HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

E-mailmarketing: HubSpot of Mailchimp?

emailmarketing hubspot of mailchimp

Wie kent Mailchimp eigenlijk niet? Het is misschien wel het bekendste e-mailmarketing programma dat er is. De software helpt je om je berichten op het juiste moment te versturen. Het ondersteunt je bij het maken van je e-mail content. Het geeft je tips om het aantal reacties op je e-mails te vergroten. En het meet de resultaten van je marketing e-mails. Maar dat doet HubSpot ook allemaal voor je.

Er zijn veel verschillende e-mailmarketing systemen op de markt. De functionaliteiten en gebruisvriendelijkheid hiervan verschillen nogal. HubSpot en Mailchimp springen er allebei tussenuit. Maar welke systeem past nou beter bij jouw organisatie? Je ontdekt het hieronder.

Waarom is e-mailmarketing interessant?
De juiste tool voor e-mailmarketing.
Waar let je op bij de keuze van je e-mailmarketing tool?
Prijsverschil tussen Mailchimp & de HubSpot Marketing Hub.
Mailchimp vs de HubSpot Marketing Hub.
De mogelijkheden van de HubSpot Marketing Hub zien?

Waarom is e-mailmarketing interessant?

E-mailmarketing is niet meer zo populair als vroeger. Maar het is nog steeds effectief en relevant. Dit zijn wat resultaten van de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2020:

  • In 2019 hadden Nederlandse bedrijven gemiddeld een Confirmed Open Rate (COR) van 39,3%.
  • De gemiddelde Click Through Rate (CTR) bedroeg 7,7% in 2019.
  • De gemiddelde Click To Open Rate (CTO) was 17,2% in 2019.

Deze 3 ratio's zijn gestegen ten opzichte van 2018. In deze periode is de effectiviteit van e-mailmarketing dus toegenomen. Ondanks dat e-mailmarketing minder 'hot' is tegenwoordig. Gooi e-mailmarketing daarom niet te snel overboord!

Er zijn wel 3 belangrijke voorwaarden voor goede e-mailmarketing resultaten, namelijk:

  1. Communiceer de juiste boodschap (aan de juiste doelgroep).
  2. Kies een goed verzendmoment.
  3. Gebruik de juiste tool.

Voldoe je hieraan? Dan maak je jouw e-mailmarketing campagnes sterker. Je hebt een grotere kans op conversie. En je beschikt over goede statistieken om de resultaten van je e-mailcampagnes te analyseren. 

De juiste tool voor e-mailmarketing

Zonder een goede e-mailmarketing tool kun je geen goede e-mailmarketing campagne maken. Dit is daarom een belangrijke basisvereiste. Hieronder vergelijk ik de 2 beste systemen voor e-mailmarketing: de HubSpot Marketing Hub en MailChimp.

De HubSpot Marketing Hub is het nummer 1 all-in-one marketingplatform ter wereld. Het heeft uitgebreide mogelijkheden voor slimme data-driven contentmarketing. Dat vinden wij niet alleen. Door onafhankelijke HubSpot-gebruikers en onderzoeksbureaus zoals Gartner wordt HubSpot onwijs goed beoordeeld.

MailChimp was altijd bekend als software voor het opzetten en versturen van e-mailcampagnes. In 2019 heeft Mailchimp de e-commerce organisatie LemonStand overgenomen. Sindsdien is het uitgegroeid tot een compleet e-mailmarketing platform met allerlei functies voor marketingautomatisering.

👉 TIP: Kijk bij het selecteren van een e-mailmarketing tool goed naar de beschikbare functies. En vergelijk deze functies met die van andere e-mailmarketing tools. Zo ontdek je algauw of de software bij jouw organisatie past.

Waar let je op bij de keuze van je e-mailmarketing tool?

Waar let je op als je een e-mailmarketing tool selecteert? Ik heb de belangrijkste punten voor je op een rij gezet:

1. Naar hoeveel contacten verstuur je jouw e-mails?
Bij HubSpot én Mailchimp kies je uit meerdere licenties. Hierbij is er een maximaal aantal e-mailcontacten. Beoordeel daarom vooraf hoeveel e-mailcontacten je nodig hebt. Bekijk gelijk de limieten voor het aantal e-mails, dat je ermee kunt verzenden.

2. Wat voor soort e-mails verstuur je?
Gaat het uitsluitend om algemene nieuwsbrieven? Of wil je jouw e-mails ook personaliseren? Bijvoorbeeld met een naam en met gepersonaliseerde op de afzender afgestemde content. En wil je er ook lead nurturing campagnes met geautomatiseerde e-mails mee opzetten?

3. Hoe worden contacten gesegmenteerd?
Maak je gebruik van één grote contactenlijst? Of van meerdere gesegmenteerde lijsten? De mogelijkheden verschillen per systeem en per licentie.

4. Welk CRM-systeem gebruikt jouw organisatie?
In je CRM-systeem houd je alle contacten bij. Natuurlijk is het slim om je e-mailmarketing daaraan te koppelen. Zo voorkom je handmatige en omslachtige handelingen. Maar kun je de software eigenlijk wel makkelijk koppelen? Hoe duur is het? En wat levert de koppeling je precies op? Ook als je een nieuw CRM-systeem selecteert is dit een belangrijk punt. 

5. Wat is je budget?
Wat heeft jouw organisatie nodig om het maximale uit e-mailmarketing te halen? Breng eerst in kaart welke functionaliteiten daarvoor nodig zijn. Leg deze eisenlijst naast verschillende tools. En bepaal daarna of je hiervoor voldoende budget hebt.

Een geschikte tool helpt je verder en verdient de investering terug. Kies je vanwege het budget voor een minder geschikte tool? Dan zijn jouw e-mailmarketing campagnes waarschijnlijk minder effectief. Je verdient je investering dan waarschijnlijk ook niet of minder snel terug.

👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant? Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox.

Prijsverschil tussen Mailchimp & de HubSpot Marketing Hub

Zowel Mailchimp als de HubSpot Marketing Hub zijn meer dan alleen tools voor e-mailmarketing. Het zijn platformen voor marketing. En er zijn verschillen in de functionaliteiten. Dit zie je terug in de prijs.

Staar je niet blind op alleen de prijs. Kijk wat de platformen qua functionaliteiten allemaal in huis hebben. Welke andere marketingfuncties ondersteunen jouw organisatie? Voor alleen nieuwsbrieven versturen is Mailchimp goedkoper. Maar heeft jouw organisatie ook behoefte aan andere marketingfuncties? Dan is de HubSpot Marketing Hub waarschijnlijk aantrekkelijker.


Mailchimp vs de HubSpot Marketing Hub 

Selecteer je een tool voor e-mailmarketing? Dan breng je dus eerst in kaart welke functionaliteiten jouw organisatie nodig heeft. Daarna zoek je de software uit, die hierbij past. Voor dit blog heb ik Mailchimp en de HubSpot Marketing Hub op een aantal punten vergeleken:

1. Gebruiksvriendelijkheid
Gebruiksvriendelijkheid is voor iedere software belangrijk. Óók voor je e-mailmarketing tool dus. Kun je er niet makkelijk en snel mee werken? Dan ontstaan er sneller fouten. En je haalt er ook minder snel het maximale uit. Beide platformen zijn gelukkig erg gebruiksvriendelijk.

HubSpot en Mailchimp werken allebei met e-mailsjablonen. Hiermee zet je in een handomdraai een e-mailmarketing campagne in elkaar. De sjablonen van Mailchimp zijn iets makkelijker om mee te werken. De mogelijkheden van de HubSpot Marketing Hub zijn daarentegen veel uitgebreider.

2. Functionaliteiten

Mailchimp én HubSpot beschikken over fantastische functionaliteiten. Met beide systemen:

  • Bouw je relaties op met automatische en relevante e-mails (afgestemd op de klantreis).
  • Verstuur je herinneringen voor verlaten winkelwagentjes in je webshop
  • Stel je met dynamische content nieuwe items voor. En bied je relevante kortingen en aanbiedingen aan.
  • Reageer je automatisch op het gedrag van klanten met tags. 
  • Toon je gepersonaliseerde pop-up formulieren op je website.
  • Vraag je om reviews en feedback bij klanten.
  • Voer je A/B-testen uit om de best scorende marketing e-mails te selecteren.

Maar met HubSpot haal je toch meer uit je e-mailmarketing. De HubSpot Marketing Hub maakt namelijk onderdeel uit van all-in-one CRM-software. Hierin stem je al je marketing, sales, service en HR activiteiten op elkaar af. Van het aantrekken van leads tot het kwalificeren ervan met lead nurturing. Van slimme verkooptools tot de gehele afterservice.

Al deze gecombineerde data zie je terug op je dashboards. Snel strategische beslissingen nemen is daardoor een fluitje van een cent. De e-mailmarketing tool van HubSpot is maar een onderdeel van het complete CRM-systeem.

Nieuwe call-to-action

3. Personalisatie van e-mails
Wil je jouw e-mails ook personaliseren? Dan zijn de mogelijkheden in de HubSpot Marketing Hub uitgebreider dan in Mailchimp. Personalisatie gaat hierbij namelijk veel verder dan de naam in de aanhef.

In HubSpot pas je de inhoud van je e-mail op basis van de activiteiten van je ontvangers aan. Je gebruikt de data uit je CRM-systeem namelijk bij het opmaken en versturen van je e-mails. Dit noem je 'smart content', oftewel 'slimme inhoud'. Zo houd je in je e-mailcontent bijvoorbeeld rekening met: 

  • De branche waarin je ontvangers actief zijn. 
  • De producten en diensten waarin je ontvangers geïnteresseerd zijn.
  • In welk stadium van de marketing funnel je ontvangers zich bevinden.

Met Mailchimp stem je de content ook af. Maar zonder een koppeling met het CRM-systeem zijn de mogelijkheden hiervoor beperkter. Met de HubSpot Marketing Hub pas je deze 'slimme inhoud' ook toe op je website. Bijvoorbeeld op je landingspagina's en homepage. Zo stem je het marketingtraject optimaal af op je ontvangers.

4. Segmenteren van de contacten
De HubSpot Marketing Hub is een uitgebreid marketingplatform. Je verzamelt er veel relevante informatie van je leads en prospects mee. Deze informatie zet je slim in met workflows. Bijvoorbeeld voor een goede segmentatie en smart content. Zo bereik je jouw doelgroep met een krachtige en relevante boodschap.

Bij Mailchimp is segmentatie tot op zekere hoogte ook mogelijk. Maar bij HubSpot gaan de mogelijkheden verder. Dit is een groot verschil tussen de beide e-mailmarketing tools.

👉 TIP: De data in je CRM-systeem is de basis voor e-mailmarketing met HubSpot. Met Inbox Automation en HubSpot Insights verrijk je jouw CRM-data automatisch. Zo heb je meer gegevens voor personalisatie!

5. Overige functies in het marketingplatform
HubSpot staat al jaren bekend als het nummer 1 all-in-one marketingplatform. En Mailchimp is al jaren een grote speler voor e-mailmarketing. Sinds de overname van LemonStand heeft Mailchimp veel nieuwe functionaliteiten gekregen. Maar je merkt nog wel dat Mailchimp zich nog volop ontwikkelt. De HubSpot Marketing Hub is daarentegen al een stabiel en uitgebreid marketingplatform.

👉 TIP: Past Mailchimp als e-mailmarketing tool beter bij jouw organisatie? Maar wil je de software combineren met de tools van HubSpot? Dan integreer je beide softwareplatformen toch gewoon.

New call-to-action

De mogelijkheden van de HubSpot Marketing Hub zien?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van de HubSpot Marketing Hub? En hoe de marketingfuncties jouw organisatie verder helpen? Ik geef je graag een demonstratie!

New call-to-action

Ontvang updates per email