel artikel
Niemand leest mijn online content – wat kan ik doen?
door Ellen Prins op 4-3-15 14:28
Steeds meer organisaties zien in dat het creëren van content een belangrijk onderdeel van online marketing is. Een hoog percentage van het marketingbudget wordt besteed aan het (laten) maken van relevante content.
Als je al contentmarketing binnen jouw organisatie inzet, dan zal je deze content voornamelijk online promoten via blogs, social media en e-mailcampagnes. Maar heeft dit invloed op de websitestatistieken? Is dit niet het geval, dan betekent het niet dat contentmarketing niet werkt voor jouw organisatie. In plaats daarvan is het belangrijk om de content en de promotie ervan onder de loep te nemen.
Content en de promotie ervan kan eenvoudig geoptimaliseerd worden door de volgende vragen te stellen:
1. Is de content interessant en relevant voor de doelgroep?
Content moet altijd gericht zijn op de doelgroep. Daarvoor is kennis van (potentiële) klanten nodig. Ga na of de bestaande content antwoord geeft op vragen waarmee zij zitten of dat de content helpt bij het aankoopproces. Daarnaast is het belangrijk dat content actueel is. Controleer regelmatig of content niet verouderd is en update waar nodig.
2. Is de content goed geschreven?
Het schrijven van goede content is niet makkelijk en kost tijd. Wordt de juiste tone of voice gebruikt voor de doelgroep, is de tekst begrijpelijk en leest deze gemakkelijk weg? Laat geschreven teksten altijd controleren door collega’s en redigeer waar nodig. Lukt het niet om een kwalitatieve tekst te creëren, dan kun je overwegen om een copywriter in te huren om de tekst te redigeren.
3. Is de content geoptimaliseerd voor zoekmachines?
Volgens HubSpot, start 93% van alle online verkoop met online oriëntatie. Content die niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines wordt minder snel gevonden, wat zorgt voor minder leads en uiteindelijk minder klanten. Maak gebruik van relevante zoekwoorden en laat deze terugkomen in de content, landingspagina’s en promotionele berichten. Content wordt zo beter gevonden via zoekmachines, wat een groter bereik oplevert.
4. Hoe wordt de content gepromoot?
Ga na via welke kanalen de content nu gepromoot wordt en hoe dat gebeurt. Wordt er nog geen blog ingezet, overweeg dit dan. Schrijf artikelen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van de content en biedt de content aan het einde van het artikel aan. Deel de content ook op social media en maak gebruik van de juiste zoekwoorden. Schrijf ook op social media wervend voor de doelgroep.
5. Wordt er met regelmaat content gepubliceerd?
Als de doelgroep regelmatig nieuwe content verwacht, dan moet je aan deze verwachting blijven voldoen. Onregelmatigheid zorgt ervoor dat klanten niet meer terugkeren, terwijl een regelmatige stroom van nieuwe content zorgt voor een vaste groep lezers. Deze personen zijn waarschijnlijk eerder geneigd zaken te doen als ze aan het eind van hun oriëntatiefase zitten.
6. Is de look en feel van de website en de aangeboden content optimaal?
Ook het uiterlijk van de website en de aangeboden content zijn belangrijk. Als de look en feel of de usability van de website niet goed zijn, dan zal de geïnteresseerde bezoeker afhaken voordat hij de content heeft gedownload. Hetzelfde geldt voor de look en feel van de aangeboden content. Is deze storend, dan zal de content ook niet gelezen worden. Goede content leest makkelijk en is aangepast aan de doelgroep. Denk hierbij aan het type font, lettergrootte, gebruik van illustraties, graphics, et cetera.
7. Geef content de tijd om ontdekt te worden
Het kan 6 weken duren voordat zoekmachines nieuwe content indexeren. Wees geduldig en houd ondertussen de statistieken in de gaten. Een goede richtlijn is om nieuwe content 3 maanden lang te promoten, waarbij de content beschikbaar is door een formulier op een landingspagina in te vullen.
Met een paar kleine aanpassingen kan content al vaak een stuk aantrekkelijker zijn. Daarnaast wordt door een meer optimale promotie de content ook beter vindbaar. Goede content zorgt meer dan alleen maar leads, het geeft ook meer naamsbekendheid, het maakt je kennisleider in je vakgebied en daarnaast helpt het je in een verkoopgesprek!
Wil je een blog starten die wel gelezen wordt door jouw doelgroep? Download dan het eBook Zakelijk bloggen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)