Deel artikel
Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?
door Maxime Buis op 16-11-22 16:44
Hoeveel nieuwe klanten levert jouw marketingcampagne op? Welke sales inspanningen werken het beste? Met welke kanalen trek je de meeste sollicitanten aan? Hoe scoort jouw klantenservice afdeling? Er is zoveel wat je kunt meten met goede rapportages.
Steeds meer mensen zien het belang van rapportages in. Logisch ook. Goede rapportages zijn hartstikke waardevol voor organisaties. De mogelijkheden zijn echt oneindig. Als CRM Consultant vertel ik je graag over de uitgebreide rapportage mogelijkheden van HubSpot. Er zijn namelijk tot wel 200 (gratis en betaalde) standaard rapportages in de rapportagebibliotheek beschikbaar. Op kant en klare dashboards zie je in één oogopslag hoe jouw organisatie ervoor staat.
Heb je juist behoefte aan meer specifieke rapportages? Kies dan voor custom rapportages: rapportages op maat dus. Met een uitgebreider abonnement kun je namelijk ook zelf rapportages maken. Combineer de verschillende rapportages vervolgens op jouw dashboard. Precies zoals jij dat wilt. In dit artikel vertel ik je onder andere over:
Je eigen standaard en custom rapportages maken.
Welke rapportages zet je op jouw dashboards?
Het verschil tussen standaard en custom rapportages in HubSpot
Je eigen standaard en custom rapportages maken
Rapportages maak je tegenwoordig simpel zelf met gebruiksvriendelijke rapportage software. Dat is echt geen rocket science meer! Jouw complexe data visualiseer je op een begrijpelijk dashboard. Ideaal om verkoopvoorspellingen te doen. Afdelingen en individuele medewerkers te monitoren. En richting te geven aan jouw organisatie. Zonder dat je afhankelijk bent van een maatwerk specialist!
Deze rapportages baseer je op jouw belangrijkste doelen en KPI's. Persoonlijke doelen, afdelingsdoelen en organisatiedoelen. Je kunt er alles mee meten! Wat je maar wilt. Zolang de data maar beschikbaar is in jouw CRM-systeem.
Allemaal afzonderlijke rapportages zijn natuurlijk niet zo handig. Je wilt in één oogopslag zien hoe iets ervoor staat. Daarom maak je dashboards aan. Bijvoorbeeld een marketing dashboard, een klantenservice dashboard, een sales dashboard, een management dashboard en een HR-dashboard. Je kunt namelijk prima verschillende dashboards naast elkaar gebruiken.
Je kunt zelfs nog wat specifieker zijn. Maak bijvoorbeeld een speciaal dashboard aan voor jouw marketingcampagne. Of een dashboard met jouw persoonlijke targets, KPI's en taken. De mogelijkheden zijn echt superuitgebreid.
Jouw dashboards zijn een soort samenvatting van verschillende rapportages. Hoe dat eruitziet? Als losse tegeltjes met grafieken, tabellen en zelfs leuke GIFjes. De informatie op deze tegeltjes kun je aanpassen met filters. Natuurlijk voeg je alleen relevante tegeltjes aan jouw dashboards toe.
Welke rapportages zet je op jouw dashboards?
Met behulp van de rapportages op jouw dashboards monitor je of alles goed gaat. HubSpot bevat een groot aantal standaard rapportages. Welke standaard rapportages je kunt kiezen hangt van je licenties af. Heb je behoefte aan meer rapportages? Dan breid je de mogelijkheden uit met custom rapportages.
Hoe beïnvloeden de marketingactiviteiten de omzet van Domino Lampen? Marketingmanager Lida wil dat graag weten. Ze maakt daarom een dashboard met de volgende rapportages aan:
- Opbrengst per marketingkanaal.
- Opbrengst per marketingcampagne.
- Opbrengst van de verschillende soorten content (blogs, e-books, video's,…).
- Welke onderwerpen het populairst zijn.
- Welke content de beste deals oplevert.
- Welke content de meeste conversies oplevert.
- Hoe marketingcampagnes de sales pijplijn beïnvloeden.
In dit voorbeeld combineert Lida de resultaten van marketingcampagnes, marketingkanalen en content. Bovendien voegt ze daar omzetgegevens aan toe. Zo ontdekt ze welke inspanningen het meeste opleveren!
Uiteraard kan Lida uit dit voorbeeld nog veel meer meten. Bijvoorbeeld hoe de website het doet. Via welke kanalen de meeste bezoekers op de website terecht komen? Hoeveel bezoekers er terugkomen. Welke apparaten ze hierbij gebruiken. En waar leads zich tijdens hun aankoopproces bevinden.
TIP: Wil je meer over (automatisch) leads genereren weten? Lees dan ons blog: Wat zijn leads en wat is leadkwalificatie?
Jeroen is benieuwd waar de grootste sales kansen liggen. Welke deals zitten er in de pijplijn? Hoe groot is de kans dat deze deals doorgaan? Hoeveel deals gingen er het afgelopen kwartaal niet door? En hoe presteren eigenlijk de individuele sales medewerkers? Gaan zij hun persoonlijke doelen behalen?
Hij maakt een sales dashboard aan met de volgende rapportages:
- Behaalde omzet ten opzichte van de salesdoelen.
- De behaalde omzet per verkoopmedewerker.
- Gewonnen en verloren deals.
- Gewonnen en verloren deals per verkoopmedewerker.
- Alle openstaande verkoopkansen.
- De openstaande verkoopkansen per verkoopmedewerker.
- Individuele targets en prestaties per verkoopmedewerker (omzet, gewonnen en verloren deals, openstaande verkoopkansen).
Wat gaat er goed en wat moet er beter? Dankzij dit dashboard heeft Jeroen een fantastisch inzicht in de sales resultaten. Bovendien kan hij zo een goede inschatting maken van welke sales er nog aankomen.
TIP: HubSpot is ook geschikt voor Account Based Marketing (ABM). Er zijn rapportages om meer inzicht in je accounts te krijgen. Ontdek meer over ABM in ons blog: Account Based Marketing: zo meet je het succes met HubSpot.
Het verschil tussen standaard en custom rapportages in HubSpot
De standaard rapportages in HubSpot zijn gebaseerd op standaard velden. Wil je ook andere informatie op jouw dashboards hebben? En bepaalde data combineren? Zoals omzetgegevens, winstpercentages en het aantal leads dat je met jouw marketingcampagne gegenereerd hebt? Dan zijn er ‘custom velden’ nodig.
De voorbeelden hierboven bestaan uit een combinatie van standaard en custom rapportages. Wil je bijvoorbeeld weten welke deals een verkoopmedewerker gewonnen heeft? Dan is dat een standaardveld. Vermeld dat je daar de ‘omzet van de deals’ bij? Dan is dit is een ‘custom veld’ (veld op maat).
Deze data moet dan natuurlijk wel beschikbaar zijn in jouw CRM-systeem. Uiteraard is het mogelijk om deze ‘extra’ data toe te voegen. Koppel bijvoorbeeld je ERP-systeem, zoals SAP en Microsoft Navision. En verrijk jouw data met financiële informatie.
Is jouw website nog geen onderdeel van je CRM-systeem? Koppel je website dan voor specifieke websitedata. En koppel je e-mailprogramma om het effect van jouw e-mails beter te kunnen meten. Zoals Outlook of Gmail.
TIP: In de marketplace van HubSpot zijn veel standaard koppelingen beschikbaar. Toch zijn er vaak maatwerk koppelingen nodig. Onze developers helpen je daar graag bij!
Meer weten?
Ben je enthousiast geworden over de dashboard mogelijkheden van HubSpot? Of wil je er gewoon meer over weten? Vraag gerust een demo aan als je dat wilt. Maarten, Martijn of Floris laat je dan zien hoe de standaard en custom rapportages werken.
TIP: Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
★ Zo werkt HubSpot Sales reporting.
★ Gebruik dashboards binnen CRM om data inzichtelijk te maken.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)