Delen
van Maxime Buis op 23-7-24 8:45
CRM-analytics voor je marketing, sales en service activiteiten
Hoe pas je deze CRM-analytics nou op je marketing, sales en service activiteiten in HubSpot toe? Zoals je website, formulieren, verkoopactiviteiten en klantenservice werkzaamheden? Dat vertel ik je hieronder.
CRM-analytics van je websiteverkeer
Je website is waarschijnlijk het middelpunt van je bedrijfsactiviteiten. Daarom wil je precies weten wat daarop gebeurt.
👉 TIP: Weet je dat HubSpot deze statistieken ook voor externe gekoppelde websites genereert? Bijvoorbeeld websites die in Wordpress, Drupal of Joomla gebouwd zijn. Daar moet je dan wel eerst een trackingcode voor installeren.
Dankzij de ingebouwde analysetools leer je ontzettend veel over het gedrag van je websitebezoekers. Zo volg je de interacties en de levenscyclus van je klanten. Zie je precies welke marketinginteracties jouw omzet verhogen. En welke marketingkanalen het meest effectief zijn. Zodat je op basis van de interacties de juiste automatiseringsworkflows activeert.
👉 TIP: Door multi-touch omzettoeschrijving ontdek je hoe verschillende marketing-contactpunten samen de omzet verhogen.
Je contacten analyseren
Splits je contacten op in bronnen, levenscyclusfasen, landen, activiteiten of aanmaakdata. En analyseer hiermee de trends van een specifieke lijst, opgeslagen filter of je volledige CRM-database. Ontdek zo bijvoorbeeld hoe je geselecteerde contacten voor het eerst op je website terecht zijn gekomen. Bijvoorbeeld via:
- Betaalde online advertenties.
- Organische zoekresultaten in de zoekmachines.
- Sociale media berichten.
- Doorverwijzingen via andere websites.
- Rechtstreeks verkeer.
In HubSpot analyseer je eenvoudig waar de contacten zich in de levenscyclus bevinden. Wanneer ze aan je CRM-database zijn toegevoegd. Hoe websitebezoekers naar leads zijn geconverteerd. En wat ze allemaal uitspoken. Op welke marketing e-mails en CTA's hebben ze bijvoorbeeld geklikt? Hoe vaak zijn ze naar je website teruggekeerd? En welke formulieren hebben ze ingevuld?
CRM-analytics voor je e-mailcampagnes
Heb je een marketing e-mail verzonden? Dan wil je graag weten wat het effect hiervan is. Op een speciaal e-mail dashboard maakt HubSpot dit voor je inzichtelijk. Hierop zie je bijvoorbeeld:
- Bezorgingspercentages, bounces, afmeldingen en spamrapportages.
- Open rates: hoeveel mensen openen je e-mails? HubSpot kijkt hiervoor naar de geladen afbeeldingen en de linkjes waarop geklikt is.
- Klikfrequentie en meest aangeklikte linkjes: hoeveel mensen klikken op een link en welke linkjes zijn het populairst?
- Tijd die aan je e-mails wordt besteed. Welke contacten zijn het meest betrokken?
👉 TIP: Zet je organisatie Account Based Marketing (ABM) in? Bekijk dan je meest betrokken doelaccounts op basis van de klikfrequentie.
Uiteraard monitor je ook de e-mailprestaties van je workflows. Denk bijvoorbeeld aan de e-mails die je tijdens je lead nurturing campagnes verstuurd hebt.
👉 TIP: Met de rapportagetool voeg je ook statistieken voor je e-mail campagnes aan je marketing dashboards toe.
👉 TIP: Heb je Shopify geïntegreerd? Analyseer dan de kracht van ‘verlaten winkelwagentje e-mails'. Hoeveel meer omzet hebben de e-mails je opgeleverd?
Je formulierinzendingen analyseren
Hoe effectief zijn je formulieren? Ook dat evalueer je eenvoudig in HubSpot. Zo maakt HubSpot bijvoorbeeld voor je inzichtelijk:
- Het aantal weergaven van de pagina’s met het formulier.
- Het aantal formulierinzendingen.
- Het aantal inzendingen in verhouding tot het aantal paginaweergaven.
Je kunt ook verschillende formulieren met elkaar vergelijken.
Je sociale media kanalen evalueren
Zijn de accounts van je sociale media kanalen aan HubSpot gekoppeld? Dan kun je de resultaten van al je sociale posts op 1 centrale plek bekijken en analyseren. Zoals alle (1e) impressies, ‘Vind ik leuks’, klikken, geschreven reacties en retweets.
Je ziet precies wat het effect van je sociale posts is. Hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld door op je website terecht gekomen? Hoeveel nieuwe contacten hebben ze opgeleverd? En wat zijn je meest populaire sociale berichten?
Natuurlijk zie je ook hoe het met je volgers gaat en zijn er allerlei filtermogelijkheden. Bijvoorbeeld voor de campagnes waar je sociale berichten aan zijn gekoppeld.
Als je Youtube koppelt dan krijg je toegang tot allerlei statistieken daarvan. Bijvoorbeeld van het aantal volgers, de reacties, het aantal weergaven en de gemiddelde weergaveduur van je video's.
Sales Analytics
Met je sales analytics houd je de prestaties van je verkoopteam bij. Ze geven je een fantastisch inzicht in je verkooppijplijnen en de verwachte verkoopresultaten. Deze statistieken zijn dan ook ideaal om de voortgang van je salesteam te monitoren.
Dit maak je bijvoorbeeld op je sales dashboards inzichtelijk:
- Het aantal verkoopgesprekken van verkopers en salesteams (en de uitkomst hiervan).
- Het aantal chatgesprekken via live chatten en Facebook Messenger.
- Voltooide salesactiviteiten, zoals meetings, taken, e-mails en notities.
- Aantal gewonnen en verloren deals.
- Leadtrechter: de tijd vanaf het eerste contact met een lead tot de dealconversie.
- Klantreis: visualisatie van hoe je leads de verschillende leadfasen doorlopen.
- Leadresponstijd: hoe lang het duurt voordat een lead aan een medewerker is toegewezen? En op welk moment is er interactie tussen de medewerker en de lead? Denk hierbij aan e-mailen, bellen, chatten en afspreken.
- De tijd die deals in iedere dealfase doorbrengen en de verkooptijd.
- Dealtrechter: het aantal deals in de dealfasen van je pijplijn.
- Forecasting omzetprognoses.
Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.
👉 TIP: Weet je dat je ook externe gegevens kunt toevoegen?
👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant: KPI voorbeelden voor verkoopteams.
Service Analytics
De service analytics zijn ontworpen om het succes van je klantenserviceteam bij te houden. Zo monitor je met kant-en-klare statistieken eenvoudig:
- Je klanttevredenheidsscores.
- De gemiddelde responstijd voor servicetickets.
- De kwaliteit en kwantiteit van je ondersteuning.
Uiteraard pas je ook hiervoor allerlei handige filters toe. Bijvoorbeeld het datumbereik, en de verantwoordelijke teams of medewerkers. Ook kun je op de bronnen van je servicetickets filteren. Zoals chats, e-mails, telefoongesprekken en formulieren.
Dit zijn de meest gebruikte soorten rapportages voor de service afdeling:
- Klanttevredenheidscores (CSAT) die klanten doorgeven nadat ze door de klantenservice zijn geholpen.
- Teamprestaties: wat is de gemiddelde tijd die je klantenservice nodig heeft om supporttickets af te ronden?
- Chat wachttijd: hoe lang wachten klanten gemiddeld op een chatreactie?
- Ondersteuningsvolume: Hoeveel servicetickets pakken individuele klantenservicemedewerkers op? Wat zijn de trends in het ondersteuningsvolume?
- Tickettijd in de pijplijn: hoe lang blijven supporttickets in iedere fase van de ticketpijplijn zitten?
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant:
➜ 17 KPI voorbeelden voor je klantenservice dashboard in HubSpot.
➜ HubSpot en Aircall: compleet software pakket met klantenservice tools.
➜ Ontdek het CRM-systeem met de beste webcare tools.
De feedback van je klanten analyseren
In HubSpot analyseer je doorlopend hoe je klanten over je organisatie denken. Bijvoorbeeld met NPS-scores, CSAT-scores en CES-scores. Zodat je jouw bedrijfsprocessen op basis van de feedback kunt verbeteren. Op je service dashboard neem je dan ook allerlei soorten klantenfeedback rapportages op. Om verder in te zoomen klik je vanaf je dashboard door naar de individuele enquêtes.
👉 TIP: Hier vind je er meer informatie over: Hoe ga je met feedback enquêtes in de HubSpot Service Hub om?
Ook profiteren van de robuuste CRM-analytics van HubSpot?
Of je nou afzonderlijke websitepagina’s analyseert. Belangrijke statistieken over je conversiepercentages vergelijkt. Onderzoekt welke verkeersbronnen en topic clusters de meeste klanten opleveren. Analyseert wat de knelpunten van je klantenservice zijn. Of naar het totaalplaatje kijkt. De CRM-analytics van HubSpot geven je een diepgaand inzicht. Zodat je goede op feiten gebaseerde beslissingen neemt.
Meer weten over de CRM-software? Bekijk onze ultieme CRM demo video hieronder of boek gelijk een afspraak in onze agenda. Je kunt ook eerst nog even wat rondneuzen op onze website. We hebben namelijk allerlei interessante blogs, video's en casestudies voor je gemaakt.