Deel artikel
Online resultaat in 9 stappen (deel 1)
door Ellen Prins op 14-11-14 10:30
Marketing verschuift van offline naar online, dit is geen nieuws. Traditionele marketingmethoden zoals beursdeelname, print- en buitenreclame, promoteams, radio- en televisiecommercials zijn duur en leveren de meeste organisaties niets tot weinig op. Online marketing biedt de mogelijkheid om snel en tegen relatief lage kosten goede resultaten te boeken. Dit komt met name doordat marketing via de online weg zeer goed getarget kan worden, binnen no-time een groot bereik kan genereren en alles tot in detail meetbaar is. En niet geheel onbelangrijk, je doelgroep oriënteert zich veelal grotendeels online.
In dit artikel leg ik kort uit waarom Inbound Marketing de basis moet vormen van online marketing en welke 9 stappen aan de basis liggen om succes te boeken met Inbound Marketing.
Ook online marketing is in beweging. Voorwaarde voor hedendaags online succes is dat de marketing gericht is op het bieden van advies en waarde aan de juiste doelgroep op het juiste moment gedurende het gehele koopproces. En de meest effectieve manier om dat te realiseren is de Inbound manier!
Er zijn tal van betaalde en niet-betaalde online middelen waarmee, zeker afgezet tegen traditionele marketingvormen, fantastisch resultaat kan worden behaald. Google Adwords, social advertising, referral en affiliate marketing, videomarketing, bannering en deelname aan discussies op online platforms et cetera – een greep uit mogelijke marketingvormen die online resultaat opleveren mits ze goed worden ingezet. De mate van succes is tevens afhankelijk van je branche, product en/of dienst en je doelgroep.
Niets is krachtiger dan een goede website (mobielvriendelijk, duidelijke webfunnels, sterke call-to-actions en functionele landingspagina’s) in combinatie met een online strategie gebaseerd op Inbound Marketing. Kort gezegd, Inbound Marketing lijkt op content marketing, maar is gericht, datagedreven en het liefst geautomatiseerd. Een Inbound-aanpak maakt marketing persoonlijk en biedt de mogelijkheid een lead het gevoel te geven dat het om 1-op-1 communicatie gaat. Inbound moet de basis vormen, alle andere online marketingvormen moeten worden gezien als potentieel goede aanvullingen.
Wat Inbound een krachtig fundament maakt voor online succes
Je doelgroep oriënteert zich online, waarschijnlijk zelfs tot en met de laatste fase van het koopproces. Zorg dus dat je op iedere fase gericht online content biedt. Zo help je je doelgroep op ieder moment van de customer journey in plaats van te storen. Bovendien profileer je jezelf als dé expert in de markt.
De fases zijn op te delen in:
- Bewustwording – het grote gemak van een fiets in de stad
- Oriëntatie – kies je een snelle racefiets of een degelijke stadsfiets
- Afweging – welk merk past bij mij en mijn wensen, een Batavus of Gazelle?
- Beslissen - waar koop ik het beste een Batavus stadsfiets?
Inbound Marketing draait om het op het juiste moment bieden van voor je doelgroep waardevolle informatie die hen helpt in hun fases van het aankoopproces. Je trekt bezoekers aan met relevante informatie en converteert deze naar leads door gegevens af te vangen in ruil voor een waardevolle download. De vervolgstap is het blijven bereiken van de doelgroep met passende informatie aansluitend op de informatiebehoefte op dat specifieke moment.
Inbound Marketing zorgt voor een goede online vindbaarheid, betere leads, hogere conversie, meer relevante data over je leads, zodoende effectievere verkoop en dus meer online omzet.
De elementen van online succes (stap 1 t/m 3)
Hieronder geef ik de 9 pijlers van online succes. Deze pijlers vormen de basis voor een Inbound Marketing aanpak waarmee online vindbaarheid verbetert, meer en betere leads worden gegenereerd, leads worden opgevoed en vaker zullen converteren naar betalende, loyale klanten.
Komende weken zal ik de pijlers afzonderlijk behandelen en uitgebreid uitleggen. Voor nu beschrijf ik de punten kort en bondig.
1. Samenwerking marketing en sales
Om het verkooptraject optimaal te laten verlopen is het van belang dat marketing en verkoop goed samenwerken. De potentiële koper ervaart het aankoopproces als 1 proces – van bewustwording tot het beslismoment en de daadwerkelijke aankoop. Daarom is het van belang deze persoon het ook zo te laten ervaren.
De communicatielijnen moeten kort blijven en constant twee kanten opwerken. Zo moet marketing de afdeling verkoop voorzien van relevante data over een lead, zodat afdeling verkoop de lead zo gericht mogelijk kan opvolgen. Daarnaast moet marketing ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk leads worden gegenereerd en deze worden opgevoed tot sales-ready. Marketing doet het voorbereidende werk en moet een lead op het juiste moment doorspelen naar verkoop.
Andersom moet de afdeling verkoop aan marketing terugkoppelen over de kwaliteit van de leads en geboekte resultaten. Wat horen zij wanneer ze op afspraak zijn en klopt dat met het beeld dat marketing van een lead heeft. En als bestaande klanten en relaties genurtured moeten worden moet verkoop dit initiëren.
2. Buyer Personas
Organisaties moeten veel beter hun best doen om te kunnen voorzien in de informatiebehoefte van hun doelgroepen. Om aan die behoefte te voldoen en een potentiële koper als individu met unieke wensen te kunnen behandelen moet je die persoon kennen. En dan bedoel ik écht kennen, dus wat beter dan de oppervlakkige segmentatie zoals die is terug te vinden in boeken en webpagina’s over klassieke marketing.
Wat je nodig hebt zijn profielen van al je type potentiële kopers. Hiermee schets je het doen en laten in combinatie met alle wensen en behoeften van je doelgroep en giet deze vervolgens in een fictief persoon. Dit personage is de Buyer Persona en geeft antwoord op:
- eigenschappen
- doelen
- wat de persoon wakker houdt
- informatiebehoefte t.a.v. het product of de dienst
- beslissingstraject
3. Contentmapping
Dit is een belangrijk onderdeel. Contentmapping gaat in op welke type content je biedt aan een specifieke of aantal Personas in de verschillende fases van het koopproces. Deze keuze maak je op basis van de vraag die voor die fase het meeste speelt. Om het fietsenvoorbeeld nog even aan te halen, deze kan er voor een huismoeder als volgt uitzien:
Fase | Vraag die speel | Content |
Fase 1: Bewustwording (waarom fietsen?) |
Hoe breng ik mijn kind naar school? | Infographic: Veilige routes |
Fase 2: Oriëntatie (welk type fiets?) |
Hoe vervoer ik mijn kind het makkelijkst? | Online test: Welke fiets past mij het beste bij mij? |
Fase 3: Afweging (welk merk fiets?) |
Welk merk is degelijk en betaalbaar? | Brochure: Batavus Moederfietsen |
Fase 4: Beslissing (waar kopen?) |
Welke winkel biedt de service die ik zoek? | Aanbieding per email: Maak een proefrit bij een Batavus-dealer! |
Volgende week geef ik de overige 6 stappen voor het behalen van online succes. Dit zijn:
4 – Marketingautomatisering
5 – Bouw bereik
6 – Geen overkill
7 – Afwisseling
8 – Interactie-ready
9 – Val op!
Waarschijnlijk kun je voor nu even vooruit met de eerste drie stappen. Wil je direct starten? Lees dan ook eens ons blog ‘hoe start je met Inbound?’.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)