Deel artikel
CRM als evaluatie-tool voor prestaties van het verkoopteam
door Martijn Rijnders op 10-4-14 11:03
Als salesmanager ben je (mede) verantwoordelijk voor de beoordeling van je team. Dit kan een behoorlijke uitdaging zijn, omdat er veel factoren meespelen die van invloed kunnen zijn op het presteren van de werknemer. Hoe kun je die prestaties inzichtelijk maken? En kun je zonder relatiebeheer-systeem überhaupt wel een realistische inschatting maken? In onderstaand artikel beschrijf ik hoe een passend CRM-systeem onmisbaar is in het beoordelingsproces.
Wat is ‘goed’ presteren?
Wat moeten je verkoopmedewerkers binnen een periode bereiken en hoe meet je per medewerker in hoeverre zij hun doelen hebben behaald? En, misschien nog belangrijker, wat zijn de redenen dat de prestaties achterblijven of juist boven verwachting zijn?
Om dat goed te kunnen bepalen is een systeem nodig dat statistieken rondom de salesfunnel en relatiebeheer, zowel kwalitatief als kwantitatief, inzichtelijk maakt.
Een voorbeeld:
Je geeft twee verkopers een lead om op te volgen. Verkoper 1 sluit de deal binnen een week. Dit in tegenstelling tot verkoper 2, die na twee weken van intensieve opvolging moet concluderen dat er geen verkoop mogelijk is.
Wil bovenstaand voorbeeld zeggen dat verkoper 2 slecht presteert? Misschien wel. Het kan zijn dat verkoper 2 de kwaliteiten mist om de desbetreffend lead om te zetten naar een klant, simpelweg vergeten is de lead op te volgen of onvoldoende de productvoordelen heeft belicht tijdens de verkoopgesprekken.
Echter kan het ook zo zijn dat de verkoper de lead wél direct heeft opgevolgd, de relatie naar behoren heeft behandeld en zowel het product als de organisatie boven verwachting heeft gepromoot. Reden dat verkoper 2 niets heeft verkocht is omdat de lead niet goed was.
Hoe kun in het genoemde voorbeeld de verkoper goed analyseren en beoordelen zonder statistieken met betrekking tot de verkoopactiviteiten? Op dit vlak biedt CRM-software uitkomst.
Prestaties in kaart met CRM
Een CRM-systeem biedt managers die middelen die ze nodig hebben om medewerkers goed te kunnen evalueren en prestaties te monitoren. Zo wordt het mogelijk om de effectiviteit van interne processen te meten, de activiteiten en slagkracht op gebied van sales te beoordelen en de werkzaamheden met betrekking tot klantenservice in kaart te brengen. Het is alsof je een röntgenfoto maakt van je eigen verkoopafdeling.
Met een passend CRM-systeem kun je gemakkelijk bepalen hoeveel telefoontjes je verkopers per dag plegen, hoe vaak ze contact zoeken met bestaande klanten en hoe dat gebeurt, hoelang de verkoopcyclus gemiddeld duurt enzovoorts. En al deze statistieken zijn eenvoudig vanuit het CRM-dashboard te bekijken en te exporteren naar overzichtelijke rapportages. Zo’n rapportage bevat waardevolle informative zoals:
- aantal verkopen en de gemiddelde duur per verkoop;
- conversieratio;
- de gebruikte middelen/kanalen plus het slagingspercentage per middel;
- gemiddelde verkoopwaarde en totale omzet;
- etc.
Een goede beoordeling start met zelfreflectie
Als je eenmaal over een solide CRM-systeem beschikt waarmee je je medewerkers goed kunt beoordelen, kun je bepalen op welke vlakken ruimte is voor verbetering en hoe dit te realiseren is. De meeste verkopers weten goed wat hun sterkte en zwakke punten zijn, dus vraag hen om eerst zichzelf te beoordelen. Zo zorg je ervoor dat de medewerkers eerst kritisch naar zichzelf kijken.
Wanneer je medewerkers zichzelf hebben beoordeeld kun je hun feedback eenvoudig koppelen aan de statistieken van het CRM-systeem. Focus je hierbij op de belangrijkste verbeterpunten en bewaar de kleinere uitdagingen voor een later moment. Zo kan de medewerker het snelste groeien en de grootste prestatieverbeteringen boeken.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)