Deel artikel
Hoe ga je in HubSpot met marketing evenementen om?
door Maarten de Wit op 7-6-23 15:49
Organiseer je wel eens een webinar of online training? Laat je jouw contacten vooraf inschrijven voor een beurs? Of organiseer je andere (online) evenementen op inschrijfbasis? Dan is het handig om alle gegevens (automatisch) in HubSpot op te nemen.
Zo ontdek je namelijk hoe effectief jouw marketing evenementen zijn. Je managet alle marketing gebeurtenissen vanaf 1 centrale plek en je volgt de deelnemers. Hierdoor krijg je een compleet beeld van alle marketing gebeurtenissen van je leads en klanten. HubSpot zet deze gebeurtenissen ook nog voor je om in een visuele klantreis.
Met lead nurturing en leadscoring focus je op de meest kansrijke leads. Je hebt altijd een fantastisch realtime inzicht. Je haalt meer uit je marketing evenementen en je bespaart veel tijd. Laten we er wat dieper op inzoomen:
➜ Wat is een marketing evenement in HubSpot?
➜ Welke gegevens van je marketing evenementen registreer je in HubSpot?
➜ Rapportages met waardevolle gegevens over je marketing evenementen.
➜ Koppel je marketing evenementen aan je marketing campagnes.
➜ Ook starten met marketing evenementen in HubSpot?
Wat is een marketing evenement in HubSpot?
Marketing evenementen zijn bijvoorbeeld:
- Webinars
- Podcasts
- Trainingen
- Beurzen
- Netwerk events
In HubSpot is zo’n (online) ‘marketing evenement’ een CRM-object. Net zoals ‘contacten’ en ‘bedrijven’ CRM-objecten zijn. In dit CRM-object registreer je alle belangrijke gegevens van het marketing evenement. Zoals:
- Hoeveel aanmeldingen en annuleringen er zijn.
- Hoe lang deelnemers bij je online marketing evenement blijven.
- Hoe de registraties tot stand komen.
Een deelnemer komt bijvoorbeeld via een blog in Google op je website terecht. En schrijft zich daarna via een formulier op je landingspagina in. Dit zijn stukjes van de klantreis van deze deelnemer. HubSpot registreert deze data van al je deelnemers. Voor jou is dit waardevolle informatie. Hiermee bepaal je namelijk welke marketingkanalen succesvol voor je marketing evenement zijn.
Alle CRM-objecten kun je aan elkaar koppelen. Zo koppel je jouw contacten bijvoorbeeld aan bedrijven. En jouw marketing evenementen aan je contacten en deals. Hierdoor krijg je een nóg beter beeld in je rapportages. Bovendien zijn de gegevens zichtbaar op de tijdlijnen van de CRM-records van je (toekomstige) klanten. Je ziet dus snel wat er bij ze speelt.
Welke gegevens van je marketing evenementen registreer je in HubSpot?
Wil je jouw marketing evenementen in HubSpot opnemen? Dan moet je eerst software voor marketing evenementen integreren. Zoals Zoom, Eventbrite, ToGoWebinar, ON24, WebinarGeek en Hopin.
Is dit geregeld? Dan neemt HubSpot de informatie van de deelnemers automatisch over. Zo komt de informatie in de CRM-records van je marketing evenementen terecht. Je neemt bijvoorbeeld de volgende gegevens over:
- Naam van het marketing evenement
- Organisator van het marketing evenement
- Beschrijving van het marketing evenement
- Startdatum en starttijd van het marketing evenement
- Einddatum en eindtijd van het marketing evenement
- De aanmeldingsgegevens voor het marketing evenement (datum en tijdstip van de aanmelding, e-mailadres,…)
- Annulering van de inschrijving
- De aanwezigheidsgegevens (en het aantal deelnemers dat niet is komen opdagen)
- De plek van de registratie (website, e-mail, Facebook advertentie, LinkedIn advertentie, …)
- Abonnementen op (online) marketing evenementen bij jouw organisatie
Ook maak je nu rechtstreeks in HubSpot nieuwe marketing evenementen aan. Jouw evenementen software neemt deze informatie automatisch over vanuit HubSpot. Daarnaast kun je jouw marketing evenementen aan je marketing campagnes koppelen. Zo houd je bij hoe een marketingcampagne je marketing evenement beïnvloedt (of andersom).
Rapportages met waardevolle gegevens over je marketing evenementen
Is je online marketing evenement afgelopen? Dan wil je natuurlijk weten hoe succesvol het was. Je aanwezigheidsstatistieken geven je daar een goed beeld van. Zo zie je precies hoeveel deelnemers er waren. En hoe lang zij aanwezig zijn geweest.
Uiteraard kun je al deze gegevens ook filteren en er lijsten van maken. Dat is handig voor je marketing segmentatie. Attendeer je prospects hiermee op nieuwe (online) marketing evenementen. Verstuur nurture e-mails met meer informatie over een bepaald onderwerp. Of zet meteen een sales sequentie met een persoonlijke salesvideo van een verkoper in.
Met leadscoring monitor je hoe jouw leads en prospects hierop reageren. Met workflows draag je jouw toekomstige klanten automatisch over aan teams of collega’s. Bijvoorbeeld als zij klaar zijn voor opvolging. En op uitgebreide dashboards met online rapportages volg je wat er allemaal gebeurt.
Is een contactpersoon aan een bepaalde deal gekoppeld? Dan zie je in 1 oogopslag welke marketing gebeurtenissen daaraan hebben bijgedragen. Zoals je online marketing evenementen, nurture e-mails, gelezen blogs en bekeken video’s. HubSpot visualiseert alle klantreizen voor je als je dat wilt. Hierop komen alle belangrijke touchpunten met jouw organisatie terug.
Koppel je marketing evenementen aan je marketing campagnes
Koppel je jouw marketing evenementen aan je marketing campagne? Dan ontdek je algauw hoe goed je marketing campagne het doet!
Groeit het aantal deelnemers van je marketing evenement door je marketing campagne? Welke marketing activiteiten leveren de meeste registraties op? Welke calls-to-actions (CTA’s) zijn het meest succesvol? Welke formulieren vullen je deelnemers in? Op welke landingspagina’s converteren je leads? En met welke online advertenties trek je de meeste deelnemers aan?
Of bekijk het andersom! Bij welke landingspagina’s, CTA’s en formulieren zijn de meeste annuleringen! HubSpot brengt het allemaal voor je in kaart. Voeg je hier nog je sociale media posts aan toe? Dan monitort HubSpot ook nog hoe deze posts bijdragen. Je ontdekt precies wat wel en niet werkt. Hierdoor stuur je snel bij als dat nodig is.
Je doelgroep staat dus centraal bij je marketing evenementen en marketing campagnes. Je weet precies wat alle touchpunten zijn. Van marketing tot sales en service. Al je producten, diensten en informatie stem je hierop af. Alle teams werken hierbij samen en gaan uit van dezelfde data. Zo help je jouw (toekomstige) klanten optimaal en zorg je voor betere resultaten.
Ook starten met marketing evenementen in HubSpot?
Naast marketing evenementen biedt HubSpot je nog zoveel meer mogelijkheden en tools. Je optimaliseert je salesproces van A tot Z. Stemt de procedures van alle afdelingen op elkaar af. En beschikt over een groot aantal tools, zoals:
- Enquête feedback tools om de klanttevredenheid en klantloyaliteit te meten.
- SEO-tools voor een hoge positie in de zoekmachines van je websitecontent.
- Webcare tools om de beste service te verlenen.
- Een uitgebreid pakket aan inbound marketing tools.
- Veel slimme (geautomatiseerde) verkooptools om je omzet mee te verhogen.
- Tools om je (online) afspraken goed en makkelijk te managen.
- Een modern CMS om zónder codes je eigen professionele website te bouwen (data gedreven!).
- Recruitment tools om makkelijker het juiste personeel aan te trekken.
- De meest uitgebreide dashboards voor de beste inzichten.
- Tools en functies om je data op een hoog niveau te houden.
Al deze tools zijn bovenop jouw CRM-systeem gebouwd. Je verankert dus alle belangrijke data, functies en commerciële processen in 1 systeem. Bovendien besteed je veel taken aan de allround CRM-software uit.
De software helpt je zo om meer uit je gehele dienstverlening te halen. Niet alleen bij je marketing evenementen en marketing campagnes dus!
Je mogelijkheden hangen wel van je HubSpot licentie af. Maar zelfs met een gratis licentie heb je al veel handige tools. Ben je benieuwd naar HubSpot? Bekijk de CRM demo video hieronder maar eens. Dan krijg je gelijk een goede algemene indruk van de mogelijkheden.
Deel artikel
- december 2024 (1)
- november 2024 (12)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)