Deel artikel
Met deze CRM-analytics zie je snel hoe succesvol jouw organisatie is
door Maxime Buis op 23-7-24 8:45
Wil je ook graag de beste strategische beslissingen nemen? Met flexibele en schaalbare all-in-one CRM-software, die bij je organisatie blijft passen?
Kijk dan eens naar het totaalpakket van HubSpot. Dit complete CRM-pakket is speciaal voor inbound marketing, sales en service ontworpen. Daarnaast bevat het een robuust pakket met CRM-analytics. Zodat je echt altijd de beste data-gestuurde beslissingen neemt.
Gebruik de vele standaard rapportages uit de rapportagebibliotheek. Maak je eigen rapportages op maat. En selecteer zelf welke rapportages je op je dashboards wilt weergeven. Zodat je alle belangrijke informatie altijd netjes per onderwerp gestructureerd voorhanden hebt. Met de verschillende soorten CRM-analytics hieronder meet je het succes van je organisatie eenvoudig.
Standaard CRM-analytics uit de rapportagebibliotheek
In de rapportagebibliotheek van HubSpot vind je alle kant-en-klare standaard CRM-analytics. Zoals statistieken over je website, verkoopactiviteiten en service activiteiten. Bereken hiermee bijvoorbeeld het aantal deals, dat door je websiteverkeer is ontstaan. Of houd het aantal nieuwe contactconversies uit je online advertenties bij.
Dit kun je met je standaard statistieken:
- De naam wijzigen
- Klonen
- Aanpassen
- Exporteren
- Delen
De filters van de meeste standaard rapportages pas je eenvoudig aan. Je bepaalt zelf welke HubSpot-gebruikers toegang tot de standaard CRM-analytics hebben (die niet op je dashboards staan). Je kunt eigenaren aan je rapportages toewijzen. En je CRM-analytics aan je business units of merken koppelen (met de speciale add-on hiervoor). Welke standaard rapportages je precies hebt hangt wel van je HubSpot-licenties af.
👉 TIP: Deel je CRM-analytics via e-mail of Slack met je collega’s (eenmalig of op terugkerende basis).
CRM-analytics op maat
Voor CRM-analytics op maat kun je alle data uit je CRM-portaal gebruiken. Dit zijn veelvoorkomende voorbeelden:
Voorbeeld 1: objecten
CRM-analytics die over 1 of meerdere (custom) CRM-object gaan. Bijvoorbeeld over je contacten, bedrijven, deals, offertes, servicetickets en feedbackinzendingen. En statistieken om je objecten in relatie tot je marketing-, verkoop- en salesactiviteiten te meten.
Voor deze CRM-analytics gebruik je de Custom Report Builder van HubSpot. Je bepaalt hierin zelf welke gegevens je aan elkaar koppelt. En wat de uitkomst van je statistieken moet zijn. Zo bereken je bijvoorbeeld welke soorten deals de meeste omzet opleveren.
👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant: Welke grafieken en tabellen gebruik je voor je rapportages in HubSpot?
Voorbeeld 2: trechterrapportages
Met trechterrapportages meet je de conversiepercentages van verschillende fasen. Bijvoorbeeld van de levenscyclus van je klanten, dealpijplijnen en evenementen. Zo zie je bijvoorbeeld hoe contactpersonen zich door een aankooptraject bewegen.
Voorbeeld 3: attributierapportages
Dankzij attributierapportages ontdek je welke bronnen en interacties belangrijk voor je leadgeneratie zijn. Wat een grote impact op je omzet heeft. En welke bronnen, middelen en interacties je deals beïnvloeden.
Met een attributierapportage maak je bijvoorbeeld de interacties tijdens een klanttraject inzichtelijk. Ze laten je zien welke marketinginspanningen tot de meeste nieuwe contacten leiden. Of juist tot de meeste deals of omzet.
Zo houd je bijvoorbeeld bij welke advertenties het beste werken. Op welke landingspagina’s je contacten converteren. Op welke CTA’s zij klikken. Welke kenmerken van je deals belangrijk zijn. Welke lead nurturing e-mails tot een actie leiden. En nog zoveel meer.
Uiteraard voeg je ook aan deze rapportages allerlei handige filters toe. Bijvoorbeeld om de data voor een bepaalde periode, levenscyclusfase of campagne te bekijken. Of om op bepaalde interactiebronnen in te zoomen. Zoals online advertenties, organische zoekresultaten en sociale media posts.
👉 TIP: Groepeer je rapportages op je dashboards. Zo maak je allerlei relevante informatie over 1 bepaald onderwerp inzichtelijk.
Voorbeeld 4: customer journey analytics
Als het om grote investeringen gaat kopen klanten niet zomaar iets. Eerst doorlopen ze een traject, waarbij ze een oplossing voor hun pijnpunten zoeken. Tijdens dat traject leren ze je merk kennen. Daarna besluiten ze om je product of dienst wel of niet te kopen. Alle verschillende stapjes van dit project noem je de klantreis.
Je wil graag inzicht in deze klantreis hebben. Want dan kun je op het juiste moment actie ondernemen. En dat is precies waar je jouw Customer Journey Analytics voor gebruikt. Met deze analyses breng je namelijk in beeld hoe je prospects en klanten zich gedragen. Hoe betrokken ze bij je organisatie zijn. Hoe ze tijdens het klanttraject converteren. En waarom ze juist niet converteren.
Dankzij deze CRM Analytics bekijk je de impact van iedere interactie met je contactpersonen. Je ontdekt met welke contactmomenten je de meeste klanten aantrekt. En hoe je deals zich tijdens het klanttraject gedragen. Bovendien schrijf je iedere klantinteractie aan omzet en conversieratio’s toe. Kortom: deze statistieken helpen je om je aankooppercentages te verbeteren en je ROI te vergroten.
👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant: Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?
CRM-analytics voor je marketing, sales en service activiteiten
Hoe pas je deze CRM-analytics nou op je marketing, sales en service activiteiten in HubSpot toe? Zoals je website, formulieren, verkoopactiviteiten en klantenservice werkzaamheden? Dat vertel ik je hieronder.
CRM-analytics van je websiteverkeer
Je website is waarschijnlijk het middelpunt van je bedrijfsactiviteiten. Daarom wil je precies weten wat daarop gebeurt.
👉 TIP: Weet je dat HubSpot deze statistieken ook voor externe gekoppelde websites genereert? Bijvoorbeeld websites die in Wordpress, Drupal of Joomla gebouwd zijn. Daar moet je dan wel eerst een trackingcode voor installeren.
Dankzij de ingebouwde analysetools leer je ontzettend veel over het gedrag van je websitebezoekers. Zo volg je de interacties en de levenscyclus van je klanten. Zie je precies welke marketinginteracties jouw omzet verhogen. En welke marketingkanalen het meest effectief zijn. Zodat je op basis van de interacties de juiste automatiseringsworkflows activeert.
👉 TIP: Door multi-touch omzettoeschrijving ontdek je hoe verschillende marketing-contactpunten samen de omzet verhogen.
Je contacten analyseren
Splits je contacten op in bronnen, levenscyclusfasen, landen, activiteiten of aanmaakdata. En analyseer hiermee de trends van een specifieke lijst, opgeslagen filter of je volledige CRM-database. Ontdek zo bijvoorbeeld hoe je geselecteerde contacten voor het eerst op je website terecht zijn gekomen. Bijvoorbeeld via:
- Betaalde online advertenties.
- Organische zoekresultaten in de zoekmachines.
- Sociale media berichten.
- Doorverwijzingen via andere websites.
- Rechtstreeks verkeer.
In HubSpot analyseer je eenvoudig waar de contacten zich in de levenscyclus bevinden. Wanneer ze aan je CRM-database zijn toegevoegd. Hoe websitebezoekers naar leads zijn geconverteerd. En wat ze allemaal uitspoken. Op welke marketing e-mails en CTA's hebben ze bijvoorbeeld geklikt? Hoe vaak zijn ze naar je website teruggekeerd? En welke formulieren hebben ze ingevuld?
CRM-analytics voor je e-mailcampagnes
Heb je een marketing e-mail verzonden? Dan wil je graag weten wat het effect hiervan is. Op een speciaal e-mail dashboard maakt HubSpot dit voor je inzichtelijk. Hierop zie je bijvoorbeeld:
- Bezorgingspercentages, bounces, afmeldingen en spamrapportages.
- Open rates: hoeveel mensen openen je e-mails? HubSpot kijkt hiervoor naar de geladen afbeeldingen en de linkjes waarop geklikt is.
- Klikfrequentie en meest aangeklikte linkjes: hoeveel mensen klikken op een link en welke linkjes zijn het populairst?
- Tijd die aan je e-mails wordt besteed. Welke contacten zijn het meest betrokken?
👉 TIP: Zet je organisatie Account Based Marketing (ABM) in? Bekijk dan je meest betrokken doelaccounts op basis van de klikfrequentie.
Uiteraard monitor je ook de e-mailprestaties van je workflows. Denk bijvoorbeeld aan de e-mails die je tijdens je lead nurturing campagnes verstuurd hebt.
👉 TIP: Met de rapportagetool voeg je ook statistieken voor je e-mail campagnes aan je marketing dashboards toe.
👉 TIP: Heb je Shopify geïntegreerd? Analyseer dan de kracht van ‘verlaten winkelwagentje e-mails'. Hoeveel meer omzet hebben de e-mails je opgeleverd?
Je formulierinzendingen analyseren
Hoe effectief zijn je formulieren? Ook dat evalueer je eenvoudig in HubSpot. Zo maakt HubSpot bijvoorbeeld voor je inzichtelijk:
- Het aantal weergaven van de pagina’s met het formulier.
- Het aantal formulierinzendingen.
- Het aantal inzendingen in verhouding tot het aantal paginaweergaven.
Je kunt ook verschillende formulieren met elkaar vergelijken.
Je sociale media kanalen evalueren
Zijn de accounts van je sociale media kanalen aan HubSpot gekoppeld? Dan kun je de resultaten van al je sociale posts op 1 centrale plek bekijken en analyseren. Zoals alle (1e) impressies, ‘Vind ik leuks’, klikken, geschreven reacties en retweets.
Je ziet precies wat het effect van je sociale posts is. Hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld door op je website terecht gekomen? Hoeveel nieuwe contacten hebben ze opgeleverd? En wat zijn je meest populaire sociale berichten?
Natuurlijk zie je ook hoe het met je volgers gaat en zijn er allerlei filtermogelijkheden. Bijvoorbeeld voor de campagnes waar je sociale berichten aan zijn gekoppeld.
Als je Youtube koppelt dan krijg je toegang tot allerlei statistieken daarvan. Bijvoorbeeld van het aantal volgers, de reacties, het aantal weergaven en de gemiddelde weergaveduur van je video's.
Sales Analytics
Met je sales analytics houd je de prestaties van je verkoopteam bij. Ze geven je een fantastisch inzicht in je verkooppijplijnen en de verwachte verkoopresultaten. Deze statistieken zijn dan ook ideaal om de voortgang van je salesteam te monitoren.
Dit maak je bijvoorbeeld op je sales dashboards inzichtelijk:
- Het aantal verkoopgesprekken van verkopers en salesteams (en de uitkomst hiervan).
- Het aantal chatgesprekken via live chatten en Facebook Messenger.
- Voltooide salesactiviteiten, zoals meetings, taken, e-mails en notities.
- Aantal gewonnen en verloren deals.
- Leadtrechter: de tijd vanaf het eerste contact met een lead tot de dealconversie.
- Klantreis: visualisatie van hoe je leads de verschillende leadfasen doorlopen.
- Leadresponstijd: hoe lang het duurt voordat een lead aan een medewerker is toegewezen? En op welk moment is er interactie tussen de medewerker en de lead? Denk hierbij aan e-mailen, bellen, chatten en afspreken.
- De tijd die deals in iedere dealfase doorbrengen en de verkooptijd.
- Dealtrechter: het aantal deals in de dealfasen van je pijplijn.
- Forecasting omzetprognoses.
Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.
👉 TIP: Weet je dat je ook externe gegevens kunt toevoegen?
👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant: KPI voorbeelden voor verkoopteams.
Service Analytics
De service analytics zijn ontworpen om het succes van je klantenserviceteam bij te houden. Zo monitor je met kant-en-klare statistieken eenvoudig:
- Je klanttevredenheidsscores.
- De gemiddelde responstijd voor servicetickets.
- De kwaliteit en kwantiteit van je ondersteuning.
Uiteraard pas je ook hiervoor allerlei handige filters toe. Bijvoorbeeld het datumbereik, en de verantwoordelijke teams of medewerkers. Ook kun je op de bronnen van je servicetickets filteren. Zoals chats, e-mails, telefoongesprekken en formulieren.
Dit zijn de meest gebruikte soorten rapportages voor de service afdeling:
- Klanttevredenheidscores (CSAT) die klanten doorgeven nadat ze door de klantenservice zijn geholpen.
- Teamprestaties: wat is de gemiddelde tijd die je klantenservice nodig heeft om supporttickets af te ronden?
- Chat wachttijd: hoe lang wachten klanten gemiddeld op een chatreactie?
- Ondersteuningsvolume: Hoeveel servicetickets pakken individuele klantenservicemedewerkers op? Wat zijn de trends in het ondersteuningsvolume?
- Tickettijd in de pijplijn: hoe lang blijven supporttickets in iedere fase van de ticketpijplijn zitten?
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant:
➜ 17 KPI voorbeelden voor je klantenservice dashboard in HubSpot.
➜ HubSpot en Aircall: compleet software pakket met klantenservice tools.
➜ Ontdek het CRM-systeem met de beste webcare tools.
De feedback van je klanten analyseren
In HubSpot analyseer je doorlopend hoe je klanten over je organisatie denken. Bijvoorbeeld met NPS-scores, CSAT-scores en CES-scores. Zodat je jouw bedrijfsprocessen op basis van de feedback kunt verbeteren. Op je service dashboard neem je dan ook allerlei soorten klantenfeedback rapportages op. Om verder in te zoomen klik je vanaf je dashboard door naar de individuele enquêtes.
👉 TIP: Hier vind je er meer informatie over: Hoe ga je met feedback enquêtes in de HubSpot Service Hub om?
Ook profiteren van de robuuste CRM-analytics van HubSpot?
Of je nou afzonderlijke websitepagina’s analyseert. Belangrijke statistieken over je conversiepercentages vergelijkt. Onderzoekt welke verkeersbronnen en topic clusters de meeste klanten opleveren. Analyseert wat de knelpunten van je klantenservice zijn. Of naar het totaalplaatje kijkt. De CRM-analytics van HubSpot geven je een diepgaand inzicht. Zodat je goede op feiten gebaseerde beslissingen neemt.
Meer weten over de CRM-software? Bekijk onze ultieme CRM demo video hieronder of boek gelijk een afspraak in onze agenda. Je kunt ook eerst nog even wat rondneuzen op onze website. We hebben namelijk allerlei interessante blogs, video's en casestudies voor je gemaakt.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)