Deel artikel
Strategische keuzes maken in het MKB met weinig tijd
door Floris van Muijen op 5-4-23 8:51
Heb je als MKB’er ook zo weinig tijd voor je strategische keuzes? Ben je teveel bezig met de dagelijkse rompslomp? Zoals de planning, het leveren van kwaliteit, problemen met klanten en gedoe met personeel. En loop je alsmaar tegen processen aan, die je wilt verbeteren? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van HubSpot.
Met behulp van HubSpot richt je veel van je processen namelijk efficiënt in. Hierdoor wordt jouw organisatie veel productiever. Bovendien houd je de resultaten van je organisatie eenvoudig bij met online rapportages. Je krijgt razendsnel inzicht in hoe jouw organisatie ervoor staat. Je houdt dus niet alleen tijd over voor je strategische beslissingen. Je neemt ze ook veel sneller!
HubSpot: een goede basis voor je strategische keuzes in het MKB
Implementeer je een modern IT-systeem zoals HubSpot? Dan gaat je MKB-organisatie functioneren als een geoliede machine. Je stroomlijnt er namelijk allerlei processen mee. Van administratieve processen tot marketing, verkoop en service.
Door er nog andere software aan te koppelen breid je deze mogelijkheden zelfs uit. Bijvoorbeeld met een handige tool voor projectmanagement. Of met boekhoudsoftware om meer inzicht in de behaalde resultaten te krijgen. De verschillende processen veranker je met workflows in jouw CRM-systeem. Daardoor gaan jouw afdelingen meer als één team samenwerken. Wel zo efficiënt! Ik illustreer dit even met een voorbeeld:
Fresh Air Klimaatsystemen heeft behoefte aan meer nieuwe klanten. De doelstelling voor sales is 10 extra nieuwe klanten per maand. Roderique heeft berekend, dat daar maandelijks minstens 50 meer leads voor nodig zijn.
Het bedrijf introduceert daarom een spetterende online marketingcampagne. Er wordt o.a. flink geadverteerd op Google. Dankzij HubSpot zijn deze online advertenties data-gedreven. Ze komen daardoor sneller bij de juiste doelgroep terecht.
Hierbij zet Fresh Air Klimaatsystemen de data uit haar CRM-systeem zo effectief mogelijk in. De MKB-organisatie is online goed zichtbaar bij de juiste doelgroep. Daardoor vinden meer relevante bezoekers de website. Deze bezoekers krijgen daar vervolgens gepersonaliseerde informatie te zien. Op speciale landingspagina’s converteert het bedrijf haar websitebezoekers hierna makkelijker naar leads.
Deze leads komen in een lead nurturing workflow terecht. Verkoop gaat ze pas benaderen als zij voldoende interesse hebben getoond. Met behulp van leadscoring krijgen de leads punten voor hun online gedrag. Alleen de ‘warmste’ leads gaan naar sales. De verkoopmedewerkers ontvangen dan automatisch een melding. Vervolgens bepalen zij wat ze ermee doen; gelijk benaderen of eerst iets anders.
Op het dashboard met online rapportages van Fresh Air Klimaatsysteem zie je het volgende:
- Hoeveel (meer) leads levert de marketingcampagne op?
- Hoeveel (extra) nieuwe klanten komen erbij?
- Welke online advertenties zijn het meest effectief?
In een oogopslag ziet Roderique wat hij met de marketingcampagne bereikt. Bovendien stuurt hij snel bij als dit nodig is. Natuurlijk is dit maar een voorbeeld. Het aantal processen dat je kunt stroomlijnen is enorm uitgebreid (afgestemd op jouw specifieke organisatiebehoeften). Je strategische keuzes in het MKB maak je zo dus veel makkelijker en sneller. Je dashboards vertellen je precies wat er moet gebeuren.
Bespaar tijd in het MKB met HubSpot als basis
Dankzij een all-in-1 CRM-systeem beschik je over veel tools waarmee je tijd bespaart. Bij HubSpot heb je onder andere de volgende tijdbesparende tools:
👉 Marketingautomatisering: gebruik de data in je CRM-systeem voor marketingcampagnes, lead nurturing en leadscoring. Besteed veel tijdrovende werkzaamheden uit en focus je op je beste verkoopkansen. Zet je sociale media kanalen zo effectief mogelijk in (social selling) en plan je berichten vooruit. En maak betere content dankzij de vele SEO-tips.
👉 Toon gepersonaliseerde content op je professionele en geïntegreerde website. Deze zet je zelf makkelijk zonder code in elkaar. Je zit dus niet meer op een (dure) webdesigner te wachten.
👉 Online agenda’s en meetings om reistijd te besparen. Laat jouw klanten bijvoorbeeld zelf een online afspraak in jouw agenda plannen. Gewoon via de website of een link in je e-mail.
👉 Verkoopautomatisering: stoom je leads klaar voor verkoop. Bijvoorbeeld met behulp van sales sequenties en het tracken van je contacten. Zo weet je precies wanneer jouw (automatische) e-mails gelezen zijn.
👉 Dynamische templates, offertes, prijsopgaven en voorwaarden met herbruikbare content. Je licht je juridische documenten toe met een sprankelende salesvideo. Zo val je lekker op en krijgen alle beslissers jouw informatie uit eerste hand.
👉 Tools om de druk bij de klantenservice te verlagen. Bijvoorbeeld chatbots, live chatsoftware, playbooks en een kennisbank op je website. Een ticketsysteem om al je servicetickets correct en goed af te handelen. En natuurlijk de nodige feedback enquête tools om de klanttevredenheid en klantloyaliteit te meten.
👉 Stroomlijn je processen. Synchroniseer data met gekoppelde software (vergeet het handmatig overnemen van gegevens). Breng in kaart welke taken als eerste opgepakt moeten worden. Houd alle KPI’s nauwlettend in de gaten. Doe eenvoudig salesvoorspellingen (forecasting). En bewaak processen met notificaties. Bijvoorbeeld bij het oplossen van problemen met klanten. En om verkoopkansen te benaderen en je offertes tijdig na te bellen.
Zo professionaliseer je dus de processen van jouw MKB-organisatie. Je verbetert de interne communicatie, planning en dienstverlening naar klanten. Je werkt over de afdelingen heen aan documenten, campagnes en projecten. Je verkort de doorlooptijden van je marketing-, sales- en servicetrajecten. Je verzamelt alle stuurinformatie in één centraal systeem. En je monitort je dashboards voor de slimste strategische keuzes. Snel en makkelijk!
Met weinig tijd krijg je met HubSpot zo toch meer gedaan. Bovendien zijn je inzichten gebaseerd op feiten. Daarnaast beschikt het systeem over tools om je data (automatisch) schoon te houden. Zo zorg je ervoor, dat je data ook echt klopt. Voor je strategische keuzes ben je hierdoor niet meer afhankelijk van wat medewerkers je vertellen. Het is de perfecte basis voor je bedrijfsvoering. En het helpt jouw MKB-organisatie om te innoveren en groeien.
Wil je hier meer over weten? Bekijk dan hieronder onze ultieme HubSpot demovideo maar eens. Of download ons uitgebreide productoverzicht met alle mogelijkheden van HubSpot. Wij helpen jouw MKB-organisatie trouwens graag om HubSpot succesvol te implementeren.
TIP: Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
👉 Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?
👉 Organiseer jouw bedrijf als een kudde paarden en alles loopt gesmeerd.
👉 Waarom HubSpot CRM volgens ons een gouden medaille verdient.
👉 Je bedrijfsdata automatisch verrijken met HubSpot Insights.
👉 HubSpot: alwéér B2B Marketing Automation software leider bij Gartner!
Deel artikel
- december 2024 (1)
- november 2024 (12)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)