Deel artikel
Het managen van verkoop en marketing met CRM
door Gertjan van Vugt op 6-11-13 10:10
Parallel aan onze eindejaarsperiode met de bijbehorende verkoop-kortingen, is het ook begrotingsseizoen voor 2014 bij Systony. CEO's en directeuren zullen in deze tijd van bezuinigingen begrijpen, dat er ideeën gelanceerd en brainstormsessies geïnitieerd moeten worden, die leiden tot een in getallen gevat plan omtrent de toekomst van de onderneming.
Hoewel we gedurende het hele jaar de kosten en opbrengsten in de gaten houden, kijken we tijdens het budgetteringsproces heel nauwkeurig naar alle uitgaven. Sommige kosten (zoals de hypotheek van ons pand en de infrastructuur) zijn vaste, andere (zoals personeelskosten) een gegeven. Een andere hoge uitgavepost in een software- & consultancy-organisatie als het onze, zijn marketingkosten...
Zoals bij de meeste organisaties in een bedrijfstak als de onze, is de marketingmix door de jaren heen enorm geëvolueerd. De tijd is voorbij dat je gewoonweg wat databestanden kocht, een e-mailcampagne in elkaar zette binnen Outlook en een respons kreeg van 20%. Ja, geloof me, die tijden hebben echt bestaan!
Vergelijk dat eens, zoals mijn collega’s en ik in eerdere blogs en artikelen deden, met de manier waarop potentiële prospects tegenwoordig naar uw producten en diensten zoeken, hoe ze omgaan met verkoop en marketing en zie hoe de tijden zijn veranderd (zie de blogs over niet werkende marketingmethodes, de nieuwe inbound verkoper en over marketing automation).
Nu wordt het internet door prospects, voordat ze zich inlaten met het verkoopproces, intensief gebruikt voor het doen van onderzoek, het bekijken van demo's, het verzamelen van meningen van derden, etc. Om vooruit te komen als onderneming die prospects deze invloed geeft moet uw team een hechte eenheid vormen. De sleutel tot deze eenheid ligt in de interactie tussen verkoop en marketing. Een algemeen directeur moet niet alleen om kunnen gaan met een scala aan persoonlijkheden die zeer verschillende ideeën hebben over de te volgen werkwijze. Ook moet hij/zij de strijd aan met een verkoopafdeling die om meer leads roept en een marketingafdeling die een hoger budget verlangen. Dat staat nog los van de vraag: “wat is een lead?”. En ook al klinken alle ideeën geweldig en lijken ze zinvol, het is ook de tijd van het jaar voor 'de baas' om uit te zoeken wat werkelijk mogelijk is in de komende twaalf maanden, wat daarvoor nodig is en hoe dit uitgewerkt moet worden met naaste medewerkers zodat de zaken ook echt gaan rollen.
De dynamiek tussen marketing en verkoop is al vaak benadrukt, maar in deze wereld van instant product-reviews, langere verkoopcycli en meerdere concurrentie-lagen, is het essentieel om op een coherente manier samen te werken met een constante communicatie en feedback; dit vertaalt zich immers in de prospect- of klant-ervaring. De rol van de algemeen directeur hierin is deels die van visionair, deels die van realist en deels die van mediator.
De eerste stap is het verkrijgen van gezamenlijke overeenstemming over wat een lead is. Vanuit het perspectief van een verkoper is dit iemand die klaar is om met de verkoopafdeling te praten, vanuit een marketing-oogpunt is het een persoon die gereageerd heeft.
Dit is waar de tweede vraag in het spel komt: gereageerd op wat? Met diverse campagnes per e-mail, via sociale media en vragen op websites is het gemakkelijk om te vergeten dat sommige content een verkoopklare lead oplevert, waar acties als het downloaden van informatie waarschijnlijk aangeven dat we te maken hebben met iemand die zich nog aan het oriënteren is. Werk dus samen met verkoop en marketing, leg een score-systeem vast voor elke soort content en wordt het eens over een eindscore die aangeeft dat prospects verkoopklaar zijn.
En tot slot; realiseer u dat de verkoopcyclus korter kan worden maar de voedende marketingperiode langer, en erken dat er sprake is van een potentiële toename in marketing-ondersteuning en -middelen. Of u nu een familiebedrijf runt of een grote onderneming met een managementteam; de sleutel tot het laten gebeuren van dingen en het hebben van een goed samenwerkend team, is een overkoepelende visie voor het hele organisatie waarin iedereen zijn rol begrijpt. Het totale plan kan extra kosten voor scholing met zich meebrengen en het installeren van nieuwe systemen en interne processen die het personeel in staat moet stellen om die rollen te kunnen spelen....en nu terug naar de begroting van 2014!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)