Deel artikel
Combineer CRM met marketingautomatisering
door Martijn Rijnders op 23-10-14 13:22
Technologie heeft moderne verkoopstrategieën zodanig beïnvloed dat de meeste bedrijven zoekende zijn naar effectieve marketingsystemen met hedendaagse tools om zo hun campagnes aantrekkelijker te maken voor potentiele klanten. De slimme CRM-platforms bieden vaak al een stukje marketingautomatisering ter versterking voor een effectiever (klant)relatiebeheer.
Wil je marketing, verkoop en klantrelatiebeheer echt tot één krachtig proces smeden, dan is het aan te raden om een toegewijd marketingautomatiseringsplatform te koppelen aan je CRM-systeem.
In dit artikel leg ik uit waarom CRM en marketingautomatisering zo goed samen gaan.
Marketingautomatisering is vanuit verkoopperspectief geen alternatief voor relatiebeheer, maar meer een krachtige extensie op CRM. Het versterkt verkoop en relatiebeheer doordat er betere leads gegenereerd worden en het biedt de mogelijkheid processen effectiever in te richten.
Beide systemen kunnen uiteraard los van elkaar opereren, maar de impact is het grootst als deze gekoppeld aan elkaar worden ingezet. CRM–software converteert prospects naar klanten, marketingautomatisering doet het voorbereidende werk. Het stelt verkoopteams in staat dat te doen wat ze het beste kunnen, verkopen.
Alleen de relevante leads
Als verkoper ben je veel tijd kwijt aan het nabellen en opvolgen van leads. Maar bij hoeveel van deze leads kom je echt aan tafel? Zou het niet een zegen zijn als je alleen die leads hoeft op te volgen waarvan je weet dat die potentiële koper interesse heeft en echt toe is aan een dergelijk verkoopmoment.
Marketingautomatisering, en in het bijzonder die systemen met een Inbound Marketing fundament, is gebaseerd op het aantrekken van het meest relevante deel van je doelgroep, dat deel dat de concrete behoefte kent. Vervolgens wordt die bezoeker geconverteerd naar lead aan de hand van voor die persoon waardevolle informatie en ook na die conversie steeds weer bediend van gericht advies. Zo wordt een lead stap voor stap door het verkoopproces geloodst. Door dit proces te koppelen aan je CRM worden een verkoper alleen die leads aangeboden die er echt klaar voor zijn.
Hierdoor zal verkoop vele malen succesvoller verlopen en wordt en minder tijd verspild aan gesprekken die niets opleveren.
Alle CRM- en marketinggegevens binnen handbereik
Naast betere leads zal er door alle gegenereerde data ook meer bekend zijn over de potentiële koper. Vanuit marketing is relevante data verzameld die waardevol is bij het achterhalen van de wensen en behoeften van die lead ten aanzien van een product of dienst. Dit helpt de verkoper om een verkoopgesprek gerichter in te gaan.
Daarnaast versterken beide systemen elkaar nog verder. CRM biedt informatie over waar de beste verkoopkansen liggen, marketingautomatisering achterhaalt vervolgens de behoeften. Dit resulteert in steeds beter opgezette campagnes, waardoor veelbelovende bezoekers en leads steeds sneller en makkelijker met je merk in aanraking komen. Kortom, ook de marketing wordt steeds slimmer en is in staat op de juiste momenten de juiste informatie te bieden aan de juiste personen.
Hoe complexer de verkoopcyclus, des te meer profijt valt er te behalen met een dergelijk koppeling tussen marketing en CRM. Verregaande segmentatie wordt mogelijk waardoor er bijna op persoonlijk niveau geautomatiseerde marketing en verkoop kan worden bedreven.
Hoge verwachtingen CRM en marketingautomatisering?
Verwacht niet dat de koppeling tussen marketingautomatisering en het CRM-systeem zichzelf bedient. Je moet nog steeds resultaten monitoren, sterke content creëren, prestaties meten en gebruikers trainen. Maar als het loopt is het een huwelijk dat enkel positieve ROI kent!
Wij bij Systony werken met de koppeling tussen alles-in-1 marketingplatform HubSpot en het functierijke Maximizer CRM. Hiermee zien wij, naast een flinke toename in online verkeer en kwalitatieve leads, onze processen op gebied marketing, verkoop en relatiebeheer effectiever en efficiënter verlopen. Het biedt winst op meerdere fronten.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)