HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

SEO tool met tips voor een betere website ranking in zoekmachines

SEO tool met tips voor een betere website ranking in zoekmachines

Ben je een marketeer? Dan is SEO (zoekmachineoptimalisatie) vast een hele uitdaging voor je. Hoe krijg je jouw websitepagina’s bovenaan in Google? Zónder dat je daarvoor betaalt. Hoe trek je daarbij de aandacht van jouw doelgroep? En hoe converteer je jouw websitebezoekers vervolgens slim naar leads?

SEO is altijd in beweging. Staat je tekst vandaag bovenaan in Google? Dan morgen misschien niet meer. Er komen steeds nieuwe (nog betere) teksten bij. Bovendien verandert er regelmatig iets aan de algoritmen van zoekmachines. Hoe ga je hier efficiënt mee om? Hoe blijf je scoren met jouw content?

In dit artikel lees je over:
Wat is SEO?
Zoekmachineoptimalisatie: hoe werkt SEO?
Hoe helpt de SEO-tool van HubSpot bij een betere website ranking in zoekmachines?
Meer weten over de handige SEO-tool van HubSpot?

Wat is SEO?

Schrijf je teksten voor je website? Dan wil je natuurlijk dat jouw doelgroep die teksten vindt en leest. Wat is daarvoor nodig? Juist, een goede website ranking in de zoekmachines (Google, Yahoo, etc.) als iemand jouw ‘zoektermen’ opzoekt. Om hoger in de zoekresultaten te komen gebruik je SEO (Search Engine Optimization). Dit omvat alles wat je kunt doen voor een betere zoekmachine-ranking van jouw content. Zoals je blogs en landingspagina’s

Met goed scorende content trek je meer ‘gratis’ bezoekers naar je website. Hoe beter jouw website in de zoekmachines scoort hoe groter die kans is. Van een goede SEO profiteer je lang. Veel langer dan bij betaalde advertenties (SEA). Die verdwijnen namelijk weer als je stopt met te betalen. Het loont daarom wel de moeite om te investeren in SEO.

New call-to-action

Zoekmachineoptimalisatie: hoe werkt SEO?

Dat is een makkelijke vraag met een moeilijk antwoord. Er spelen namelijk veel dingen mee, die je niet allemaal kunt beïnvloeden. Bovendien verandert er regelmatig iets in de algoritmen. Deze algoritmen bepalen welke content bovenaan komt. Alleen zijn deze algoritmen geheim. 

Je website moet begrijpbaar zijn
Je weet dus nooit precies waar de zoekmachines op letten. Maar we weten wel dat het belangrijk is dat jouw website technisch goed functioneert. De zoekmachines moeten jouw website makkelijk begrijpen. Daarom is het handig als je website een duidelijke structuur heeft. Bovendien moet je website snel zijn en geen of weinig fouten bevatten. 

TIP: Met de HubSpot CMS Hub bouw je eenvoudig zelf een professionele en geoptimaliseerde website. Gewoon met een drag-and-drop-editor (slepen en neerzetten) zonder lastige codes.

Content
Daarnaast moet er natuurlijk content op je website staan. Zoals teksten, afbeeldingen en video’s. Zoekmachines begrijpen teksten het beste. Maar teksten scoren wel beter in combinatie met andere soorten content. Daarnaast is het slim om zoekmachines over je website te vertellen. Bijvoorbeeld via Google Search Console

Autoriteit
Tenslotte heeft je website ook autoriteit nodig. De inhoud van je website moet waardevol en relevant voor je websitebezoekers zijn. Jouw naamsbekendheid is belangrijk. En hoe lang je website domein (bijvoorbeeld www.systony.nl) al bestaat. Er zijn verschillende trucs om je website autoriteit te vergroten. Bijvoorbeeld linkbuilding (kwalitatieve linkjes van andere websites naar jouw website).

Is de basis in orde en staat er voldoende kwalitatieve content op je website? Dan is het tijd om te starten met websiteoptimalisatie. 

TIP: Weet je dat je sociale media posts kunnen bijdragen aan een betere SEO? In dit artikel vertellen we je daar meer over: Hoe vergroot je de impact van jouw sociale media?

Hoe helpt de SEO-tool van HubSpot bij een betere website ranking in zoekmachines? 

Voor een goede website ranking moeten jouw teksten dus aan bepaalde basisvereisten voldoen. Dit noem je ‘ranking factoren’. Deze ranking factoren zijn de basis van de (geheime) algoritmen. Op basis hiervan bepaalt een zoekmachine de volgorde van zoekresultaten. Een aantal hiervan heb ik hierboven al benoemd.

Welke ranking factoren zijn bekend?
SEO-specialisten onderzoeken regelmatig wat een positief effect op een website ranking heeft. Soms vertelt Google er ook zelf wat over. Een aantal ranking factoren zijn daardoor bekend; de meeste zijn onbekend. Je moet dus maar roeien met de riemen die je hebt!

Zoekwoordonderzoek 
Met jouw content beantwoord je de vragen van je doelgroep zo goed mogelijk. Voordat je een nieuwe tekst schrijft begin je met een zoekwoordenonderzoek. Tijdens dit zoekwoordenonderzoek bepaal je met welke zoekwoorden je de beste kans maakt. 

Kies wel relevante zoekwoorden, die bij de rest van jouw website passen. Deze zoekwoorden ‘optimaliseer’ je vervolgens in jouw websiteteksten. Je laat ze overal terugkomen. Bijvoorbeeld in de titel van je tekst, de tussenkopjes, de link (URL), de ALT-tags (beschrijving achter afbeeldingen) en de meta-description (daarin vertel je de zoekmachines waar jouw tekst over gaat). Zo snappen zoekmachines de inhoud van jouw content beter.  

TIP: Pas op voor keyword stuffing; één zoekterm te vaak opnemen. Vroeger was dat dé manier, maar nu niet meer. Het kan zelfs een negatief effect op je SEO hebben!

In de SEO tool van HubSpot zijn belangrijke (bekende) ranking factoren verwerkt. De SEO tool helpt je om betere inhoud te maken. En om je website autoriteit te vergroten. Zo krijg je allerlei aanbevelingen en tips. Bijvoorbeeld over de lengte van je tekst, de laadsnelheid van je pagina, je meta-description en de titel van je blog. 

SEO aanbevelingen en tips HubSpot SEO tool

De SEO tool van HubSpot is geïntegreerd met al je contenttools in HubSpot. Zoals die voor je blogs en landingspagina’s. En de rest van je website als je die in HubSpot gemaakt hebt. Je ziet precies welke acties nodig zijn. Daarbij geeft de HubSpot SEO tool automatisch aan welke optimalisaties het belangrijkste zijn.

HubSpot is een all-in-one CRM-pakket waar de SEO tool onderdeel van uitmaakt. Daardoor kun je gebruik maken van nog veel meer handige tools. Zoek bijvoorbeeld met A/B-testen uit welke websitecontent het beste werkt (behalve bij blogs). Plan de plaatsing van jouw nieuwe blogs vooruit. En deel deze content automatisch via (een vooraf gepland) sociale media bericht. Bijvoorbeeld via Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn.

Heb je jouw doelgroep naar je website verleid? Dan beschik je over talloze tools om deze websitebezoekers makkelijker te converteren naar leads. Vervolgens stoom je jouw leads langzaam klaar voor opvolging. Marketing Automation is hier een erg belangrijk onderdeel bij.

TIP: Tegenwoordig worden meeste zoekopdrachten via smartphones uitgevoerd. Je website moet daarom goed geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Maak je jouw website in HubSpot? Dan zit het hiermee wel goed!

Meer weten over de handige SEO-tool van HubSpot?

Ben je benieuwd hoe de SEO tool van HubSpot eruit ziet? En hoe je er een betere website ranking mee behaalt? Tijdens een korte demo laten onze adviseurs je dat graag zien. Uiteraard is dit geheel vrijblijvend. Online plan je zelf een afspraak wanneer het jou uitkomt.

Wist je trouwens dat wij een razendsnelle SEO check voor je uit kunnen voeren? Het enige wat je hoeft te doen is je website URL in te voeren. 

Nieuwe call-to-action

Ben je benieuwd wat je nog meer met HubSpot kunt? In ons kenniscentrum vind je allerlei video’s en downloads. Ook hebben we veel blogs geschreven over de verschillende functionaliteiten. Bijvoorbeeld deze:

Wat kun je met HubSpot?
Wat zijn de plus- en minpunten van HubSpot?
De top 10 beste functies van HubSpot.
Behaal een betere ranking met on-page SEO.
Online leadgeneratie: hoe pak je dat het beste aan?
HubSpot: alwéér B2B Marketing Automation software leider bij Gartner!



Ontvang updates per email