Deel artikel
Het verschil tussen CRM en ERP
door Gertjan van Vugt op 11-2-19 13:50
CRM en ERP? Het kan zijn dat je niet gelijk weet wat ze betekenen. In ons alledaags taalgebruik gebruiken we veel afkortingen die we gebruiken als acroniemen. Zo zeggen we met alle gemak PIN-code in plaats van ‘personal identification number’. En we zeggen LASER in plaats van ‘Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation’.
Meestal is het gebruik van dergelijke afkortingen de snelste en makkelijkste weg. Maar soms werkt het gebruik van die zogenaamde acroniemen juist verwarrend. Zo ook voor de afkortingen CRM en ERP.
Het belang van een centrale database
Het belang van bedrijfssystemen, zoals ERP (Enterprise Resource Planning), is door de jaren heen gegroeid en bij veel organisaties de ruggengraat van de organisatie geworden. ERP-software is ontstaan vanuit het idee om één database op te zetten die gebruikt kan worden door het hele bedrijf, waarbij het systeem in staat is een groot aantal activiteiten te ondervangen en verschillende datastromen te verwerken. Aan een ERP kunnen softwaremodules worden gekoppeld, waarmee functionaliteiten worden toegevoegd die waardevol kunnen zijn voor alle bedrijfsprocessen. Hierbij kun je denken aan processen op gebied van productie, klantenservice, financiën, et cetera.
Het grote voordeel wanneer de gehele organisatie opereert vanuit één dataset is de helikopterview die ontstaat, waardoor we beter in staat zijn de juiste operationele keuzes te maken. Focus van implementatie ligt dan ook bij het voorzien in de juiste tools en mechanismen om de organisatie zo effectief mogelijk te laten functioneren. Een slimme manier van werken die zeker zal leiden tot een efficiëntievoordeel.
CRM geen vast onderdeel ERP
Veel functionaliteit van deze aanvullende modules zijn we gaan associëren met CRM, wat staat voor Customer Relationship Management. Daarom wordt vaak aangenomen dat CRM onderdeel is van ERP, maar is vaak niet waar.
Er zijn tal van redenen om te weerleggen dat CRM altijd onderdeel is van ERP. Zo is CRM breder dan alleen de software, het omhelst namelijk alle activiteiten rondom relatiebeheer. Daarnaast is ERP vaak ingericht om efficiëntie te verhogen via vaste processen, CRM is minder gestructureerd en kent verschillende functionele eisen.
CRM voor structuur in data
In veel gevallen is de data die we moeten verwerken te vaag of lastig te analyseren. Vaak behoort deze informatie dan ook niet opgenomen in het kernsysteem van de organisatie. Sterker nog, veelal is er geen mogelijkheid om interessante informatie op te slaan in ERP. Hierbij kun je denken aan iemands website, LinkedIn profiel, Twitteraccount of blog.
CRM is wel constant in ontwikkeling en speelt in op de wijze waarop mensen willen communiceren met of naar een organisatie. Vandaag de dag is het gebruikelijk dat de eerste interactie met een bedrijf via de website verloopt, maar de kanalen eromheen constant aan verandering onderhevig zijn. Zo is het normaal geworden te communiceren via Facebook, LinkedIn en Twitter te laten verlopen.
CRM draait dus om het in kaart brengen van alle wensen, behoeften en overige interessante informatie van en over relaties vanuit de complexe communicatiestromen met prospect en klant. De informatie moet zo verpakt worden dat het 1-op-1 en efficiënt verwerkt kan worden naar het ERP.
Benieuwd welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM-selectie.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)