Deel artikel
Welke grafieken en tabellen gebruik je voor je rapportages in HubSpot?
door Floris van Muijen op 27-11-23 9:00
Om je CRM-gegevens in HubSpot inzichtelijk te maken gebruik je rapportages. Zo zie je bijvoorbeeld in 1 oogopslag hoe je sales pijplijn ervoor staat. Of hoe jouw blogs gelezen worden.
De rapportages die je relevant vindt plaats je op je dashboards. Hiervoor richt je verschillende dashboards in. Want wat voor sales interessant is hoeft dat natuurlijk niet voor marketing te zijn. En hetzelfde geldt voor je andere afdelingen. Zoals je klantenservice, financiële afdeling en recruitment team.
Zelfs binnen 1 afdeling kan het handig zijn om meerdere dashboards te hebben. Bijvoorbeeld 1 voor je afdelingsdoelen en 1 voor je lopende campagnes.
In deze blogs geeft mijn collega Maxime je hier meer informatie over:
➜ 10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.
➜ Waarom gebruik je KPI's op de dashboards van je CRM-systeem?
➜ Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?
Maar welke soorten grafieken, diagrammen en tabellen gebruik je nou voor je rapportages in HubSpot? Dat laat ik je hieronder zien.
Wat zijn tabellen, grafieken en diagrammen?
Eerst even een stap terug. Wat zijn tabellen, grafieken en diagrammen eigenlijk precies? En wat kun je ermee? Tabellen bestaan uit rijen en kolommen. Er staan absolute getallen en percentages op. Bijvoorbeeld 203, 51, 8% en 83%. Je vat er CRM-data mee samen.
Een grafiek is een afbeelding van bepaalde data in je CRM-systeem. Er zijn 2 assen; de horizontale x-as (onder de afbeelding) en de verticale y-as (naast de afbeelding).
De grafiek staat hiertussen. De beide assen helpen je om de grafiek af te lezen. De titel boven je grafiek vertelt je waar de grafiek over gaat. In de legenda staat wat de informatie in je grafiek betekent. Bijvoorbeeld als er meerdere lijnen of kleuren in je grafiek zitten.
Daarnaast zijn er verschillende soorten staafdiagrammen en lijndiagrammen met een x-as en een y-as. De staven in een staafdiagram geven een bepaalde waarde aan. In de legenda zie je welke waarden dat zijn. In een lijndiagram breng je de informatie met een lijn in kaart. Bijvoorbeeld om de groei over een bepaalde periode te zien. Met een cirkeldiagram breng je juist de procentuele verdelingen in beeld.
Nu zoom ik op de verschillende soorten tabellen, grafieken en diagrammen van HubSpot in.
Welke soorten tabellen, grafieken en diagrammen gebruik je voor je rapportages in HubSpot?
HubSpot bevat allerlei standaard rapportages voor je dashboards. Daarnaast maak je er ook eenvoudig zelf rapportages mee aan. Die je helemaal naar wens inricht. Afgestemd op jouw specifieke producten, diensten en merken.
Deze 8 soorten grafieken, diagrammen en tabellen zet je hiervoor in:
1. Horizontale staafdiagrammen
Met staafdiagrammen vergelijk je meerdere statistieken met elkaar. Welke resultaten leveren de verschillende e-books je bijvoorbeeld op? Dit is een voorbeeld van een horizontaal staafdiagram:
2. Verticale staafdiagrammen
Ook met verticale staafdiagrammen (kolomdiagrammen) vergelijk je meerdere statistieken met elkaar. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel contacten je verschillende marketingkanalen genereren. Dit is een voorbeeld van een verticaal staafdiagram:
3. Lijngrafieken
Een lijngrafiek gebruik je om ontwikkelingen in een bepaalde periode te meten. Bijvoorbeeld de groei van het aantal contacten in je CRM-systeem in het afgelopen jaar. Dit is er een voorbeeld van:
4. Vlakdiagrammen
Vlakdiagrammen gebruik je om de groei van meerdere statistieken met elkaar te vergelijken. Daarnaast zie je het totaal van deze statistieken. Bijvoorbeeld zoals in de afbeelding hieronder:
5. Donuts
Met een ringdiagram (donut) splits je informatie uit. Bijvoorbeeld het aantal contacten per levenscyclusfase. Kijk maar eens naar deze donut:
6. Taarten
Ook met een cirkeldiagram (taart) splits je een statistiek uit. Net zoals bij de donut. Dit is een voorbeeld van een taart:
7. Samenvattingen
Een samenvatting is een snelle momentopname van bepaalde gegevens in een bepaalde periode. Bijvoorbeeld met betrekking tot het aantal telefoontjes, e-mails en afspraken van je verkopers. Zoals in het voorbeeld hieronder:
8. Tabellen
In een tabel zet je de percentages of cijfers van meerdere statistieken naast elkaar. Zoals het aantal deals per dealeigenaar. En de gemiddelde verkoopperiode van deze deals. Dit is er een voorbeeld van:
Gecombineerde grafieken en diagrammen met de Custom Report Builder in HubSpot
Combineer je deze grafieken in een combinatiediagram? Dan vergelijk je verschillende grafieken in 1 afbeelding. Hieronder zie je bijvoorbeeld een combinatie van een kolomdiagram en een lijndiagram. Dit gebruik je bijvoorbeeld om websitesessies met de gemiddelde sessieduur te vergelijken.
Wil je nou grote hoeveelheden data groeperen, vergelijken en samenvatten? Dan is de draaitabel handig. Je kunt maximaal 4 eigenschappen aan de rijen en de kolommen toevoegen. Bijvoorbeeld om het aantal paginaweergaven en het aantal deals per levenscyclusfase van je contacten te vergelijken. Deze grafiek maak je met de Custom Report Builder.
Met de Custom Report Builder maak je ook spreidingsdiagrammen. Deze diagrammen zijn handig om de relatie tussen bepaalde gegevens te bekijken. Bijvoorbeeld om trends en patronen in een bepaalde periode te ontdekken. Of om vast te stellen of een grotere korting tot meer winst leidt. Dit is een voorbeeld van zo’n spreidingsdiagram:
Ook maak je met de Custom Report Builder KPI-diagrammen. Natuurlijk rapporteer je hiermee over de KPI’s van jouw organisatie. Bijvoorbeeld over het aantal nieuwe contacten in een maand. Of om de procentuele veranderingen bij te houden. Bijvoorbeeld hoeveel meer contacten er zijn ten opzichte van vorig jaar. Uitgesplitst over maanden of kwartalen.
Tenslotte kun je ook nog metervisualisaties aan je dashboards toevoegen. Hiermee vergelijk je de prestaties van bepaalde gegevens in een meter met kleurtjes. Zoals in dit voorbeeld:
Customer Journey Analytics & Trechter Rapportages
De Customer Journey Analytics (klantreis analyse) wil ik graag nog even apart benoemen. Omdat het zo’n bijzondere grafiek is.
Klanten kopen meestal niet zomaar een product of dienst. Vaak doorlopen ze eerst een heel traject. Dat begint bij het ontdekken van je merk en eindigt bij de aankoop. De klantreis analyse gebruik je om inzicht in dit traject te krijgen. En om te ontdekken hoe (je toekomstige) klanten zich gedragen en converteren.
In dit artikel vertellen we je er meer over:
➜ Nieuw: visualiseer de klantreis van je leads en klanten met HubSpot.
Andere bijzondere en waardevolle grafieken zijn trechter rapportages. Hiermee analyseer je de conversiepercentages van verschillende fases. Bijvoorbeeld van een levenscyclus of van je dealpijplijn. Dit is er een voorbeeld van:
De grafieken, diagrammen en tabellen hierboven zijn allemaal gebaseerd op de data in je all-in-one CRM-systeem. Ben je benieuwd hoe je deze data (geautomatiseerd) verzamelt? En wat je nog meer met jouw CRM-data kunt? Bekijk dan onze ultieme HubSpot CRM demo video hieronder. En de video’s van de verschillende hubs op onze speciale videopagina.
3 CRM-frustraties die bij veel organisaties bedrijfsgroei belemmeren
De laatste HubSpot updates | november 2024
Datamanagement: zo kom je van verwaarloosde & versnipperde CRM-data af
Deel artikel
- december 2024 (1)
- november 2024 (12)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)