HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Het effect van de inbound marketingfunnel

Door de digitalisering is de traditionele marketingfunnel totaal veranderd. De funnel is nog steeds belangrijk voor marketeers om te bepalen in welk stadium van het koopproces de potentiële klant zich bevindt. Echter is de manier waarop zij dat koopproces doorlopen anders geworden. Hierdoor moet de traditionele funnel plaatsmaken voor de zogenaamde inbound marketingfunnel.

In dit artikel lees je wat het effect van inbound marketing op de marketingfunnel is en wat de belangrijkste verschillen zijn tussen de nieuwe en oude situatie zijn.

Wat is de marketingfunnel?

De marketingfunnel is een model (vorm van een trechter) waar de verschillende fases van het koopproces zijn opgenomen. Via verschillende manieren vul je de trechter met mogelijk geïnteresseerde klanten. Iedere fase van het koopproces heeft unieke kenmerken en is belangrijk voor de transitie van bezoeker naar klant. De marketingfunnel heeft als belangrijkste doel om jezelf in de markt te zetten (positionering). 

 

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

De traditionele marketingfunnel 

De eerste marketingfunnel bestaat al sinds het einde van de 18e eeuw. De traditionele marketingfunnel is een lineair model waarbij de potentiële klant een aantal fases doorloopt voordat hij/zij het commerciële doel bereikt (het afnemen van het product of dienst).

AIDA-model.gif

De traditionele marketingfunnel staat beter bekend als het AIDA-model:

  • Aandacht (Attention): Er wordt een boodschap verzonden naar de ontvanger, maar er is geen mogelijkheid voor de ontvanger om te reageren;
  • Interesse (Interest): Door middel van gerichte boodschappen naar de doelgroep wordt de interesse gewekt;
  • Verlangen (Desire): In deze fase wordt erop gestuurd dat de doelgroep het product of dienst wil gaan aanschaffen;
  • Actie (Action): In deze fase gaat de doelgroep over tot de gewenste actie. Het afnemen van het product of dienst.

Het proces stopt na het doorlopen van de laatste fase. En hoewel het AIDA-model jarenlang voldeed, heeft de digitale revolutie ervoor gezorgd dat er behoefte is aan een nieuw model. De inbound marketingfunnel.

Inbound marketingfunnel 

Tegenwoordig gaat de potentiële klant zelf op onderzoek uit. Informatie wordt zelf gezocht, producten en diensten worden vergeleken en reviews van anderen zijn belangrijker dan ooit tevoren. Dit betekent dat na het afnemen van het product of dienst nog een fase plaatsvindt: het tevreden houden van klanten. Hierin voorziet de inbound marketingfunnel.

Hubspot-Marketing-Funnel.png

Bron: Hubspot

De inbound marketingfunnel is verdeeld in vier fases:

  • Attract: Door middel van relevante blogs, SEO en social media wordt de doelgroep aangetrokken;
  • Convert: Door middel van relevante premium content, geoptimaliseerde landingspagina’s en aantrekkelijke calls-to-action worden bezoekers geconverteerd naar leads;
  • Close: Door een combinatie van gerichte e-mails, automatische workflows en diepgaand inzicht in de lead (CRM) wordt een groot deel uiteindelijk klant;
  • Delight: Door middel van monitoring, enquêtes en gerichte content meet en beïnvloed je de klanttevredenheid.

Net zoals in het AIDA-model is het doel om de lead om te zetten naar klant, maar daar houdt het proces niet op. Omdat tevreden klanten jouw producten en diensten zullen aanbevelen, is juist de delight-fase zo belangrijk. Zij zullen jouw organisatie aanbevelen aan mensen die aan het begin van hun oriëntatie staan.

Het inbound marketing model is in tegenstelling tot het AIDA-model veel meer ingericht op het nieuwe oriëntatietraject van potentiële klanten, waarbij veel meer rekening wordt gehouden met de invloed die bestaande klanten hebben.

Bij Inbound marketing is het van belang om consumenten naar je toe te trekken door relevante content te schrijven. Ben jij benieuwd hoe je bezoekers converteert naar leads? Download dan ons eBook: 10 tips leadgeneratie.

New Call-to-action

Ontvang updates per email