Deel artikel
De ROI van Inbound Marketing
door Ellen Prins op 25-3-15 11:07
Sinds een weekje werkt Mariska bij Kiloknallers. Zij moet de marketingafdeling succesvol gaan maken. Mariska weet wel hoe ze dat voor elkaar krijgt. Namelijk met inbound marketing. Bij haar vorige werkgever behaalde ze daar geweldige resultaten mee.
Maar daar zijn wel speciale inbound marketing tools voor nodig. Kiloknallers moet daar dus eerst in investeren. Daarom wil Mariska weten:
👉 Wat levert inbound marketing Kiloknallers op?
👉 Wat kost inbound marketing voor Kiloknallers?
Met de antwoorden berekent ze de Return on Investment (ROI) van Inbound Marketing. Met de ROI moet ze het management toch kunnen overtuigen...
Welke resultaten kun je precies behalen met inbound marketing? En welke investering is daarvoor nodig? In dit artikel vertel ik je hoe je de ROI van Inbound Marketing berekent.
De resultaten van Inbound Marketing zijn meetbaar.
Bereken je omzetgroei door Inbound Marketing.
Wat is de ROI van Inbound Marketing?
Wat is jouw ROI?
De resultaten van Inbound Marketing zijn meetbaar
Zet je inbound marketing effectief in? Dan is de kans groot dat je de volgende resultaten behaalt:
- Betere online vindbaarheid. Dus meer en relevantere bezoekers op je website.
- Betere leads. Dus meer websitebezoekers, die converteren naar leads.
- Hogere lead-naar-klant conversie. Dus meer klanten.
- Meer omzet.
- Efficiënter verkoopproces. Marketing en sales gaan namelijk beter samenwerken.
Deze resultaten dragen natuurlijk bij aan een positieve ROI. Bovendien zijn de resultaten meetbaar vanwege ‘closed loop reporting’. Wat betekent dit? Sales rapporteert (automatisch) aan marketing wat er met (sales qualified) leads gebeurd is. Marketing krijgt hierdoor een goed inzicht in de beste en slechtste leadbronnen.
OK, dit klinkt misschien nog wat ingewikkeld. Ik probeer het wat te verduidelijken. Bij jouw inbound marketing strategie focus je je op het genereren van kansrijke leads. De basis hiervoor is een allround CRM-systeem. In dit CRM-systeem beheer je namelijk alle belangrijke data van jouw (toekomstige) klanten.
Jouw marketingactiviteiten maak je vervolgens CRM-gedreven. Je zet jouw CRM-data dus zo in, dat je maximale marketingresultaten behaalt. Daar gebruik je allerlei slimme tools voor. Zoals SEO-tools, marketingautomatisering, lead nurturing en leadscoring.
Wat heb je hiervoor nodig? Een CRM-systeem waar inbound marketing tools aan gekoppeld zijn. Òf CRM-software waarbij deze tools al zijn geïntegreerd. Zoals bij HubSpot (het systeem waar wij mee werken).
Beschik je over het juiste gereedschap? Dan combineer je alle data op de dashboards van jouw CRM-systeem. Dit geeft je natuurlijk een fantastisch beeld van welke marketinginspanningen de beste resultaten opleveren. Wat moet er gebeuren om nog succesvoller te worden? Dankzij closed loop reporting krijg je dit inzicht!
Bereken je omzetgroei door Inbound Marketing
Wat moet je doen om jouw resultaten te verbeteren? Hoeveel leads heb je gegenereerd? Hoeveel leads zijn daadwerkelijk klanten geworden? Hoeveel meer klanten heb je nodig? Hoeveel extra leads moet je daarvoor genereren? Welke marketingactiviteiten kun je daar het beste voor inzetten?
Wij werken met het gratis CRM-systeem en de marketingautomatisering software van HubSpot. Dit CRM-platform bevat alle geïntegreerde inbound marketing tools, die je nodig hebt. Op dashboards stel je jouw doelen en KPI's eenvoudig in. Al jouw inbound marketing inspanningen zijn daardoor perfect meetbaar.
In één oogopslag zie je hoe het gaat. Zo krijg je bijvoorbeeld makkelijk antwoord op de bovenstaande vragen. Met de informatie van de HubSpot-statistieken zijn jouw resultaten ook redelijk voorspelbaar. Hiervoor verwerkt HubSpot de behaalde resultaten van andere HubSpot-gebruikers in jouw rapportages.
In 2021 heeft HubSpot de ROI van HubSpot-gebruikers in Nederland onderzocht. De belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek waren:
- Na 1 jaar gemiddeld 106% meer websitebezoek.
- Na 1 jaar gemiddeld 74% meer inbound leads.
- Na 1 jaar gemiddeld 82% meer gesloten deals!
De cijfers liegen er niet om! Ook al gaat het hierbij natuurlijk om gemiddelden. Hoe het voor jouw organisatie uitpakt hangt van meerdere factoren af. In welke branche je bijvoorbeeld opereert en in welke regio. Bekijk gerust alle uitkomsten van het HubSpot-rapport. Dan kun je nog wat gedetailleerder inzoomen op de cijfers.
Laten we teruggaan naar de case van Mariska met Kiloknallers.
Een voorbeeldberekening:
- Hoeveel websitebezoekers heeft Kiloknallers nu per maand? 1.000
- Hoeveel online leads genereert Kiloknallers nu per maand? 40
- Hoeveel leads converteert Kiloknallers naar klant per maand? 2
- Wat is de gemiddelde ordergrootte van Kiloknallers? € 5.000,-
Stel dat Kiloknallers in HubSpot investeert. Wat betekent dit dan voor de omzet na 1 jaar? Hieronder zie je het maandelijkse verschil:
Situatie zonder HubSpot | Situatie met HubSpot | |
Websitebezoekers | 1.000 | 2.060 (+ 106%) |
Online leads | 40 | 70 (+ 74%) |
Leads naar deal | 2 | 3,65 deals (+ 82%) |
Gemiddelde ordergrootte | € 5.000,- | € 5.000,- |
Inbound omzet | € 10.000,- | € 18.200.- |
Inbound omzet per jaar | € 120.000,- | € 218.400,- |
Op jaarbasis wordt het verschil nog duidelijker. Na 1 jaar behaalt Kiloknallers namelijk een inbound omzetstijging van € 98.400,-! (€ 218.400,- nieuwe omzet minus € 120.000,- oude omzet). Na 2 jaar heeft Kiloknallers zelfs € 196.800,- meer omzet met inbound marketing behaald.
Een flinke omzetstijging dus!
Maar we zijn er nog nog niet. Er wordt namelijk een investering voor gedaan.
TIP: Welke resultaten kun je na 6 maanden, 1 jaar en 2 jaar verwachten? Met de ROI calculator van HubSpot bereken je dat eenvoudig.
Wat is de ROI van Inbound Marketing?
De ROI is een getal. Meestal een percentage. Dit percentage geeft de verhouding tussen de opbrengsten en de kosten van een investering weer.
Is de ROI een positief getal? Dan brengt de investering meer op dan dat het kost. De ROI van Inbound Marketing bereken je met de volgende formule:
ROI = ("opbrengsten" -/- "kosten") / ("kosten" x 100)
Hierboven heb ik je uitgelegd hoe je de opbrengsten van Inbound Marketing berekent. Nu gaan we ook kijken naar de kosten van de investering. Daarbij is het belangrijk hoe je inbound marketing in gaat zetten. Volledig in huis? Of besteed je de marketingactiviteiten (gedeeltelijk) aan een marketingbureau uit?
Mariska van Kiloknallers berekent de ROI van verschillende situaties. Hiermee onderbouwt ze de investering bij het management.
- Hoeveel bedraagt de jaarlijkse omzet van Kiloknallers? € 1.000.000,-
- Hoeveel marketingbudget besteedt Kiloknallers jaarlijks aan een marketingbureau? € 100.000,- (10% van de omzet)
- Hoeveel kost een extra marketingmedewerker (40 uur)? € 39.000,-
(jaarinkomen € 30.000,- + bijkomende kosten € 9.000,-) - Hoeveel bedraagt de investering voor het HubSpot onboarding traject (HubSpot CRM + Marketing Hub Professional)? € 15.000.-
- Hoeveel bedragen de jaarlijkse HubSpot-licenties voor de Marketing Hub Professional? € 10.000,- (dit bedrag is afhankelijk van welke marketingfuncties je afneemt)
Laten we eens verder doorrekenen wat dat betekent.
HubSpot - marketing volledig uitbesteed | HubSpot - Mariska pakt de taken zelf op | HubSpot + extra marketing medewerker | |
Opbrengst na 1 jaar | € 98.400,- | € 98.400,- | € 98.400,- |
Kosten marketingbureau | € 100.000,- | € 0,- | € 0,- |
Kosten extra marketingmedewerker | € 39.000,- | ||
Kosten HubSpot onboarding | € 15.000,- | € 15.000,- | € 15.000,- |
Jaarlijkse licenties | € 10.000,- | € 10.000,- | € 10.000,- |
Opbrengst -- kosten | -- € 26.600,- | € 73.400,- | € 34.400,- |
ROI (na 1 jaar) |
-- 21,28% | 293,6% | 53,75% |
Na 2 jaar is de situatie als volgt:
HubSpot - marketing volledig uitbesteed | HubSpot - Mariska pakt de taken zelf op | HubSpot + extra marketing medewerker | |
Opbrengst na 2 jaar | € 196.800,- | € 196.800,- | € 196.800,- |
Kosten marketingbureau (2 jaar) | € 200.000,- | € 0,- | € 0,- |
Kosten extra marketingmedewerker (2 jaar) | € 78.000,- | ||
Kosten HubSpot onboarding (eenmalig) | € 15.000,- | € 15.000,- | € 15.000,- |
Jaarlijkse licenties (2 jaar) | € 20.000,- | € 20.000,- | € 20.000,- |
Opbrengst -- kosten | -- € 38.200,- | € 161.800,- | € 83.800,- |
ROI (na 2 jaar) |
-- 16,26% | 462,29% | 74,16% |
Kortom, de ROI maakt inzichtelijk wanneer je jouw investering terugverdient. Als je de marketing (grotendeels) zelf verzorgt is dat doorgaans al heel snel!
Neem je nog meer HubSpot-functies af? Zoals van de HubSpot Sales Hub, HubSpot Service Hub en de HubSpot CMS Hub? Dan wordt het voordeel alleen nog maar groter! Waarom? Afdelingen gaan beter samenwerken. Hierdoor vindt er een supergrote efficiencyslag plaats in afdeling overkoepelende processen.
Met een totaalpakket wordt jouw organisatie dus nog veel productiever! Als organisatie ga je gewoon veel slagvaardiger en klantgerichter functioneren. Dit noem ik nou echt win-win-win!
TIP: HubSpot is modulair. Je neemt dus alleen de functies af, die je echt nodig hebt. Groeit jouw onderneming en heb je behoefte aan meer tools? Dan breid je jouw CRM-platform eenvoudig uit.
Wat is jouw ROI?
Onder de streep kan Inbound Marketing je dus aardig wat opleveren. Tegelijkertijd vraagt het ook om een investering. Zowel qua geld als qua tijd. Heb je dat ervoor over?
Wat kan Inbound Marketing voor jouw organisatie betekenen? En hoe ziet de ROI van Inbound Marketing met HubSpot er voor jouw organisatie uit? Onze adviseurs Maarten, Floris en Martijn staan klaar om het je te vertellen!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)