Deel artikel
Boek meer verkoopresultaat door te helpen
door Martijn Rijnders op 20-11-14 14:19
De afgelopen jaren is de wijze voor effectief verkopen veranderd, wat betekent dat verkopers andere strategieën moeten hanteren om succesvol te zijn. Potentiële klanten zitten niet te wachten op personen die hun product of dienst komen aanprijzen, maar zoeken hulp bij het oplossen van hun problemen. Het draait om het opbouwen van een relatie op basis van advies en niet zozeer om het verkopen zelf.
Onderstaande richtlijnen helpen je meer resultaat boeken aan de hand van een minder commerciële insteek.
Stel je onderzoekend op
Als verkoper probeer je de beste oplossing te bieden voor de prospect. Maar er kan pas aan oplossingen gedacht worden als het precieze bekend is. Dit is niet altijd even eenvoudig. Problemen zijn vaak het gevolg van andere problemen. Om daadwerkelijk de juiste oplossing te kunnen bieden, moet het totaalplaatje van oorzaken geschetst worden.
Door onderzoek te doen naar de oorzaak van problemen ben je in staat om de juiste oplossing te bieden en niet alleen symptomen te bestrijden. Stel de juiste vragen op het juiste moment en luister goed naar de antwoorden van de prospect. Zo kun je gericht doorvragen en de pijnpunten blootleggen. Op deze manier wordt er een helder beeld geschept van de spelende problemen en ben je beter in staat om de juiste hulp te bieden.
Stel je behulpzaam op
Verkopen draait om het opbouwen van een goede en duurzame relatie. Hierin speelt vertrouwen een grote rol. Behulpzaamheid tijdens het verkoopproces is een goede manier om het vertrouwen van een prospect te winnen. Door te helpen wordt het signaal afgegeven dat er niet alleen iets verkocht wordt, maar dat je de bedoeling hebt om daadwerkelijk het probleem van de potentiële klant op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld door advies te geven die buiten de scope van het project valt, maar wel relevant is.
Stel je deskundig op
Laat de prospect zien en ervaren dat je kennis van zaken hebt. Dit werkt beter dan het continu aanprijzen van de producten of diensten van jouw organisatie. Benadruk de voordelen voor de prospect in plaats van de functionele voordelen van een product of dienst. Maak kenbaar dat je de markt kent door te refereren naar oplossingen die je voor klanten met soortgelijke problemen hebt gerealiseerd.
Schroom niet om kennis te delen, dit wekt vertrouwen.
Stel je flexibel op
Het pakket van wensen en eisen van prospects is vaak uniek. Wees hierop voorbereid en probeer altijd met de in dat geval meest ideale oplossing te bieden. Dit betekent dat je hierin flexibel moet zijn, omdat de standaardoplossing vaak niet toereikend is. Als jouw organisatie niet de juiste oplossing kan bieden, is het soms het beste het verkooptraject af te breken.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)