Deel artikel
Hoe meet je het effect van je e-mailcampagnes?
door Ellen Prins op 10-3-20 11:24
E-mailmarketing is een effectieve manier om leads en nieuwe business te genereren. Maar wanneer is je e-mailcampagne eigenlijk succesvol? Dat weet je pas als je de resultaten ervan op de juiste manier meet. Gelukkig zijn daar verschillende statistieken voor. Hieronder behandel ik de belangrijkste statistieken om het effect van je e-mailcampagnes te meten.
Het meten van je e-mailcampagnes
Meet je de resultaten van je e-mailcampagnes? Dan kun je ze tegen je gemiddelde e-mailcampagne resultaten afzetten. Zo krijg je snel een duidelijk beeld of een e-mailcampagne goed of slecht presteert. Deze informatie gebruik je om jouw toekomstige e-mailcampagnes te optimaliseren. Zodat je daarmee betere resultaten behaalt. En zo maak je jouw e-mailcampagnes ook steeds beter.
De bouncerate van je e-mails
Een bounce is een e-mail die niet in de inbox van je ontvanger terecht komt. Er zijn 2 soorten bounces:
- Soft bounces: een soft bounce ontstaat door een tijdelijk probleem met een e-mailadres. Bijvoorbeeld een volle inbox of een probleem met de server.
- Hard bounces: een hardbounce komt door een fout met een e-mailadres. Bijvoorbeeld doordat een e-mailadres niet (meer) bestaat.
👉 TIP: Controleer het percentage bounces na iedere mailing die je verstuurt. En schoon je e-maillijst op als dat nodig is.
Het percentage afgeleverde e-mails
Een belangrijk cijfer is het percentage afgeleverde e-mails. Dit is het aantal ontvangen e-mails ten opzichte van het aantal verstuurde e-mails.
Stel dat een e-mailadres niet meer actief is. Of dat er een spelfout inzit. Dan ontstaat er een hard bounce, waardoor jouw e-mail niet afgeleverd wordt. Het percentage afgeleverde e-mails bereken je op de volgende manier:
✏️ Afgeleverde e-mails / verstuurde e-mails x 100%
👉 TIP: Het is belangrijk om je e-maillijst gezond te houden. Streef daarom altijd naar een afleverpercentage dat boven de 95% ligt. Ligt het afleverpercentage bij een bepaalde e-mailcampagne lager? Kijk dan eens naar de onderwerpsregel en de inhoud van je e-mail. Misschien worden jouw e-mails als spam gemarkeerd. En komen ze daardoor niet bij je ontvangers aan.
De CTR (Click Through Rate)
De CTR is het percentage ontvangers dat op een link in je e-mail klikt. De CTR bereken je zo:
✏️ Totaal aantal (unieke) kliks / afgeleverde e-mails x 100%
De CTR verschilt meestal per type e-mail. Nieuwsbrieven hebben bijvoorbeeld vaak een hogere CTR dan promotie e-mails. Vergelijk jouw CTR's daarom met soortgelijke e-mails die je verstuurt. En niet met alle e-mails die je verzendt.
De conversieratio van je e-mailcampagnes
Met de conversieratio meet je de effectiviteit van jouw e-mailcampagnes. Je berekent het met het aantal ontvangers dat op een link in je e-mail klikt. Én daarna de gewenste actie uitvoert. Zoals het invullen van een formulier op je website. Of het kopen van een product in je webshop.
De conversieratio bereken je als volgt:
✏️ Aantal keer gewenste actie uitgevoerd / aantal kliks x 100%
Je conversieratio is niet alleen afhankelijk van het aantal e-mails dat je verstuurt. Ook andere dingen zijn van invloed. Bijvoorbeeld of jouw landingspagina aanzet tot actie. Om je conversieratio te berekenen moet je jouw e-mailplatform integreren met speciale software voor websitestatistieken. Tracking URL’s in je e-mails zijn hierbij heel handig.
De groeiratio van je mailinglist
Voor een effectieve e-mailmarketing campagne is een up-to-date lijst met e-mailadressen erg belangrijk. Nieuwe e-mailadressen komen erbij en uitgeschreven (of gebouncte) e-mailadressen gaan eraf. Het liefste automatisch.
Daarna bereken je de groeiratio zo:
✏️ ((Aantal uitschrijvingen + bounces) – aantal nieuwe e-mailadressen) / grootte van de originele lijst x 100%
Minder geschikte statistieken voor je e-mailcampagnes
E-mailplatformen hebben vaak een hoop statistieken beschikbaar. Maar of je de effectiviteit van je e-mailcampagnes ermee kunt meten is de vraag. Dit zijn de meest voorkomende statistieken:
Open ratio
De open ratio is een percentage van het aantal e-mails dat je ontvangers geopend hebben. Deze statistiek is niet betrouwbaar. E-mailplatformen gaan hierbij namelijk uit van de geladen afbeeldingen. Maar veel e-mailclients blokkeren de afbeeldingen juist standaard. En daarom klopt de open ratio meestal voor geen meter. De CTR is dan ook een veel waardevollere en betrouwbaardere statistiek.
Uitschrijf ratio
Het aantal uitschrijvingen is niet betrouwbaar om de gezondheid van je mailingslist te controleren. De meeste ontvangers schrijven zich namelijk niet uit. Zij laten jouw e-mails gewoon links liggen. Ook hier geldt dat de click through rate belangrijker is. Het aantal uitschrijvingen gebruik je wel om de groeiratio van je mailinglist te berekenen.
Meer informatie over e-mailcampagnes
Wil je weten hoe je een effectieve e-mailcampagne met HubSpot opzet? Ik heb wat artikelen verzameld om jou daarbij te ondersteunen:
- Schrijf de perfecte onderwerpregels voor je e-mails.
- Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox.
- Waar moet een effectieve e-mailcampagne aan voldoen?
- Wat is het beste moment om je e-mailcampagnes te versturen?
- 10 e-mailmarketing tips voor een hogere open en click rate.
- Lead scoring voor effectieve marketing en verkoop.
- Online leadgeneratie: hoe pak je dat het beste aan?
- HubSpot: all-in-one CRM-software voor Marketing, Sales en Service.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)