Deel artikel
8 tips voor een productieve zomer
door Martijn Rijnders op 24-7-14 11:50
Dat het zomer is, merk je vaak aan de dagelijkse gang van zaken op kantoor. Klanten en prospects zijn op vakantie en alles lijkt wat langzamer te gaan. Maar dit betekent niet dat je niet productief kunt zijn. Sterker nog, de zomer is dé tijd bij dingen gedaan te krijgen waar je anders niet aan toe komt. Wij hebben 8 zinvolle activiteiten op een rij gezet die je deze zomer kunt ondernemen.
1. Neem je CRM-systeem onder de loep
Een goede evaluatie van het CRM-systeem is iets waar weinig organisaties echt de tijd voor (kunnen) nemen. Misschien lopen er bepaalde processen niet optimaal of zijn er bepaalde functionaliteiten die nu niet gebruikt worden, maar wel handig zijn voor jouw organisatie. De zomer is de perfecte periode om je CRM-systeem te evalueren en optimaliseren. Waarschijnlijk zijn er veel medewerkers op vakantie, dus wordt het systeem niet intensief gebruikt.
Gebruikt jouw organisatie nog geen CRM-software? Dan is de zomer het goede moment om een trial aan te vragen en de software eens uit te proberen.
2. Analyseer en segmenteer het klantenbestand
Nu het wat rustiger is op de werkvloer is het een goed idee om het klantenbestand te analyseren en segmenteren. Een goede klantsegmentatie zorgt voor een beter inzicht in je klant. Het wordt zo eenvoudiger om te bepalen waar specifieke behoeften liggen en welke klanten aandacht verdienen en welke even wat minder. Je kunt klanten indelen in de volgende categorieën:
- Koopgedrag
- Omzet
- Uitgaven
- Winstgevendheid
- Loyaliteit
- Ontvankelijkheid voor benaderingen
- Relaties met andere klanten
3. Spendeer tijd met je meest belangrijke klanten
Gebruik deze rustige periode om eens iets anders te doen met je belangrijkste klanten dan de gebruikelijk telefoontjes en besprekingen. Nodig ze uit voor een lunch of een borrel. Deze minder formele afspraken geven je de kans om over meer te praten dan de dagelijkse gang van zaken. Dit zorgt voor een nog betere band met die relatie.
4. Bekijk wat je nog meer kan doen voor jouw klanten
Naast de extra aandacht voor je belangrijkste klanten, kun je ook kijken wat je kunt doen om de relatie de overige klanten te versterken. Bekijk eens of er effectievere manieren zijn om met ze te communiceren of bekijk of je bepaalde klantbehoeften sneller inzichtelijk kunt maken. Pro-activiteit naar de klant toe versterkt de relatie.
5. Pak netwerkmogelijkheden op
Waarschijnlijk heb je in de zomer minder afspraken dan normaal. Een goede tijd om eens wat meer te netwerken dus. Kijk of er conferenties zijn in jouw branche of ga naar netwerkbijeenkomsten. Je kunt ook zelf een netwerkactiviteit organiseren.
6. Evalueer de gehanteerde prijzen van jouw organisatie en in je branche
Controleer of de prijzen die je hanteert nog kloppen met de gangbare prijzen binnen de branche. Kijk ook eens naar je marges, de kosten die je maakt en de prijspositie die je inneemt in de markt. Vergelijk dit met de concurrent en kijk waar je eventueel kunt optimaliseren. Het geeft je gelijk weer een frisse kijk op de branche waarin je opereert.
7. Investeer in werknemers met trainingen en activiteiten
Het is een goede periode om werknemers op te leiden. Ze hebben meer tijd en daardoor wordt nieuwe informatie beter opgeslagen. Als er weer een drukkere periode aanbreekt zijn je medewerkers weer helemaal up-to-date.
Ook andere activiteiten, zoals een teambuilding in de buitenlucht, dragen bij aan de productiviteit op de werkvloer en doen de motivatie goed.
8. Neem eens vrij en motiveer anderen om hetzelfde te doen
Als laatste maar zeker niet onbelangrijk. Neem eens vrij. Nu heb je tijd en het is goed om bij te komen van de afgelopen periode. Je klanten doen het waarschijnlijk ook. Motiveer anderen op de werkvloer om ook eens vrij te nemen. Zolang niet iedereen tegelijk weg is, kan dit geen kwaad. Aan het eind van de zomer is iedereen weer uitgerust en klaar voor de drukkere periodes.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)