Deel artikel
Is het hoger onderwijs de grootste uitdaging voor CRM?
door Gertjan van Vugt op 3-4-14 8:00
Voor universiteiten en hoge scholen is het beheren van relaties een complexe opgave. De database bevat onder andere studenten, alumni, donateurs, partners en leveranciers. Al deze relaties veranderen constant en ze hebben verschillende behoeften en ondersteuning nodig.
Helaas is standaard CRM-software niet geschikt voor deze uiteenlopende behoeften. Dit komt doordat de meeste CRM-oplossingen de nadruk leggen op verkoopmogelijkheden in plaats van flexibele servicefunctionaliteit. En juist die servicefunctionaliteit is wat het hoger onderwijs nodig heeft.
De implementatie van standaard CRM-software en het niet tackelen van de ingewikkelde kwesties van relatiebeheer binnen educatieve organisaties, resulteert vaak in gebrek aan efficiëntie en productiviteit. Verschillende afdelingen zullen verschillende IT-systemen gebruiken. Dit is geen ideale situatie.
Gelukkig bestaan er specifieke oplossingen speciaal gemaakt voor het onderwijs. Om de selectie van een geschikt systeem wat makkelijker te maken hebben wij vijf punten op een rij gezet.
Is het systeem flexibel?
Iedere afdeling heeft zijn eigen processen. Als een nieuw proces bij medewerkers opgedrongen wordt, dan zal dat leiden tot een lagere gebruikersacceptatie en dus minder efficiëntie. Dit kan voorkomen worden door te zoeken naar systemen die alle functionaliteiten en hulpmiddelen hebben die verschillende afdelingen binnen de organisatie verlangen.
Is het systeem aan te passen?
Door de diversiteit in behoeften is het belangrijk dat het CRM-systeem gemakkelijk uit te breiden en aanpasbaar is, zowel op topniveau als gebruikersniveau. Kijk in je zoektocht naar een geschikt systeem of er extra modules, die specifieke maar essentiële functionaliteit bieden, te verkrijgen zijn. Misschien is het zelfs verstandig om te kijken of er op maat gemaakte modules ontwikkeld kunnen worden. Een toegankelijk systeem die iedere gebruiker laat werken zoals hij dat prettig vindt, zorgt voor een hogere productiviteit.
Is het systeem gemakkelijk te integreren met andere systemen?
Een CRM-systeem voor het hoger onderwijs zou naadloos moeten kunnen integreren met bijna alle web-based software. Universiteiten en hoge scholen maken vaak gebruik van vele andere systemen waarmee de CRM-software data moet kunnen synchroniseren. Daarnaast zitten studenten voortdurend op social media om informatie te vergaren. Een koppeling met verschillende social media kanalen zorgt ervoor dat je een betere service voor studenten kunt bieden.
Hoe gemakkelijk is het systeem te gebruiken?
Gebruikers van het systeem binnen het hoger onderwijs (zoals docenten of administratie) hebben veel baat bij een systeem dat ze zonder moeite kunnen gebruiken. Ze zullen geen tijd steken in een uitgebreid leertraject om een CRM-systeem te gebruiken.
Naast gebruiksgemak is de toegang tot het systeem ook belangrijk. In het hoger onderwijs wordt steeds minder gebruik gemaakt van desktop pc’s, dus het systeem moet altijd en overal beschikbaar zijn via verschillende apparaten zoals smartphones, tablets en laptops.
Hoe verloopt het implementatieproces?
Je kunt al aan het verloop van het implementatieproces zien of het nieuwe systeem succesvol gaat zijn of niet. Als het aankopen van het nieuwe systeem net zo gemakkelijk gaat als het kopen van boodschappen, dan is dat geen goed teken. Het implementeren van een oplossing voor zoiets complex als een organisatie binnen het hoger onderwijs vergt veel denkvermogen van zowel de klant als de implementator. Als je het gevoel hebt dat een implementator niet de tijd neemt om de behoeften van de organisatie in kaart te brengen en/of niet in staat is om met een op maat gemaakt oplossing te komen, dan is de kans groot dat dit niet de juiste partij voor de CRM-opdracht is.
CRM implementeren binnen het hoger onderwijs is een vak apart en vereist meer ervaring en kennis dan implementatie bij een doorsnee organisatie, maar het is zeker niet onmogelijk. De behoeften en vereisten van educatieve organisaties moeten vervuld worden door het gebruik van specifieke oplossingen. Want op CRM-gebied blijft het hoger onderwijs een unieke omgeving.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)