HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Strategische keuzes maken in het MKB met weinig tijd

Strategische keuzes maken in het MKB met weinig tijd

Heb je als MKB’er ook zo weinig tijd voor je strategische keuzes? Ben je teveel bezig met de dagelijkse rompslomp? Zoals de planning, het leveren van kwaliteit, problemen met klanten en gedoe met personeel. En loop je alsmaar tegen processen aan, die je wilt verbeteren? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van HubSpot.

Met behulp van HubSpot richt je veel van je processen namelijk efficiënt in. Hierdoor wordt jouw organisatie veel productiever. Bovendien houd je de resultaten van je organisatie eenvoudig bij met online rapportages. Je krijgt razendsnel inzicht in hoe jouw organisatie ervoor staat. Je houdt dus niet alleen tijd over voor je strategische beslissingen. Je neemt ze ook veel sneller!

HubSpot: een goede basis voor je strategische keuzes in het MKB

Implementeer je een modern IT-systeem zoals HubSpot? Dan gaat je MKB-organisatie functioneren als een geoliede machine. Je stroomlijnt er namelijk allerlei processen mee. Van administratieve processen tot marketing, verkoop en service. 

Door er nog andere software aan te koppelen breid je deze mogelijkheden zelfs uit. Bijvoorbeeld met een handige tool voor projectmanagement. Of met boekhoudsoftware om meer inzicht in de behaalde resultaten te krijgen. De verschillende processen veranker je met workflows in jouw CRM-systeem. Daardoor gaan jouw afdelingen meer als één team samenwerken. Wel zo efficiënt! Ik illustreer dit even met een voorbeeld:

Fresh Air Klimaatsystemen heeft behoefte aan meer nieuwe klanten. De doelstelling voor sales is 10 extra nieuwe klanten per maand. Roderique heeft berekend, dat daar maandelijks minstens 50 meer leads voor nodig zijn.

Het bedrijf introduceert daarom een spetterende online marketingcampagne. Er wordt o.a. flink geadverteerd op Google. Dankzij HubSpot zijn deze online advertenties data-gedreven. Ze komen daardoor sneller bij de juiste doelgroep terecht.
 

Hierbij zet Fresh Air Klimaatsystemen de data uit haar CRM-systeem zo effectief mogelijk in. De MKB-organisatie is online goed zichtbaar bij de juiste doelgroep. Daardoor vinden meer relevante bezoekers de website. Deze bezoekers krijgen daar vervolgens gepersonaliseerde informatie te zien. Op speciale landingspagina’s converteert het bedrijf haar websitebezoekers hierna makkelijker naar leads. 

Deze leads komen in een lead nurturing workflow terecht. Verkoop gaat ze pas benaderen als zij voldoende interesse hebben getoond. Met behulp van leadscoring krijgen de leads punten voor hun online gedrag. Alleen de ‘warmste’ leads gaan naar sales. De verkoopmedewerkers ontvangen dan automatisch een melding. Vervolgens bepalen zij wat ze ermee doen; gelijk benaderen of eerst iets anders.   

Op het dashboard met online rapportages van Fresh Air Klimaatsysteem zie je het volgende:

  • Hoeveel (meer) leads levert de marketingcampagne op?
  • Hoeveel (extra) nieuwe klanten komen erbij?
  • Welke online advertenties zijn het meest effectief?

In een oogopslag ziet Roderique wat hij met de marketingcampagne bereikt. Bovendien stuurt hij snel bij als dit nodig is. Natuurlijk is dit maar een voorbeeld. Het aantal processen dat je kunt stroomlijnen is enorm uitgebreid (afgestemd op jouw specifieke organisatiebehoeften). Je strategische keuzes in het MKB maak je zo dus veel makkelijker en sneller. Je dashboards vertellen je precies wat er moet gebeuren.

Nieuwe call-to-action

Bespaar tijd in het MKB met HubSpot als basis

Dankzij een all-in-1 CRM-systeem beschik je over veel tools waarmee je tijd bespaart. Bij HubSpot heb je onder andere de volgende tijdbesparende tools:

👉 Marketingautomatisering: gebruik de data in je CRM-systeem voor marketingcampagnes, lead nurturing en leadscoring. Besteed veel tijdrovende werkzaamheden uit en focus je op je beste verkoopkansen. Zet je sociale media kanalen zo effectief mogelijk in (social selling) en plan je berichten vooruit. En maak betere content dankzij de vele SEO-tips.

👉 Toon gepersonaliseerde content op je professionele en geïntegreerde website. Deze zet je zelf makkelijk zonder code in elkaar. Je zit dus niet meer op een (dure) webdesigner te wachten.

👉 Online agenda’s en meetings om reistijd te besparen. Laat jouw klanten bijvoorbeeld zelf een online afspraak in jouw agenda plannen. Gewoon via de website of een link in je e-mail. 

👉 Verkoopautomatisering: stoom je leads klaar voor verkoop. Bijvoorbeeld met behulp van sales sequenties en het tracken van je contacten. Zo weet je precies wanneer jouw (automatische) e-mails gelezen zijn.

👉 Dynamische templates, offertes, prijsopgaven en voorwaarden met herbruikbare content. Je licht je juridische documenten toe met een sprankelende salesvideo. Zo val je lekker op en krijgen alle beslissers jouw informatie uit eerste hand.

👉 Tools om de druk bij de klantenservice te verlagen. Bijvoorbeeld chatbots, live chatsoftware, playbooks en een kennisbank op je website. Een ticketsysteem om al je servicetickets correct en goed af te handelen. En natuurlijk de nodige feedback enquête tools om de klanttevredenheid en klantloyaliteit te meten.

👉 Stroomlijn je processen. Synchroniseer data met gekoppelde software (vergeet het handmatig overnemen van gegevens). Breng in kaart welke taken als eerste opgepakt moeten worden. Houd alle KPI’s nauwlettend in de gaten. Doe eenvoudig salesvoorspellingen (forecasting). En bewaak processen met notificaties. Bijvoorbeeld bij het oplossen van problemen met klanten. En om verkoopkansen te benaderen en je offertes tijdig na te bellen.

Zo professionaliseer je dus de processen van jouw MKB-organisatie. Je verbetert de interne communicatie, planning en dienstverlening naar klanten. Je werkt over de afdelingen heen aan documenten, campagnes en projecten. Je verkort de doorlooptijden van je marketing-, sales- en servicetrajecten. Je verzamelt alle stuurinformatie in één centraal systeem. En je monitort je dashboards voor de slimste strategische keuzes. Snel en makkelijk!

Met weinig tijd krijg je met HubSpot zo toch meer gedaan. Bovendien zijn je inzichten gebaseerd op feiten. Daarnaast beschikt het systeem over tools om je data (automatisch) schoon te houden. Zo zorg je ervoor, dat je data ook echt klopt. Voor je strategische keuzes ben je hierdoor niet meer afhankelijk van wat medewerkers je vertellen. Het is de perfecte basis voor je bedrijfsvoering. En het helpt jouw MKB-organisatie om te innoveren en groeien.  

Wil je hier meer over weten? Bekijk dan hieronder onze ultieme HubSpot demovideo maar eens. Of download ons uitgebreide productoverzicht met alle mogelijkheden van HubSpot. Wij helpen jouw MKB-organisatie trouwens graag om HubSpot succesvol te implementeren.

New call-to-action

TIP: Misschien vind je deze artikelen ook interessant?

👉 Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?
👉 Organiseer jouw bedrijf als een kudde paarden en alles loopt gesmeerd.
👉 Waarom HubSpot CRM volgens ons een gouden medaille verdient.
👉 Je bedrijfsdata automatisch verrijken met HubSpot Insights.
👉 HubSpot: alwéér B2B Marketing Automation software leider bij Gartner!

Ontvang updates per email