Deel artikel
Online marketing trends 2019
door Ellen Prins op 3-1-19 15:56
Met online marketing bereik je gericht en persoonlijk je doelgroep tegen relatief lage kosten. De trends en ontwikkelingen op dit gebied blijven altijd doorgaan en helpen je om online succesvol te zijn en blijven.
In dit artikel licht ik de belangrijkste trends toe van het afgelopen jaar op het gebied van online marketing. Naar verwachting gaan deze ontwikkelingen een grotere rol spelen in 2019.
Marketingautomatisering
Het automatiseren van marketingactiviteiten is een efficiënte investering voor bedrijven met veel voordelen. Dit maakt marketingautomatisering een belangrijke online marketing trend. Steeds meer organisaties kiezen hiervoor, omdat zij steeds meer bekend raken met de mogelijkheden. De volgende trends zijn van toepassing:
- Software: minder nieuwe pakketten, meer functionaliteit en specialisatie
De focus bij de bestaande software ligt bij het uitbreiden van de functionaliteiten om te concurreren met andere software. Er zijn verschillende automatiseringspakketten in verschillende prijsklassen, waardoor elke organisatie een passende oplossing kan vinden. Verschillende softwarepakketten kun je vergelijken op de website van G2Crowd;
- Personalisatie met marketingautomatisering
Met de automatiseringssoftware is het mogelijk om gebruiksgedrag te analyseren en hierop in te spelen. Stem je marketing af op je specifieke doelgroep en biedt aan waar je potentiële klanten behoefte aan hebben.
- Artificial intelligence (AI)
Artificial intelligence gaat in de toekomst een belangrijke rol spelen op het gebied van marketing. Hiermee analyseer je klant- en zoekgedrag met data van social media en blogs. Meer inzichten over de doelgroep komt naar boven. AI gaat gepaard met kostenbesparing en toenemende groei, maar heeft ook invloed op de volgende trend;
- Chatbots
Chatbots worden steeds geavanceerder en maken het mogelijk om direct en persoonlijk je bezoekers te woord te staan. De bots kunnen ingezet worden op verschillende kanalen en zijn dag en nacht beschikbaar;
- HubSpot Marketing
HubSpot Marketing Hub is de alles-in-1 marketing-software waarmee je resultaat boekt aan de hand van data-gestuurde contentmarketing. HubSpot resulteert in meer traffic, meer kwalitatievere leads en meer online omzet.
Video
Een andere belangrijke online marketing trend is video. Het afgelopen jaar hebben we gezien dat er steeds vaker video wordt ingezet. Naar verwachting zal in 2021 80% van alle content op internet video zijn. Een goede reden om hier in 2019 op in te zetten!
Bron: HubSpot
Video heeft invloed op de marketingresultaten van jouw organisatie. Video stimuleert bezoekers tijdens het koopproces. Bedrijven die videomarketing gebruiken ontvangen 66% meer gekwalificeerde leads en er is sprake van 80% meer conversie wanneer een landingspagina een video bevat.
In 2019 zijn de volgende videotrends van toepassing:
- Live Video
Mogelijkheden om live videobeelden te delen op social media worden steeds geavanceerder en worden gebruikt voor zowel B2B als B2C marketing;
- Gebruik van video’s op websites
Zoals aangegeven heeft het gebruik van video’s gunstige gevolgen voor het converteren van kwalitatieve leads. Video’s op websites zijn populair omdat de boodschap duidelijker wordt overgebracht. Dit weten ook zoekmachines, waardoor gebruik van relevante video’s een positieve invloed heeft op je online vindbaarheid.
- Video op social media
Wanneer je een doelgroep hebt die actief is op social media, kun je gebruik maken van videofuncties om hen te bereiken. Met videocontent geneer je tot 12 keer meer interacties en 95% van de bezoekers onthouden jouw boodschap. Deel bruikbare en relevante informatie voor een betere relatie met klanten.
Bron: LiveStream
Contentmarketing
Het aanbieden van online content aan potentiële klanten wordt steeds populairder. Je bezoekers zijn actief op zoek naar antwoord op hun vraag, die ze kunnen beantwoorden met de content die jij aanbiedt. Door toenemende concurrentie is het wel aan te raden om op te vallen. Dit doe je door de volgende stappen te ondernemen:
- Creëer content dat antwoord geeft op (mogelijke) vragen van jouw doelgroep;
- Biedt de content aan op het juiste moment via het de juiste kanalen;
- Lever de content in een passende vorm waarmee je de boodschap zo goed mogelijk weergeeft, zoals een eBook, infographic, video etc.
Naar verwachting gaan bedrijven zich meer richten in het creëren van content om te concurreren. Daarnaast zal de promotie van deze content toenemen om in het oog te springen.
Je kan ook meer waarde creëren met behulp van personalisatie. Hiermee creëer je een unieke ervaring die volledig de wensen vervult van je potentiële klant. Dit zorgt uiteindelijk voor een betere klantrelatie.
Vind hier tips voor succesvolle contentmarketing.
Social Media
Het gebruik van social media groeit en er wordt steeds meer mogelijk voor bedrijven. De volgende trends komen in 2019 aan bod:
- Video
- Stories
Op Facebook, Instagram en Snapchat is het mogelijk om foto’s en video te plaatsen over jouw bedrijf of product die na enkele seconden is verdwenen. Dit creëert ‘fear of missing out’: je bezoekers blijven je content volgen in de angst om relevante content te missen;
- Social advertising
Bereik je doelgroep gericht met behulp van de advertisingstools van social media. Segmenteer je doelgroep en bereik ze met jouw waardevolle content. - Social messaging apps
Ga voor optimale klantbinding met het gebruik van social messagings apps als Facebook messenger, WhatsApp en de chatfuncties van andere social media kanalen. Hiermee creëer je een laagdrempelige klantenservice waar klanten erg gericht en persoonlijk geholpen kunnen worden.
Bron: TechCrunch
Zoekmachinemarketing
Naast online marketing trends zijn er natuurlijk ook trends voor zoekmachinemarketing die in 2019 een belangrijke rol spelen. Het optimaliseren van je website is vanzelfsprekend wanneer je jouw online vindbaarheid wilt verhogen. De volgende trends zijn van invloed op zoekmachine marketing:
- Het gebruik van mobiel
Zoekopdrachten via smartphones zijn zo populair dat zoekmachines hier meer waarde aan gaan hechten. Zorg voor een goed functionerende website op mobiele apparaten en implementeer AMP (Accelerated Mobile Pages) voor een snelle laadtijd; - Voice search
Op het moment wordt 25% van de zoekopdrachten via voice search gedaan. Naar verwachting loopt dit op tot 50% in 2020. Zoekopdrachten zullen hierdoor langer worden en meer vraaggericht. Met behulp van effectieve long-tail zoekwoorden kun je hier goed op inspelen;
- Visual search
Ook word er steeds meer aandacht besteed aan de ontwikkeling van visual search: een zoekopdracht met behulp van een foto waar relevante zoekresultaten uitkomen. Het gebruik van afbeeldingen wordt hierdoor steeds belangrijker.
Wil je meer weten over de huidige trends op het gebied van (online) marketing? Download nu ons eBook ‘Trends in online marketing’ en kom meer te weten over de bovengenoemde trends die in 2019 een belangrijke rol spelen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)