Deel artikel
In 5 stappen de meest geschikte CRM-software kiezen
door Gertjan van Vugt op 26-5-16 12:00
Salesforce, Microsoft Dynamics, HubSpot, Efficy, Superoffice... alle bekende CRM-leveranciers heb je al voorbij zien komen. Er zijn vreselijk veel verschillende CRM-systemen op de markt. En je vindt het enorm lastig om de juiste keuze voor jouw organisatie te maken.
Komt dit je bekend voor? Mij wel. Dit heb ik klanten namelijk al zo vaak horen zeggen. De meest geschikte CRM-software kiezen is ook lastig. Het moet namelijk goed aansluiten bij de wensen en behoeften van je organisatie. Nu én in de toekomst.
Maar als je jouw CRM-keuze goed voorbereidt vind je waarschijnlijk wel wat je zoekt. De voorbereiding is dan ook de belangrijkste stap bij een succesvolle CRM-implementatie. Hieronder vertel ik je hoe je in 5 stappen de juiste CRM-keuze maakt.
Stap 1: Bepaal in welke behoeften jouw CRM-software moet voorzien
Waarom kiest jouw organisatie voor CRM-software? Bij de meeste bedrijven is dat om bepaalde knelpunten op te lossen. Bijvoorbeeld:
- Je organisatie heeft last van eilandjes en daardoor ontstaan er teveel fouten. Je verliest hierdoor inkomsten, terwijl dat niet nodig is. En de klanttevredenheid laat ook al te wensen over. Met een CRM-systeem optimaliseer je jouw salesproces en los je interne communicatie knelpunten op.
- De ouderwetse sales- en marketingmethoden werken niet zo goed meer. Om concurrerend te blijven moet je meegaan met de digitale ontwikkelingen. Daarom wil jouw organisatie op inbound marketing inzetten. Hierbij volg je jouw klanten om ze zo goed mogelijk bij het aankoopproces te kunnen ondersteunen.
- Jouw organisatie heeft een flinke ambitie om te groeien. Maar de verkoopdoelstellingen worden alsmaar niet gehaald. Met de juiste digitale verkooptools maak je het jouw verkopers veel makkelijker. Zo krijg je een goed inzicht in de wensen van (toekomstige) klanten. Heb je de tools om hier effectief op in te springen. En heb je meer inzicht in wat er misgaat. Hierdoor stuur je razendsnel bij als dat nodig is.
- Het is knetterlastig om de juiste sollicitanten voor je vacatures te vinden. Er zijn amper mensen met de juiste kwalificaties. Bovendien gaat er ontzettend veel tijd in zitten. Ondertussen heb je wel door dat een goede sollicitatie ervaring helpt. Je wilt het sollicitatieproces daarom digitaliseren en optimaliseren. Uiteraard optimaliseer je hierbij de 'candidate journey'. De 'reis' die je sollicitanten afleggen om een nieuwe baan te vinden. Net zoals je klanten een klantreis hebben als ze iets aankopen.
- Dagelijks ontvangt je klantenservice veel vragen en problemen van klanten. Alleen worden deze klanten niet snel genoeg geholpen. En soms krijgen klanten zelfs helemaal geen antwoord. Het is ook lastig om de klantvragen te prioriteren. Met de juiste webcare tools maakt jouw klantenservice een geweldige professionaliseringsslag.
Er ontstaat dus een behoefte om 1 of meerdere pijnpunten op te lossen. Kies je CRM-software? Dan moet je eerst weten welke behoeften en pijnpunten dit precies zijn. De eerste stap is daarom het onder de loep nemen van je bedrijfsprocessen.
👉 TIP: Betrek de personen die een belangrijke rol bij deze bedrijfsprocessen spelen hierbij. Zo krijg je het beste inzicht. En je bepaalt makkelijker hoe de CRM-software deze bedrijfsprocessen het beste kan ondersteunen.
Stap 2: Beslis wie de CRM-software gaan gebruiken
Heb je de pijnpunten en behoeften nauwkeurig in kaart gebracht? Dan is het tijd voor stap 2: bepalen wie de CRM-software gaan gebruiken. Dit kan de hele organisatie zijn, maar ook een losse afdeling. Of een aantal afdelingen.
Maakt alleen de verkoopafdeling er gebruik van? Dan kies je natuurlijk CRM-software met sterke verkooptools. Is de CRM-software vooral voor marketing- en verkoop? Dan is het slim als je de processen hiervan op elkaar kunt afstemmen. Werkt ook je serviceafdeling ermee? Zorg er dan voor je dat je het gehele verkoopproces kan optimaliseren. Van a tot Z, inclusief de afterservice.
In grote lijnen lijkt CRM-software op elkaar. Maar er zitten vaak grote verschillen tussen de functionaliteiten. Het ene CRM-systeem is bovendien veel gebruiksvriendelijker dan het andere. Je houdt de gegevens makkelijker up-to-date als het makkelijk is om mee te werken. En wat heb je aan CRM-software met vervuilde data? Bovendien besteed je met gebruiksvriendelijke automatiseringsfuncties meer tijdrovende taken aan je CRM-software uit.
👉 TIP: We hebben speciaal een checklist gemaakt om je te helpen met je CRM-keuze. Download de checklist hieronder als je dat wilt.
Stap 3: Stel de functionele eisen en wensen vast
De volgende stap is het opstellen van een lijst met functionele eisen en wensen. Hierop zet je alle functies die de nieuwe CRM-software moet hebben.
Hoe je dit aanpakt?
- Benoem alle bedrijfsprocessen apart.
- Schrijf erbij wat de CRM-software voor deze bedrijfsprocessen moet kunnen.
- Prioriteer alle functionele eisen en wensen (bijvoorbeeld: must have en nice to have).
Je hebt nu een handig overzicht dat je met je betrokken collega's deelt. Het is meteen een belangrijke basis voor als je CRM-leveranciers gaat benaderen. Met dit overzicht maken zij namelijk snel een inschatting van wat er mogelijk is.
Daarnaast is het belangrijk om naar de onderhoudskosten te kijken. Hoe makkelijk het CRM-systeem met je organisatie meegroeit. En hoe makkelijk je (nieuw) maatwerk implementeert.
👉 TIP: Een goed hulpmiddel is de Request for Proposal. In dit artikel vertellen we je hoe dat werkt:
Hoe selecteer je een nieuwe CRM leverancier?
Stap 4: Bepaal met welke systemen je de CRM-software wilt integreren
Veel organisaties willen de CRM-software met andere applicaties integreren. Bijvoorbeeld:
- Een e-mailprogramma (zoals Outlook of Gmail)
- Een Telefooncentrale (zoals Aircall)
- Een ERP-systeem (zoals Microsoft Navision of SAP)
- Een Social media kanaal (zoals Twitter, LinkedIn, Facebook of Instagram)
- Recruitment software
De meeste CRM-systemen koppel je eenvoudig aan veelgebruikte softwarepakketten, zoals Microsoft Office en Outlook. Daarnaast gebruiken veel organisaties ook software, die gegevens met het CRM-systeem moet uitwisselen. Bijvoorbeeld ERP-software, marketingautomatisering software, recruitment software en/of offerte- en facturatiesoftware. Deze koppelingen zijn meestal wat complexer. En dan is er maatwerk nodig.
Onderzoek daarom welke standaard koppelingen er al zijn. Meestal vind je die in de app marketplace van de CRM-leverancier. Of het moeilijk is om jouw favoriete applicaties te integreren. Hoe duur dat is. Hoe heftig het is om deze integraties te onderhouden. En of de CRM-leveranciers dit maatwerk wel kunnen leveren.
Stap 5: CRM-leveranciers benaderen
Heb je deze 5 stappen gevolgd? Dan weet je wat jouw CRM-software moet kunnen. En waarmee je het wilt integreren. Het is nu tijd om mogelijke CRM-leveranciers te gaan benaderen.
Met ons CRM-handboek ondersteunen we je met je CRM-keuze. Stap voor stap leggen we je hierin uit hoe je het aanpakt. Download het gratis hieronder als je dat wilt.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)