Deel artikel
Is jouw organisatie geschikt voor Inbound Marketing?
door Maarten de Wit op 26-2-15 16:18
Als organisatie heb je duidelijke doelstellingen voor ogen. Doelstellingen zoals de beoogde omzet halen, nieuwe klanten werven, bestaande klanten tevreden houden, kennisleider worden binnen je markt, voldoende naamsbekendheid, meer en relevanter webverkeer, et cetera.
Potentiële klanten oriënteren zich online. Dus je wilt dat zij jouw website bezoeken, converteren naar lead en uiteindelijk klant worden. Dit kun je bewerkstelligen door ervoor te zorgen dat je online optimaal vindbaar bent met relevante content voor je doelgroep, waardoor je ondersteuning biedt tijdens de belangrijke momenten in het aankoopproces. Inbound Marketing is hier uitermate geschikt voor.
In deze blog leg ik uit wat Inbound Marketing is en beschrijf ik waarom en wanneer inzet ervan verstandig is voor jouw organisatie.
Wat is Inbound Marketing?
Inbound Marketing is een combinatie van marketing tactieken (zoals content, blogs, Social Media, SEO, e-mail campagnes, marketingautomatisering etc.) die zorgt voor betere online vindbaarheid, relevanter webverkeer, betere leads, hogere conversie, meer online omzet en loyalere klanten.
Het belangrijkste aspect voor een succesvolle combinatie van marketing tactieken is het gericht delen van waardevolle en relevante content om zo relevante bezoekers aan te trekken. Door de content op slimme landingspagina’s te plaatsen verzamel je informatie over je bezoekers. Die informatie stelt je weer in staat om de bezoeker volledig geautomatiseerd steeds specifiekere content te bieden op de beste momenten in het koopproces. Zo houd je de bezoekers vast en converteer je deze naar betalende en zelfs lange termijn klanten.
Heeft jouw organisatie baat bij Inbound Marketing?
Is de inzet van Inbound Marketing ook een effectieve oplossing voor wat jij graag zou willen bereiken voor jouw organisatie? Om hier achter te komen kun je de volgende punten nalopen. Is het antwoord op het merendeel ‘ja’, dan kan jouw organisatie baat hebben bij Inbound Marketing.
- We willen meer bezoekers naar onze website trekken;
- We willen beter vindbaar zijn;
- We willen meer bezoekers converteren naar leads;
- Onze salesafdeling krijgt niet voldoende leads;
- De kwaliteit van de leads is niet goed genoeg;
- We willen onze marketing meetbaar maken en beter analyseren;
- Onze marketing en verkoop zijn niet goed op elkaar afgestemd;
- We willen kennisleider zijn in onze branche;
- We willen meer naamsbekendheid;
- We hebben een prospect, klanten en/of leden database nodig;
- We willen onze verkoopomzet vergroten.
Is jouw organisatie geschikt voor Inbound Marketing?
Als blijkt dat jouw organisatie baat heeft bij Inbound Marketing is het ook nog de vraag of jouw organisatie er geschikt voor is. Inbound Marketing is geschikt voor B2C, B2B en non-profit organisaties. Omdat het nu eenmaal tijd, geld en moeite kost is het vooral geschikt voor organisaties die producten of diensten verkopen met een normale tot hoge marge. Enkele voorbeelden zijn organisaties in de gezondheidszorg, zakelijke dienstverlening, industrie, financiële dienstverlening en software. Dit soort organisaties kan namelijk snel een positieve ROI realiseren met slechts een beetje omzet. Jouw organisatie is geschikt als je jouw organisatie herkent in één of meer van de onderstaande punten:
- We zijn al bezig (of willen beginnen) met bloggen, Social Media, SEO... er is al een “inbound” gedachte aanwezig;
- We verkopen een product of dienst waar een aanzienlijk koopproces aan vooraf gaat, onze prospects verzamelen veelal eerst informatie en vergelijken verschillende oplossingen voordat ze over gaan tot de koop;
- We hebben een gemiddelde verkoop cyclus van 1 week tot 12 maanden;
- We verkopen een product of dienst met een verkoopprijs tussen € 500 en € 50.000, onze marge is normaal tot hoog.
Zelf doen of uitbesteden?
Inbound Marketing kan heel effectief zijn, maar daar staat tegenover dat je er veel energie in moet steken. Niet iedere organisatie heeft daar voldoende tijd of personeel voor. Bedenk daarom goed of je dit in huis doet of uitbesteedt aan een gespecialiseerd bureau. De onderstaande punten helpen bij het bepalen of je zelf een Inbound Marketing strategie kunt uitvoeren of dat je beter een extern bureau kunt inschakelen.
- We willen een normale of maximale omzet stijging realiseren en zijn bereid om hierin te investeren;
- We hebben voldoende sales capaciteit om leads op te volgen;
- We hebben niet voldoende marketing capaciteit;
- We hebben niet voldoende kennis en kunde om Inbound Marketing te implementeren;
- We hebben nog geen Inbound Marketing strategie;
- We hebben nog geen content en geen tijd voor de creatie ervan.
En nu?
Met de Inbound Resultaat Calculator kun je berekenen wat voor resultaat je kunt behalen met marketingautomatisering.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)