HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Zo werkt HubSpot Sales reporting

HubSpot Sales reporting. Als verkoper moet je altijd gemakkelijk toegang hebben tot betrouwbare verkoopdata. Deze gebruiken zij om hun teams zo goed mogelijk aan te sturen. Maar waar vind je deze data in HubSpot en hoe zorg je ervoor dat de belangrijkste KPI’s meetbaar én inzichtelijk zijn?

In deze video ontdek je de 4 rapportage mogelijkheden binnen HubSpot. Zo laat je jouw sales team nog beter presteren.

Standaard dashboards

Het maken van een dashboard in HubSpot is gewoonweg eenvoudig. HubSpot biedt kant-en-klare dashboards aan met verschillende rapporten voor Sales, Marketing, Service en zelfs CMS.

Je krijgt in zo’n dashboards een aantal standaard rapportages die je inzicht geven in de prestaties van jouw team per afdeling. Het dashboard werkt snel. Eenmaal aangemaakt zie je direct resultaten afkomstig van jouw HubSpot-data. De rapportages binnen HubSpot zijn doorklikbaar. Je kunt inzoomen op bepaalde resultaten om meer context te genereren. Als beginnend HubSpot-gebruiker is het maken van een standaard dashboard een eitje!

Custom dashboards

Ga een stap verder en maak tailor made rapportages om aan je dashboards toe te voegen. Zo creëer je een dashboard die gelijk aansluit op jouw belangrijkste KPI’s.

Met een custom dashboard richt je je dashboard in met de voor jou belangrijkste rapportages. Natuurlijk kan je gebruik maken van bestaande rapportages uit de bibliotheek, maar met custom rapportages heb je carte blanche. Stel een nieuw rapport op en gebruik de gebruiksvriendelijke wizard waarin je zelf bepaalt waarover je rapporteert.

Wil je volledige vrijheid? Kies dan voor de ‘aangepaste rapporten-builder’. Met deze optie bepaal je zelf over welke data je rapporteert. Je kiest dus zelf welke informatie je op de x- en y as ziet. Kortom, de sky-is-the-limit!

Sales forecasting

Met HubSpot reporting krijg je inzicht in hoeveel verkoopkansen er open staan. Maar dit zegt weinig over hoeveel omzet jouw team verwacht te doen in bepaalde periode.

Gebruik de forecasting-tool om de voortgang van je team te volgen. In de video zie je hoe dit eruit ziet.

Door per deal aan te geven wat de prognose is kan HubSpot berekenen hoe groot de kans is dat je je target haalt op basis van het aantal deals in de pipeline. Met deze prognosecategorie geef je in feite aan wat je gevoel is bij een deal. Zo schat je dus hoe groot de kans is dat een bepaalde deal gaat vallen. Ook kun je een prognosebedrag invoeren waarvan jij denkt dat je dit kunt sluiten.

Met Sales Forecasting houden sales managers eenvoudig bij waar het team staat ten opzichte van het target. Zo grijp je tijdig in en bied je support waar nodig.

Sales analytics

Als commercieel eindverantwoordelijke wil je een overzicht hebben van de sales activiteiten. En hou jouw sales team functioneert. Met Sales Analytics volg je de belangrijkste trends en ontwikkelingen dankzij slimme analyses en rapportages binnen HubSpot. Zelfs op basis van oude gegevens uit HubSpot CRM.

In de video licht ik er één toe.

Ontdek de mogelijkheden van HubSpot Sales reporting

Ben jij ook zo enthousiast geworden, net als ik? Met HubSpot heb je alles binnen handbereik. Heb je nog vragen of wil je eens sparren over de mogelijkheden? Plan een afspraak in mijn agenda, dan help ik je graag verder!

New call-to-action

 

Ontvang updates per email