HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Inbound marketing in 2018

inbound marketing laptop

Het begrip inbound marketing kom je steeds vaker tegen, maar in Nederland is het nog een relatief onbekend begrip. Kortgezegd, inbound marketing is de samenvoeging van krachtige content marketing en slimme marketingsoftware. Het resultaat is een gepersonaliseerd, geautomatiseerd bereik dat gericht is om de potentiële koper te helpen in het koopproces.

Inbound marketing zorgt voor betere online vindbaarheid en meer kwalitatieve leads. In dit blogartikel leg ik in het kort uit wat inbound marketing is, beschrijf ik waarom je een inbound marketing strategie moet hebben en ik sluit af met wat recente cijfers!

Wat is inbound marketing?

Volgens het rapport State of Inbound gebruikt 74% van de bedrijven in het onderzoek een Inbound Marketing strategie.

Met een goede inbound marketing strategie trek je kwalitatieve leads aan via de online zoekmachines. Je biedt je doelgroep relevante content welke zij vinden tijdens hun online oriëntatie. Met de bij een download verkregen data kun je als organisatie de desbetreffende lead blijven bereiken en helpen aan de hand van aanvullende content en informatie. Net zo lang tot de lead klaar is voor een gesprek met de verkoper.

Waarom inbound marketing?

De reden waarom Inbound Marketing interessant is voor bedrijven, is omdat het velen malen efficiënter is dan traditionele marketing.

Inbound marketing bespaart kosten

De kosten per lead van een inbound marketing strategie zijn veel lager dan van een outbound strategie. Volgens het onderzoek heeft 53% van de bedrijven een hogere Return On Investment. Dit tegenover slechts 16% van de bedrijven die een hogere Return on Investment hebben met outbound marketing.

Inbound marketing zorgt voor betere leads

Met een inbound marketing strategie ben je minder tijd kwijt aan het benaderen van mensen, zoals bij cold-calling en massa mailings met weinig resultaten. Met inbound marketing trek je relevanter verkeer aan door betere online vindbaarheid. Met de verzamelde informatie over de gegenereerde lead kun je deze gerichter opvolgen.

Met inbound marketing schiet je niet met hagel, maar zet je je middelen gericht en persoonlijk in op het moment dat de doelgroep dat wil. 

Cijfers inbound marketing 2018

Hieronder enkele actuele cijfers met betrekking tot inbound marketing. De cijfers zijn afkomstig van Stafe of Inbound 2018, geschreven door Mimi An. De resultaten zijn afkomstig van 6200 bedrijven uit verschillende industrieën verspreid over 99 landen. 43% van de ondervraagde bedrijven zijn HubSpot partners, 57% zijn respondenten die geen connectie hebben met HubSpot. Voor meer informatie en cijfers over het onderzoek, raadpleeg het rapport.  

Via welke kanalen genereer je de beste leads?
hoe krijg je de beste leads?

Bron: HubSpot’s Report Global Results 2018 van Mimi An

Uit het onderzoek van HubSpot is gebleken dat de respondenten overtuigd zijn van de positieve effecten van een inbound marketing strategie. Zoals je kan zien in de afbeelding vinden organisaties die inbound inzetten hun marketing leads van betere kwaliteit dan organisaties die werken met een (duurdere) outbound strategie.  

Wat vinden marketeers: Inbound versus Outbound Marketing
effectiviteit van marketing strategieen
Bron: HubSpot’s Report Global Results 2018 van Mimi An

Over het algemeen zijn marketeers meer tevreden over inbound marketing dan over outbound marketing. Volgens het rapport zegt 75% van de ondervraagden dat hun inbound marketing strategie effectief is. Bij outbound marketing is 62% tevreden over de effecten van hun marketing strategie. Echter, 38% is sceptisch over de outbound marketing strategie en geeft aan dat dit niet effectief is.

Meest voorkomende toepassingen inbound marketing
wat kan je bereiken met inbound marketing?
Bron: HubSpot’s Report Global Results 2018 van Mimi An

Inbound Marketing is een breed begrip,dat met verschillende bedoelingen toegepast wordt. 61% van de bedrijven die een inbound marketing strategie voert doet dit om online vindbaarheid te verhogen . Op de tweede plek staat het creëren van blog content. Daarnaast vindt 50% procent van de bedrijven marketing automation belangrijk. Wil je weten wat dat is, lees dan dit blogartikel.

Wil je meer weten over inbound marketing? Er zijn nog meer blogs over te vinden op de website van Systony! Zoals over hoe je start met Inbound Marketing en waarom Inbound Marketing werkt.

Ben je benieuwd naar wat marketingautomatisering jouw bedrijf kan opleveren? Gebruik dan de gratis inbound resultaat calculator! 

New Call-to-action

 



 

Ontvang updates per email