Deel artikel
Het effect van de inbound marketingfunnel
door Ellen Prins op 19-2-16 16:16
Door de digitalisering is de traditionele marketingfunnel totaal veranderd. De funnel is nog steeds belangrijk voor marketeers om te bepalen in welk stadium van het koopproces de potentiële klant zich bevindt. Echter is de manier waarop zij dat koopproces doorlopen anders geworden. Hierdoor moet de traditionele funnel plaatsmaken voor de zogenaamde inbound marketingfunnel.
In dit artikel lees je wat het effect van inbound marketing op de marketingfunnel is en wat de belangrijkste verschillen zijn tussen de nieuwe en oude situatie zijn.
Wat is de marketingfunnel?
De marketingfunnel is een model (vorm van een trechter) waar de verschillende fases van het koopproces zijn opgenomen. Via verschillende manieren vul je de trechter met mogelijk geïnteresseerde klanten. Iedere fase van het koopproces heeft unieke kenmerken en is belangrijk voor de transitie van bezoeker naar klant. De marketingfunnel heeft als belangrijkste doel om jezelf in de markt te zetten (positionering).
De traditionele marketingfunnel
De eerste marketingfunnel bestaat al sinds het einde van de 18e eeuw. De traditionele marketingfunnel is een lineair model waarbij de potentiële klant een aantal fases doorloopt voordat hij/zij het commerciële doel bereikt (het afnemen van het product of dienst).
De traditionele marketingfunnel staat beter bekend als het AIDA-model:
- Aandacht (Attention): Er wordt een boodschap verzonden naar de ontvanger, maar er is geen mogelijkheid voor de ontvanger om te reageren;
- Interesse (Interest): Door middel van gerichte boodschappen naar de doelgroep wordt de interesse gewekt;
- Verlangen (Desire): In deze fase wordt erop gestuurd dat de doelgroep het product of dienst wil gaan aanschaffen;
- Actie (Action): In deze fase gaat de doelgroep over tot de gewenste actie. Het afnemen van het product of dienst.
Het proces stopt na het doorlopen van de laatste fase. En hoewel het AIDA-model jarenlang voldeed, heeft de digitale revolutie ervoor gezorgd dat er behoefte is aan een nieuw model. De inbound marketingfunnel.
Inbound marketingfunnel
Tegenwoordig gaat de potentiële klant zelf op onderzoek uit. Informatie wordt zelf gezocht, producten en diensten worden vergeleken en reviews van anderen zijn belangrijker dan ooit tevoren. Dit betekent dat na het afnemen van het product of dienst nog een fase plaatsvindt: het tevreden houden van klanten. Hierin voorziet de inbound marketingfunnel.
De inbound marketingfunnel is verdeeld in vier fases:
- Attract: Door middel van relevante blogs, SEO en social media wordt de doelgroep aangetrokken;
- Convert: Door middel van relevante premium content, geoptimaliseerde landingspagina’s en aantrekkelijke calls-to-action worden bezoekers geconverteerd naar leads;
- Close: Door een combinatie van gerichte e-mails, automatische workflows en diepgaand inzicht in de lead (CRM) wordt een groot deel uiteindelijk klant;
- Delight: Door middel van monitoring, enquêtes en gerichte content meet en beïnvloed je de klanttevredenheid.
Net zoals in het AIDA-model is het doel om de lead om te zetten naar klant, maar daar houdt het proces niet op. Omdat tevreden klanten jouw producten en diensten zullen aanbevelen, is juist de delight-fase zo belangrijk. Zij zullen jouw organisatie aanbevelen aan mensen die aan het begin van hun oriëntatie staan.
Het inbound marketing model is in tegenstelling tot het AIDA-model veel meer ingericht op het nieuwe oriëntatietraject van potentiële klanten, waarbij veel meer rekening wordt gehouden met de invloed die bestaande klanten hebben.
Bij Inbound marketing is het van belang om consumenten naar je toe te trekken door relevante content te schrijven. Ben jij benieuwd hoe je bezoekers converteert naar leads? Download dan ons eBook: 10 tips leadgeneratie.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)